Autotransporta direkcija pasažieru pārvadātājus sadalījusi septiņās starppilsētu autobusu maršrutu tīkla daļās turpmākajiem desmit gadiem – līdz 2033. gadam. Ventspils uzņēmums Ventspils reiss kārtējo reizi ir viens no iepirkuma konkursa zaudētājiem.
Ventspils reisam grib liegt pārvadājumus
0Par konkursa uzvarētāju lotē Ventspils atzīta Rīgas SIA Latvijas sabiedriskais autobuss. Saskaņā ar konkursa rezultātiem tuvāko desmit gadu laikā pasažierus no Ventspils pa starppilsētu maršrutiem pārvadās uzvarējušais uzņēmums Latvijas sabiedriskais autobuss. «Pretendents piedāvāja labāko cenu ar labāko tehnisko risinājumu. Ventspils reiss piedāvājums bija sliktāks. Tā ir konkursa būtība,» skaidro Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāvis Viktors Zaķis.
Konkursa komisija Latvijas sabiedriskā autobusa piedāvājumu novērtējusi ar visvairāk – 100 – punktiem, tostarp tehniskais nodrošinājums novērtēts ar maksimālajām 60 ballēm, finansiālais piedāvājums – arī ar maksimālajām 40 ballēm. Savukārt Ventspils reisa piedāvājums novērtēts ar 98,01 punktu: tehniskā daļa – ar maksimālajām 60 ballēm, savukārt finansiālā – ar 38,01 punktu. Naudas izteiksmē Latvijas sabiedriskais autobuss piedāvāja pakalpojuma cenu 0,8372 eiro/km, Ventspils reiss – 0,8810 eiro/km.
ATD informē, ka no septiņiem sabiedriskā transporta maršrutiem visgardākie kumosi izrādījušies divi – Ventspils un Madona. Katrā no tiem uz pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniegšanu pretendēja pa deviņiem pārvadātājiem. Tāpat jānorāda, ka Latvijas sabiedriskais autobuss saskaņā ar konkursa rezultātiem ieguvis tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus ne tikai Ventspilī, bet arī Gulbenē, Alūksnē un Balvos.
Iepirkuma konkursa rezultātus pretendenti var apstrīdēt Iepirkumu uzraudzības birojā līdz 16. septembrim. Ventspils reisa valdes priekšsēdētājs Arturs Lieģis apstiprināja, ka viņa uzņēmums šīs tiesības iecerējis izmantot pēc tam, kad būs saņēmis konkursā iesniegto piedāvājumu vērtēšanas protokolu. «Nekas vēl nav beidzies. Ja Iepirkumu uzraudzības birojs konkursa komisijas lēmumu atzīs par nepamatotu, tad ATD būs jārīko atkārtots konkurss,» ventspilniekiem nelabvēlīgos iepirkuma konkursa rezultātus komentēja Ventspils domes priekšsēdētāja vietnieks Aigo Gūtmanis.
Šaubas par konkursa komisijas vērtēšanas un pieņemtā lēmuma pamatotību rada Latvijas sabiedriskā autobusa norādītā savu autobusu bāzēšanās vieta Ventspilī – Fabrikas ielā 5a, līdzās bijušās Lauktehnikas teritorijai. Pašlaik norādītajā vietā, kas ir piedrazota un aizaugusi ar zāli, redzamas vien pamestas ēkas. Pēc redakcijas rīcībā esošās informācijas, šo īpašumu nesen atpircis Latvijas sabiedriskā autobusa mātesuzņēmums – B-Bus. Grūti iedomāties, ka šajā vietā varētu atrasties moderna tehniskā bāze, kur viens no Latvijā lielākajiem pārvadātājiem gatavojas uzturēt, remontēt autobusus un veikt tehniskās apskates. Iespējams, gada laikā šeit arī tiks uzbūvēta tehniskā bāze, bet, kā Iepirkuma komisija varēja vērtēt to, kā vēl nav, turklāt piešķirot maksimālo punktu skaitu?
Jāatgādina, ka pašreizējais iepirkuma konkurss par valsts pasūtījuma izvietošanu sabiedriskā transporta pakalpojumiem uz desmit gadiem līdz 2033. gadam nav pirmais. Pirms diviem gadiem par uzvarētāju iepirkuma konkursā Ventspils maršrutā tika atzīts Talsu autotransporta uzņēmums. Toreiz Ventspils reiss arī apstrīdēja konkursa rezultātus. Izskatot pretenzijas, Iepirkumu uzraudzības birojs konstatēja, ka ATD ir pieļāvusi pārkāpumus, izvērtējot par uzvarētāju atzītā AS Talsu autotransports piedāvāto izcenojumu pamatotību un tā iespējas nodrošināt pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem bez izplūdes gāzu emisijām. Pārkāpumi tika konstatēti arī citās konkursa lotēs, rezultātā septiņās no tām tika aizliegts slēgt līgumus. Šajos maršrutos konkurss turpinājās līdz šim.
Citos piecos maršrutos līgumi ar pārvadātājiem noslēgti un stājās spēkā 2021. gada 1. augustā, vēl četros maršrutos – no 2022. gada 1. jūlija. Starp pēdējiem četriem ir Liepājas uzņēmums SIA Liepājas autobusu parks, kas atzīts par uzvarētāju Liepājas, Pierīgas, Ogres un Aizkraukles maršrutos. Izmantojot īpaši labvēlīgo ATD attieksmi, Liepājas autobusu parks tomēr netiek galā ar savām saistībām un regulāri norauj autobusu reisus. Pēc ATD informācijas, kopš jūlija sākuma Liepājas autobusu parks nav veicis 627 reisus Liepājas, Pierīgas, Aizkraukles un Ogres maršrutos. Saistībā ar radušos kritisko situāciju sabiedriskajā transportā Ogres novada dome pat vērsusies Ministru kabinetā ar lūgumu izsludināt ārkārtas situāciju novadā.
ATD jau augusta sākumā brīdināja Liepājas autobusu parku par iespējamu līguma pirmstermiņa laušanu, sistemātiski neīstenojot reisus. Pēc Viktora Zaķa sniegtās informācijas, šonedēļ ATD valdei ir jāpieņem lēmums šajā jautājumā. Ņemot vērā novadu iedzīvotāju, kuriem sabiedriskā transporta pakalpojumus sniedz Liepājas autobusu parks, rūgto pieredzi, rodas bažas, ka ventspilniekus varētu piemeklēt līdzīgs liktenis. Šis piemērs arī liek kārtējo reizi apšaubīt iepirkuma komisijas un ATD pieņemto lēmumu objektivitāti un pamatotību.
Konkursa komisija sniedza maksimālo vērtējumu abu konkurentu – Latvijas sabiedriskā autobusa un Ventspils reisa – tehniskajam piedāvājumam. Par komisijas objektivitāti var spriest, salīdzinot Ventspils uzņēmuma tehnisko bāzi ar iespējamo rīdzinieku topošo tehnisko bāzi.
Komentāri (0)