Viena no Latvijas veselības sistēmas problēmām ir garās pierakstu rindas pie speciālistiem. Ventspils poliklīnikas speciālisti uzskata, ka situācija uzlabotos, ja pacienti kļūtu atbildīgāki.

Poliklīnikas ārsti uz pieteiktajām vizītēm nesagaida daudzus pacientus, liekot tādējādi gaidīt tiem, kuriem speciālista apmeklējums ir ļoti svarīgs. «Ventspils poliklīnikā, tāpat kā jebkurā citā medicīnas iestādē, saskaras ar problēmu, ka pacienti neierodas uz pieteikto vizīti pie speciālista, kas būtiski pagarina rindas uz izmeklējumiem un konsultācijām. Diemžēl tādas situācijas rodas gandrīz katru dienu – vidēji izkrīt seši septiņi pieraksti,» stāsta poliklīnikas klientu un pacientu reģistratore Irina Stankevica. Viņa norāda, ka pacientiem tiek atgādināts par ieplānoto vizīti pie ārsta – gan zvanot gan sūtot īsziņas; pacients apstiprina savu ierašanos, tomēr nereti rodas situācijas, ka tik un tā neatnāk. Ir novērots, ka visbiežāk šī problēma pieaug, kad ārā iestājas silts laiks, vīrusu laikā. Ja pacients neierodas vizītē pie ārsta, dažreiz ārsts turpina gaidīt, jo cilvēks var kavēties, vai arī pieņem nākamo pacientu. Nereti pacients atsaka savu vizīti pie ārsta desmit piecpadsmit minūtes pirms pieņemšanas, pat ja iepriekšējā dienā apstiprināta vizīte. «Ja rodas tāda situācija, mēs, protams, cenšamies sazināties ar pacientiem, kuri varētu uzreiz ierasties, lai valsts apmaksātā vieta nepazustu, bet ne vienmēr tas ir iespējams, jo lielākoties visi cilvēki tomēr plāno savu laiku,» bilst reģistratūras darbiniece.

Ja salīdzina ar agrākiem gadiem, cilvēki tomēr ir kļuvuši apzinīgāki – daudzi atzvana laikus, pabrīdina, ka nevarēs ierasties norādītajā laikā, atzīst poliklīnikas darbiniece. «Rindu samazinājumā būtiski ikvienam izturēties atbildīgi – ja pieraksts, konsultācija pie ārsta konkrētajā laikā nav vairs vajadzīga vai nav pieejama, vizīte ir laikus jāatsaka,» aicina Stankevica, minot, ka vienīgā izeja, kā mazināt cilvēku bezatbildību, ir informēt sabiedrību un mudināt par to vairāk aizdomāties, kļūt apzinīgākiem. Piemēram, dienā, kad Ventas Balss tikās ar Ventspils poliklīnikas pārstāvjiem, uz vizīti pie alergologa neieradās trīs pacienti, lai gan iepriekšējā dienā viņi apstiprināja, ka ieradīsies.

Poliklīnikas vadītāja Dace Sormule norāda, ka praksē tiek novērota vēl kāda cilvēku rīcība – pacienti vienlaikus pierakstās vairākās ārstniecības iestādēs un pieteikto vizīti neizmanto. Tiekot ātrāk pie sava pieraksta, pārējās vizītes nereti netiek atceltas. «Garajās rindās pie ārstiem vainojama arī cilvēku bezatbildība. Ja pacients vienlaikus pierakstās vairākās iestādēs uz vienu un to pašu izmeklējumu, piemēram, uz magnētisko rezonansi, lai salīdzinātu ārstu atzinumus, tas nevajadzīgi pagarina gaidīšanas rindas. Risinājums būtu e-veselība, kur šis izmeklējums, ko pacients ir veicis, būtu redzams, un viņam nebūtu iespēju vienu un to pašu izmeklējumu veikt atkārtoti vairākās ārstniecības iestādēs,» uzskata poliklīnikas vadītāja Sormule. Pacientiem arī nevajadzētu nodarboties ar pašārstēšanos, norāda speciāliste. Bieži vien pacienti pierakstās uz konsultācijām un izmeklējumiem bez ārstu norīkojumiem, un, nokļūstot pie speciālista, nereti izrādās, ka konkrētā pārbaude nemaz nav bijusi nepieciešama, bet rinda tiek aizņemta. Visgarākās rindas šobrīd ir izveidojušās pie dermatologa, neirologa, tāpat ļoti pieprasīta ir ultrasonogrāfija. Lai tiktu pie vajadzīgā speciālista, gaidīšanas laiks ir aptuveni trīs mēneši.

Lasi vēl

Komentāri (6)

  • -1
    Forums 05.07.2024, 16:47:29

    Cik atbildīgam pacientam ir jābūt, un kas jādara, lai netiktu atcelta jau konkrētā datumā nozīmēta operācija?
    Saprotu, melnais saraksts, un tā, bet tomēr...
    Ja Ventas Balss ar šo tēmu gribēja pārliecināties, vai kāds no melnajā sarakstā esošiem pavērs muti, tad jā, viens otrs pēc pielietotajām represijām ir vēl palicis dzīvs, bet viss jau vēl priekšā, vai ne?

