Vispieredzējušākais locis Ventspils ostā Andris Lazdiņš stāsta par sevi, darbu un kuģiem.

– Loča amatā Ventspilī strādāju no 1985. gada, lielo un sarežģīto kuģu ievešana mūsu ostā ir man uzticētais pienākums. Pirms tam biju stūrmanis uz tankkuģiem un banānvedējiem. Ja salīdzina amatus, tad loča darbs ir daudz atbildīgāks. Stūrmanis vienmēr var vērsties pēc palīdzības pie kapteiņa. Savukārt locis dod padomus kapteinim. Locis ir speciālists, kurš labāk par citiem zina vietējos apstākļus ostā.

 

Viņam ir jāprot sazināties vajadzīgajā valodā ar kuģa kapteini un velkoņa komandu. Manas darba valodas – latviešu, krievu un angļu. Un ne tikai terminoloģija. Kad locis dodas uz kapteiņtiltiņu, pirmais, ar ko viņam jāsāk, – jāatrod labs kontakts ar kapteini. Tādos gadījumos darbs ir jāsāk ar... anekdoti. Kāpjot uz amerikāņu kuģa klāja, vienmēr jautāju kapteinim, vai viņš zina angļu valodu. Tas nav joks, jo amerikāņu angļu valodā daudzas komandas skan savādāk nekā angliski.

 

No tehniskā viedokļa šobrīd strādāt ir daudz vieglāk un drošāk nekā pirms 25 gadiem. Ostā ir labi velkoņi, navigācijas iekārtas. Tomēr no ostas parametru viedokļa tagad ir grūtāk. Kad sāku strādāt ostā, vislielākie naftas tankkuģi bija 195 metru gari, sauskravas kuģi – 185 metru.

 

Tagad ostā ienāk lieli kuģi ne tikai garuma, bet arī platuma ziņā. Esmu ievedis Ventā 43 metrus platu kuģi, zinot, ka atļautais platums ir 32,2 metri. Tas bija visplatākais kuģis Ventā visā ostas vēsturē! Esmu izvedis no Ventas arī amerikāņu transporta kuģi 250 metru garumā. Tas bija vissarežģītākais gadījums manā loča praksē. Kuģa sarežģītā konstrukcija aizklāja skatu. Orientēties palīdzēja velkoņa komanda.

 

Vairākkārt nācies strādāt vētras laikā, kad locim ir pretim ne tikai vējš, bet arī straume. No grāmatām iemācīties loča profesiju nav iespējams – tikai praksē. Atceros, ka, strādājot pirmo gadu par loci, izvedu un ievedu ostā vairāk nekā 1000 kuģu. Pirmajā mēnesī locis strādā tikai pārī ar pieredzējušāku kolēģi. Loča kļūdas var maksāt ļoti dārgi. Mūsu darbā nereti ir svarīga katra sekunde.

 

Tāpēc locim, lai veiktu katru operāciju, rezervē ir jābūt vismaz diviem rīcības variantiem. Tagad mācu jaunajiem to pašu, ko man savulaik mācīja mani darbaudzinātāji: locim nav lielu vai mazu kuģu. Angļiem ir tāds teiciens: «Why the ship is called she?» – kāpēc par kuģi saka viņa? Tāpēc, ka kuģis prasa tikpat uzmanīgu un saudzīgu attieksmi kā sieviete.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: