Lai arī februāris priecēja gan ar baltām sniega ainavām, gan salu, tomēr pēc Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra sniegtajiem datiem vidējā āra gaisa temperatūra Ventspilī sasniedza + 1,3°C, kas bija par 0,3 grādiem augstāka nekā janvārī.
Siltumenerģijas nodrošināšana - dārgs pakalpojums
19Vērtējot aizvadītā mēneša rādītājus, ventspilnieku kopējais patērētais siltumenerģijas apjoms bijis par 1,33% mazāks nekā janvārī, sasniedzot turpat 20 786 MWh. Lai arī siltumenerģijas patēriņa rēķiniem par februāri vajadzētu būt zemākiem nekā par janvāri, tomēr tie ir atšķirīgi, jo siltumenerģijas patēriņš katrā mājā bijis dažāds.
“Ventspils siltums” atgādina, ka galvenais faktors, kas ietekmē rēķina apmēru, ir visas mājas patērētais siltumenerģijas daudzums, ko būtiski ietekmē gan āra gaisa temperatūra, gan ēkas siltumpunktā ieregulētā apkures un karstā ūdens temperatūra, gan arī ēkas siltuma noturība, mājas iekšējās siltumapgādes sistēmas stāvoklis un siltuma zudumi, kā arī iedzīvotāju paradumi siltuma taupīšanā.
Otrs faktors, kas nosaka ikmēneša maksu par apkuri, ir siltumenerģijas tarifs, kas visiem klientiem ir vienāds un šobrīd tas ir 54,90 EUR par megavatstundu. Vienīgā atšķirība ir piemērojamā PVN likme, kas privātpersonām ir 12%, bet juridiskajām personām 21%.
Tātad, lai aprēķinātu siltumenerģijas izmaksas visai mājai, tarifs tiek reizināts ar mājas kopējo siltumenerģijas patēriņu apkurei. Pēc tam tiek aprēķinātas siltuma izmaksas uz vienu kvadrātmetru, izdalot siltuma izmaksas visai mājai ar mājas kopējo dzīvojamo platību. Savukārt katra klienta maksājamā daļa jau tiek aprēķināta, sareizinot dzīvokļa platību ar viena kvadrātmetra izmaksām. Kā redzams, tās ir matemātiskas darbības, ko ikviens klients var pats pārbaudīt, ņemot vērā mājas kopējo siltuma patēriņu, kas ik mēnesi tiek norādīts uzņēmuma “Ventspils siltums” sagatavotajos rēķinos.
Nereti vien iedzīvotāji arī jautā, vai ir iespējams noregulēt apkures temperatūru tā, lai nebūtu jāpārmaksā par apkuri, jo dzīvoklī ir pārāk karsti. Mūsu atbilde - jā, tas ir iespējams! Tā kā daudzdzīvokļu mājas ir aprīkotas ar siltummezgliem, tas māju apsaimniekotājiem dod iespēju regulēt vēlamo apkures temperatūru tā, lai mājas iedzīvotāji justos komfortabli. Pie tam dzīvojamo ēku siltumpunkti ir aprīkoti ar telemetrijas sistēmu, kas ļauj mājas apsaimniekotājam sekot līdzi siltumenerģijas patēriņam un iegūtos datus izmantot jau ēkas iekšējā siltummezgla regulēšanai, jo, piemēram, apkures temperatūras samazināšana par 1 grādu ļauj ietaupīt pat 5% no siltumenerģijas patēriņa.
Tas ir ļoti būtiski pie pašreizējiem ekonomiskajiem apstākļiem, kad strauji pieaug cenas, tostarp arī siltumenerģijai. Tā kā siltumenerģijas nodrošināšana ir dārgs pakalpojums, tāpēc ikvienam no mums ir jāmācās ar vislielāko atbildību izturēties pret patērēto siltuma daudzumu. Tas attiecināms kā uz klientiem, tā arī uz siltumenerģijas ražojošo uzņēmumu. Lai paaugstinātu uzņēmuma efektivitāti un samazinātu kurināmā patēriņu, uzņēmums “Ventspils siltums” plāno turpināt siltumapgādes sistēmas modernizēšanu, tostarp rekonstruēt Ventas kreisā krasta katlumāju, uzstādot divus jaunus šķeldas kurināmos katlus, kā arī ieviest jaunas tehnoloģijas katlumājas darbības nodrošināšanai. Savukārt iedzīvotājiem jārūpējas par sava nama energoefektivitāti un kā to uzlabot. Apkopotie dati liecina, ka siltumenerģijas patēriņš tajās Ventspils daudzdzīvokļu ēkās, kurās īstenoti energoefektivitātes uzlabojumi, vidēji samazinājies par 48%. Savukārt detalizētāku informāciju par dzīvojamo ēku siltumenerģijas patēriņu iespējams aplūkot uzņēmuma mājas lapā - www.ventspilssiltums.lv sadaļā Pakalpojumi.
