Hidrogrāfijas kuģis "Kapteinis Orle" Ventspils ostā strādā jau 17 gadu. Tā galvenais uzdevums ir uzstādīt un apkalpot navigācijas bojas un stoderes jūrā Ventspils ostas tuvumā un Irbes šaurumā.
"Kapteinis Orle" uzrauga navigāciju
0Kuģis būvēts turpat pirms 30 gadiem Krievijas kuģu būvētavā Sosnovkā, kas atrodas netālu no Kazaņas pie Volgas. Sākotnēji to izmantoja kā zvejas kuģi un vairākus gadus tas zvejoja Melnajā un Kaspijas jūrā.
Vēlāk kuģi pārpirka Latvijas zvejnieku kolhozs Banga, bet 1994. gadā tas pārgāja Latvijas hidrogrāfijas dienesta rīcībā un tika pārbūvēts jaunu funkciju veikšanai. Kopš tā laika Kapteinis Orle apkalpo navigācijas līdzekļus, kā arī piedalās glābšanas un citās operācijās Ventspils ostas tuvumā.
Kuģa Kapteinis Orle īpatnība ir ne tikai tā specifiskās funkcijas, bet arī fakts, ka sākotnēji tas bija būvēts militārajiem mērķiem. Taču padomju militārvadība izbrāķēja kuģi, tāpēc tas tika zvejniekiem. Par šo lappusi Kapteiņa Orles biogrāfijā atgādina tikai kronšteini, kas palikuši no ložmetējiem, kas sākumā bija uzstādīti uz tā klāja.
Bez bojām ne katrs locis ievedīs ostā un izvedīs no tās kuģi, apgalvo hidrogrāfijas kuģa kapteinis Ārvaldis Briedis. Savukārt hidrogrāfijas kuģis uzrauga, lai bojas visu laiku būtu precīzi savās vietās un darbotos. Veiksmīgi veikt šos uzdevumus palīdz mūsdienu navigācijas aparatūra, ar kuru aprīkots kuģis un kas ļauj noteikt jebkura objekta atrašanās vietu jūrā ar precizitāti līdz 1,5 metriem.
Katrā maiņā uz kuģa ir 4 komandas locekļi, bet pavisam diennakts darbu uz Kapteiņa Orles nodrošina 7 cilvēki. Visiem komandas locekļiem ir vairākas specialitātes un viņi veic dažādas funkcijas. Piemēram, Kapteiņa Orles komandai bez sardzes un darba uz kuģa ir jāremontē un jākrāso bojas. Bojas uzceļ uz kuģa klāja un nolaiž ūdenī, izmantojot jaudīgu vinču.
Kapteinis Orle, papildu savām pamatfunkcijām, veic arī citus darbus pēc Ventspils brīvostas pārvaldes uzdevuma. Vairākkārt nācies vai nu nogādāt ločus uz kuģiem, kas gājuši garām Ventspilij, vai – tieši otrādi – nogādāt ločus no kuģa ostā. Pirms vairākiem gadiem kuģis veda produktus un norobežojošās aizsargbonas bēdīgi slavenajam naftas tankkuģim Prestige, kas vēlāk nogrima Portugāles krastos.
Kapteinis Orle tāpat palīdzēja glābt sauskravas kuģi Golden Sky, kas uzsēdās uz sēkļa netālu no Staldzenes, – piegādāja ģeneratorus, norobežojošās bonas un citas glābējiem nepieciešamās lietas.
Par hidrogrāfijas kuģa komandas ikdienas darbu kapteinis Ārvaldis Briedis, kuram ir 40 gadu jūras stāžs, saka īsi un pārliecinoši: «Mēs garantējam drošu kuģošanu savas atbildības zonā.»
11 gadu laikā, kamēr Briedis vada šo kuģi, komanda gandrīz nav mainījusies, ja neskaita tos, kas aizgājuši pensijā. «Visa komanda ir profesionāļi, kuriem nav ilgi jāskaidro viņu pienākumi, viņi zina savu darbu uz teicami,» tā par saviem padotajiem saka kapteinis.
Šovasar Kapteinis Orle izgāja kārtējo plānoto remontu vietējā uzņēmumā Ventdoks un Kuģu reģistra tehnisko apskati. Zaigojot nokrāsotajam korpusam, Kapteinis Orle no jauna nolaists ūdenī, lai ik dienu nodrošinātu drošu kuģošanu pie Ventspils krastiem un Irbes šaurumā.
Komentāri (0)