Piecu gadu jubileja, rezultatīvi pirmie centieni iekarot Japānas tirgu, iegūta Ventspils pašvaldības Balva, ierindošanās pasaules inovatīvāko uzņēmumu TOP 10, izstrādātas jaunas, uzlabotas produktu versijas – tā ir daļa no Azeron komandas pēdējā laika spilgtākajiem mirkļiem. Par visu plašāk sarunā ar vienu no uzņēmuma valdes locekļiem, ražošanas vadītāju Robertu Daiginu.
''Azeron'' spēcīgākais dzinulis uz priekšu – gandarīts klients
0Kāda ir bijusi uzņēmuma pirmā piecgade?
– Dinamiska. Interesanta. Kā jebkuram jaunam uzņēmumam – ar izaicinājumiem, kas ļauj uzkrāt pieredzi. Lielu darbu esam ieguldījuši tajā, lai sakārtotu uzņēmuma iekšējo sistēmu, lai atrastu labus pastāvīgos piegādātājus. Mums ir bijušas dažādas problēmas, bet ne milzīgi kritumi. Katra problēma ir jauna pieredze, un atrisinājums – pakāpiens uz augšu. Jo ilgāks laiks paiet, jo plašāks kļūst redzējums. Tāpēc varu teikt, ka mūsu pirmie pieci gadi ir bijuši veiksmīgi. Tā ir tik laba sajūta, kad iekšā ir tas draivs, lai darītu, risinātu, sasniegtu un lai klients saņemtu labāko!
Cik liela ir Azeron komanda?
– Šobrīd kopā esam 102, no kuriem 50 ir montieres, kas veic roku darbu. Ikdienā, staigājot pa mūsu telpām, redzi, ka vienā vietā sēž cilvēki, otrā vietā, trešajā, bet, kad sanākam kopā uz kādu sapulci vai svētkos, tad skaties riņķī un saproti – mūsu ir tik daudz! Tā ir brīnišķīga sajūta! Tie ir cilvēki, kurus, esot Azeron, vieno viens mērķis. Protams, katrs pirmām kārtām iet uz darbu tāpēc, lai strādātu un nopelnītu, taču kopīga darba rezultātā top lielisks produkts, ko mēs dodam pasaulei no mazās Ventspils. Esam daudz ieguldījuši, lai komanda strādā veiksmīgā sazobē. Protams, visu laiku būs, ko uzlabot, kur augt, bet jāatzīst, ka šobrīd beidzot ir iestājusies zināma stabilitāte.
Kā jūs pats nokļuvāt Azeron komandā?
– Stāsts ir ļoti interesants. Produktu – datorspēļu klaviatūru – izdomāja un radīja mans brālis Imants Daigins. Viņš to ir izauklējis cauri visiem attīstības posmiem – no sākotnējā tastatūras varianta, kas bija parasts koka klucītis ar pogām, līdz tam, kāds tas ir šobrīd, kas jau ir pilnīgs kosmoss. Uzņēmuma valdē darbojas brāļa sieva Inga Daigina. Viņa iesaistās gan jaunu produktu izstrādē, gan arī komunikācijā ar klientiem, lai saprastu, kādas lietas būtu vēlams attīstīt produktā.
Par biznesa jomu atbild Jānis Kūlbārdis. Viss, kas saistīts ar cipariem un finansēm, ir viņa lauks. Savukārt Aļģis Laureckis darbojas IT sfērā. Sadalot pienākumus uzņēmuma darbības sākuma posmā, iztrūka cilvēks, kas uzņemtos atbildību par saimnieciskiem jautājumiem un ražošanas procesiem, un šo jomu brālis piedāvāja man. Pēc ilgākām pārdomām es piekritu izaicinājumam.
Vai šis lēmums bija pareizais?
– Jā! Bija un joprojām ir. Sākumā man bija nelielas bažas, kā būs, jo esam brāļi un parasti nav ieteicams radiem darboties kopā, bet, par laimi, mums tas kaut kā izdodas. Man šķiet, ka mūsu pluss ir tas, ka katrs no mums, kas esam valdē, atbildam par savu jomu. Mēs diskutējam, kopā strādājam, bet nekāpjam viens otram uz kājām, un tas ir ļoti būtiski. Tas dod iekšēju mieru, ka varam labi sastrādāties.
Kā tiek organizēts ikdienas ražošanas process? Vai iekārtas strādā visu diennakti?