Ņemot vērā siltumenerģijas tarifa izmaiņas, kas stāsies spēkā 10. aprīlī, kad iedzīvotājiem par siltumu būs jāmaksā 89 EUR/MWh, siltumenerģijas patēriņa samazināšanai būs vēl lielāka nozīme. Taču jāatceras, ka tarifa samazinājums nekad nebūs tik ievērojams, kādu dod namu sakārtošana un energoefektivitātes pasākumi, samazinot siltumenerģijas patēriņu.
Skaidrojot gaidāmās izmaiņas, “Ventspils siltums” vēlas atgādināt, ka Ventspils mājsaimniecības aprīlī varēs arī saņemt valsts finansiālo atbalstu centralizētās siltumenerģijas pakalpojuma maksas kompensācijai tai tarifa starpības daļai, kas pārsniedz 68 EUR. Tas nozīmē, ka līdz 10. aprīlim izmaksas par apkuri tiks aprēķinātas, ņemot vērā līdzšinējo tarifu 54,90 EUR par megavatstundu, bet no 10. aprīļa tiks piemērots jaunais tarifs 89 EUR par megavatstundu, bet tā kā automātiski tiks piemērota valsts kompensācija, tad aprēķiniem piemērojamais tarifs no 10. aprīļa būs 78,50 EUR/MWh +12% PVN.
Komentāri (19)
Kad ventspis siltums plāno atjaunot reģistrāciju klientu portālam, lai cilvēki
varētu pārbaudīt, vai uzņēmums kaut ko nemuhļī?
Jo kā gan savādāk izskaidrot to,ka, salīdzinājumā ar janvāri, februāra rēķini ir pieauguši, neskatoties uz to, ka februāris bija siltāks?
P.S. Ka tik nenotiek klientu apzagšana, kā tas bija vairākus gadus atpakaļ?
Vai visas vainīgās personas sodu saņēma?
Klientu portāls? Pirmo reizi par tādu dzirdu! ja jau būtu tik svarīgs klientiem, tad gan jau, ka par tādu zinātu, jo katram klientam kā apzinīgam valsts pilsonim ir obligāti jābūt reģistrētam visur un pēc iespējas vairāk kaut kur. Bez tā jau nu nekā. savādāk, ka neapzog vai kaut ko nepieskaita klāt. Tas tā secinājums, iespaidojoties no tavām problēmām par muhļīšanu. Aizdomīgs gan tu tips, Ansi! varbūt pameklē savā kabāta un atradīsi tur laimes vērdiņu!
Mūs priecē, ka aktīvi sekojat līdzi aktuālai informācijai par sava nama siltumenerģijas patēriņu, taču, lai noskaidrotu, kāpēc februārī apmaksas summa par siltumenerģiju bijusi lielāka nekā janvārī, aicinām Jūs vērsties uzņēmuma “Ventspils siltums” Abonentu daļā pa tālruni 63600800 un norādīt konkrētās mājas adresi vai arī sazināties ar mājas apsaimniekotāju, kura pārziņā ir ēkas siltumpunkta darbības uzturēšana, tostarp apkures un karstā ūdens padeves nodrošināšana uz dzīvokļu īpašumiem. Tā kā aprēķinus par apkuri un karstā ūdens sagatavošanu uzņēmums “Ventspils siltums” veic tikai un vienīgi pēc ēkas siltummezglā ierīkoto, verificēto un noplombēto skaitītāju rādījumiem, iedzīvotāju deklarētajiem karstā ūdens patēriņa rādījumiem un saskaņā ar pašu iedzīvotāju apstiprināto metodiku, visiem aprēķiniem būtu jābūt korektiem.
