No 18. marta līdz 12. maijam Latvijā norisināsies nozīmīgākais Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) izglītības pētījums – Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas 2025.gada pamatpētījums (PISA 2025). Arī septiņas Ventspils vispārizglītojošās skolas piedalīsies PISA pētījumā, kopumā iesaistot 250 skolēnus.
PISA ir Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Starptautiskā skolēnu novērtēšanas programma, kas pēta skolēnu sniegumu matemātikā, lasīšanā un dabaszinātnēs. PISA pētījuma uzdevums ir - salīdzināt izglītības sistēmu efektivitāti dažādās valstīs un novērtēt, cik labi skolēni ir sagatavoti dzīvei un darba tirgum, ar mērķi palīdzēt valstīm uzlabot izglītības politiku un mācību metodes.
2025.gada pētījumā īpašu uzmanību plānots pievērst dabaszinātnēm, liekot uzsvaru uz ilgtspējīgu attīstību un vides zinātnēm. PISA 2025 ciklā visā pasaulē piedalīsies 91 valsts. 2025.gada pamatpētījuma izlasē būs pārstāvēti 2009. gadā dzimušie jaunieši. Piecpadsmitgadīgie jaunieši izvēlēti tāpēc, ka vairumā OECD valstu viņi tuvojas savas obligātās izglītības noslēgumam. PISA 2025 pētījumā Latvijā uzrunātas piedalīties 286 skolas, iesaistot 8,3 tūkst. skolēnus.
PISA tests notiek kopš 2000.gada. Sākot ar 2015. gadu skolēni visā pasaulē galvenokārt to pilda, izmantojot datoru. Tests ir paredzēts, lai sniegtu skolēnu novērtējumu valsts līmenī, un tajā netiek vērtēts skolēnu individuālais sniegums, tāpēc visi jaunieši nesaņem vienādus testa jautājumu komplektus. Testa daudzpakāpju adaptīvā dizaina rezultātā skolēni ar augstu sniegumu tiek novirzīti uz sarežģītākiem jautājumiem, bet ar zemāku – uz vieglākiem. Tas nodrošina lielāku precizitāti gan mērot rezultātus, gan sakarības starp rezultātiem un citiem faktoriem.
Latvija piedalās PISA pētījumā, un tā rezultāti ļauj novērtēt mūsu izglītības sistēmas stiprās un vājās puses salīdzinājumā ar citām valstīm. Pētījumā piedalīties ir svarīgi, jo tajā tiek iegūti dati gan par 15 g v. skolēnu prasmju līmeņiem, gan kontekstuāli dati par skolas un mājas vidi, kas saistīti ar skolēnu sniegumu. Pētījums ļauj noteikt, kāds atbalsts vēl ir nepieciešams skolām un skolotājiem, lai paaugstinātos gan skolēnu prasmju līmenis, gan piederības sajūta skolai. Pētījuma iepriekšējo ciklu dati parāda, ka Latvijas skolas spēj nozīmīgi mazināt sociāli ekonomiskā statusa ietekmi uz skolēnu prasmju sniegumu, kā arī panākt to, ka salīdzinoši lielāka daļa skolēnu, nekā citās valstīs, sasniedz pamata un augstākus prasmju līmeņus, tādēļ OECD nosauc Latvijas izglītības sistēmu par vienu no desmit taisnīgākajām pasaulē.
Komentāri (0)