Sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) terminālis Latvijā būtu jāceļ kādā no lielajām ostām - Ventspils, Rīga vai Liepāja, jo visas trīs ostās ir pamata nepieciešamā infrastruktūra, uzskata Latvijas Stividorkompāniju asociācija (LSA).

Turklāt, organizācijas ieskatā ir jāņem vērā zaļā kursa prioritātes un pašreizējā situācija, kad gāzes patēriņš ir ievērojami samazinājies. LSA uzsver, ka mūsdienīgam LNG terminālim ir jāspēj ne tikai importēt gāzi, bet arī eksportēt Latvijas zaļās enerģijas resursus.

LSA padomes priekšsēdētājs Āris Ozoliņš norāda, ka "ir jābūt skaidrām prognozēm gāzes patēriņam ilgtermiņā - līdz 15 gadiem, jāņem vērā Latvijai saistošie Eiropas Savienības (ES) ilgtermiņa mērķi par enerģijas resursu dažādošanu, kā arī kaimiņvalstu izbūvētie LNG termināļi, kas nodrošina jau ļoti lielas jaudas".

Arī Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācijas vadītājs Jāni Irbe apgalvo, ka "jau tuvāko gadu laikā būs nepieciešama infrastuktūra, lai spētu eksportēt Latvijā sarožoto zaļo enerģiju".

Pēc LSA pieejamās informācijas, ostu nozares vērtējumā visgatavākie un piemērotākie projekti Latvijas interesēm ir Rīgā, kā arī jau 2012. gadā "Ernst & Young" tehniski izstrādātais Ventspils LNG projekts.

Ostu uzņēmēji neredz skaidru pamatojumu, kāpēc tieši Skultes LNG projektam tika piešķirts nacionālo interešu objekta statuss.

LSA arī aicinājusi valdību iepazīstināt nozares pārstāvjus ar neatkarīgā auditora "Pricewaterhouse Coopers" atzinumu par LNG projekta ārējo risku analīzi.

Asociācija norāda, ka ostu nozare ir ieinteresēta ekonomiski labākajā un tautsaimnieciski vērtīgākajā LNG projekta izveidē, un projekts jārealizē starptautiska un caurspīdīga iepirkuma ietvaros, kā arī tam jābūt balstītam uz valsts stratēģiskajām interesēm.

LSA apvieno ostu uzņēmējus no Liepājas, Ventspils un Rīgas. Asociācija ir Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes loceklis.

Pērn septembra beigās aizejošā Saeima pieņēma valdības un Ekonomikas ministrijas virzīto likumprojektu, kas nosaka nacionālo interešu objekta statusa piešķiršanu kompānijas "Skulte LNG Terminal" virzītajam LNG terminālim jūrā pie Saulkrastiem, tā cauruļvada savienojumam ar dabasgāzes pārvades sistēmu un ar to saistītajām būvēm.

"Skulte LNG Terminal" apgalvo, ka ir atraduši stratēģisko investoru, taču neatklāj tā vārdu. Valdībai ir iesniegts priekšlikums ar vēlamajām sadarbības formām.

Gala lēmumu par tālāko Skultes LNG termināļa projekta virzību varētu pieņemt februārī pēc projekta attīstītāju iesniegto priekšlikumu izvērtēšanas, iepriekš teica klimata un enerģētikas ministrs Raimonds Čudars (JV).

Viņš atzina, ka situācija gāzes tirgū mainās dinamiski un arī tīklu pieejamība gāzes transportēšanai pašlaik atrodas izmaiņu procesā.

"Skulte LNG Terminal" ģenerāldirektors Renārs Miķelsons iepriekš norādījis, ka priekšlikumi paredz administratīvos lēmumus un komerciālus līgumus par nākotnes jaudu izmantošanu. Tāpat varētu būt trešo pušu izņēmumi, kas ļauj slēgt līgumus par daļu no jaudām, kā arī cita veida atbalsta pasākumi, skaidroja Miķelsons.

Investoru viņš neatklāja, taču apgalvoja, ka tā ir liela kompānija, kurai ir termināļi arī citviet pasaulē. Viņš arī norādīja, ka tā nav biržā kotēta kompānija un ir gatava atklāt savu identitāti tad, kad būs reakcija no valdības.

"Skulte LNG Terminal" reģistrēta 2016. gadā. "Skulte LNG Terminal" mājaslapā norādīts, ka uzņēmuma patiesie labuma guvēji ir Arnfins Unums un Pēteris Ragaušs. Vienlaikus 2022. gada maija otrajā pusē par 20% "Skulte LNG Terminal" akciju iegādi paziņoja degvielas tirgotājs AS "Virši-A".

