Ekonomikas profesors, matemātikas zinātņu doktors Andrejs Jaunzems uzrakstījis mācību grāmatu skolēniem, kuri padziļināti interesējas par matemātiku. Grāmata Varbūtība var noderēt matemātikas pulciņa nodarbībām.
Grāmata topošajiem matemātiķiem
0Pagājušo ceturtdien Ventspils Augstskolas (VeA) bibliotēka rīkoja pasākumu saistībā ar ilggadējā VeA pasniedzēja, pašreizējā VeA pētnieka Andreja Jaunzema grāmatas Varbūtība izdošanu. Vaicāts, kas mudinājis viņu sarakstīt mācību grāmatu, profesors atzina: «Tā ir vēlme, lai Ventspilī darbotos matemātikas pulciņš. Ja to izdotos realizēt, es arī turpmāk varētu rakstīt mācību grāmatas apdāvinātajiem skolēniem, kurus aizrauj matemātika.» Mācību grāmata uzrakstīta tieši pirms gada un tika izlaista pērn rudenī. Finansējumu grāmatas izdošanai nodrošināja Ventspils dome.
Grāmata Varbūtība pēc apjoma nav bieza – ap 100 lappušu. Tā paredzēta apdāvinātajiem skolēniem un sniedz padziļinātu izpratni par fundamentālās matemātikas idejām, kā arī popularizē STEM jomu (zinātne, tehnoloģijas, inženierija un matemātika) izglītībā. Kā atzīst autors, grāmatas lasīšanai pietiek ar algebras pamatiem, tomēr «vajadzīgs gaišs prāts un nosliece uz abstrakto domāšanu». Ja šī grāmata izrādīsies noderīga Ventspils skolēniem un matemātikas skolotājiem, profesors ir gatavs uzrakstīt vēl divas grāmatas – Spēle un Sistēma, kas arī būtu paredzētas apdāvinātajiem skolēniem – nākamajiem matemātiķiem. Pēc Jaunzema ieceres, padziļināta matemātikas apguve paredz eksperimentu veikšanu, izmantojot gadījuma skaitļu ģeneratoru, pētījumus u. c.
Mācību grāmata matemātikas padziļinātai apguvei varētu būt noderīga darbam ar apdāvinātiem bērniem skolā Gudrinieks, pieļauj pilsētas domes deputāts, Izglītības, kultūras un sporta komitejas vadītājs Didzis Ošenieks. Skola Gudrinieks darbojas Jaunrades namā, to apmeklē 15–17 zinātkāri skolēni no dažādām pilsētas skolām, kuriem tā ir iespēja padziļināti apgūt dabaszinātnes. Tomēr, pirms apgalvot, ka jaunā mācību grāmata būs noderīga skolā Gudrinieks, Ošenieks vēlētos dzirdēt matemātikas skolotāju viedokli.
Grāmatas autoram līdz šim nav sanācis tikties ar pilsētas skolu matemātikas pedagogiem, lai iepazīstinātu viņus ar savu darbu. Diemžēl Izglītības pārvalde savlaicīgi nesaņēma informāciju no VeA, tāpēc arī uz tikšanos ar grāmatas autoru neieradās neviens skolotājs. Arī Ošenieks, kurš atbalstīja ideju izdot grāmatu, par pasākumu uzzināja jau post factum no žurnālistiem.
Tāpat kā daudzi šīs jomas profesionāļi, profesors ir norūpējies par mūsdienu izglītības līmeni un kvalitāti. Atsaucoties uz pedagoģijas zinātnes pamatlicēju Johanu Amosu Komeniusu, kurš izvirzījis apmācības ilgtspējas desmit principus, profesors Jaunzems apgalvo, ka Latvijas izglītības sistēma neatbilst nevienam no šiem principiem. Pēc profesora domām, matemātika, ko kādreiz sauca par visu zinātņu karalieni, mūsdienu izglītības sistēmā zaudējusi savu romantiku un garīgumu, pārvēršoties par skaitīšanas un mērīšanas instrumentu. Profesors saprot, ka mācību stundās skolotājam savs priekšmets ir jāmāca pēc skolas mācību programmas. Taču ārpus stundām – pulciņā vai fakultatīvajās nodarbībās – apdāvinātie bērni varētu mācīties matemātiku padziļinātāk. «Uz matemātikas zināšanām balstās gan inženierija, gan finanses, matemātikas metodes tiek izmantotas prognozēšanā un citās ekonomikas jomās,» norāda Jaunzems, uzsverot zinātņu karalienes nozīmi tautsaimniecībā. «Taču matemātika ir vērtīga arī pati par sevi,» pārliecināts profesors. Izdodot grāmatu apdāvinātajiem skolēniem, profesors šādi parādījis savu gatavību popularizēt matemātiku pilsētas skolās.
Matemātikas jomas koordinatore pilsētas skolās Inguna Runča, kura ar grāmatas saturu jau iepazinusies vēl manuskripta posmā, uzskata, ka tā uzrakstīta diezgan sarežģītā matemātikas valodā un to var izmantot tikai vecāko – 11. un 12. – klašu skolēni papildu nodarbībām ārpus skolas programmas. Tajā pat laikā matemātikas skolotāja atzīst, ka skolās joprojām nav atbilstošu mācību grāmatu jaunā izglītības satura ieviešanai, toskait arī matemātikā. «Skolotājam pašam ir jāmeklē materiāls, pēc kura mācīt bērnus, tērējot tam daudz laika un pastāvīgi esot stresā,» atzīst Runča. Iespējams, šajā situācijā matemātikas doktora Jaunzema grāmata varētu kļūt par papildu mācību līdzekli padziļinātai matemātikas apguvei vecāko klašu skolēniem, kuri matemātiku izvēlas kā profila priekšmetu.
Andrejs Jaunzems ir matemātikas doktors un ekonomikas profesors. Vairāk nekā 25 gadu garumā viņa profesionālā darbība bija saistīta ar darbu Latvijas Universitātes Ekonomikas fakultātē, bet pēc VeA atvēršanas viņš vairāk nekā 20 gadus lasīja lekcijas bakalaura, maģistra un doktora studiju programmu studentiem Ventspilī, Ekonomikas un pārvaldības fakultātē. Jaunzems ir vairāku simtu zinātnisko un metodisko publikāciju autors, kā arī sarakstījis grāmatas Mikroekonomika, Risku analīze un vadīšana u. c. Pašlaik viņš ir pensijā, taču aizvien veic pētniecisko darbu VeA Tehnoloģiju pārneses un inovāciju centrā.
Komentāri (0)