«Mani pārsteidz, kāpēc nepamanīts palicis fakts par pietiekami lielo automašīnu Volvo, Volkswagen un citu lukturu zādzību 3. februārī? Policija baidās no statistikas? Dīvaini, ka šīs problēma netiek atspoguļotas,» pārsteigti vaicā lasītājs Ventas Balsij nosūtītā vēstulē.
Lietoto rezerves daļu tirgus ķīlnieki
2Par pirmo lielāko masveida automašīnu spoguļu un lukturu zādzību var uzskatīt notikušo naktī uz 2015. gada 5. decembri Lielajā prospektā. No rīta automašīnu BMW X1, BMW X5, Peugeot 508, VW Touareg īpašnieki konstatēja, ka dažām automašīnām bija pazuduši spoguļi, bet citiem mašīnu priekšējie lukturi. Tonakt, lai ļaundariem būtu ērtāk, vienā no ceļu posmiem, kur notika zādzība, nedarbojās ielu apgaismojums. Turklāt visas zādzības nav notikušas kaut kur pilsētas nomalē, bet gan centrā. Tieši pēc diviem mēnešiem notika atkal kārtējais uzlidojums (tobrīd daži cietušie jau bija nomainījuši trūkstošās detaļas), tomēr par to informācija tika saņemta tikai no cietušajiem. Slēpt savas emocijas viņi vairs nespēj. «Divas reizes, velns lai parauj! Divas reizes nozaga lukturus – decembrī un februārī!» ļoti bēdājas VW Touareg īpašnieks Vjačeslavs Golubevs. «Es ieliku jaunus lukturus par 3 tūkstošiem eiro, turklāt ar īpašiem stiprinājumiem, lai būtu grūtāk izņemt, taču tik un tā paņēma.» Vjačeslavs pastāstīja, ka viņa mašīnā ir uzstādīta videokamera, taču ne viņš, ne videosistēmu speciālists nesaprot, kāpēc tā ieraksta visu, izņemot zādzības brīdi. Mašīna tajā brīdī atradās Lielajā prospektā.
Andreja Masaiša, cilvēka, kurš vērsās pie redakcijas, automašīna Volvo XC90 atrodas Saules ielā deviņstāvu māju rajonā. «Dīvaini, ka tik blīvi apdzīvotā rajonā neviens neko nav nedz redzējis, nedz dzirdējis,» saka Andrejs. Viņš turpina: «Manai mašīnai arī paņēma lukturus gan decembrī, gan tagad – divus mēnešus pēc pirmās zādzības.
Mašīna nav jauna, tā ir 2008. gada ražojuma. Tātad pēc apdrošinātāja nosacījumiem man apmaksās tikai lietotus lukturus. Viņi veicina zagto detaļu tirgus pieprasījumu, bet būtu pareizāk piedāvāt, piemēram, jaunas detaļas, taču vecāku modeļu.» Apdrošinātājs viņu jau brīdinājis: ja atkārtosies tāds incidents, apdrošināšanas summa (pašrisks) palielināsies. «Tādēļ turēt tādu mašīnu nav īpaši izdevīgi zādzību seku dēļ,» saka Andrejs, domājot par to, kā tikt vaļā no šīm galvassāpēm, iegādājoties vienkāršāku mašīnu. Viņa bēdubrālim Vjačeslavam izdevās izcīnīt jaunus lukturus, lai arī mašīnai ir deviņi gadi: «Kategoriski paziņoju apdrošinātājam: zagtus lukturus es nelikšu! Es pārāk daudz maksāju par mašīnām, bet man to ir trīs. Lietoti lukturi ir pieļaujami tikai tādā gadījumā, ja tos noņem, man klātesot, no mašīnas, piemēram, šrotā un es pats tos pārbaudu. Viss pārējais man nozīmē zagts. Rezultātā apmaksāja rēķinu gan pirmajā, gan otrajā reizē.» Trīs tūkstoši eiro bija rēķins apdrošināšanas kompānijai pēc pirmo lukturu zādzības no Vjačeslava mašīnas, nedaudz vairāk par trīs tūkstošiem tagad. Taču problēma nav atrisināta. Kā pasargāt mašīnu, kur to vajag noslēpt, vai jāpērk garāža? Vai tiešām ir atgriezušies 90. gadi?» šādus jautājumus uzdod cietušie.
