Ventspils pusē motociklisti un autovadītāji, ignorējot likumu, izbraukā mežus un kāpu zonas. Pēdējā laikā to vidū ir ne tikai tie, kas tīko ķert adrenalīnu, bet arī bušu makšķernieki, kas cenšas piebraukt pēc iespējas tuvu jūrai.
Braucēji nelikumīgi uzar mežus un kāpas
6Nesen Ventas Balss redakcijā vērsās kāds iedzīvotājs (redakcijai viņa vārds ir zināms), kurš jau vairākus gadus ar nožēlu noskatās, kā cilvēki nelegāli izbraukā piekrastes mežus un kāpas. Par redzēto viņš ir ziņojis Valsts vides dienestam un arī pats uzrunājis likumpārkāpējus. «Kad jautā, tad taisa lielas acis – nekā nezina. Daudzi tā arī atbild, ka gadiem te braukuši un pilnīgi vienalga, neviens neko nav teicis, nav sodījis. Ar to viss arī beidzas,» stāsta vīrietis. Pēc viņa novērojumiem, problēma ir jau ilggadēja, bet jo īpaši manāma, kopš sākusies bušu makšķerēšanas sezona. Viņš dalījās ar vairākām pēdējā laikā paša uzņemtām bildēm un video, kuros redzami iespējamie pārkāpumi. Piemēram, 15. novembra vēlā pēcpusdienā aptuveni 3 kilometru attālumā no pilsētas robežas, aiz betona ceļa beigām, mežā iebraucis kāds Volkswagen spēkrats. «Ceļa šeit nav un nekad nav bijis. Šo visu izdarījuši mūsu mīļie makšķernieki. Šeit pat ir jūra, redzama pirmā kāpa, līdz jūrai aptuveni 100 metri,» redzēto apraksta iedzīvotājs. Turpat iebraucis kāds Jeep vadītājs, bet nedaudz tālāk – Subaru, kuras vadītājs to noparkojis teju pie pašas kāpas malas. «Ceļa šeit nav. Tas viss ir patvaļīgi iebraukāts. Šeit bija kāpa, pāri palikušas tikai mašīnas pēdas,» komentē vīrietis.
Līdzīgi arī aiz Ventspils pilsētas robežas virzienā uz Kolku, starp Liepeni un Ovišiem. Viņš rāda Liepenes mežā uzliktu informatīvu zīmi, kas vēsta par krasta kāpu aizsargjoslu, kurā ar piktogrammām norādītas aizliegtās darbības, lai saudzētu Baltijas jūras piekrasti, tostarp, ka nedrīkst iebraukt ar automašīnu.
Līdzās zīmei zemē ierakti signālstabiņi, aprīkoti ar sarkaniem atstarojošiem elementiem, kas uzskatāmi norāda, ka tālāk braukt aizliegts. Taču tā vietā, lai ievērotu noteikumus, kāds pamanījies patvaļīgi nozāģēt vienu no stabiņiem, lai pirms iebraukšanas to varētu nocelt, tādējādi neapskādējot mašīnu, un pēc tam – atlikt atpakaļ. Par šādu autovadītāju praksi nepārprotami liecina signālstabiņam līdzās smiltīs redzamās automašīnu pēdas.
Ventas Balss sazinājās ar Latvijas valsts mežu Ziemeļkurzemes meža apsaimniekošanas plānošanas vadītāju Andri Verneru, kurš norādīja, ka arī Latvijas valsts mežu rīcībā laiku pa laikam nonāk informācija par šādiem gadījumiem, līdzīgi kā tas bijis arī iepriekš. Trešdien notikusi izbraukuma sanāksme, kurā piedalījās pārstāvji no Latvijas valsts mežiem, Ventspils novada domes un Valsts vides dienesta, lai spriestu par veicamajiem uzlabojumiem piekrastes teritorijā, kas mehanizēto transportlīdzekļu vadītājiem nepārprotami norādītu, kur drīkst braukt un kur ne. Iespējams, jau drīzumā mežos varētu tikt izvietotas ceļa zīmes un citi informatīvi brīdinājumi. Verners apzinās, ka bezatbildīgus cilvēkus ceļa zīmes, visticamāk, neatturēs no pārkāpuma veikšanas, taču tikšanās laikā panākta vienošanās, ka tuvā nākotnē, iespējams, jau no nākamā gada, Valsts vides dienesta inspektori varētu pastiprināti uzraudzīt teritorijas, un, kam ir likuma deleģējums, arī apturēt un sodīt pārkāpējus. Turklāt no nākamā gada Ventspils novada pašvaldībai būs sava pašvaldības policija, kas arī varētu iesaistīties, lai pārkāpējus sauktu pie atbildības, turpina Verners.