– Pie iekārtām cilvēki strādā divās maiņās – rīta un vakara, bet printeri gan darbojas 24 stundas diennaktī. Pārējo kolēģu darbalaiks ir dažāds. Daļa strādā no plkst. 8 līdz 17. Montierēm ir brīvāks darba grafiks. Viņas var ierasties vēlāk un doties mājās, kad pabeigušas darbu.
Kādi ir saražotās produkcijas apjomi?
– Šobrīd esam izauguši līdz vidēji 2000 keypad mēnesī. Cenšamies nepārtraukti kāpināt ražošanas tempus. Pieprasījums visu laiku nav vienāds. Ja vasaras parasti ir salīdzinoši mierīgāks periods, tad Halovīna akciju laiks, Melnā piektdiena, Ziemassvētki ir pārdošanas pīķis.
Šobrīd kā reiz tuvojas Melnās piektdienas atlaides, arī Ziemassvētku laiks.
– Jā! Mēs tam ļoti gatavojamies. Jau laicīgi esam sagatavojuši lielākas rezerves. Īpaši Ziemassvētku laikā ir tā, ka divas nedēļas, nedēļu pirms svētkiem ir lielākais bums. Kad vajag, tad vajag visiem un uzreiz. Tagad, kad aiz muguras jau lielāka pieredze, esam tam gatavi.
Vai jums ir nosprausti mērķi skaitļos?
– Mēs gribam nodrošināt savu produktu pēc iespējas vairāk klientiem, bet šis mērķis nav orientēts tikai uz skaitļiem un naudu. Pirmām kārtām mēs gribam ražot kvalitatīvu produktu, un tam seko viss pārējais – gan izaugsme, gan attīstība. Arī brālis vienmēr to ir uzsvēris, ka viņam pats svarīgākais ir apmierināts klients. Viņš grib, lai cilvēkiem ir iespēja izmantot šo produktu un lai viņi ir gandarīti par savu pirkumu. Tas ir tas, kas mūs dzen uz priekšu. Klients ir mūsu svarīgākais orientieris, nevis nauda.
Kas ir lielākie eksporta tirgi?
– Mēs eksportējam lielāko daļu produkcijas, kas tīri salīdzinājumam varētu būt 99,9%. Produkciju sūtām uz vairāk nekā 100 dažādām valstīm pa visu pasauli. Lielākie eksporta tirgi mums ir ASV, Vācija, Lielbritānija, Francija, Kanāda un tagad arī Japāna.
Sanāk, ka Latvijā paliek pavisam neliela daļa.
– Iespējams, tas varētu būt saistīts ar kopējo ekonomisko situāciju un salīdzinoši nelielo iedzīvotāju skaitu. Lai gan Latvijā ir diezgan daudz videospēļu spēlētāju, tostarp arī to, kas ar videospēlēm nodarbojas profesionāli, mūsu produkts Latvijā šobrīd nav tik populārs.
Vēl nesen par ieiešanu Japānas tirgū runājāt kā par vienu no uzņēmuma mērķiem, un nu tas ir noticis.
– Jā! Pamazām ejam uz priekšu. Cenšamies nesasteigt procesus, jo Japānas tirgus ir pavisam kaut kas cits. Tur ir cita mentalitāte. Japānā cilvēki pavisam citādāk uztver preces un produktus. Viņi arī reklāmas redz un vērtē citādāk. Tām ir jābūt košām, ar izteiksmīgiem burtiem, pārliecinošām.
Japānā ļoti augstu vērtē inovācijas un jaunus risinājums, kas spēj uzlabot dzīves kvalitāti. Tai skaitā arī videospēļu industrija viņiem ir pavisam citā, daudz augstākā līmenī nekā daudzviet citur pasaulē. Līdz ar to šobrīd mūsu lielākais izaicinājums ir izprast japāņu redzējumu, vērtību skalu, lai mēs spētu pateikt to, ko domājam, viņiem uztveramā veidā. Šim nolūkam esam piesaistījuši japānieti, kas šobrīd dzīvo Ventspilī un ir beigusi maģistrantūras studijas Ventspils Augstskolā. Viņa spēj strādāt ar Japānas tirgu un pārtulkot gan tiešā, gan arī pārnestā nozīmē. Mūsu pārdošanas apjomi Japānā šobrīd aug. Ļoti priecājamies saņemt pozitīvas atsauksmes!
