Pašvaldības SIA Ventspils reiss šonedēļ organizē autobusu vadītāju Profesionālās meistarības konkursu, kas notiek jau 15. gadu pēc kārtas. Viens no pārbaudījumiem konkursa praktiskās braukšanas disciplīnā ir uzbraukšana uz remonta bedres. Šajā un citos uzdevumos no autobusu vadītājiem tiek sagaidīta precizitāte un labas praktiskās iemaņas.
Autobusu vadītāji kārto eksāmenu
1Nemainīgi konkurss notiek divās disciplīnās, kurās autobusu vadītāji apliecina praktiskās iemaņas un teorētiskās zināšanas, kas nepieciešamas ikdienas darbā. Piedaloties tiesnešiem, praktiskajā disciplīnā tiek vērtēta autobusu vadītāju prasme precīzi piebraukt pie iedomātas autobusu pieturas, apgriezties ierobežotā laukumā, uzbraukt uz remonta bedres u.tml. Tiek vērtēta arī prasme braukt vienmērīgi un pareizi uzsākt braukšanu no vietas. Savukārt teorētiskās zināšanas tiek pārbaudītas, kārtojot ceļu satiksmes noteikumu testu. Lielākā daļa autobusu vadītāju testu nokārto bez kļūdām. Ašākie un zinošākie šo uzdevumu paveic nepilnu divu minūšu (!) laikā.
Lai uzrādītu pēc iespējas labākus rezultātus, visiem autobusu vadītājiem ir iespēja piedalīties apmācībās, ko vada Ventspils reisa kustības drošības speciālists un autobusu vadītājs Jurģis Jaunbelzējs.
«Mūsu autobusu vadītāji ir meistarīgi, to nevar noliegt,» kolēģus uzslavē kapitālsabiedrības valdes priekšsēdētājs Arturs Lieģis. Konkursa pirmās dienas rīta pusē, kad startu bija aizvadījuši vieni no pirmajiem dalībniekiem, valdes priekšsēdētājs zināja teikt, ka jubilejas reizē tas iesācies ar vairākiem izciliem rezultātiem. Pēc viņa sacītā, ar katru konkursa norises gadu pieaug to darbinieku skaits, kuri spēj izpildīt tā dēvēto meistara normu jeb iekļauties 50 punktu diapazonā.
Arī Ventspils reisa direktors Arvis Bernics apstiprināja, ka kolēģi, kuriem citus gadus nedaudz pietrūcis veiksmes un precizitātes, šogad sevi pieteikuši pārliecinoši, uzstādot augstu latiņu pārējiem dalībniekiem, par ko uzņēmuma vadībai ir liels prieks. «Ļoti vērtīga pieredze un ļoti vērtīgs pasākums gan uzņēmumam, gan autobusu vadītājiem,» tradīciju novērtē Bernics, piebilstot, ka darbiniekiem tā ir iespēja pilnveidoties, savukārt uzņēmumam – pārliecināties par to, ka pasažieru pārvadājumi notiek droši un pēc augstākajām kvalitātes prasībām. Jāpiemin, ka uzņēmuma direktors jau kopš pašiem konkursa pirmsākumiem autobusu vadītāju sniegumu vēro no pasažieru skata leņķa, atrodoties autobusā. Konkursa laikā viņam labāk kā pārējiem redzama kolēģu izaugsme, kas, pēc paša sacītā, rada prieku un gandarījumu par kopīga darba rezultātā sasniegto.
15 gadu laikā gūtā pieredze, darbinieku profesionālā izaugsme un uzņēmuma rādītāju pārliecinošā augšupeja kalpo par apliecinājumu tam, ka Profesionālās meistarības konkurss ir vērtīga tradīcija, kas jāturpina. Uzņēmums ceturto gadu pēc kārtas saņēmis Platīna atzinību Ilgtspējas indeksa izvērtējumā, kas lielākoties ir uzņēmuma vadības nopelns. Neskatoties uz to, ka Profesionālās meistarības konkursā virmo sportisks azarts un vismaz daļa dalībnieku, visticamāk, sajūtas, kā kārtojot eksāmenu, pēc Lieģa sacītā, eksāmenu Ventspils reisa autobusu vadītāji kārto katru dienu un viņu eksaminētājs ir pasažieris. Valdes priekšsēdētājs ir gandarīts par to, ka, pēc pēdējiem aptauju rezultātiem, 87% pasažieru ir apmierināti ar pakalpojumu. Uzņēmumā liela vērība tiek pievērsta pasažieru apkalpošanas kultūrai, par ko 95% aptaujāto pauduši apmierinātību, kā arī braukšanas kultūrai, kas apmierina 92% respondentu.
Pēc kolēģu sacītā, viens no atsaucīgākajiem uzņēmuma autobusu vadītājiem ir Arnis Bāliņš. Jāpiemin, ka janvārī apritēja 20 gadi, kopš viņš strādā Ventspils reisā. «Manos gados kur vēl labāku darbu! (..) Es nesūdzos,» par savas profesijas izvēli gandarīts Arnis. Pasažieri Arni var sastapt lielas ietilpības starppilsētu autobusos. Visbiežāk maršrutos Ventspils–Rīga un Ventspils–Jelgava. Runājot par Profesionālās meistarības konkursu, Arnis tam velta labākos vārdus. Viņaprāt, ļoti vērtīgi, ka atkal un atkal no jauna ir iespēja cītīgi pāršķirstīt Ceļu satiksmes noteikumu grāmatiņu, kā arī pārbaudīt sevi trasē, jo ikdienā uz ceļa var nākties saskarties ar visdažādākajām situācijām – kā veiksmīgām, tā arī ne visai –, tāpēc ir svarīgi arvien pilnveidot praktiskās iemaņas.
Vērtīgus ieguvumus, piedaloties Profesionālās meistarības konkursā, saskata arī Einārs Lapiņš un Raimonds Leitis, kuri, tāpat kā Arnis, ir jau ilggadēji dalībnieki. Viņi nenoliedz, ka katru gadu pirms starta pārņem satraukums, līdzīgi kā skolā. Uzrunājot transportlīdzekļu vadītājus un arī pārējos ceļu satiksmes dalībniekus, Raimonds aicina būt iecietīgākiem citam pret citu, jo tieši līdzcilvēku neiecietība ir tā, ar ko ikdienas darbā visai bieži diemžēl nākas saskarties.
Atskatoties vēsturē, pirmajos gados konkurss galvenokārt tika rīkots ar mērķi atjaunot senu tradīciju – Autotransporta darbinieku dienu – un popularizēt autobusu vadītāja profesiju, kurā tolaik strauji sāka trūkt kvalificētu darbinieku. Laikam ritot, no vienreizējas sacensības konkurss pārtapis par daļu no autobusu vadītāju ikgadējā vērtēšanas procesa.
Līdz ar to pēdējos gados konkurss notiek ar mērķi motivēt darbiniekus, jo, uzrādot labus rezultātus konkursā un, protams, arī ikdienas darbā, autobusu vadītājiem iespējams saņemt piemaksu par augstu profesionālo meistarību.
Komentāri (1)
Vai VR vadības dūžiem ar mēnešalgu 5500-6000 eiro (vai cik tur izskanēja debatēs) arī tiek rīkots kāds meistarības konkurss?