Iedzīvotājs arī darīja zināmu, ka aptuveni 3 km aiz Zemessardzes 46. kājnieku bataljona (virzienā uz Užavu) iebraukāta, visticamāk, nelegāla trase, kur brauc ar motocikliem, kvadricikliem un automašīnām. Kādā svētdienā vīrietis tur redzējis vismaz 15 braucamrīkus. «Tur kāpas vienkārši izārda,» noteic iedzīvotājs. Iepriekš tur esot bijušas zīmes, kas aizliedz iebraukt, bet nu tās pazudušas. Verners sarunas laikā apstiprina, ka ar Latvijas valsts mežiem šādas trases izveide nav saskaņota.
Viņš informē, ka kopā ar novada pašvaldību uzsāktas sarunas, lai izraudzītos vietu, kur būtu atļauts ierīkot trasi un braukt ar mehanizētajiem transportlīdzekļiem. «Mums diemžēl joprojām nav izdevies atrast sarunu partneri no motobraucēju puses. Manā ieskatā labāk ir noteikt kādu vienu teritoriju, kuru šim mērķim var izmantot ar noteiktiem nosacījumiem,» pauž Verners, piebilstot, ka tādējādi tas veicinātu arī sabiedrības kopējo izpratni. Nesen arī apsekotas vietas, kur nepieciešams atjaunot informatīvās brīdinājuma zīmes. «Apzināmies, ka intereses mežā ir ļoti dažādas – viens grib medīt, viens grib skriet, viens grib braukt ar motociklu. Mēs nevaram pārkāpt normatīvus, bet mums ir jāatrod līdzsvars, lai neaizskartu cits cita intereses un varētu līdzās pastāvēt,» turpina Verners.
Runājot par Ventspils mežiem, Ventspils Pašvaldības policijas priekšnieks Ojārs Rudzītis stāsta, ka Komunālā pārvalde iespēju robežās ir apzinājusi un norobežojusi mežu ceļus, pa kuriem tālāk nedrīkst braukt. Policijas darbinieki uzrauga, lai netiktu izbraukāta piekrastes zona, taču laiku pa laikam ir kāds, kas to pamanās izdarīt. «Diemžēl cilvēki bieži neapzinās, ka šādā veidā bojā dabu un nodara postu,» nosaka Rudzītis.
Komentāri (6)
Lai valsts meži sāk paši ar savu karti, jo LVM GEO ir iezīmēti oficiālai meža iebrauktu celi ar raustītu līniju. Tur jau pasi ir lažu nolaidusi. Un ja google Maps uzliek tad rada arī ceļu un Waze arī ceļš ir iekšā. Lai sākuma sāk labot kļūdas navigācijas sistēmas.
Ļoti daudz cilvēki pa mežu brauc ar LVM kartēm jo tas parāda visus ceļus pa kuriem drīkst braukt
Un kurš gan kontrolē to, kas paliek pēc mežu izciršanas darbiem, kad pāri ir pārgājuši Harvesteri un Forvarderi? Diez kāpēc tās bildes ar atstātajām zaru kaudzēmun izbrauktajām risēm, vietām līdz krūtīm, neviens neievieto? Pastaigājiet kaut vai pa tiem pašiem piejūras mežiem, kur notika itkā meža ainavu sakārtošanas darbi.
Cibiņ, pareizi. Tāds mežs aiz naftas bāzes pie augstsprieguma līnijas. Kādreiz es tur sēņoju , tagad nevar iziet/
Labs līdzeklis būtu ieraktas mazās ecēšas.Kā brauc-tā visi četri riteņi pušu.
Un kāds paliek mežs ogu vietās,kad beigusies sezona un čigānu tabori aizvākušies?