Lai daļēji kompensētu dažādu ar ostas ikdienas uzturēšanu un kuģu apkalpošanu saistītu izdevumu pieaugumu, Ventspils brīvostas valde nolēmusi no 2024. gada 1. janvāra paaugstināt atsevišķas maksas, ko par dažādiem pakalpojumiem ostā maksā kuģi jeb Ventspils brīvostas maksas, informē brīvostas pārstāvji, piebilstot, ka kopumā ostas maksas pieaugs par 14%.
Brīvosta no nākamā gada palielinās atsevišķas ostas maksas
4Brīvostas pārstāvji skaidro, ka pēdējā pusotra gada laikā, kopš pārskatītas Ventspils brīvostas maksas, inflācija radījusi būtisku dažādu izmaksu pieaugumu, piemēram, ostas dziļuma uzturēšanas ārpakalpojuma izmaksas ir augušas par vidēji 73%, bet kuģu radīto atkritumu pieņemšanas ārpakalpojumu izmaksas pieaugušas pa dažādajiem atkritumu veidiem no 14% līdz 3,2 reizēm. Tāpat kāpušas degvielas, siltuma, elektrības un citu pakalpojumu cenas, kas būtiski ietekmē arī brīvostas pārvaldes izdevumus ostas darbības nodrošināšanai.
Vienlaikus ostā atzīmē, ka visas ostas maksas netiks palielinātas, bet tikai tās, kuras saistītas ar lielāko izmaksu pieaugumu. Piemēram, procentuāli visvairāk pieaugs kanāla maksa - par apmēram 40%, kas saistīts ar kuģošanas kanāla dziļuma uzturēšanas izmaksas pieaugumu vidēji par 73%, tostarp jūrā par 44%, bet ostas iekšējā akvatorijā Ventā - 3,2 reizes. Sanitārā maksa, loču maksa un tauvošanas maksa tiks palielināta par 15%, bet maksa par dzeramā ūdens piegādi no piestātnēm - par 20%.
No 1. janvāra tiks arī ieviesta piestātņu maksa "ro-ro", "ro-pax", konteinerkuģiem un pasažieru.
Informācija Ventspils brīvostas mājaslapā liecina, ka kanāla maksa pieaugs līdz 50 centiem par vienu bruto tonnu (GT) jeb par 42,3%. Savukārt loču maksa pieaugs par 18,2% - līdz 13 centiem par vienu GT.
Sanitārā maksa no 2024. gada 1. janvāra par termiņu līdz trim diennaktīm būs 7,5 centi par vienu GT, no četrām līdz 10 diennaktīm - 9,5 centi par vienu GT, no 11 līdz 30 diennaktīm - 10 centu par vienu GT, savukārt virs 30 diennaktīm - 14 centi par vienu GT.
Vienlaikus tauvošanas maksa kuģiem līdz 2000 GT būs 120 eiro, kuģiem no 2001 līdz 5000 GT - 140 eiro, kuģiem no 5001 līdz 10 000 GT - 190 eiro, kuģiem no 10 001 līdz 20 000 GT - 270 eiro, kuģiem no 20 001 līdz 40 000 GT - 370 eiro, bet kuģiem virs 40 001 GT - 490 eiro.
Vienlaikus par 20% - līdz trim eiro par tonnu palielināsies maksa par dzeramā ūdens piegādi no piestātnēm.
Vienlaikus brīvostas pārstāvji skaidro, ka ostas maksas, ko maksā kuģi, kas ienāk Ventspils ostā, ir galvenais Ventspils brīvostas pārvaldes ienākumu avots, no kā tiek segti ar ostas uzturēšanu, kuģošanas organizēšanu, infrastruktūras attīstības projektiem un brīvostas teritorijas uzturēšanu un attīstību saistītie izdevumi.
Ventspils brīvostā ir noteikti seši ostas maksu veidi - tonnāžas maksa, kanāla maksa, piestātnes maksa, pasažieru maksa, loču maksa un sanitārā maksa.
Tāpat noteiktas maksas par ostas pakalpojumiem - par notekūdeņu un sateču ūdeņu pieņemšanu, par piesārņota balasta pieņemšanu, par kravas tanku mazgājamo ūdeņu pieņemšanu, par cieto ar naftas vai naftas produktiem piesārņotu atkritumu pieņemšanu utilizācijā, par tauvošanu, par velkoņu izmantošanu, par ugunsdzēsēju pakalpojumiem, par dzeramā ūdens piegādi no piestātnes un par ostas peldošo līdzekļu izmantošanu. Noteikta konkrēta maksa arī par Ventas tilta pacelšanu.
Pēc pārkrauto kravu apmēra Ventspils osta ir otra lielākā osta Latvijā.
Komentāri (4)
Tā jau ir - kad maz klientu, tad vajag pacelt cenu, lai vispār neviens naf..g nebrauc uz šejieni,
Stena Lines beigās uzmetīs un aizies uz Liepājas SEZ.
Vai Liepājas ostā īr apareļe?
Lielisks piemērs, kā nevajag darīt ! Jebkurš ekonomikas profesionālis zina, ka, lai veicinātu uzņēmējdarbību, laikā kad ir krīze cenas ir jāsamazina, nevis jāpaaugstina. Bet, kur tad šīs gudrības līdz mūsu "uberspeciālistiem". Pēc pāris gadiem varēsim baudīt šo amatieru darba augļus.