Jūsu ražotajām videospēļu klaviatūrām ir plašs pielietojums. Tās izmanto ne tikai datorspēlēm.
– Jā! Mūsu klaviatūras novērtē skaņu un videooperatori, arhitekti un inženieri 3D modelēšanā. Tāpat tās ir iegādājušies arī ārvalstu mediķi, pieslēdzot un izmantojot pie savām iekārtām. Ikvienā jomā, kur tiek izmantota tradicionālā datoru klaviatūra, it īpaši lietojot vienlaicīgi vairāku taustiņu kombinācijas, kā alternatīvu var izmantot mūsējo. Priekšrocība ir tā, ka katram taustiņam var iestatīt savu vēlamo funkciju. Ar kursorsviru jeb džoistiku var pārvietoties pa ekrānu. Daudzi to novērtē, ka var strādāt ērtāk, ātrāk, ka mazāk nogurst rokas.
Salīdzinoši nesen esat izstrādājuši jaunu produktu, proti, tastatūras aizstājēju cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Lūdzu, pastāstiet par to!
– Jā! Tā ir neliela tastatūra ar iekļautu datorpeles funkciju un papildus pievienotu kursorsviru. Tas nozīmē, ka cilvēkam ir iespēja veikt visas darbības ar vienu roku. Šī ideja tika īstenota, pateicoties mūsu klientu ierosinājumiem un Imanta spējai rast un izstrādāt jaunus risinājumus. Cilvēkiem, kuriem ir iespēja darboties ar abām rokām, tas ir tikai vēl viens jauns produkts, bet citiem tas nozīmē daudz, daudz vairāk. Par to liecina atsauksmes no klientiem, kas var spēlēt videospēles tikai ar vienu roku un kuri raksta, ka beidzot var atgriezties pie saviem cilvēkiem, savā sabiedrībā, savā sociālajā vidē. Pateicoties šim produktam, viņi atkal var spēlēt, komunicēt spēļu laikā ar domubiedriem. Viņi atkal var justies pilnvērtīgi, novērtēti. Saņemam ļoti daudz pateicības vārdu, un tikai tad spējam patiesi apzināties, cik tas daudziem ir vērtīgi.
Vai esat iedzīvojušies VIZIUM telpās?
– O, jā! Šeit ir brīnišķīgi! Lielākā pateicība visiem, kas bija iesaistīti VIZIUM būvniecībā! Ēka ir ļoti laba apsaimniekotāja rokās – Digitālais centrs savu darbu dara godam. Atceros vienu no pirmajām reizēm, kad iegājām jaunajās telpās, kad tur vēl nekā nebija, bet tagad esam pilnībā apdzīvojuši divus stāvus.
Lai vai kā, iekšēji visu laiku bija sajūta, ka darām pareizi, ka mums ir jāaug. Sapratām, ka tā ir vienreizēja iespēja, ko nevar neizmantot. Jaunās telpas mums bija diezgan liels lēciens uz priekšu.
Gada sākumā izskanēja, ka Azeron ir iekļauts pasaules inovatīvāko uzņēmumu topā.
– Azeron ir ierindots Fast Company* TOP 10 videospēļu kategorijā. Tas ir nozares ekspertu atzinums tam, ka esam jau gana labi, lai tiktu iekļauti pasaules uzņēmumu topā un varētu būt līdzvērtīgi nozares grandiem. Par to ir milzīgs gandarījums! Viens no lielākajiem šīs balvas ieguvumiem ir atpazīstamība. Esam redzamāki un spēcīgāki, lai kotētos augstākās aprindās.
Vai izjūtat Ventspils pašvaldības atbalstu?
– Jā, protams! Nezinu, vai bez pašvaldības atbalsta mēs būtu tikuši tik tālu. Īpaši tad, kad bija aktuāls ražošanai piemērotu telpu jautājums, pašvaldības atbalsts bija jūtams ik uz soļa. Bet arī ikdienā jūtam atbalstu visdažādākajos veidos. Ir ļoti patīkami, ka mūs novērtē un ka savā ziņā uz priekšu ejam kopā. Novērtējam atzinību, ko saņemam no pašvaldības, piemēram, šogad saņemto Ventspils pašvaldības Balvu un ne tikai. Milzīgs paldies arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai, kas deva iespēju piesaistīt finansējumu, sevišķi pirmajā ieskrējiena posmā!
