Kopš 2015. gada pilsētā darbojas Ventspils Pedagogu atbalsta dienests (sākotnējais nosaukums – Pedagogu metodiskais dienests). Patlaban tas strādā septiņos dažādos virzienos, sniedzot gan individuālas konsultācijas un supervīzijas, gan organizējot nodarbības pedagogu grupām.

Ventspils Pedagogu atbalsta dienesta vadītāja Alla Kitajeva akcentē: «Skolā var notikt pārmaiņas tikai tad, ja skolotāju vairākuma uzskati par izglītības procesu sakrīt, kad notiek skolotāju sadarbība un tiek ievērots pēctecības princips. Ievest jauno saturu un kompetenču pieeju izglītībā ir iespējams tikai, ja skolotājs saņem atbalstu.» Tāpēc Pedagogu atbalsta dienesta (PAD) speciālisti izveidojuši vairākas īpašas atbalsta programmas plašam skolotāju lokam. Viena no programmām ir paredzēta skolotājiem, kuri uzsāk vai atsāk darbu skolā. Tā ir programma Skolotāja profesionālā darbība, īstenojot lietpratības pieeju mācību procesā. Programma tiek piedāvāta jaunajiem speciālistiem, kuri sāk pedagoga darbu uzreiz pēc studijām augstskolā, kā arī pedagogiem, kuri atgriežas skolas darbā pēc ilgstošas prombūtnes. Nodarbībās, kas tiek organizētas reizi mēnesī divu gadu garumā, tiek aktualizēti mācību stundas organizēšanas principi, kas sekmē skolēnu pašvadītu mācīšanos, izziņas un domāšanas attīstību saskaņā ar kompetencēs balstītu mācību procesu. Nodarbībās skolotāji pilnveido prasmi izvērtēt mācību metodes un metodiskos paņēmienus skolēnu produktīvas mācīšanās vadīšanai, iesaistās pedagogu savstarpējā stundu vērošanas procesā, kā arī pilnveido pedagoga prasmi reflektēt par savu darbu. Divu mācību gadu garumā nodarbības apmeklēja 33 skolotāji.

Šodien izglītībā īpaši nozīmīga ir sadarbība. Lai to sekmētu, izveidota atbalsta programma Mācīšanās grupu vadītāju sagatavošana kompetenču pieejas ieviešanai skolā un pedagogu atbalstam. Programmas dalībnieki nodarbībās attīsta prasmi organizēt mācīšanās grupu darbību, pielietot jaunākās pedagoģijas zināšanas praksē. Programmas dalībnieku uzdevums ir veicināt savas izglītības iestādes pedagogu sadarbību, kā arī refleksijas prasmes par savu darbu. Nodarbības, kurās aizvadītajā mācību gadā piedalījās 25 pedagogi no visām pilsētas skolām, bija arī iespēja dalīties savā pieredzē par mācīšanās grupu organizēšanas formām un darbības rezultātiem, jo katrai skolai ir sava unikāla pieredze.

Skolās ieviešot jauno mācību saturu, aktuāla ir programma Konsultantu sagatavošana kompetenču pieejas ieviešanai skolā un pedagogu atbalstam. Programmas nodarbības 72 stundu garumā šajā un pagājušajā mācību gadā apmeklēja 26 skolu un pirmsskolu skolotāji, kuri padziļināti pētīja mācību procesa organizēšanas jautājumus. Daļai no programmas dalībniekiem bija mērķis kļūt par savas skolas pedagogu konsultantiem metodiskajos jautājumos, tādējādi nu viņi var darboties kā skolas vadības komandas palīgi. Piemēram, konsultants iesaistās stundu vērošanas procesā, palīdz savas izglītības iestādes jaunajiem pedagogiem adaptēties jaunajā izglītības sistēmā, apzinās problēmas un palīdz tās risināt. Daži no šīs un iepriekš minētās programmas dalībniekiem ir piekrituši aktīvi iesaistīties Pedagogu atbalsta dienesta darbā, proti, nākamajā mācību gadā strādās kā dienesta konsultanti. Dienesta komandu no nākamā mācību gada papildinās Ventspils 4. vidusskolas pedagogi Aiva Belte (matemātikas skolotāja) un Baiba Ērkšķe (latviešu valodas un literatūras skolotāja), Ventspils 6. vidusskolas sākumskolas skolotāja Lita Spruģevica, kā arī Ventspils 2. vidusskolas angļu valodas skolotāja Nataļja Malašonoka.