Lasi vēl

Komentāri (12)

  • 0
    Lielais Kretīns 10.02.2023, 11:00:58

    Liepāja un Ventspilī nav jēgas no tāda termināļa, jo nav uz šīm pilsētām gāzes vads

  • -6
    domāju 10.02.2023, 16:27:25

    Liekas, ka bija pētījums, kā var izmantot tukšo naftas vadu...

  • -10
    1290 10.02.2023, 11:17:26

    Skaidrs, ka vispiemērotākā osta priekš LNG termināļa ir Ventspils. Un projekts jau gatavs bija 2012. gadā.

  • 0
    Optika 12.02.2023, 22:43:01

    Lai būtu tā, ka tu saki un saka vietējais papiņš, bet domāju, ka loģiski arī sanāktu, ja gāzes trubas no Ventspils līdz Inčukalna krātuvei arī segtu izmaksas pa Ventspils budžeta naudu - un tad varbūt sapratīsi, ka Liepājas un Ventspils scenārijs atkrīt, jo pats terminālis ir viena lieta, bet uzbūvēt infrastruktūru līdz gāzes krātuvei jau ir pavisam cits stāsts!

  • -4
    1290 13.02.2023, 10:24:43

    Ventspilī jau ir gatava infrastruktūra, rezervuāri un gāzes vads, kurš būtu jāpagarina par 4.5km, bet Skultē būtu jāizbūvē 10 reizes garāku gāzes vadu. Ventspilī jau ir piestātne, pieredze ar bīstamām kravām, neaizsalstoša osta. Terminālis lētāk izmaksātu. Liepājā nav gāzes vada ar attiecīgu spiedienu, atkrīt.

  • -6
    Kriska 10.02.2023, 11:42:24

    Kaut arī būtu gāzvads Liepājā vai Ventspilī , bet dzenāt gāzi līdz Inčukalnam būtu neloģiski.
    Par kādu infrastruktūru Ventspilī un Liepājā iet runa?

  • 0
    Covid 19-24.ventspils.lv 10.02.2023, 12:22:49

    Par Ventspili kā iespējamo termināļa vietu varetu domāt vienīgi pēc pilsētas pilnīgas delembergizācijas.Kas,domājams,tig drīz nenotiks.

  • -10
    domāju 10.02.2023, 17:41:46

    Viņam jau nekas VN nepieder, par ko uztraukties?

  • 0
    Vadims Kevrelis 10.02.2023, 13:29:57

    Vēl pagājušogad vienā no TV raidījumiem tika apskatīta šī tēma bet tiklīdz viens noraidījuma dalībniekiem pieskarās trubai kas iet no Ventspils uz Rīgu tā minētais temats tika izbeigts.

  • 0
    Optika 12.02.2023, 22:48:32

    Cik var malt vienu un to pašu? No Skultes līdz Inčukalna gāzes krātuvei ir 40 km, bet no Ventspils vismaz 250 km - ja pieņemam, ka viens km posms izmaksā 1 milj, eur kā tas ir vidēji ar naftas vadiem, tad rodas galvenais jautājums - kurš maksās tos 250+ milj. eur. Un tie, kas te piemin, ka varētu Polockas naftas vadu pārtaisīt par gāzes vadu - bet tas naftas vads nepieder valstij un nāktos to atpirkt no tās firmas kam pieder šobrīd tā infrastruktūra + nāktos vēl ieguldīt lielu naudu tās paŗveidošanā par labu gāzes piegādēm utt.

  • 0
    Varis Paijs 15.02.2023, 09:22:12

    Maļ tāpēc, ka papiņš izvilka šito jautājumu dienasgaismā, lai paplātītos, un ir cilvēki, kuri nekritiski uztver katru papiņa teikumu. To, ka pēc tā 2012.gada bija privātie investori, kas gribēja Ventspilī būvēt LNG termināli, bet dome darīja visu, lai tas nenotiku (un arguments bija, ka bīstams objekts), gan papiņš ir aizmirsis.

  • 0
    reku 15.02.2023, 15:14:21

    >>Varis Paijs
    "Papiņš" - vai šis apzīmējums nav pārāk,tā sacīt,mīlīgs priekš personas,kura pimajā instancē tiesāta par smagiem kriminālnoziegumiem,bez tam pakļauta sankcijām un piedevām vēl komūnistubpartijas funkcionārs,krievmīlis?

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: