Pēc Krievijas atkārtotā iebrukuma Ukrainā sākuma krasi palielinājās ieroču rūpniecībā nepieciešamās mangāna rūdas piegādes Krievijai, un kopš pagājušā gada daļa piegāžu veiktas caur Sillamē ostu, kuras operatorkompānijā puse pieder bijušajam Igaunijas premjerministram Tītam Vehi, kā arī caur Latviju, vēsta laikraksts "Postimees".
Medijs: Ieroču ražošanā izmantojamā mangāna rūda uz Krieviju plūst caur Latvijas un Igaunijas ostām
12Krievija gandrīz pilnībā paļaujas uz mangāna importu. Lai gan valstī ir nelielas mangāna rezerves, to ieguve nav attīstīta industriālā līmenī. Provizoriskie dati liecina, ka 2023.gadā Krievija importē divus miljonus tonnu mangāna rūdas, kas ir rekordliels apjoms. Mangāna rūda tiek izmantota augstas kvalitātes tērauda ražošanā, kas nepieciešams ieroču stobriem, bruņumašīnām un šādu transportlīdzekļu kāpurķēdēm.
Drošības un ekonomikas eksperts Raivo Vare pieļāva, ka mangāna rūdas importa kāpums Krievijā ir saistāms ar kara vajadzībām.
Lielāko daļu mangāna rūdas Krievija importēja no Dienvidāfrikas Republikas, Gabonas, Brazīlijas un Kotdivuāras.
Dažādu iemeslu dēļ kuģi nedodas tieši uz Krievijas ostām, tādēļ kravas ar mangānu ir jāpārkrauj vilcienos, kas dodas uz Krieviju.
Kā liecina "Postimees" rīcībā esošā informācija, no diviem miljoniem mangāna rūdas, kas pērn tika eksportēta uz Krieviju, gandrīz 90% tika pārkrauta Igaunijā un Latvijā. Visvairāk tādu kravu pārkrauts Rīgas un Ventspils ostās, bet kopš pagājušā gada arī Sillamē ostā tiek izkrauta un uzglabāta mangāna rūda pirms vilcieni ar to dodas uz Krieviju.
Latvijas valsts dzelzceļa kompānija "LDz Loģistika" ir viena no vairākām Latvijas kompānijām, kas piedalījušās mangāna rūdas pārvadājumos uz Krieviju. Kompānija jau 2018.gadā sāka pieņemt kuģus, kas veda mangāna rūdu no Āfrikas. Sākoties Krievijas atkārtotajam iebrukumam, tādu kravu apjoms krasi pieauga. Pieprasījuma dēļ mangāna cena ir pieaugusi no 150 ASV dolāriem pirms kara līdz 300-350 ASV dolāriem par tonnu.
"Postimees" lūdza rakstā pausto informāciju komentēt gan "Latvijas dzelzceļam" (LDz), gan Satiksmes ministrijai, tomēr abas institūcijas apstiprināja informācijas lūgumu, tomēr līdz raksta nodošanai drukai nav atbildējušas.
Pirms gada LDz apturēja mangāna rūdas glabāšanas pakalpojumu. LDz uzglabātā mangāna rūda galvenokārt tika vesta Krievijā lielākajam dzelzs sakausējumu ražotājam - Čeļabinskas elektrometalurģijas rūpnīcai -, kura klients ilgstoši ir Krievijas aizsardzības rūpniecības sektors.
Kopš 2023.gada mangāna rūdu Čeļabinskā nogādāja arī ar Vehi daļēji piederošās kompānijas "Silsteve" starpniecību, liecina dažādas ārvalstu muitas deklarāciju datubāzes. Pērn ap 400 000 tonnu mangāna rūdas caur "Silsteve" tika vestas uz Čeļabinsku. "Postimees" rīcībā nav informācijas, cik "Silsteve" tādos darījumos nopelnīja, bet to kopējā vērtība pārsniedz 100 miljonus eiro. 2022.gadā Vehi daļēji piederošais ostas uzņēmums darījumos ar Krieviju ieguva 624 000 eiro, kas nozīmē, ka pērn summa būtiski pieauga, jo palielinājies darījumu apjoms.
Vehi, kurš bija Igaunijas premjerministrs 1995.-1997.gadā, atteicās "Postimees" komentēt uzņēmuma darbību, uzsverot, ka "visas kompānijas ievēro Igaunijas likumus, arī Igaunijas sankciju likumu".
Bijušajam premjerministram pieder 50% "Silsteve". Otra puse uzņēmuma pieder Jevgēnijam Malovam un Gļebam Katkovam, kas ir patiesā labuma guvēji "Silsteve" īpašniekiem "Famer Holding" un "Optial Holding". Katkova tēvs Andrejs Katkovs ir "Silsteve" padomes loceklis. Šai pašai uzņēmēju grupai pieder arī Sillamē osta.
Pagājušā gadsimta 80.gados Andrejs Katkovs un Malovs strādāja kopā ar pašlaik pazīstamo Krievijas oligarhu un sesto bagātāko cilvēku Genādiju Timčenko, vēlāk kopā iesaistoties naftas biznesā. Katkovs arī turpmākajos gados saglabāja ciešas biznesa saites ar Timčenko.
