Ja paraugās Ventspils debesīs, var manīt, kā aktīvi trenējas lidsabiedrības airBaltic pilotu akadēmijas kursanti, vācot nepieciešamās lidojuma stundas. Topošo pilotu mācību lidojumi diennakts gaišajā un tumšajā laikā patlaban aizpilda Ventspils lidostas darba ikdienu.
Ventspils debesīs mācās piloti
5Lidsabiedrības airBaltic pilotu akadēmija gatavo topošos pilotus, izmantojot mācību lidojumiem Ventspils un Liepājas lidlauka infrastruktūru. Akadēmijas mācību uzņēmums SIA airBalticTraining bāzējas Liepājā. Tomēr topošo pilotu praktiskajai sagatavošanai aktīvi tiek izmantots Ventspils lidlauks. Mācību lidojumi no Ventspils lidlauka notiek no pavasara līdz rudenim. Topošo pilotu praktiskās sagatavošanas programma sastāv no dažādiem lidojumiem – diennakts gaišajā un tumšajā laikā, īsākiem un garākiem pārlidojumiem, kaimiņvalsti Lietuvu ieskaitot, dažādos laikapstākļos, nosēšanās un pacelšanās apgūšanas u.c.
Var sacīt, ka Ventspils debesīs aizsākas topošo pilotu praktiskā sagatavošana, jo šeit viņi apgūst, kā vadīt nelielus gaisakuģus. Savācot nepieciešamo lidojumu stundu skaitu debesīs, nākamie piloti pēc tam turpina apgūt zinības un iemaņas uz simulatoriem un aerobusos Rīgā. Vakar no rīta Ventspils lidostā bija divas lidsabiedrības airBaltic mācību lidmašīnas Diamond DA 40 NG. Ventas Balss sastapa instruktoru Janni Eriku Kulmalu, kurš pastāstīja, ka vakar tika plānots atstrādāt lidojumus sānvēja apstākļos. Tomēr laikapstākļi bija mierīgi, bezvējš, tādēļ šos treniņus vajadzēja atcelt. Vēlāk ieradās kursants no Nīderlandes, kuram vajadzēja patstāvīgi izpildīt starptautisku treniņlidojumu bez instruktora. Pie reizes uzzinājām, ka Ventspils lidostu kā mācību vietu izmanto piloti no dažādām valstīm. Kā pastāstīja Janne Eriks Kulmala, patlaban Liepājā tiek apmācīti vairāk nekā simt kursantu – nākamie airBaltic piloti.
SIA Ventspils lidosta valdes priekšsēdētājs Juris Tovstuļaks pastāstīja, ka sadarbība ar lidsabiedrību aizsākusies aptuveni pirms trīs gadiem. Bet kopš šī gada mūsu lidostu aktīvi izmanto mācību lidojumiem diennakts tumšajā laikā. Ventspils iedzīvotāji to jau ir pamanījuši. «Iedzīvotāji uzdod jautājumus par nakts lidojumiem, tādēļ esam vienojušies ar akadēmijas instruktoriem, ka diennakts tumšajā laikā viņi minimāli veiks lidojumus virs pilsētas,» skaidro Tovstuļaks.
Lai iegūtu lidmašīnas vadīšanas iemaņas, kursantiem nepieciešams savākt konkrētu daudzumu stundu debesīs diennakts tumšajā laikā. Nakts mācību lidojumi, izmantojot Ventspils lidostu, tiek veikti trīs reizes nedēļā – pirmdienās, trešdienās un piektdienās. Tomēr šis grafiks var tikt koriģēts atkarībā no laikapstākļiem. Piemēram, šonedēļ pirmdiena nakts lidojumi tika atcelti miglas dēļ. Tomēr pilotu sagatavošanas programma paredz lidojumus arī sliktos laikapstākļos.
«Šobrīd līdz 90% visu lidojumu Ventspils lidostā nodrošina airBaltic pilotu akadēmija,» pastāstīja Juris Tovstuļaks. Mūsu lidlauka izmantošanas intensitāte mācību lidojumiem ar katru gadu pieaug, neskaitot divus pandēmijas gadus. Ja pirms pandēmijas, proti, 2019. gadā, Ventspils lidostā tika īstenoti aptuveni 20 lidojumi, tad tagad šis cipars jau tuvojas simtam. Vienlaikus kovida pandēmija nopietni ietekmēja mazo privāto pilotu skolu darbību, kas teju apturējušas pilotu sagatavošanu.
Līdztekus pilotu akadēmijas lidmašīnām lidostu un Ventspils debesis izmanto arī privātie lidaparāti, Nacionālo bruņoto spēku un Valsts robežsardzes aviācija – mācību laikā un citās situācijās, kā arī glābšanas un meklēšanas un medicīnas dienesti. Piemēram, ugunsgrēka laikā Stiklu purvā pirms dažiem gadiem Ventspils lidlaukā bāzējās Valsts robežsardzes lidmašīnas un helikopteri. Robežsargi ik pa laikam lidojumā apsekoja ugunsgrēka teritoriju un uzturējās Ventspilī tikmēr, kamēr uguns liesmas nebija likvidētas.
Lidlauka apkalpošanas speciālists Jānis Valks pieminēja arī dažus gadījumus, kad Ventspils lidosta izmantota meklēšanas un glābšanas operāciju veikšanai. Pateicoties meklēšanas aviācijai, izdevies atrast Popes mežā apmaldījušos pavecāku sēņotāju. No Ventspils lidlauka paceļas arī tādas lidmašīnas, kas piedalās jūrā pazudušo zvejnieku meklēšanā. Lidostas pakalpojumus izmanto arī medicīnas aviācija, kad Ventspilī no Rīgas nepieciešams steidzami nogādāt ārstus vai otrādi – no Ventspils uz Rīgu – nosūtīt slimu pacientu vai transplantācijas orgānus.
Neraugoties uz to, ka regulāri gaisa pasažieru satiksmes uz Ventspili jau ilgstoši nenotiek un pat čarterreisi netiek apkalpoti, Ventspils lidlauks pilda savas funkcijas un to ir nepieciešams uzturēt atbilstošā kārtībā. Ar šo uzdevumu tiek galā neliels piecu cilvēku kolektīvs, grāmatvedi un konsultantu ieskaitot. «Visas ikdienas rūpes saistībā ar skrejceļa uzturēšanu kārtībā – zāles pļaušana, sīki remonti, galdniecības un citi darbi, ir jāpaveic diviem darbiniekiem – Edgaram un Jānim,» norādīja lidostas vadītājs.
«Pilota apmācīšanai vidēji vajadzīgs pusotrs gads. Nesen Liepājā ieradās 60 jauni kursanti, kuri savus pirmos mācību lidojumus veiks no Ventspils lidostas,» pastāstīja instruktors Janne Eriks Kulmala.
Komentāri (5)
Tō ir lab.Le mācas.Var būt,ka dienas iznāk vel kād Baron von Richthofen.Le zinat.
Tā riņķošana nav izturama , it sevišķi šajā karstumā kad logi visiem vaļā , Jaklausās līdz pusnaktij šī lidināšanās.
Nu KĀ var tā nīdēt un būt tādi čīkstuļi Ventspilī?!
Kā kas notiek, tā pa skaļu, pa lielu vai vēl sazin kas. Riktīgs pensionāru nostūris.
TK - pilnīgi piekritu, bet ne Ventspils pensionāru nostūris, bet portāls "VB"
Es neesmu pensionārs bet man šitā lidošana pa naktīm virs manas mājas sāk besit. Kur var iesniegt sūdzību par trokšņošanu nakts laikā?