Pieprasījums pēc fizioterapeita konsultācijām un pakalpojumiem ir ievērojami pieaudzis. Iespējams, tās ir pēcpandēmijas blaknes, jo Covid-19 laikā medicīnas pakalpojumu pieejamība bija ierobežota vai daļēji ierobežota un iedzīvotāji atlika savas veselības sakārtošanu uz vēlāku laiku.
Pacienti saņem pakalpojumus prioritārā secībā
0Turklāt valsts finansējums joprojām nav pietiekams, lai nodrošinātu arvien pieaugošo pieprasījumu. Kurzemes Rehabilitācijas centra speciālisti skaidro, kāpēc pacientiem ir jāsaskaras ar garajām gaidīšanas rindām, kas dažreiz var ieilgt uz vairākiem mēnešiem.
Kurzemes Rehabilitācijas centra vadītāja Ulla Bambīte, tiekoties ar Ventas Balsi, pastāsta, ka centrs nodrošina plašu pakalpojumu klāstu un rehabilitācijas pakalpojumi pacientiem tiek nodrošināti prioritārā secībā – atkarībā no steidzamības un saslimšanas specifikas. «Diemžēl joprojām valsts apmaksāto rehabilitācijas pakalpojumu pieprasījums pārsniedz iespējas. Medicīniskās rehabilitācijas rindas tiek veidotas atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem – iedala akūtās, subakūtās un ilgtermiņa rehabilitācijas pakalpojumus hronisku funkcionēšanas ierobežojumu gadījumā,» norāda centra vadītāja. Turklāt papildu šai secībai – primāri rehabilitācijas pakalpojumus saņem bērni līdz triju gadu vecumam ar augstu risku funkcionālo traucējumu attīstībai, bērni no triju līdz sešu gadu vecumam ar vidēji smagiem un smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem un operatīvā dienesta darbinieki, kuri guvuši veselības bojājumus glābšanas darbos katastrofās ar vairāk nekā pieciem cietušajiem.
Sarunā iesaistās arī Ventspils slimnīcas fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārste Agita Kukaine, kura skaidro, ka viens no rindu veidošanās veicinošajiem faktoriem var būt arī tas, ka Kurzemes Rehabilitācijas centrs ir slimnīcas nodaļa. «Daudziem pacientiem, kuri ir neapmierināti ar ilgo gaidīšanu, mēs to stāstām. Gan Kurzemes Rehabilitācijas centra vadītāja, gan fizioterapeiti, gan es strādājam akūtā slimnīcas nodaļā – sniedzam primāro palīdzību insulta vienībā, muguras ķirurģijā, aktivizēšanā, reanimācijā, traumu gadījumos, apmācām pacientus pēc operācijām. Mēs varam salikt prioritātes, bet speciālistu skaits jau no tā nemainās,» skaidro ārste Agita Kukaine, kura vēlreiz atgādina, ka pacientiem, kuri nonākuši akūtās situācijās, vienmēr būs dota zaļā gaisma, līdz ar to hroniskiem pacientiem diemžēl nāksies gaidīt ilgāk rindā. «Lai padarītu pakalpojumus pacientiem pieejamākus, ir ieviestas arī sabiedrības veselības grupas – ārstnieciskā vingrošana profesionāla fizioterapeita uzraudzībā. Tāpat nodrošinām vingrošanu topošajām māmiņām un māmiņām ar mazuļiem, kā arī nodarbības baseinā. Plānojam piedāvāt atsevišķus pakalpojumus arī sestdienās,» uzsver Kukaine. Speciāliste arī turpina, ka Kurzemes Rehabilitācijas centrs rīko informatīvos seminārus ģimenes ārstiem, lai veidotos veiksmīgāka sadarbība, lai veicinātu izpratni par rehabilitācijas pakalpojumiem, to sniegšanas kārtību un korektu nosūtījuma sagatavošanu. «Mums ir svarīga komunikācija, lai ģimenes ārsts būtu korekti uzrakstījis, kādā prioritātē pacientam ir sniedzams pakalpojums – vai tas ir akūts, vai hronisks pacients, jo centra reģistratūras darbinieces neizpratīs situāciju, ja būs uzrakstīts tikai viens kods vai diagnoze,» uzsver daktere Agita Kukaine. Vēl viens skaidrojums, kāpēc veidojas rindas – ārsts pēc konsultācijas nozīmē pacientam noteiktu nodarbību skaitu. Līdz ar to sadarbība starp fizioterapeitu un konkrēto pacientu izvērtīsies pietiekami ilgi. Atnākot jaunam pacientam, fizioterapeits nepārstās strādāt ar to pacientu, kas ir pieņemts vispirms, «turklāt mēs kā ārsti tikai aptuveni varam prognozēt, cik ilgi pacientam būs nepieciešami fizioterapeita pakalpojumi,» tā Kukaine. Nodarbības tiek sniegtas individuāli, vienas nodarbības garums – līdz vienai stundai
Kurzeme Rehabilitācijas centrā tiek nodrošināti arī maksas pakalpojumi, kas pieejami 2–3 nedēļu laikā. Centra vadītāja Ulla Bambīte aicina arī pacientus būt atbildīgiem: «Vislielākās rindas veidojas uz ārstniecisko vingrošanu, tādēļ aicinām būt atbildīgus arī pašus pacientus. Ja kādu iemeslu dēļ pacients nevar ierasties savā pieraksta laikā, lūdzam informēt par to laikus, zvanot uz Kurzemes Rehabilitācijas centru, lai šo pakalpojumu varētu saņemt kāds cits, kurš to ļoti gaida. Aicinām cilvēkus risināt problēmas, esam atvērti komunikācijai un skaidrot situāciju, kāpēc tā ir izveidojusies tieši tāda.»
Komentāri (0)