10. jūnijā plkst. 13 Ostas promenādē tiks atklāts jauns apskates objekts ''Cilvēciskais spēks''. Kad pirms septiņiem gadiem Brīvostas pārvaldes ūdenslīdējs Deniss Lapins izcēla dzenskrūvi no jūras dzelmes 22 metru dziļuma, iespējams, neviens nenojauta, cik vēl cilvēcisko spēku vajadzēs, lai šis 3,5m lielais un teju 3 tonnas smagais priekšmets pārvērstos apskates objektā.
Kā kuģa dzenskrūve pārtapa kinētiskā mākslas darbā
7Projektu realizēja Ventspils valstspilsēta, sadarbībā ar idejas autoru tēlnieku Kirilu Panteļejevu, arhitektu biroju SIA Balta istaba arhitekti Ilzi Rukmani-Poču, Ventspils Komunālo pārvaldi, Ventspils Brīvostu un Ventspils muzeju.
''Domājot par šo objektu, pirmais, kas man šķita svarīgi, ir cilvēku attieksme pret vēsturiskajiem procesiem,'' stāsta tēlnieks Kirils Panteļejevs. Tēlnieka pārdomas liek meklēt viņam atbildes uz jautājumiem – cik daudz var paveikt viens cilvēks? Savā skulptūrā viņš izmanto šo metaforu, liekot cilvēkam ar reduktora palīdzību griezt teju 3 tonnas smago un 3,5 metrus lielo kuģa dzenskrūvi.
Ūdenslīdējs Deniss Lapins atceras: ''Projekts, kas bija saistīts ar dzenskrūves izcelšanu no jūras dzelmes, bija interesants un pietiekami sarežģīts. Kuģis bija ļoti bojāts un atradās dziļi zem ūdens. Lai izceltu dzenskrūvi, vajadzēja to atbrīvot no kuģa atlūzām un saskalotās grunts. Tāpat zem ūdens vajadzēja veikt metāla griešanas darbus. Visu zemūdens darbu veikšanai vajadzēja aptuveni 23 stundas.''
Savukārt, Ventspils muzejs ielūkojoties vēsturē, atklāja, ka Ventspils dzenskrūve, iespējams, ir nākusi no vācu zemūdeņu apgādes kuģa MOSEL. Kuģis būvēts Vācijā, Boizenburgā Franča Jurgena Lemma uzņēmumā, kas dibināts 1793. gadā un pirmo tērauda kuģi izgatavoja 1895. gadā. Kuģis Mosel nolaists ūdenī 1912. gadā. 1936. gadā tas tika piesaistīts Vācijas kara flotei. Nogrima, uzskrienot mīnai netālu no Ventspils, Vācijas – PSRS kara sākumā 1941. gada 26. septembrī.
Pati dzenskrūve, spriežot pēc uzraksta Atlas-Werke-Bremen A.B. ražota Brēmenē, Atlas Werke fabrikā, kas tika dibināta 1902. gadā, bet kopš 1911. gada specializējās dažādu kuģu palīgmehānismu ražošanā, tostarp ražojot arī kuģu dzenskrūves.
Dzenskrūves materiāls - bronza, tās diametrs ir 3,4m, svars 2995 kg. Laiks, ko tā pavadījusi zem ūdens ir 74 gadi. Dzenskrūve tika izcelta no ūdens 2015. gada 17. septembrī. Lai šo darbu paveiktu, zem ūdens tika strādāts vairāk kā 20 stundas.
Iedzīvināta rūsināta kuģa korpusā, dzenskrūve kalpos arī kā izzinošs objekts, jo aiz stikla seguma varēs vērot, kā darbojas kloķa-klaņa mehānisms un ikviens varēs pārliecināties, kāds ir cilvēciskais spēks, kas ļauj darboties lietām un realizēt skaistas ieceres.
Objekta atklāšanā piedalīsies projekta realizētāji, pūtēju orķestris ''Ventspils'' un notikumu iemūžinās Ventspils Mākslas skolas audzēkņi.
Komentāri (7)
Uzskatu, ka pa nakti viņa arī var griesties. Uzlieciet tikai brīdinājuma zīmi, nevērīgajiem. Viņa jau negriežas tik ātri, lai kāds dabūtu nāvējoši pa čaiņiku. Naktīs jau tas mehānisms ir izgaismots, taču nekustas. Pazūd galīgi visa tā jēga, doma un iztērētā nauda. Varēja tad arī neizgaismot.
Kāpēc nenolika blakus govij? Aizmugurē. Varētu tik skaistus bukletus un reklāmu taisīt - govs ar propeleru pakaļā.
Un tikai nevajag man stāstīt, ka pilsētā vis ir tik ļoti kārtībā, ka varam izgrūst naudu vides objektiem.
Būtu labāk pa to naudu saremontējuši Pils un Prāmju ielas krustojumu kurš jau gadiem (!!!) nav normāli izbraucams. Vienīgais ko izdarīja uzlika zīmi 30. Un tieši tā ir vieta kura pilsētas viesiem, kuri izmanto prāmi, rada pirmo vai arī pēdējo priekštatu par pilsētu kurā var kārtīgi sabojāt mašīnas piekari.
Nu tur ir gājēju pāreja, šoferīšiem jābūt piesardzīgiem, jāsabremzē, un tad jau arī var mierīgi tur izbraukt.
Tiem, kam liekas, ka šī ir problēma - es silti iesaku pamēģināt pa Rīgu pabraukt, stingri labāk vērtēsiet tās mūsu ielas.
Kārtjes Pantelej s..gabals, pus Ventspīl i a tādem pill. Vo ta tas lōbisms i patiešam tik briesmigs ka neviens kārtigs mākslnieks te nevar neko normāl uztaisit?
Griežot stūres ratu,griezīsies dzenskrūve???
Uz kāda kuģa tā ir?
Griežot skrūves ratu, rotēs pati dzenskrūve, kas ir piestiprināta pie vides objekta. Aicinām to aplūkot dabā pēc vides objekta atklāšanas šodien, 10. jūnijā plkst. 13.00.
Aiz kō tig švah?
Būt bijs vaidziks dabut tō Propeller no "Titānik"!
Tad lembergist varet lielities,le zinat.