Labklājības ministrija plāno mainīt līdz šim cilvēkiem ar invaliditāti nedraudzīgo sistēmu asistenta pakalpojuma nodrošināšanā, liecina Saeimas Sociālo un darba lietu komisijā spriestais.

Patlaban cilvēkiem ar invaliditāti, kuriem nepieciešami asistenta pakalpojumi, katru mēnesi ar maksājumu apliecinājumiem jāpierāda iestāžu apmeklējums, pamatojot asistenta nepieciešamību, kas neesot nedz pašvaldībai, ne ministrijai, nedz pašiem cilvēkiem ērta sistēma. Jāpiebilst, ka Ventspils pilsētas pašvaldībā papildus dokumentu pieprasīšana netiek praktizēta, bet normatīvie akti neaizliedz no asistenta pakalpojuma sniedzēja pieprasīt jebkādu dokumentālu atskaiti par stundām, kas pavadītas kopā ar asistenta pakalpojuma saņēmēju.

Ministrijā tiek organizēta darba grupa šī jautājuma risināšanā, un viens no priekšlikumiem, kuru ministrija atzinusi par labu esam, bijis veidot sistēmu, kurā nav nepieciešama ikmēneša veikto darbību pierādīšana ar maksājumu apliecinājumiem un citiem dokumentiem. Pakalpojuma nepieciešamības apmērs tiktu vērtēts jau pirms pakalpojuma piešķiršanas. Jaunajā sistēmā pakalpojumi varētu tikt dalīti divos līmeņos, proti, pēc “vidējas” vai “lielas” vajadzības pēc pakalpojuma. “Vidēja” vajadzība varētu būt trešā aprūpes līmeņa personām ar invaliditāti, bet “liela” vajadzība ceturtā aprūpes līmeņa personām ar invaliditāti.

Patlaban asistenta pakalpojums tiek piešķirts 40 stundu nedēļā apmērā, bet pēc sistēmas maiņas tās varētu būt 160 stundas mēnesī, vienlaikus piešķirot papildus nepieciešamās stundas tiem cilvēkiem ar invaliditāti, kuri strādā vai studē. Vienlaikus ministrijā pieļauta iespēja, ka jaunā sistēma varētu nozīmēt arī lielāku pieprasījumu pēc asistenta pakalpojuma.

Lai ieviestu jauno sistēmu, tostarp izveidotu jaunus, vienotus kritērijus pakalpojuma piešķiršanai, Labklājības ministrijai priekšā vēl virkne dažādu uzdevumu, piemēram, grozījumi Invaliditātes likumā un Ministru kabineta noteikumos. Prognozēts, ka no 2019. gada 1. janvāra izmaiņas varētu stāties spēkā.

Ventspilī asistenta pakalpojumu saņem 215 personas ar invaliditāti, un klientu skaits aizvien turpina pieaugt. Asistenta pakalpojuma pieejamība sniedz atbalstu ne tikai tā saņēmējiem, bet arī nodrošina ar darba vietām vietējos iedzīvotājus. Lai saņemtu asistenta pakalpojumu, iedzīvotājiem Ventspils pilsētas Sociālajā dienestā jāiesniedz iesniegums, norādot vēlamo asistenta pakalpojuma saņemšanas apjomu, kā arī asistenta pakalpojuma sniedzēja vārdu, uzvārdu un citu nepieciešamo informāciju.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: