Ventspils brīvostas pārvaldē notiek funkcionālais audits, lai optimizētu administratīvos izdevumus un cilvēku resursus. Optimizācijas gaitā darbu zaudējuši jau vairāk nekā 20 cilvēku.
Osta zaudē kravas un cilvēkus
19Optimizāciju jeb, vienkāršāk sakot, izdevumu samazinājumu noteica tas, ka strauji pasliktinājušies Ventspils brīvostas pārvaldes saimnieciskās un finanšu darbības rezultāti. Šogad Ventspils osta piedzīvo nebijušu kravu apgrozījuma kritumu. Kravu apgrozījuma prognozi 2020. gadam – 20 miljoni tonnu – termināļi atsaukuši jau šā gada sākumā, attiecīgi arī Ventspils brīvostas pārvaldes ieņēmumu prognoze vairs neatbilst reālajai situācijai. Ogļu pārkraušana, kas pagājušajā gadā sasniedza 5,5 miljonus tonnu, šogad praktiski ir apstājusies. To veicinājusi arī siltā ziema un tas, ka Eiropas ostās visas noliktavas ir pārpildītas ar oglēm. Naftas produktu pārkraušanas apjomi tāpat ir mazinājušies.
Kravu apgrozījuma un ieņēmumu kritums liek Ventspils brīvostas pārvaldei samazināt kārtējos izdevumus teritoriju, uzturēšanai un apsaimniekošanai, mārketingam un citām vajadzībām. Ventspils brīvostas pārvalde informē par nopietnu investīciju programmas pārskatīšanu, neuzsākto projektu iesaldēšanu, dažu uzsākto projektu apturēšanu. Tas nozīmē, ka Brīvostas teritorijā apturēta arī jaunu darba vietu izveide. Kas vēl ļaunāk – tiek samazinātas jau esošās darba vietas.
Vēl pirms funkcionālā audita sākuma samazināti vai pilnībā likvidēti atsevišķi Ventspils brīvostas pārvaldes dienesti. Ventspils brīvostas pārvaldes struktūrā vairs nav ūdenslīdēju kuģa Neptūns komandas. Septiņi no deviņiem ūdenslīdēju kuģa komandas locekļiem ir atlaisti, divi turpina darbu, veicot citus pienākumus. Turpmāk Ventspils brīvostas pārvaldes ūdenslīdēju darba pienākumu pildīšanai pirks ārpakalpojumus.
Tāpat Ventspils brīvostas struktūrā vairs nav hidrogrāfijas kuģa Kapteinis Orle komandas. No astoņiem komandas locekļiem seši ir atlaisti (divi bija pensijas vecuma), bet divi turpina pildīt citus pienākumus. Lēmums par hidrogrāfijas kuģa komandas samazināšanu tika pieņemts 2019. gada beigās, galvenokārt tādēļ, ka Kapteinis Orle jau vairāk nekā gadu nav darba stāvoklī, bet tēriņi tā remontam izrādījās nesamērīgi augsti, informē Ventspilī brīvostas pārvaldē. Hidrogrāfijas kuģa pakalpojumus tāpat turpmāk iegādāsies kā ārpakalpojumu.
Šogad uz pusi samazināts darbinieku skaits naftas savācējkuģu grupā – 16 cilvēku vietu atstāti 8. Tiesa, visi atlaistie bija pensijas vecumā. Šogad tāpat ir atbrīvotas divas loču vakances un nolemts jaunus darbiniekus šajā postenī nepieņemt. Kas arī ir gana loģiski, ņemot vērā kravu plūsmas un kuģu ienākšanas intensitātes samazinājumu Ventspils ostā.
Ventspils brīvostas pārvaldes Arodbiedrību organizācijas priekšsēdētājs Olivers Kronbergs norāda, ka, samazinot darbinieku skaitu, arodbiedrības organizācija zaudējusi aptuveni trešdaļu savu biedru. Kolektīvo līgumu ar darba devēju arodbiedrība bija parakstījusi ar iepriekšējo Ventspils brīvostas pārvaldes vadību. Kronbergs apstiprina, ka arodbiedrība rūpīgi seko līdzi cilvēku atlaišanas procesam ostā. «Darba devējs saskaņo ar arodbiedrību jautājumu par katru darbinieku. Visi, kurus atlaiž, saņem labas kompensācijas,» apgalvo arodbiedrības līderis.
Jau iepriekš tika informēts, ka Ventspils brīvostas pārvaldei trūkst finanšu līdzekļu uzņemto saistību izpildei, līdzfinansējot ostas infrastruktūras attīstības projektus, kuriem piešķirts ES fondu finansējums. Jūnijā iestājās atmaksas termiņš Ventspils brīvostas pārvaldes četriem kredītiem 8,3 miljonu eiro kopsummā. Kredīti tika ņemti to objektu būvniecībai, kas jau ir nodoti ekspluatācijā, tika informēts iepriekš. Papildu 8,3 miljoniem eiro vajadzēja vēl 7 miljonus, lai turpinātu uzsāktos pievedceļu, rūpniecisko ēku būvniecības projektus, atjaunotu hidrotehniskās būves ostā.
