Valdība otrdien atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotos noteikumus, lai ar Kohēzijas fonda līdzfinansējumu līdz 8,1 miljonam eiro īstenotu videi draudzīgas infrastruktūras attīstību Liepājas un Ventspils ostās, informē ministrijā.
Piešķir līdzfinansējumu Ventspils un Liepājas ostu attīstībai
0SM norāda, ka sākotnēji noteikumi dos iespēju apgūt Kohēzijas fonda finansējumu 6,8 miljonu eiro apmērā ar iespēju pēc pasākuma starpposma izvērtēšanas palielināt finansējuma apjomu līdz 8,1 miljonam eiro.
Kohēzijas fonda finansējumu abām ostām plānots piešķirt līdzvērtīgā apmērā, kas paredzēts videi draudzīgas ostu infrastruktūras attīstībai, mazinot ostu ietekmi uz pilsētvidi un klimatu, vienlaicīgi uzlabojot ostu drošību.
SM kā vienu no iespējamajiem ieguldījumu virzieniem min krasta elektroapgādes infrastruktūras izveidi - elektrotīkla pieslēgumu nodrošināšanu un elektroapgādes iekārtu un elektroapgādes drošības sistēmu iegādi. Tādējādi ostām tiek sniegta iespēja izmantot Kohēzijas fonda finansējumu virzībai uz Eiropas Savienības (ES) regulējuma par krasta elektroapgādi prasību izpildi.
Savukārt otrs iespējamais investīciju virziens paredz drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšanas pasākumu īstenošanu, tostarp kuģu satiksmes sistēmas modernizēšanu, datu pārvades infrastruktūras, ostas informācijas sistēmas programmu nodrošinājuma, navigācijas zīmju un sensoru iegādi.
Šo aktivitāšu īstenošana optimizēs kuģu satiksmi ostā, samazinot emisiju, noplūžu, trokšņa piesārņojuma apjomu, veicinās ātrāku pasažieru un preču pārvadājumu apriti, kā arī samazinās negadījumu iespējamības risku, norāda SM.
Projektus īstenos atbilstoši Transporta attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam noteiktajam virzienam "Virzībai uz klimatneitralitātes mērķu sasniegšanu, elektrificēt ostu piestātnes un nodrošināt alternatīvu degvielu pieejamību", kā arī projekti veicina virzību uz ES regulā par pamatnostādnēm TEN-T attīstībai noteikto prioritāšu sasniegšanu, atzīmē ministrijā.
Ventspils ostas termināļos pagājušajā gadā tika pārkrauti kopumā 10,418 miljoni tonnu kravu, kas ir par 29,3% mazāk nekā 2022.gadā, bet Liepājas ostā 2023.gadā tika pārkrauti kopumā 7,232 miljoni tonnu kravu, kas ir par 4,9% mazāk nekā 2023.gadā.
Pēc pārkrauto kravu apmēra Ventspils osta ir otra lielākā osta Latvijā, savukārt Liepājas osta - trešā lielākā osta Latvijā.
Komentāri (0)