1998.gadā Katkovs un Timčenko nodibināja džudo klubu "Javara-Ņeva", ko tagad vada Krievijas diktatoram pietuvinātais oligarhs Arkādijs Rotenbergs. Putins ir kluba goda prezidents.
Drošības un ekonomikas eksperts Vare zināja stāstīt, ka Malovs un Katkovs laika gaitā atkāpās no sadarbības un ceļi ar Timčenko šķīrās. Vare atzina, ka nav zināms, cik ciešas abiem uzņēmējiem pašlaik ir saites ar Krievijas eliti. "Zinot viņus personīgi no laikiem naftas biznesā, es teiktu, ka tā ir ļoti pragmatiska grupa un, nav šaubu, ka, kā uzņēmēji, viņi ir nozīmīgi. Viņi ir saistīti ne tikai ar Sillamē ostu, bet arī ar tūrisma projektiem, rezidencēm un citiem tamlīdzīgiem uzņēmumiem Narvā-Jēsū," klāstīja eksperts.
Starptautiskās sankcijas neaizliedz mangāna rūdas pārvadājumus uz Krieviju.
Uz "Postimees" jautājumu par tādu pārvadājumu ētisko pusi, "Silsteve" valdes loceklis Jānuss Pāss teica, ka "mangāna rūdai nav noteiktas sankcijas, un publiski pieejamā informācija liecina, ka to galvenokārt izmanto atsērošanai un deoksidācijai dzelzs un tērauda rūpniecībā".
Skaidrojot, kādēļ Krievijas militārajai rūpniecībai tik nozīmīga prece kā mangāns nav sankcijām pakļauto sarakstā, eksperts Vare pieļāva divus scenārijus: sankciju ieviesējiem fiziski nav iespējams aptvert visas nozares, un "sliktākajā scenārijā ir savstarpējā izdevīguma darbības".
Igaunijas Ārlietu ministrijas pārstāve Kerstina Meresma uzsvēra, ka Eiropas Savienības eksporta aizliegums nav noteikts mangānam, tomēr tāds aizliegums ir mangāna oksīdiem.
"Igaunija ir ierosinājusi pilnīgu tirdzniecības embargo Krievijai Eiropas Savienības līmenī, taču līdz šim dalībvalstis nav radušas vienprātību par šādu priekšlikumu. Mēs turpinām strādāt pie tā. Tāpat nepārtraukti piedāvājam noteikt papildu tirdzniecības ierobežojumus," sacīja Meresma.
Komentāri (12)
Baigo jaunumu atklājuši! Lai gan pareizāk būtu rakstīt, ka tā rūda plūst uz metalurģijas rūpnīcām, no kuru produkcijas iespējams izgatavot ieročus.
Krievija ļoti meistarīgi ir apspēlējusi visas sankcijas bet pa lielam viss balstās uz līgumiem.
Sankciju pasludināšana - politiskā piāra dēļ - ASV 2023.g. nopirka no Krievijas urānu pa vairākiem miljardiem dolāru
Vai nevarētu tos vilciena sastāvus ar attālinātas darbības spridzekļiem uzlaist gaisā,kad tie tiks tajā tēraudkausētavā?Vai arī,ja to ceļš vedīs caur blīvi apdzīvotām Moskovijas pilsētām?Mūsdienu technoloģijām viss būtu iespējams.
Asins nauda, cūcīgs tranzīts, ko var pateikt.
Vakar "Latvija dzelzceļš" vadītājs teica, ka mangāna rūda nav sankciju sarakstā. Likums netiek pārkāpts
Vēlas "labvēļi" izpostīt Latvijas ostās pavisam, lai pēc tam savāktu par sviestmaizi...
Kamēr šo aizdīķa un britu bosi īsteno savas intereses, tikmēr bāliņi pastalās bļaustās un zāģē zarus, uz ko paši sēž...
Brīnums-ex-kurzemnieks,antivakseris vēl nav nosprādzis?Nekas,krievmīli,tava kārta varbūt drīz vien pienāks...Cik tad komūnistelis maksā par komentāriem?
Pa ko cepiens :))))) Vata panorama nestastij :)))) Ukrains pagarinajs ligum ar kriev,par dabs gazs pumpesan(caur vin teritorij) uz eirop :)))))
Ukrain un eirop nesatraucas,ka krievs sanems cungur pa dabs gaz un nopirks pa to cungur mangan rud.Bet letin gan,ka vin ostas kautkad kustib vel notiek.
Jan Zveineik kung.
Aber tō Lielkriev būs kauset tō Mangan klāt pe tō Dzelz un pec tam liet no tō tēraud Dižgabals,le zinat.Un šaut pa tō Mazkriev.Vai tō būt rihtig lab?
Ļoti labi, ka tirdzniecība notiek. Cilvēkiem ir darbs, ģimenēm ienākumi, var nomaksāt ārprātīgos rēķinus, maksas medicīnu, samaksāt par dārgo pārtiku. Atbalstīt šo vājprātu var tikai tie, kas sēž krēslos, kur paši sev nosaka atlagojumu, jeb var atņemt citam...Pērējie klausās panorāmu, TV3 un dzīvo no "rokas mutē"....