Lai klientiem būtu pārskatāma informācija par daudzdzīvokļu māju siltumenerģijas patēriņiem, ko attiecīgi var salīdzināt dažādos laika periodos, jau kopš 2013. gada mūsu mājas lapā publiski ir aplūkojami visi dati - gan katras mājas kopējais siltuma patēriņš MWh, gan atsevišķi - apkurei, un karstā ūdens sagatavošanai, gan arī cirkulācijai (vasaras sezonā), tāpat arī norādītas apkures izmaksas uz 1 m2. Visu daudzdzīvokļu māju siltumeneŗģijas patēriņa datus publiski var aplūkot mūsu mājas lapā, izmantojot šo linku: https://ventspilssiltums.lv/lv/pakalpojumi/informacija-par-eku-siltumenergijas-paterinu
Par Klientu portāla darbību informējam, ka tas tika izstrādāts 2015.gadā ar mērķi sniegt klientiem iespēju elektroniski nodot karstā ūdens skaitītāju rādījumus, kā arī pārskatīt savus maksājumus un bilanci. Taču 2016.gadā stājās spēkā grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā un MK noteikumi Nr.524 par to, kādā veidā aprēķināma un uzskaitāma katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamā daļa par komunālajiem pakalpojumiem. Līdz ar to zaudēja spēku iepriekšējie noslēgtie individuālie līgumi ar klientiem un to vietā tika noslēgti jauni līgumi ar dzīvokļu īpašnieku kopību, kā siltumenerģijas pakalpojumu saņēmēju. Jaunie noteikumi arī paredzēja rēķinu izrakstīšanas kārtību katram dzīvokļa īpašniekam par saņemtajiem komunālajiem pakalpojumiem, kas līdz tam nebija obligāti.
Savukārt, atbilstoši Ūdenssaimniecības pakalpojuma likumam, tika ieviesta jauna ūdens patēriņa uzskaites sistēma, kas paredz, ka iedzīvotāji aukstā un arī karstā ūdens skaitītāju rādījumus deklarē tikai pašvaldības SIA “ŪDEKA”, kas pēc karstā ūdens skaitītāju rādījumu apkopošanas, datus nosūta uzņēmumam “Ventspils siltums” aprēķinu veikšanai un rēķinu sagatavošanai. Tādejādi, stājoties spēkā visām iepriekš minētājam izmaiņām un prasībām, uzņēmuma “Ventspils siltums” Klientu portāls zaudēja savu sākotnējo mērķi, kā dēļ tas tika izveidots, proti, lai klienti varētu tajā deklarēt karstā ūdens skaitītāju rādījumus. Lai arī vairākus gadus portāls tika uzturēts, tomēr tā apmeklētība bija ļoti maza un klientiem vairs neaktuāla, tāpēc pērn decembrī līdz ar uzņēmuma mājas lapas atjaunināšanu tika pieņemts lēmums par novecojošā Klienta portāla slēgšanu.
Savukārt, kas attiecas uz aktuālo maksājumu un bilances pārskatīšanu, tad līdz ar 2016. gadā ieviesto norēķinu kārtību, katrs klients savus maksājumus par siltumenerģiju un bilanci pārskatāmi var aplūkot ik mēnesi pašvaldības SIA “Ventspils siltums” izsūtītajā rēķinā, kurā norādīts gan mājas kopējā siltumenerģijas kontrolskaitītāja rādījums, gan mājas kopējā karstā ūdens patēriņa kontrolskaitītāja rādījums attiecīgā mēneša sākumā un beigās. Papildus rēķinā ir norādīts arī klienta deklarētais karstā ūdens skaitītāja rādījums un aprēķinātā maksa par karstā ūdens sagatavošanu, kā arī katram dzīvokļa īpašumam aprēķinātais siltuma daudzums apkurei/cirkulācijai un maksa par to. Rēķinā norādīta arī maksājuma bilance, kurā redzama aktuālā rēķina summa par konkrēto apmaksas periodu (mēnesi), kā arī pārmaksa vai parāds, ja tāds ir izveidojies.
Pašvaldības SIA “Ventspils siltums” sagatavotie rēķini ietver korektu informāciju, kas balstīta uz karstā ūdens skaitītāju patēriņu rādījumiem, kurus deklarējuši paši klienti, kā arī uz siltumenerģijas skaitītāju elektroniskās datu nolasīšanas sistēmas rādījumiem, kas jebkurā brīdī pieejami arī māju apsaimniekotājiem, lai tiešsaistē varētu sekot līdzi viņu pārvaldībā esošo ēku siltuma patēriņam.
Vēršam uzmanību, ja vēlaties noskaidrot vēl kādu sev interesējošu jautājumu un saņemt uz to detalizētu atbildi, esam vienmēr atsaucīgi!