Nesen valdība atbalstīja grozījumus likumā par Ventspils brīvostu, kas sniegs iespēju Ventspils brīvostas pārvaldei saņemt valsts aizņēmumu 15,3 miljonu eiro apmērā Eiropas projektu īstenošanai. Pēc Ventspils brīvostai izvirzītajām ASV sankcijām, kas notika pēc vairāku Latvijas politiķu iniciatīvas, un ostas pārņemšanas valsts kontrolē komercbankas atturas no Ventspils brīvostas pārvaldes pārkreditācijas.
Funkcionālajam auditam, lai optimizētu izdevumus Ventspils brīvostas pārvaldē, jābūt pabeigtam jūlija vidū. Patlaban Ventspils brīvostas pārvaldē strādā 210 cilvēku. Darbinieku samazinājums notiek ne tikai Ventspils brīvostas pārvaldē, bet arī Ventspils tirdzniecības ostas grupas termināļos, informē Olivers Kronbergs. Pēc viņa informācijas, tirdzniecības ostā no 150 arodbiedrības biedriem palikusi mazāk par pusi. «Katru dienu kāds zaudē darbu un izstājas no arodbiedrības organizācijas,» saka Kronbergs.
Komentāri (19)
Tas ir tie jaunie optimizātori kuri vada Brīvostas pārvaldi???
Steidzīgi Imantu Sarmuli ATPAKAĻ! STEIDZĪGI!
Kamēr nav pavēlu.
Vai varbūt lai kompensē zaudējumus jaunie optimizātori???
Vai nevarētu būt tā? Kā optimizātori steidzīgi uzcels jaunus Multi termināļus, saņems finansējumu no valstī un no Eiropas fondiem, un nobankrotēs, nestrādās? Varētu būt tā???
Jautājums ir viens! Kapēc Klaipēdā un Liepājā ir kravas, bet Ventspilī jau kuro gadu apjomi krīt??? Kas ir termināļu īpašnieku?
??????????
Un cik gadus tad krīt un par cik?
Mr “man lūdzu faktus” arcus. Brîvostas lapā šîe dati ir redzami
Jā,jā! Bet kādā laika posmā visstraujāk??? Kamēr pie vadības jaunie kundziņi!!!
VBP ir parodija jau kopš tā dibināšanas.
Viss ir pavisam vienkārši – valdība, izkārtojot sankcijas, pret Lembergu netīši (vai tomēr nē) iekļāva to sarakstā arī brīvostu, ko nu vajadzēja “glābt”. Izglāba tā, ka Ventspils brīvostu pataisīja par Ventas ostu – kaut ko bez vārda, bez zīmola, bez prestiža, graujot investoru uzticamību, kā rezultātā arī viss iet uz leju. Paldies par to bordānam un viņa plānam!
Par Bordāna plānu mēs zinām tikai no viena cilvēka izteikumiem. Un šis cilvēks prot melot tā kā......
Nē, par bordāna plāniem var redzēt pēc viņa darbiem! Un tie viennozīmīgi parāda cilvēka īsto seju!!!
Klaipēdā un Liepājā lētāki tarifi par dzelzceļa un ostas dienestu pakalpojumiem.
Paskaidro kā Liepājā var būt zemāki dzelzceļa tarifi kā Ventspilī vai citā vietā???
Kriska, kārtējo reizi klusums, atbildes nav. Lūdzu, nevajag rakstīt muļķības!
Arpakalpojumus izmantos???
Bet koalīcijas partneris KPV.Lv Rīgas mēra kandidāts apgalvo ka Rīgas domē ārpakalpojums ir korupcija!
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2558031937845008&id=1777067839274759
Iespējams jaunais pārvaldnieks netiek galā?
Protams, ka netiek! Tikai jautājums- vai kāds prasa, lai tiktu galā? Uzdevums, manuprāt, taču skaidrs. Nolaist ostu līdz kliņķim un vainu novelt uz veco vadību (tas jau notiek ar pilnu sparu)! Ja nebūtu tāda uzdevuma, tad par ostas pārvaldnieku neieceltu cilvēku, kas kuģus līdz šim redzējis tikai uz foto.
Uz jautājumu, kāpēc privātie termināli pārkrauj tik maz, atbilde skaidra: lielāko daļu no termināliem kontrolē Rūdolfs Meroni ar savējiem! Vai tad tas būtu kaut kas jauns un nezināms?
Zaudē vai nezaudē to tur optimizātoru?