Iespējams, daudzi no tiem, kas pārvietojas ar sabiedrisko transportu, uzskata, ka viņiem kā pakalpojuma ņēmējiem nav nekādu pienākumu. Taču tā tas nav! Ir vērts atcerēties, ka, nopērkot biļeti, pasažieris nopērk arī pienākumus, par kuru nepildīšanu viņu var saukt pie atbildības saskaņā ar Civillikumu.
Nopērkot biļeti, nopērc arī pienākumus!
21Pasažieru pienākumus, tāpat kā tiesības, reglamentē dažādi normatīvie dokumenti, taču pamatdokuments šobrīd ir Ministru kabineta noteikumi nr. 599 Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība, kas ir spēkā jau kopš 2012. gada 19. septembra un attiecas gan uz pilsētas, gan starppilsētu, kā arī novada pārvadājumiem. Pamatojoties uz šiem noteikumiem, pašvaldības SIA Ventspils reiss ir sagatavojusi īsu apkopojumu par svarīgākajiem pasažieru pienākumiem.
Iegādāties biļeti
Pasažiera tiesības braukšanai sabiedriskajā transportlīdzeklī apliecina biļete, tāpēc, lai izmantotu sabiedriskā transporta pakalpojumus, pasažierim ir pienākums iegādāties braukšanas biļeti, un, ja līdzi ir arī lielāka bagāža vai kāds mājas mīlulis, to pārvadāšanai nepieciešama bagāžas biļete. Starppilsētu maršrutos bagāžas biļeti nevar iegādāties iepriekšpārdošanā, tas jādara pie autobusa vadītāja konkrētajā reisā, savukārt Ventspils pilsētas sabiedriskā transporta maršrutos par bagāžas pārvadāšanu jāiegādājas otra braukšanas biļete.
Saglabāt un uzrādīt biļeti
Braukšanas biļete ir dokuments, un, kā visiem zināms, dokumenti ir jāsaglabā. Līdz ar to pasažierim ir pienākums iegādātās biļetes (arī nulles biļeti un bagāžas biļeti) saglabāt līdz brauciena beigām un pēc pieprasījuma uzrādīt tās kontrolei. Ja pasažieris izmanto braukšanas maksas atlaidi, viņam ir pienākums uzrādīt pārbaudei dokumentu, kas apliecina tiesības šo atlaidi izmantot.
Ievērot tīrību un kārtību
Kā liecina Ventspils reisa darbinieku novērojumi, tīrības un kārtības ievērošana ir viens no grūtāk izpildāmajiem pienākumiem. Daudziem šķiet, ka autobuss un tā salonā esošās lietas un priekšmeti ir paredzēti vienreizējai lietošanai, tāpēc attieksme pret tiem ir nesaudzīga. Pie sēdekļa pielipināta košļājamā gumija vai ēdiena traipi uz tā ir ikdienišķa parādība, ar ko jācīnās transportlīdzekļu mazgātājiem. Nereti pasažieri arī uzskata, ka autobusā var braukt nosmērētā un smakojošā darba apģērbā, sēdināt savu suni brīvajā sēdvietā, ļaut bērnam ar ielas apaviem kāpt uz krēsla... Bet to darīt ir aizliegts! Pasažiera pienākums ir ievērot tīrību un kārtību autobusā.
Ņemt vērā apkalpes prasības
Vēl viens no pienākumiem, kas tiek nopirkts reizē ar braukšanas biļeti, ir autobusa vadītāja un citu par braucienu atbildīgo personu prasību ievērošana. Tas nozīmē: uzrādīt biļeti, ja to prasa kontrole; pārsēsties citā sēdvietā, ja to lūdz autobusa vadītājs, un darīt vēl ko citu, atkarībā no situācijas. Protams, nevienai no prasībām nevajag pakļauties akli, neizvērtējot to nozīmīgumu, taču der atcerēties, ka uz autobusa vadītāja pleciem reisa izpildes laikā gulstas ļoti liela atbildība un izvirzītās prasības vienmēr būs saistītas ar darba pienākumu pildīšanu atbilstoši instrukcijai un amata aprakstam.