  • -4
    Andris Lapukoks 06.07.2024, 11:29:39

    Pilnīgi NEADEKVĀTA replika!
    1. Raksts ir par izmeklējumiem un vizītēm pie speciālistiem, nevis vēlmi par kaut ko pārliecināties.
    2. Svarīgi sekot sava prāta higiēnai - no tā atkarīgas savas pasaules krāsas!

  • 0
    pareizais 06.07.2024, 22:20:42

    Domāju, ka ne tik pacienta vaina kā speciālistu trūkums, kas patreiz Ventspilī sit augstu vilni.
    Un tad cilvēks zvanās pa Latviju, kur var tikt.. un dabūjis kur,, pavisam aizmirst , ka bija pieraksts Ventspilī,,, tas ir visreālākais iemesls,
    Bet jautājums, ko darīt cilvēkiem ar slimības lapu , kam vajag speciālista konsultāciju??? uz lapas nevar sēdēt gaidīt 3-4 mēnešus..
    Vislielākā bēda cik dzirdu ir neirologs!!!! un tad ja esi uz lapas meklē kur pa naudu tikt un protams pa savu naudu brauc Rīga-Liepāja... vai vēl kur,,, Un tas nav vienīgais speciālists, kas trūkst.. ar kardiologi.. viss ir tikai pa maksu... vai mūsu pilsētā algas ir daudziem lielākas pa 1000 uz rokas??? Un kurieni mēs ejam?? Nav cilvēka, nav problēma...

  • 0
    ventspilnieks 36,7 07.07.2024, 11:52:54

    Runga ar 3 galiem. Kardiologi pateiks, ka slimība sen ielaista un jābūt laicīgai profilaksei. Apzinīgākie pārbaudās un labi, ka nekas nekaiš. Fakts, ka tie mierīgi gaida arī 9 mēnešus līdz vizītei. 3 rungas gals - ģimenes ārsts, kuriem "bail" izrakstīt nosūtījumu.

    3 neieradās pie alergologa... loģiski, ka alerģija pirms mēneša ir beigusies un sen par to aizmirsts. Alergologu vajag kā ātro palīdzību, tūlīt un tagad :D

  • 0
    SIA "Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca" 08.07.2024, 14:26:16

    Labdien!
    Lai varētu atbildēt uz Jūsu komentāru, aicinām precizēt situāciju, rakstot uz epastu [email protected]. Bez precīzas informācijas diemžēl nav iespējams identificēt un komentēt situāciju. Tāpat kā pacientiem ir dažādi iemesli, kāpēc viņi neierodas pie speciālista sava pieraksta laikā un par to neinformē, tāpat retos gadījumos ir iespējamas situācijas, kad operācija nevar tikt veikta konkrētajā dienā. Šādos gadījumos pacienti par izmaiņām tiek informēti.
    Pacientu neierašanās uz vizītēm ir aktuāls jautājums – ārstam tas nozīmē dīkstāvi, kamēr tā vietā, ja pacients būtu paziņojis, ka uz vizīti ierasties nevarēs, nepieciešamo pakalpojumu varētu saņemt cits pacients – nākamais rindā.
    Attiecībā uz rindu veidošanos - slimnīca regulāri informē par to, kā veidojas rindas uz izmeklējumiem un pakalpojumiem, vienlaikus saprotam arī to pacientu satraukumu, kuriem nepieciešamo izmeklējumu vai konsultāciju nākas gaidīt.

  • 0
    SIA "Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca" 08.07.2024, 14:26:25

    Rindu veidošanās saistīta ar vairākiem faktoriem. Viens no tiem ir jau pieminētā pacientu neierašanās uz vizīti, nepaziņojot par to. Rindas tieši uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem galvenokārt saistītas ar nepietiekamo valsts finansējumu jeb kvotām, kas nozīmē, ka par maksu vai ar veselības apdrošināšanas polisēm pakalpojumu nereti iespējams saņemt ātrāk. Tāpat ilgāks gaidīšanas laiks ir pie pieprasītākajiem speciālistiem un uz pieprasītākajiem izmeklējumiem.
    Slimnīca aktīvi strādā gan pie speciālistu piesaistes, gan valsts finansējuma piesaistes uz pieprasītākajiem izmeklējumiem. Pērn darbam slimnīcā piesaistīti 9 ārsti, 4 māsas, 6 māsu palīgi, 1 ārsta palīgs, 3 medicīnas asisistenti un biomedicīnas laborants, turklāt finansējumu cilvēkresursu piesaistes programmas īstenošanai ik gadu piešķir arī pašvaldība - 2024. gadā - 75 tūkst. eiro.

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: