Sestdien Ventspils Piedzīvojumu parkā svinīgi tika atklāta Baltijā lielākā rodeļu trase – Ventspils rodelis. Rodeļu atrakciju Ventspilij izgatavojis Vācijas rodeļu ražotājs Josef Wiegand GmbH & Co. KG, kas pazīstams ar savu 40 gadus ilgo pieredzi šajā nozarē.
Atklāta Baltijā lielākā rodeļu trase
3Vācu uzņēmums izgatavojis rodeļu atrakcijas ne vien daudzās Eiropas valstīs, bet arī ASV, Ķīnā, Apvienotajos Arābu Emirātos.
Uz slēpošanas kalna Lemberga hūte nogāzes izveidotās rodeļu trases kopējais garums ir 800 metri, bet nobrauciens ir vairāk nekā puskilometru, proti, 580 metrus, garš. Aptuveni 25 metru augstumā no zemes līmeņa rodeļu trase veido divas 360 grādu virāžas, ļaujot braucējiem izbaudīt elpu aizraujošas emocijas ar skatu uz pilsētu no augšas. Rodeļa kamanu maksimālais braukšanas ātrums ir 40 km/h. Ātrumu var regulēt pats braucējs, bet kamanas ir aprīkotas ar viedo elektronisko bremzēšanas sistēmu un elektriskajām bremzēm, kas nodrošina pašbremzēšanu gadījumā, ja priekšā braucošais brauc lēnāk, tādējādi izslēdzot sadursmes risku. Kamanās var braukt viens vai divi apmeklētāji vienlaicīgi – to kravnesība ir līdz 150 kg.
Atšķirībā no citām Latvijā esošajām rodeļu trasēm Ventspils rodelis darbosies visu gadu, jo Ventspilī izmantotā rodeļu tehnoloģija ļauj trasi ekspluatēt jebkurā gadalaikā, arī nokrišņu gadījumā. Lietus laikā kamanas būs aprīkotas ar aizsegiem, pasargājot pasažieri no nokrišņiem.
Bērniem vecumā no 3 līdz 7 gadiem rodeļa nobrauciens tikai kopā ar pilngadīgu personu ir bez maksas, jauniešiem vecumā no 8 līdz 17 gadiem viena nobrauciena cena ir 3 eiro, bet pieaugušajiem – 5 eiro.
Trases atklāšanas brīdis tika atzīmēts ar krāsainu dūmu strūklu šovu, ko pavadīja apmeklētāju ovācijas. Tiesa, apemklētāju uzmanību uz brīdi piesaistīja arī neparedzēts starpgadījums – iespaidīgā dūmu šova palaišanas brīdī kāda dzirkstele bija izraisījusi sausās zāles aizdegšanos uz kalna nogāzes, vēja un sausuma rezultātā zāle sāka svilt ar liesmu. Aizdegšanos operatīvi, apmēram desmit minūšu laikā, likvidēja Piedzīvojumu parka darbinieki, izmantojot ugundzēšamos aparātus.
Atklāšanas pasākumā viesus izklaidēja mūzikas grupa Laika upe un cirka mākslinieki. Rodeļa kamanas līdz trasei simboliski nogādāja bobsleja vīri Sandis Prūsis, Krists Lindenblats, Viesturs Pērkons un Oskars Berķis. Atklāšanas pasākumā jauno rodeli iemēģināja arī Ventspils domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš un viņa vietnieks sadarbības jautājumos Guntis Blumbergs, trases būvnieki, projektētāji un citi projektā iesaistītie. Jau pirmajā trases darbības dienā jauno atrakciju steidza izmēģināt daudzi ventspilnieki un pilsētas viesi – nobraucienu ar rodeli sestdien izbaudījuši vairāk nekā 1000 apmeklētāju.
Ventspils 2. vidusskolas skolnieces Milana Sergejeva un Jana Pirvica, kuras rudenī mācīsies 9. klasē, atzina, ka nobraucienā guvušas pozitīvas emocijas. Abām meitenēm šis bija pirmais brauciens ar rodeli, tāpēc pirms tam izjutušas nelielu pozitīvu satraukumu, kas vēl pieaudzis, gaidot garajā rindā, lai izmēģinātu atrakciju. Sākumā domājušas, vai pratīs regulēt rodeļa kamanu ātrumu, bet pirmā nobrauciena laikā to arī ātri apguvušas. Radusies vēlme rodeļu atrakciju izmēģināt vēl kādu reizi, kad Piedzīvojumu parkā būs mazāk apmeklētāju un nebūs jāgaida garā rindā. «Bija ļoti interesanti,» pēc nobrauciena atzina Jana, piekrītot draudzenes Milanas teiktajam, ka «divatā doties nobraucienā ir interesantāk, jo vari dalīties visās emocijās ar līdzbraucēju».
Vladimirs ar dēlu Valēriju un saviem vecākiem uz Ventspili no Liepājas bija atbraucis tieši ar mērķi izmēģināt jauno Piedzīvojumu parka rodeli. «Dēlam nupat palika četri gadi, un kā dāvanu viņam izdomājām atvest uz rodeļu trasi, tieši uz atklāšanu,» pastāstīja Vladimirs. «Citas līdzīgas atrakcijas esam apmeklējuši Lietuvā, Sventājā, Klaipēdā un Dino parkā, bet tik garas un augstas atrakcijas kā Ventspilī nav nekur, kur esam bijuši. Ar šādu atrakciju, kur pašam jāregulē ātrums, es līdz šim neesmu braucis, tikai ar automātisko. Ātrums ir normāls – ne par ātru, ne par lēnu. Emocijas nobraucienā bija super, vislabākās! Nākammēnes, kolīdz saņemšu algu, brauksim atkal uz šejieni. Ja vajag izklaidēt bērnu – visi ceļi ved uz Ventspili!»
Tek lēsts, ka Ventspils rodeli gada laikā varētu apmeklēt līdz 70 tūkstošiem ventspilnieku un pilsētas viesu. «Mēs esam aprēķinājuši trases teorētisko kapacitāti – ja startējam katru kamanu ar 25 sekunžu intervālu, tad varam apkalpot apmēram 140 nobraucienus stundā. Protams, sākotnējā periodā būs mazāks nobraucienu skaits – kamēr iestrādāsimies,» informēja Olimpiskā centra Ventspils valdes priekšsēdētājs Jurģis Liepājnieks. Trases apkalpošanā visa gada garumā strādās pieci seši darbinieki, karstākajā tūrisma sezonā piesaistot vēl papildspēkus.
Viens no galvenajiem mērķiem, kāpēc tika izveidota rodeļu trase – piesaistīt apmeklētājus visa gada garumā. «Līdz šim mums ir bijušas aktīvas vasaras un ziemas sezonas, taču bija pārrāvumi gan rudenī, gan pavasarī. Jau ilgstoši tika domāts par to, lai būtu saistošs piedāvājums visos gadalaikos. Sapratām, ka rodeļu trase varētu būt viena no tāmlietām, kas piesaistītu apmeklētājus cauru gadu. Šobrīd reizē ar zinātnes centru VIZIUM Ventspils piedāvājums ir kļuvis vēl atraktīvāks. Skolēnu klašu ekskursijas, kas brauks uz VIZIUM, noteikti dosies arī uz rodeļu trasi. Domāju, ka tas būs labs pienesums. Tie būs apmeklētāji ne tikai no Kurzemes, bet no visas Latvijas, arī Lietuvas, Igaunijas un citām valstīm,» prognozēja Jurģis Liepājnieks.
Iecere par rodeļa izveidi uz slēpošanas kalna Lemberga hūte nogāzes bija lolota jau vairākus gadus, un šis bija pašvaldības iestādes Ventspils Komunālā pārvalde sagatavots augstas gatavības investīciju projekts jauna tūrisma pakalpojuma attīstībai Ventspils pilsētā, kas tika realizēts ar valsts budžeta līdzfinansējumu 1,6 miljonu eiro apmērā. Projekts tika īstenots nepilna gada laikā kopš 2022. gada 20. jūnija, kad tika parakstīts līgums starp Valsts reģionālās attīstības aģentūru un Ventspils pašvaldību par projekta realizāciju. Būvdarbus objektā veica SIA Pilsbūve, būvuzraudzību – SIA Firma L4, autoruzraudzību – arhitektu biroji SIA Nams, SIA Arvol un SIA AB Clausen Latvia.
«Man ir milzīgs prieks sveikt visus ar vēl vienu jaunu objektu mūsu pilsētā!» rodeļu trases atklāšanā savā uzrunā pauda Ventspils pilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš. «Šī trase Ventspilī, pēc mūsu domām, būs ļoti liels ieguvums – gan ventspilniekiem, gan viesiem, pirmām kārtām jau bērniem, kuri, es ceru, ne vienreiz vien nāks izbaudīt nobraucienu. Es esmu bijis Alpos, kur ir garākas trases, bet Baltijas valstīs mums ir vislabākā! Mēs esam orientēti uz tehnoloģijām. Daudzi zina, ka mūsu [koncertzāles Latvija] ērģeles ir izgatavojusi vācu firma Johannes Klais Orgelbau, un arī šeit ir vācu tehnoloģija – no rodeļu ražotāja Josef Wiegand. Es ļoti ceru, ka šī trase būs ieguvums arī mūsu uzņēmējiem, kas strādā servisa jomā. Mūsu ambīcija ir, ka vismaz 70 tūkstošiem gada laikā jāpapildina mūsu pilsētas un Piedzīvojumu parka apmeklējums. Tiek būvēts vēl viens jauns stāvlaukums, tā ka vietas pietiks arī tūristiem.»
Par rodeļu trases vēsturi, sākot no idejas līdz būvniecībai, pastāstīja Ventspils domes priekšsēdātāja 1. vietnieks sadarbības jautājumos Guntis Blumbergs: «Lai realizētu savas idejas, sapņus vai projektus, svarīgs nosacījums ir finansējums. Šis projekts tika iesniegts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā, un tam tika piešķirta valsts mērķdotācija kā augstas gatavības pašvaldības investīciju projektam. Projekts tik tiešām bija visaugstākajā gatavībā, jo pie tā sākām strādāt jau 2006. gadā, kad komandējumā uz Vāciju un Austriju devās Arhitektūras un pilsētbūvniecības nodaļas vadītājs Māris Bože un toreizējais Olimpiskā centra Ventspils vadītājs Uldis Boitmanis. Viņi apmeklēja rodeļu izgatavotājus, un viens, pie kā viņi viesojās, bija arī šī firma, kuras rodeli šodien atklājam. Skaidrs, ka pa šiem gadiem, mainoties kalna augstumam, mainījušies ir arī rodeļa izmēri. Faktiski šī ir rodeļa pirmā kārta, jo tas projektēts un būvēts tā, ka, ja kalns vēl tiek paaugstināts, tad arī tiks izbūvēta otrā kārta un rodeli pagarinās. Vēl svarīgs noteikums bija, ka rodelim jādarbojas cauru gadu, un tā 2017. gada janvārī uz Čehiju un Poliju aizbrauca Kapitāla pārvaldības nodaļas vadītāja Rita Ozoliņa, Olimpiskā centra Ventspils vadītājs Jurģis Liepājnieks un toreiz deputāts, šobrīd jau domes priekšsēdētāja vietnieks Aigo Gūtmanis. Viņi personīgi iepazinās, kā šī firmas ražotie rodeļi darbojas ziemas apstākļos. Vēlos teikt lielu paldies cilvēkiem, kuri arī aktīvi bija iesaistījušies šajā projektā – Jānim Vītoliņam, Aivaram Lembergam, Dainai Paipalai, Baibai Ginterei, Kristīnei Lembergai un, protams, Andrim Kauseniekam! Paldies VARAM, Valsts reģionālās attīstības aģentūrai, kas saprata, cik mūsu projekts ir labs un augstā gatavībā. No līguma parakstīšanas esam to realizējuši nepilna gada laikā. Paldies projektētājiem, būvniekiem, būvuzraugiem, autoruzraugiem! Mēs cēlām, cēlām un – uzcēlām!»
Ventspils Komunālās pārvaldes direktors Andris Kausenieks atzina: «Lai arī ir vadīti daudzi projekti, šis objekts bija tiešām sarežģīts – Eiropā un pasaulē rodeļu trases ir tehnoloģiskās iekārtas, bet Latvijā to definē kā būvobjektu, tādēļ bija komanda, kas to paveica, sakārtoja dokumentāciju un izbūvēja kvalitātē, laikā un budžetā.» Viņš dalījās ar pieredzes stāstu, kliedējot mītu par to, kas ir rodelis un kādai vecuma grupai šī atrakcija paredzēta: «Līdzīga 500 metrus gara trase ir Lietuvā. Mēs ar projektu vadītāju Raido Blumbergu apmeklējām šo trasi pagājušā gada septembrī. Īsi pirms trases atvēršanas piebrauca mikroautobuss un izkāpa 14 cilvēki no pansionāta, kādus 70–75 gadus veci cilvēki ar spieķīšiem. Es domāju, kur šie cilvēki iet? Viņi iekāpa rodelī un visi ar to nobrauca! Tātad – šī nav tikai jauniešu atrakcija, šī ir atrakcija visu vecumu grupām! Aicinu visus pārbaudīt savu izturību un varēšanu!»
Komentāri (3)
Nesaprotu, kāpēc Prūsim ar padoto tur jānes kaut kas. Neizdevies šovs. To pierādīja zemā iedzīvotāju un tūristu interese. Nostaigājot garām visas šīs dienas, nemanu Vītoliņa piesauktos n-tos autobusus, kuri te brauks rindā.
Spriežot pēc taviem komentāriem, ļoti daudz ko tu nesaproti.
Gaumes par izdevušos pasākumu ir krietni atšķirīgas. Un par autobusiem - trase ir atvērta vien dažas dienas, un cilvēku tur ir visu laiku. Protams, ja garām iet pēc darba laika, tad izskatās patukši, tur jums taisnība, bet tas tādēļ, ka nakts laikā parks ir slēgts.