Vai ir nācies manīt jūsu produkta kopijas?
– Jau kopš paša sākuma ik pa laikam kāds mēģina mums sekot, bet es teiktu, ka tas ir amatieru līmenī. Kāds pamanījis, nopircis, mājās uzzīmējis un ar savu 3D printeri izprintējis. Reizēm ir pat interesanti paskatīties, kādus uzlabojumus cilvēki ir saskatījuši.
Gadiem ejot, mēs savu produktu esam noslīpējuši maksimāli, līdz katram milimetram. Katra detaļa, no kā klaviatūra sastāv, ir pārdomāta desmitiem reižu – lai tā atrastos tur, kur ir, un būtu precīzi tāda, kādai tai jābūt. Esam veikuši tik daudz testu, lai katrs slēdzītis strādātu perfekti. Tā tik varbūt šķiet – kas tad tur, uztaisīšu tādu pašu. Mēs esam ielikuši milzīgu darbu, lai būtu milimetrs milimetrā, tāpēc nokopēt kvalitāti nemaz nav tik vienkārši. Mēs pat uz saviem printeriem nevaram panākt, lai visas detaļas vienmēr būtu pilnīgi identiskas, tāpēc tam seko cilvēku roku darbs, kas ir neaizstājams. Katru slēdzīti – pievīlē, katru podziņu piedzen, izklikšķina, lai darbotos nevainojami. Līdz ar to drīzāk atdarināšanu uzskatām par komplimentu mums. Noskatāmies ar smaidu un priecājamies, ka cilvēki domā, dara, mēģina, jo tas nozīmē tikai to, ka viņiem šis produkts interesē. Mūsu produkts ir pārāk sarežģīts un specifisks, lai to kopētu lielās ražotnes, jo viņiem vajag, lai ir vienkārši un daudz.
Kas ir bijis straujākais lēciens attīstībā?
– Grūti teikt. Protams, prātam neaptverama bija pirmo mēnešu izaugsme, kad mūs izreklamēja atpazīstams jūtūberis un kad sapratām, ka ies tā lieta. Taču, runājot par attīstību kopumā, mums nav bijuši tādi strauji lēcieni, jo strādājam galvenokārt ar saviem līdzekļiem. Mēs ejam lēnām, bet stabili uz augšu. Mums nav bijuši ievērojami kritumi. Vairāk vai mazāk, bet nepārtraukti augam.
Kā raugāties uz nākotni?
– Ar pozitīvu skatu. Viens ir tas, ka cilvēki novērtē mūsu produktu, bet otrs – ka mēs kļūstam arvien redzamāki un dzirdamāki. Ir liels gandarījums, ka šo gadu laikā bijusi iespēja attīstīties, radot jaunas, uzlabotas produktu versijas. Mēs darām tik, cik varam un protam, bet cenšamies, lai izdarām maksimāli labāko, kas ir mūsu spēkos. Ar pozitīvajām emocijām un atsauksmēm ir līdzīgi kā ar akmeni, kas tiek iemests ūdenī, – tas saviļņo visu ūdenstilpi. Mums ir līdzīgi! Vienlaikus šobrīd varam justies stabili, tāpēc arī par nākotni jūtamies droši. Pat ja noturēsimies šī brīža līmenī, mums ar to būtu pietiekami, taču, protams, skatāmies tikai uz izaugsmi! Šajā posmā mūsu izaugsme balstās uz efektivitāti. Plānojam mūsu printeru parka nomaiņu uz jaunām, efektīvākām iekārtām, lai cilvēkiem atvieglotu darbu un vienlaikus varētu saražot vairāk.
Pieņemu, ka attīstībai palīdz arī tas, ka darbojaties nozarē, kas strauji iet uz priekšu.
– Tehnoloģiju un uzņēmuma attīstība mūs dzen uz priekšu, liek domāt par to, kā kļūt vēl efektīvākiem un labākiem. Vienlaikus tas neļauj iestigt rutīnā. Arī mūsu visu ikdiena kļūst arvien interesantāka. Mēs nevaram stāvēt uz vietas. Mums nemitīgi jādomā uz priekšu. Tā ir laime – darīt šādu darbu!
*Ņujorkā bāzētais Fast Company ir viens no pasaules vadošajiem un progresīvākajiem biznesa mediju zīmoliem ar fokusu uz tehnoloģiju inovācijām vadībā un dizainā.
Komentāri (0)