Pasažieru ievērībai!
Ministru kabineta noteikumu nr. 599 Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība 4. pants:
Pasažierim ir pienākums ievērot tīrību un kārtību sabiedriskā transportlīdzekļa salonā. Pasažierim aizliegts:
-
sabiedriskā transportlīdzekļa kustības laikā iekāpt tajā vai izkāpt no tā;
-
bojāt sabiedrisko transportlīdzekli un tā inventāru, kā arī veikt darbības, kas apdraudētu satiksmes drošību;
-
bez nepieciešamības iedarbināt avārijas slēdžus, bremzes un citas ierīces;
-
braukt smērējošā vai smakojošā apģērbā, smērēt salonu vai lietot pārtikas vai ķīmiskās preces, kas var nosmērēt salonu vai citu pasažieru apģērbu;
-
braukt alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā, ja pasažieris izturas rupji vai agresīvi, kā arī lietot alkoholiskos dzērienus, narkotiskās, psihotropās, toksiskās vai citas apreibinošās vielas;
-
apzīmēt vai aprakstīt sabiedrisko transportlīdzekli;
-
sabiedriskā transportlīdzekļa salonā atstāt bez uzraudzības mājas (istabas) dzīvniekus;
-
pārvadāt bagāžu, kura var apdraudēt pasažieru vai sabiedriskā transportlīdzekļa vadītāja drošību vai veselību vai būtiski ietekmēt pasažieru vai transportlīdzekļa vadītāja ērtības un kura var traucēt sabiedriskā transportlīdzekļa ekspluatāciju vai bojāt tā aprīkojumu.
5. pants:
Pasažieris pārvadātāja sniegto sabiedriskā transporta pakalpojumu izmantošanas laikā ir Civillikumā noteiktajā kārtībā un apmērā atbildīgs par zaudējumiem, kas radušies viņa darbības rezultātā.
Avots: www.likumi.lv
Apmaksāta informācija.
Komentāri (21)
Bet kāpēc pārsēsties citā sēdvietā, ja to lūdz autobusa vadītājs???
Kāpēc lai viņš lūgtu?
Sāciet vispirms ar sevi, nevis dzeniet kaut kādu murgainu suģestiju par pasažieru pienākumiem. Pie maršrutkām jums vēl daudz ko darīt. Un vispār kāpēc jūs pārvadājiet pasažierus ar kravas busiem? Jūsu šoferi diemžēl uzsāk braukt pirms pasažieri ir ieņēmuši vietas. Šajos zirga ratos transporteros uzsākot braukt kājās knapi var nostāvēt. Kā arī regulāri vadītāji rupji pārkāpj satiksmes noteikumus.
Protams, ka viņi steigsies. Ja viņiem ir grafiks, kurā jāiekļaujas, bet tas ir nereāli no pārventas Celtnieka ielai līdz pilsētai Inženieru ielai dotas 23 minūtes. Ar mikriņu tas nav normāli. Bet paldies Domes gudrajām galvām, jo viņi ir tie, kas liek šos grafikus, ne reiss...
Pabrauc Rīgas sabiedriskajā transportā, tad jutīsi kas ir nenormāla braukšana un nerēķināšanās ar pasažieriem. Jutīsies kā autokrosa mašīnā!
Labdien, lūdzam sniegt ierosinājumus, kādus jauninājumus vēlētos redzēt Ventspils sabiedriskajā transportā vai tā kustības maršrutos? Lūgums precizēt laiku un vietu, kad šāda situācija ar autobusa šoferi ir novērota, lai varētu aprakstīto situāciju pārrunāt ar attiecīgo šoferi.
Allo, prātvēder! Moš man vēl pavizināties Āfrikā uz autobusa jumta? Tad te vispār busos jutīšos kā limuzīnā.
