Vēstures otrdienā, 27. oktobrī plkst.17.30 par ebrejiem Lietuvā un Latvijā, izstādes “Zudusī litvaku pasaule” kontekstā stāstīs muzeja ''Ebreji Latvijā'' vadītājs Iļja Ļenskis.
Vēstures otrdienā stāstīs par ebrejiem Lietuvā un Latvijā
12Ventspils muzejā Livonijas ordeņa pilī patlaban vēl skatāma Šauļu muzeja ''Aušros'' veidotā izstāde ''Zudusī litvaku pasaule mākslinieka Gerarda Bagdonaviča (1901–1986) zīmējumos'', kas atspoguļo Lietuvas ebreju ikdienas dzīvi un kultūru.
Muzeja ''Ebreji Latvijā'' vadītājs, vēsturnieks Iļja Ļenskis Vēstures otrdienā pils Kapitula zālē iepazīstinās ar ebreju kopienu dzīvi Lietuvā un arī Latvijā: ''Latvijā un Lietuvā ebreji nekad nebija ieslēgti izolētajos geto, mijiedarbība ar kaimiņiem bija svarīgs aspekts kopienu attīstībā, tomēr pastāvēja arī plaši sabiedriskās dzīves lauki, kur dažādas etniskās grupas bija pilnīgi nošķirtas. Šī savpatnība radīja arī noteiktu arhitektūras un pilsētbūvniecības tradīciju, kas atstāja iespaidu daudzās reģiona pilsētās. Svarīgi atzīmēt, ka ebreji Austrumeiropā nebija monolīta grupa, tie dalījās vairākās subetniskās kopienās, kuras iezīmējās ar valodas un tradīciju īpašībām. No šīm grupām ''litvaki'' - vēsturiskās ''Lielās Lietuvas'' ebreji - attīstīja visstiprāko reģionālo identitāti, un arī deva aizsākumu vairākiem svarīgiem intelektuāliem strāvojumiem ebreju garīgajā dzīvē. Paralēli tam arī Kurzemes ebrejiem izveidojās priekšstats par sevi kā atsevišķu grupu, ar savu mantojumu un vērtībām.''
Sarunā Ļenskis pieskarsies šo augstākminēto faktoru mijiedarbībai, un tam, kā izveidojās komplicētais kultūras fenomens - litvaku pasaule.
Vēstures otrdienu lekcija notiks Kapitula zālē, ņemot vērā pašreizējos nosacījumus pasākumu norisei iekštelpās.
Ieeja - bez maksas.
Komentāri (12)
"Ebreji" Latvijā un Lietuvā "uzradās" pēc krievu okupācijas.Līdz tam bija ŽĪDI.Okupanti lika viņus pārdēvēt.
Vai par citu nav ko stāstīt?
Ir brīvi piejama literatūra par viņiem no pirmajām rokām kā prof. Stoļešņikovs, G. Kļimovs, Č. Lombrozo, J. Lina. Vai ir jāapmeklē pasākums kur ir viena vienīga dezinformācija?
"Skroderdienas Silmačos" arī ir literatūra par viņiem. :)
Kļimovu esmu lasījis - autors tomēr daudz kur pārspīlē, lai gan viņa grāmatas ir noderīgas kaut tāpēc vien lai apskatītu lietas no šāda skata punkta.
Kļimovu lasījis neesi nedirs. Viņa darbos katram faktam teikumam ir atsauce uz konkrētiem autoriem. Manā el.grāmatā tikai atsauces uz darbiem bija kādas 5-6 lapas. Respektīvi, viņa darbi ir perfekta sistematizācija par attiecīgo tematu.
Le zinat,bij tād laik ar,kad bij pulk pilset,kur uzrakstit-"Judenfrei".
https://tautastribunals.eu/?p=41555
Aga, pac' neirs, esmu lasījis Kļimovu. )
Sākot ar to vēl pirms žīdu tematikas grāmatu par viņa piedzīvojumiem Berlīnē.
Arī viņa izpratni par deģenerāciju.
Tais žīdu grāmatās viņam jau bišķi iestājusies klīnika. Neesmu stulbs, lai nefiltētu tekstus, ko lasu.
Daudzi ir lasījuši-mācījušies aritmētiku, bet skaitīt neprot. Tā arī tu kaut ko esi apgrābstījis no Kļimova. Uzraksti piemērus ko viņš pārspīlē, savādāk tukša diršana vien no tevis :D
Tur nav nekāda izpratne par deģenerāciju, bet tikai fakti sākot pat no vecās derības plus atsauces uz entiem respektabliem-autoritatīviem avotiem-zinātniekiem. Tā ir skrupuloza sistemātika augstākā socioloģija, kura ir paredzēta ierobežotam-iekšējam lokam kā citiem zinātniekiem, specdienestiem, kriminālistiem, psihiatrijas nozarē strādājošajiem un citiem respektabliem mediķiem. Bet raksti vēl, mums ir ļoti interesanti :D
t.i. nefiltrētu
aga, pati galvenā Kļimova kļūda - viņš jauc Dieva Vecās Derības tautu ar no Dieva atkāpušos deģenerējušos, Mesiju krustā piesitušo, sātana sinagogu. Esmu kristietis un zinu ko saku. Bet kā saka Raksti - pārbaudiet visu, kas labs, paturiet!
Tāpēc kopumā Kļimovs ir ieteicams, jo noņem rozā brilles attiecīgajā jautājumā.
Pie mums sastopami lielākoties aškenāzi-krievžīdi no hazāru kaganāta...