Svarīgi, ka Pedagogu atbalsta dienestā turpmāk būs konsultants, kas strādās ar pirmsskolas un sākumskolas skolotājiem. Nodrošināt pēctecību pirmsskolas un skolas mācību procesā ir viens no Izglītības pārvaldes uzstādījumiem, kam tiek pievērta īpaša uzmanība. Gatavojot izglītības iestāžu konsultantus, dažas nodarbības tika organizētas atsevišķi pirmsskolas pedagogiem un skolu pedagogiem, bet citas – visiem programmas dalībniekiem kopā. Nodarbības vadīja gan PAD konsultanti, gan pirmsskolas izglītības iestādes Zvaigznīte vadītāja Zita Janušone, kurai ir bagātīga pieredze metodiskajā darbā, gan Latvijas Universitātes Inovāciju centra speciālisti, gan arī bijusī Pedagogu atbalsta dienesta vadītāja Inga Kripšēvica Pāvula.

Bez minētajām atbalsta programmām ieviesti arī citi atbalsta veidi. Piemēram, izveidota e-vide Ventspils pedagogu atbalstam (EVPA). Tajā ikviens pilsētas pedagogs var ne vien ievadīt datus par vērotajām kolēģa stundām, bet iepazīties ar minētajām programmām, nodarbību grafiku un cita veida atbalsta iespējām. E-vide turpmāk tiks pilnveidota, tajā būs plašas iespējas skolotājiem apgūt viņu interesējošas tēmas arī pašmācības ceļā.

Kā uzsver Ventspils Izglītības pārvaldes vadītājas vietniece izglītības jautājumos Jana Bakanauska, atbalsta pasākumi veidoti, ņemot vērā pedagogu profesionālās izaugsmes vajadzības. Bakanauska, tāpat arī PAD vadītāja Alla Kitajeva norāda, ka jaunie konsultanti un mācīšanās grupu vadītāji ir mūsu skolotāji, kas paši daudz mācās un, pats galvenais, ir reāli strādājoši pedagogi. «Mēs nepiedāvājam neko tādu, ko paši neesam izmēģinājuši praksē,» norāda Kitajeva.

Arī PAD konsultantes, kas dienestā darbojas jau kopš tā izveidošanas, ir daudz mācījušās. Jāmin, ka PAD vadītāja un viņas kolēģe Inete Dejus ir arī Valsts Izglītības satura centra skolu mācīšanās konsultantu – ekspertu komandas dalībnieces, savukārt Zanda Bite ir profesionāla supervizore.

«Mēs visu laiku cits no cita mācāmies,» rezumē Jana Bakanauska.

Lasi vēl

Komentāri (2)

  • 0
    Ilze88 02.06.2022, 11:56:17

    Kāda jēga ir visām šīm grupām, ka 9.klašu skolēniem matemātikas eksāmenā nesekmība. nu vismaz Pārventas skolā.Kā lai mācās tālāk?

  • -3
    Marta P 03.06.2022, 13:49:04

    Nu vajag mācīties pirms eksāmeniem.. Tagad skolotāji vainīgi arī pie tā, ka skolēns nav mācījies iepriekšējos 9 gadus? Eksāmens bija pārsteigums? Par nākotni ir jādomā pirms eksāmeniem, jāmācas kārtīgi vienmēr.

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: