Rīgas un Ventspils ostas tiks pārveidotas par kapitālsabiedrībām, kuru kapitāldaļas pieder valstij un var piederēt arī pašvaldībai, otrdien lēma Ministru kabinets, nododot grozījumus Likumā par ostām tālākai skatīšanai Saeimā.
Valdība paredz Rīgas un Ventspils ostas pārveidot par kapitālsabiedrībām
10Pēc likumprojekta spēkā stāšanās deviņu mēnešu laikā valsts un pašvaldība vienosies par kapitālsabiedrības dibināšanu Rīgas ostas pārvaldes funkciju veikšanai un pašvaldības līdzdalību AS "Ventas osta" Ventspils ostas pārvaldes funkciju veikšanai.
Grozījumos Likumā par ostām paredzēts, ka kapitālsabiedrībās kapitāldaļu turētāja no valsts puses būs Satiksmes ministrija (SM), Finanšu ministrija (FM), Ekonomikas ministrija (EM) un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM). Valstij piederošās akcijas paredzēts nodot turējumā šādās proporcijās - 40% SM, 20% - FM, 20% - EM un 20% - VARAM.
Ņemot vērā ostas darbības ietekmi uz pašvaldību, kā arī pašvaldībai piederošo īpašumu skaitu, kas jau pašlaik ir nodoti ostu pārvaldēm pārvaldīšanai, likumā par ostām paredzēts, ka kapitālsabiedrībā, kas veic ostas pārvaldes funkcijas arī pašvaldībai ir tiesības iegūt akcijas ar nosacījumu, ka valstij paliek ne mazāk kā divas trešdaļas akciju. Tādējādi pašvaldība arī turpmāk saglabātu aktīvu līdzdalību ostās, kontrolētu tās īpašuma lietošanu un pašvaldības interešu ievērošanu.
Privātā sektora līdzdalībai likumā ietverts jauns pants, kas paredz ostu pārvaldēm izveidot sadarbības padomes, iesaistot ostas lietotājus un citas ieinteresētās puses ostas attīstībai būtisku jautājumu apspriešanai. Paredzēts, ka tas dos skaidras likumā definētas tiesības ostās strādājošiem uzņēmumiem iesaistīties ostas attīstībā, veidot dialogu ar ostas pārvaldi un panākt visiem pieņemamus risinājumus, tostarp par infrastruktūras attīstību, ostu maksām, dažādu vides prasību ievērošanu, administratīviem jautājumiem un daudzām citām lietām, kas nepieciešamas ostas uzņēmumiem ikdienas darbā.
Tāpat līdz 2023. gada 31. martam izvērtējot Ventspils un Rīgas ostas pārvaldības modeļa rezultātus, Ministru kabinetam būs pienākums izskatīt jautājumu par jaunas kapitālsabiedrības dibināšanu, kas veiks pārvaldes funkcijas Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā (SEZ). Vienlaikus Ministru kabineta pārstāvji, izņemot tieslietu ministru Jāni Bordānu, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūru Tomu Plešu un veselības ministru Danielu Pavļutu, atbalstīja Liepājas SEZ statusa saglabāšanu līdz tam likumā paredzētajam 2035. gadam.
Jautājuma skatīšanu sēdes laikā atlikt aicināja Ventspils domes priekšsēdētāja pirmais vietnieks sadarbības jautājumos Guntis Blumbergs un ostu komersantu pārstāvis, advokātu biroja "Cobalt" pārstāvis Lauris Liepa, norādot uz nepieciešamību pēc vēl plašākas diskusijas. Pēc valdības locekļu teiktā, plaša diskusija par jautājumu gan vēl paredzēta Saeimā, kur grozījumus plānots skatīt trīs lasījumos.
Komentāri (10)
"Brīnišķīgas" ziņas! Kariņš savu valdības rīcības plānu būs izpildījis, nu Bordāns varēs ķerties klāt JKP solījumiem "Lielās ostas pilnībā jānodod valsts kontrolē. Ostās jāpārskata nomas līgumi, lai infrastruktūru var pārdot/iznomāt investoriem." https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/jkp-valdibas-plans-200-eiro-minimala-pensija-jau-nakamgad-cina-ar-oik-un-5-regioni.a298322/
Gaidīsim nu, ko šie Ventspilī un Rīgā pārdos pirmo un kurš no šī visa būs "ieguvējs".
Ļoti labi. Vismaz solis uz kut kādu kārtību un beigām tam reketam, kas tur pastāvēja
1:1 raidījumā Linkaitam prasīja, a kā var būtu droši, ka konkursos tāpat neuzvarēs konkrētiem politiskajiem spēkiem ērtāki darboņi, uz ko ministrs varēja vienīgi pateikt, ka nu viņš savā darbošanās laikā centīsies to nepieļaut. Taču tas nekā neiet kopā ar paša bosa Bordāna paziņojumiem pirms kāda laika par ZZS pietuvinātu vadītāju noņemšanu un citu (ne labāku) ielikšanu. zzs vadītāju nomaiņa beigusies - apmēram tā izpaudās. It kā tas vien garantē kvalitāti.
Jā, Tev taisnība, tas uzreiz neko neatrisinās, bet patreizējā situācijā neliels bardaks ir labs sākums, pēc manām domām.
Ja tiešām nāk savas lietas pro, nav lielu pretenziju. patiesībā, tas ir vienīgais arguments, kāpēc valstij vēl varētu piedot šo nacionalizāciju.
Lai Linkaits paskatās, ko pats tikko ielicis amatos! Lai paskatās, kas ielikts transporta negadījumu izmeklēšanas biroja vadītāja amatā- jauns skuķis bez jebkādas prakses un pieredzes!
Traki.Sesks apgalvo, ka kapitālsabiedrības nevarēs pretendēt uz tādu ES atbalstu, kā publiskās personas - iestādes ( (85%). Būtībā loģiski- kapitālsabiedrība pati pelna. Tātad, ja gribēs attīstīt ostas, tad ES finansējums būs mazāks un pašiem būs jāmaksā vairāk... Protams, ja pašiem būs tā nauda....Tātad rodas jautājums, vai būs iespējams nākotnē uzcelt kādu rūpnīcu, izmantojot ES naudu? Būtu labi, ja VB to papētītu... Nu vismaz liepājniekiem izdevās sevi paglābt.... Bet varbūt, ka brīvosta pati par sevi, bet AS - atsevišķi? Jeb brīvosta jāpāŗdēvē par SEZ?
Var domāt ko grib bet skaidri redzams no pēdējo 30 gadu pieredzes un kaut mazākās sajēgas tautsaimniecībā ka šis valdības brauciens kārtējo reizi beigsies auzās. Un kas pēc tam, kas atbildēs kad šie darboņi jau, iespējams, būs izgaisuši Eiropas tālēs, kļuvuši par kārtējiem EP deputātiem, kā veiksminieks Dombrovskis, piemēram?
Lembergs: valdošā koalīcija ar atteikšanos no tranzītbiznesa piesedz ostu un dzelzceļa privatizāciju
Krišjāņa Kariņa (Jaunā Vienotība) un Jāņa Bordāna (Jaunā konservatīvā partija) vadītās valdības centienos iznīcināt tranzīta biznesu saredzams mērķis par lētu naudu privatizēt Latvijas ostas un dzelzceļu, atbildot uz Neatkarīgās rakstiskiem jautājumiem, secināja ilggadējais Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas valdes priekšsēdētājs, Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs, pirms divus mēnešiem bez pamatojuma cietumā ieliktais Ventspils mērs Aivars Lembergs.
https://neatkariga.nra.lv/intervijas/344608-lembergs-valdosa-koalicija-ar-atteiksanos-no-tranzitbiznesa-piesedz-ostu-un-dzelzcela-privatizaciju?fbclid=IwAR1UnVaMg_n4B_W-jdXIWeAVmewXbFLkRQepmk9l-VgMUukQ5eMa2XioySg
NU JĀ TIK LABI UN AR PILNU JAUDU STRĀDĀJA SULU TERMINĀLS, GRAUDU TERMINĀLS ,KĀ TUR AR TIEM MAKARONIEM IR? OSTAS AKVATORIJAS APKALPOŠANAS KUĢI - PILNĀ GATAVĪBĀ.TŪLĪT APSTRĀDĀS PIENU, SĀKS CEPT MAIZI UTT.LAI SĒŽ....CIETUMĀ.