Vai elpot drīkst braukšanas laikā!!!!
Atbilde krusttevsflorencs:
Nereti starppilsētu autobusos rodas situācijas, ka pasažieri apsēžas nevis biļetē norādītajā sēdvietā, bet gan tur, kur paši vēlas. Tādās reizēs iespējams, ka autobusa vadītājam jālūdz pasažieri pārsēsties. Situācija bija minēta tikai kā piemērs.
Piedodiet,atvainojiet,nebiju līdz galam apdomājis,rakstot bija prātā pilsētas autobusi,ne tālsatiksmes.
Taisniba,ir gadījies ar tādiem saskarties,uz Rīgu braucot.Parasti gan izdodas izfīrēt ārā no nepareizi aizņemtās vietas pašu spēkiem,šoferis talkā nav jāsauc.
Atbilde aga:
Pasažieru pienākumi nav pašvaldības SIA "Ventspils reiss" izgudrojums, bet, kā jau tas minēts arī publikācijā, tos nosaka Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumi Nr.599.
Kas attiecas par braukšanas uzsākšanu, pirms pasažieri ieņēmuši sēdvietas, un satiksmes noteikumu pārkāpšanu, aicinām sazināties ar Pārvadājumu daļu pa tālruni 63622422 vai rakstīt e-pastā [email protected], minot konkrētus faktus, norādot datumu, laiku, maršrutu, braukšanas virzienu, lai varētu noskaidrot konkrēto autobusa vadītāju un apstākļus, kāpēc viņš tā rīkojies.
Droši vien jau, ka pasažieru pienākumi nav jūsu izgudrojums. Bet kā izgudrojums ir pārvadāt pasažierus kravas busos, kuros ir neciešama ne sēdēšana ne stāvēšana uzsākot braukšanu, kā arī ir ļoti nekomfortabli sajust pat mazāko busa bremzēšanu? Uzlieciet vispirms normālus busus uz maršruta un tad kačājiet pravas par pasažieru pienākumiem.
Vai braukšan laika to Pirdien ir brīv palaist?
Dakter bij teikt,ka neir lab aizturet.
Nekur nav manīts ,ka tu kā pirdiens palaiž pirdien,taču vari riskēt ar saviem zobiem,jo noteikti kāds iegāzīs
Gunt Nr.6060 kung.
Paldies,ka laicig brīdinat.
Ja nu kadreiz pienāks tād Dien,ka man Volg (kam spīdiks irss uz haub) būs uz remont,un es būs braukt ar Ventspil Reis autobuss,es būs sav Zobs izņemt un turet iekš Kabat.Le nesaplīst.
Tu jau dzīvē neko neproti kā tikai pirst dīvānā.Tev īstenībā nekā nav un nekad nav bijis.Tikai piepirsta galva sava ko arī izrādi forumā parādot kāds idiots esi.
Kauns baronlielskungs!Pirdienus Tu vari laist savā muižā kad putru strebj,bet nevis kārtīgā reisa busiņā!!
Pel Junkuren kundz.
Vai iekš Vāczem ir bijuš?
Tur var palaist ontlig pirdien pe Puzdiengald,le zinat,Un neviens neir teikt,ka bezkaunig.
Galvenais lai pirdiens nav ar astīti...:)))
kā vienmēr , uzsāk "uz veselību" beidz "lai vieglas smilts".
Nu ja, mums tagad pašsaprotamas lietas aizstāj ar LatRepas ministru kabineta noteikumiem.
Acīmredzot tiek pieņemts ka iedzīvotājiem nav smadzenes.
VARBŪT man kāds var paskaidrot - ar ko atšķiras Ventspilī tā saucamie "MIKRIŅI"no parastā autobusa, ja nu vienīgi ar biļetes cenu? Kādus papildu pakalpojumus varu saņemt izmantojot "mikriņu"?