Cipari nesakrīt
Gan Andrejs, gan Vjačeslavs neatlaidīgi uzstāj, ka zādzības februāra naktī bijušas vismaz piecas – pilsēta ir maza, un informācijas apmaiņa notiek nekavējoties. Taču policijas apkopojums satur informāciju par citiem notikumiem. Par februāra uzlidojumiem slikti ir informēta Valsts policijas pārstāve Jolanta Knīse, kas strādā ar presi, pārliecinot Ventas Balsi, ka daudzās zādzības notikušas decembrī, un par tām ir informēts. Knīse pastāstīja, ka preventīvos nolūkos pārbaudes servisos, un ne tikai tur, par zagto detaļu noietu policija veic. Tomēr Valsts policijas pārstāve nedarīja zināmu, kad un kur tieši tas noticis pēdējo reizi. Valsts policijas Ventspils iecirkņa priekšniece Iveta Būdeniece lūgumu pārbaudīt 3. februāra datumu apmierināja. Šajā dienā pēc plkst. 7 rītā policisti četras reizes bija devušies uz izsaukumiem un saņēmuši ziņojumus pa tālruni par Volvo CX60, Volvo CX90 (divas automašīnas) un VW Touareg lukturu zādzību. Lai saņemtu KASKO apdrošināšanas kompensāciju, ziņojums policijai par zādzības faktu ir obligāts. Taču tas nepavisam nenozīmē, ka tiks automātiski uzsākts arī kriminālprocess. Tādā gadījumā ir jāvēršas policijas iecirknī ar atsevišķu iesniegumu. Par visiem četriem Valsts policijas fiksētajām zādzību gadījumiem pagaidām nav uzsākts neviens kriminālprocess. Uz jautājumu, kāpēc informācija nenonāca ziņu apkopojumā žurnālistiem, Būdeniece atbildēja, ka par to ir atbildīgs preses dienests Liepājā un tikai tas izlem, par ko ziņot.
Kā rāda policijas prakse, ne visi cietušie pie viņiem vēršas pat ar ziņojumiem par zādzību, iespējams tādēļ, ka nav KASKO apdrošināšanas, bet formalitātes viņiem nav vajadzīgas. Pēc Ventas Balss rīcībā esošās informācijas, tā bija sanācis gan šoreiz, gan pēc decembra uzlidojuma – Vjačeslavs pastāstīja par savu paziņu, kura mašīnai arī bija nozagti lukturi, taču, tā kā mašīnai nebija KASKO apdrošināšanas, viņš nekur nevērsās. Tādēļ oficiālie skaitļi atšķiras ar reālo zādzību skaitu.
Dzenas pēc gudrajiem lukturiem
Jaunie adaptīvie, dažādos kustību apstākļos apskates uzlabošanai paredzēti bloklukturi – tieši tādi lukturi šobrīd tiek medīti, saka rūgto pieredzi guvušie. To pašu saka arī kādā autoservisā. «No kurienes atnāks detaļa? No tādas pašas mašīnas,» tā joko kāda servisa darbinieks, sakot, ka profesionālim, lai noņemtu mašīnas lukturus, ir vajadzīgas aptuveni 30 sekundes – viņi zina, kur un ko pārkost, lai akurāti un klusi noņemtu detaļu. Tāpat ir ierīces videokameru apslāpēšanai, bet mašīnas upuri, visticamāk, tiek novērotas. «Šīs zādzības notiek tikai Lietuvā un Latvijā,» pārliecināts Vjačeslavs. «Ne Polijā, ne Baltkrievijā neesmu redzējis tik brutāli apzagtas mašīnas. Pie mums ar Lietuvas palīdzību ir izveidots lietoto detaļu tirgus un tas ir palaists, bet apdrošinātāji to ir paķēruši. Man stāstīja, ka, tiklīdz Liepāju aptīrīja, savas detaļas varēja atrast automašīnu tirgū Rētavā, Lietuvā.» Apdrošinātāju izmantotās lietotās detaļas, kurām lielākoties izcelsmi nav iespējams pārbaudīt, tā ir izdabāšana zagļiem,» pārliecināts gan Vjačeslavs, gan Andrejs, un vēl viens cietušais, kurš nevēlējās atklāt savu vārdu. Viņš neizsauca policiju un tādējādi nepapildināja zādzību oficiālo statistiku. «Aplūkojiet vismaz sludinājumu mājaslapu SS.lv, un jūs visu ieraudzīsiet. Tur ir liels tirgus! Bet vai tad to kāds pārbauda? Nesen zvanīju kādam tirgotājam, tad viņš pat konkrēti pateikt nevarēja, vai ir viņam uz vietas lukturi vai nav. Laikam gaida pasūtījumu. Pieļauju, ka Ventspils detaļas aiziet uz Liepāju vai Lietuvu, bet Rīgas – uz šejieni. Piecas mašīnas vienā naktī – tas ir labs bizness. Bet apdrošinātāji strādā ar šo tirgu.»