VSiltums,cik aizvaditaja menesi, darba stundas ir paterejusi padomes locekli ?
Noteikti, ka mazāk nekā tas, kurš šo visu rakstīja. Visu cieņu siltumam par pietāti pret Anša komentāru un izturību visu tik smalki paskaidrot. Mana pacietība jau būtu aprobežojušies pēc pāris vārdiem! Respect!
Guncim.
Par ūdekas klientu portālu ar neko nezini, rādījumus nenodod?
Kāpēc gan, sakarā ar siltuma cenu celšanu, klienti pastiprināti nevarētu interesēties, par ko maksā, kas tur tik aizdomīgs?
Kaut kā nevar saprast tavējo salīdzinājumu? Salīdzini Ūdekas portālu, kurā obligāti klientiem ir jānodod skaitītāju dati. Kā tas sasaucas ar kaut kādu citu portālu, kam nav pielietojuma, jo nekādus datus tur nenodod vai arī nevar veikt rēķinu apmaksu? absolūti neredzu nekādu jēgu tā uzturēšanā, kas jau nelietderīgs ir bijis visus pēdējos 6 gadus. Nav brīnums, ka cilvēki nemaz par tādu nezina, jo nekad nav to izmantojuši.
Gribēju pajautāt, vai par ūdens tarifu celšanu nekas tevi nesatrauca ? domāju ir vērts pacelt arī šo jautājumu apspriešanai, jo kā tad tā, varbūt tur arī ir kaut kas aizdomīgs? Nu nevar būt, ka par ūdeni, kas ir mūsu dabas resurss, ir jāmaksā vispār! Mani aizdomīgu rada arī benzīna cenas- te vienu dienu maksā tik ,bet otru dienu tik. Nu kā tad tā? bet, nekur neredz, ka mašīnas stāvētu pie benzīntanka neuzpildītas, jo gaida rītdienu, ka varbūt lētāk būs.
Tavā skatījumā tie ir aizdomīgi klienti?
Savādi gan.
Jāpiebilst, ka februāris bija ne vien siltāks par janvāri, bet arī īsais mēnesis.
August? Par 0,3 grādiem bijis siltāks, un tavuprāt tā ir liela starpība? Es domāju, ka pie tik "krasām" temperatūras svārstībām rēķinam par apkuri vispār nebija jābūt, jo februārī bija tikpat kā jūlijs - karsts! Tie, kuri visi apšauba savu rēķinus, vai kaut reizi esat vērsušies pie sava mājas apsaimniekotāja, jo kurš atbild par to, cik silts ir jūsu mājā? Ventspils siltums vai tas, kurš uztur visas mājas apkures sistēmu? Vai temperatūra jūsu mājas iekštelpās bija tāda pat kā janvaŗī, vai tomēr par pāris grādiem bija siltāk? Vai karstā ūdens temperatūra bija tieši tāda pat, kā janvaŗī? Vai varat to apgalvot un ar faktiem, mērījumiem to apstiprināt? Laikam tas tik bieži ir rakstīts un skaidrots, ka visu jau šo no galvas zinu, jo katru mēnesi viens un tas pats! Bet Jums tas ir kā liels atklājums ik mēnesi, kad saņemat savus apkures rēķinus. Apbrīnojama tauta, neko nezina, bet savs viedoklis par visu vienmēr ir!
Siltums jau nodrošina diez gan konstantu siltuma piegādi līdz mājai. To cik daudz siltums tiek laists dzīvokļos, kāda ir tā mājas iekšējā vidējā temperatūra nosaka apsaimniekotājs, un tālāk dzīvokļos, ja ir regulējami radiatori - iedzīvotāji. Un, pat ja dzīvoklī, nav skaitītājs par to, cik katrs atsevišķi patērē siltumu, samazinot sava dzīvokļa radiatoru temperatūru, piemēram, izbraucot brīvdienās, tiek samazināta arī mājas kopējā patērētā siltumenerģija, respektīvi visai mājai zemāks patēriņš, mazāka maksa. Ja visi saregulējuši uz maksimumu un malējie dzīvokļi vēl pieprasījuši augstāku temperatūru mājai - neatkarīgi no āra temperatūras būs augstāks rēķins.
Jā, būs jāprasa apsaimniekotājam, lai atļauj iedzīvotājiem piedalīties rādījumu nolasīšanā, varbūt, ka varētu būt tur tā vaina. Un nebūs nekas jāmēra. Pie tam ne tikai siltuma rādījumu nolasīšanā.