Saskaņā ar KASKO polises nosacījumiem vienā kompānijā piegādā jaunas detaļas, tikai ja mašīnai vēl ir garantijas laiks, bet, ja tai ir no četriem gadiem un vairāk, tad pēc speciālas metodes tiek aprēķināts nolietojums. Ja rodas nepieciešamība uzstādīt detaļas, mašīnai piedāvās vai nu lietotu, vai ar klienta finansējumu jaunu detaļu. Piemēram, astoņus gadus vecai mašīnai būs aptuveni 50% nolietojums, proti, ja būs vēlme, jaunu detaļu uzstādīs, taču automašīnas īpašniekam vajadzēs piemaksāt pusi summas. Savukārt citā kompānijā par jaunām mašīnas, kas nav vecākas par astoņiem gadiem (mašīnām līdz trīs gadiem liek tikai jaunas detaļas), par detaļām vajadzēs piemaksāt konkrētu summu, vecākām par astoņiem gadiem – tikai lietotas detaļas. Tepat atzīst, ka spoguļus un lukturus visbiežāk zog no automašīnām. Pašrisks šeit par nokļūšanu kriminālnotikumu hronikā nepieaug, kā tas mēdz būt atsevišķās citās apdrošināšanas kompānijās.
Jānis Arājs,
Ventspils pašvaldības policijas priekšnieks:
– Saistībā ar pazudušajiem cilvēkiem, kas ir izsludināti meklēšanā, un zādzībām katru nedēļu, jo īpaši nakts laikā, mūsu darbinieki pārbauda lielu skaitu cilvēku. Noķert uz autodetaļu zādzībām orientētos zagļus ir ļoti grūti, taču tas nenozīmē, ka policija, toskait arī valsts, neko nedara. Mēs nevaram būt visur vienlaikus. Ierobežot zagļu zādzību palīdzēs pašu pilsētas iedzīvotāju atsaucība un automašīnu īpašnieku papildu aizsargmehānismi: signalizācija, videokameras utt. Pilnībā paļauties uz to, ka mēs noķersim visus noziedzniekus vai novērsīsim visus pārkāpumus, būtu nepareizi. Pašiem iedzīvotājiem ir jāpalīdz policijai. Pirms gada mēs aizturējām zagļus ar nozagtām mantām, toskait spoguļiem. Pēc pēdējiem zādzību gadījumiem mūsu centieni nav vainagojušies ar panākumiem, taču tas nenozīmē, ka esam nolaiduši rokas, mēs ļoti pastiprināti kontrolējam kārtību pilsētā. Tas ir tikai laika jautājums, domāju, ka mēs viņus noķersim. Es pieļauju, ka tie ir iebraucēji, kas zināmā mērā apgrūtina uzdevumu novērst zādzību. Zagļu pasaulē viss ir vienkārši: ir pieprasījums – ir piedāvājums. Tās ir ļoti specifiskas lietas, ko medī zagļi. Savukārt profesionāļiem nevajadzēs ilgu laiku, lai noņemtu lukturus. Pilsētu nepārtraukti uzrauga mūsu mašīnas, valsts policijas un apsardzes mašīnas. Iedzīvotāji vienkārši neapzinās, cik lielu darbu mēs darām un kādas taktikas piemērojam. Ir jāsaka, ka pašu iedzīvotāju atsaucība būtu ļoti nozīmīga, atklājot automašīnu zādzības, taču tā ir nevis vienkārši vāja, bet praktiski pielīdzināma nullei. Mums biežāk ziņo par piedzērušiem cilvēkiem uz ielas. Atgādinu pašvaldības policijas tālruņu numurus, uz kuriem iedzīvotāji var zvanīt un informēt par kārtības noteikumu pārkāpumiem pilsētā: 63680808 vai 28680808.
Komentāri (2)
lukturuaizsardziba.mozello.lv
Kamēr par zagšanu nebūs konkrēti miesas sodi ,tikmēr zags uz vella paraušanu un vēl vairāk.Liela daļa zagļu tiek cauri ar nosacītu brīvības atņemšanu,kas ir atklāta ņirgāšanās par cietušajiem.