Ventspils brīvostas teritorijā strādājošais uzņēmums AS Ventspils Grain Terminal ņem vērā tirgus tendences. Tas ne vien pārkrauj graudus, kas joprojām ir nozīmīgākā pārkraušanas daļa, bet apkalpo arī nelielas kravas ar citiem lauksaimniecības produktiem.
Prot pielāgoties tirgus prasībām
0Priecājas piesardzīgi
Ventspils Grain Terminal valdes priekšsēdētājs Vladislavs Šafranskis akcentē, ka tranzīta nozarē allaž jārēķinās ar iespējamām svārstībām, ko nosaka gan konkurence reģionā, gan politiskie apstākļi. Šis gads terminālim ir labāks nekā iepriekšējais, tomēr, ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, par gada rezultātiem uzņēmums priecājas piesardzīgi. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs uzsver, ka Ventspils Grain Terminal nekad nav gājis ļoti spoži, jo Krievijas graudu kravas tiek pārkrautas nelielos apjomos, bet Latvijā audzēto graudu ražas būtiski ietekmē laika apstākļi. «Mēs esam pieraduši pie grūtiem laikiem un iemācījušies izdzīvot,» nosaka Šafranskis.
Situācija mainījās
Graudu terminālis savu darbību uzsāka 2005. gadā. Uzņēmuma akcionāri un līdzšinējie īpašnieki ir Kazahstānas uzņēmēji, tāpēc, būvējot termināli, cerības tika liktas uz Kazahstānas kravu plūsmu. Taču tranzīta tarifi un politiskā situācija mainījās un sapņi nepiepildījās, skaidro Šafranskis. Kazahstānā augušie graudi ekonomisko apsvērumu dēļ Ventspilī tika pārkrauti neilgu laiku un nelielos apjomos. Uzņēmums bija spiests izdzīvot, meklējot citus risinājumus un piesaistot citas kravas. Tas optimizējis izmaksu struktūru, lai ar minimālu resursu ieguldījumu izpildītu maksimālu darba apjomu. Uzņēmuma tehniskā jauda ir 1,5 miljoni tonnu gadā. Šobrīd Ventspils Grain Terminal vidēji gadā pārkrauj trīs reizes mazāk kravu, nekā ir tehniski iespējams. Neskatoties uz to, uzņēmums spēj segt visus izdevumus, norēķinās par kredītiem un izmaksā darbiniekiem algas. Krievijas partneri mēdz izteikt pieļāvumu, ka drīz Latvijas tranzīts beigsies, Šafranskis tad atbild: «Nu, jā, to mēs dzirdam jau pēdējos 20 gadus, bet tomēr esam dzīvi, cīnāmies, konkurējam, optimizējam izmaksas un konstruējam arī nākotnes plānus.»
Jaunas noliktavas un iespējas
Plašākas iespējas uzņēmumam pavērās 2017. gadā, kad tika pabeigta termināļa 2. kārtas būvniecība un ekspluatācijā nodotas jaunās universālās noliktavas. Tagad uzņēmums spēj nodrošināt iespēju glabāt un pārkraut tādas kravas, kurām neder pārkraušana caur mucām. Tādējādi vēl bez graudiem terminālī iespējams pārkraut pupas, zirņus, kukurūzu, cukurbiešu graizījumus, rapšu raušus, sojas spraukumus un citus lauksaimniecības produktus. Līdz 2. kārtas būvniecībai terminālis apkalpoja tikai eksporta kravas jūras virzienā. Līdz ar noliktavu izbūvi uzsākās termināļa darbība pretējā virzienā, proti, tas nelielos apjomos apkalpo arī importa kravas. Piestātnes konstrukcija bez milzīgiem ieguldījumiem gan nepieļauj uzstādīt kuģu izkraušanas mašīnas, tāpēc šis pakalpojums tiek nodrošināts sadarbībā ar citām stividorkompānijām. Ar Krievijas klientiem mēdz būt tā, ka vienā apgabalā izaug zemas kvalitātes graudi, otrā – ļoti augstas, bet trešā – vidējas kvalitātes graudi. Termināļa tehnoloģiskās iespējas ļauj šīs kravas sašķirot pēc kvalitātes. Vajadzības gadījumā dažādās kvalitātes produktus iespējams arī sajaukt, lai iegūtu graudus ar konkrētu vidējo proteīna rādītāju.
Vienā kuģī trīs kravas
Pirmo līgumu par importa kravu – 2000 tonnu sojas raušu pārkraušanu – Ventspils Grain Terminal ar Lietuvas kompāniju noslēdza brīdī, kad svinīgi nodeva ekspluatācijā jauno noliktavu. Šis sadarbības projekts turpinās jau trešo gadu. Pateicoties noliktavai, terminālis pārkrāvis arī cukurbiešu graizījumus. Šogad pirmās cukurbiešu graizījumu kravas plānotas novembrī. Tāpat tagad ir iespēja piesaistīt kukurūzas kravas no Ukrainas un Krievijas, kam ir liels pieprasījums Eiropas tirgū. Ir cerība, ka kukurūzas pārkraušanas apjomu terminālis varēs palielināt līdz pat 100 tūkstošiem tonnu gadā. Arī pagājušajā nedēļā tika pieņemts un apkalpots neliels kuģis. Starp citu, šis kuģis ir neraksturīgs Latvijas ostām, jo tas trijās rūmēs uzņēma trīs dažādas kravas – kompānija Ventplac iekrāva rapšu raušus, pēc tam kuģis tika pārtauvots pie graudu termināļa piestātnes, kur tika iekrauts aptuveni 700 t kukurūzas un aptuveni 1200 t Latvijas izcelsmes pupu. Turklāt pupas uzņēmuma vēsturē tiek pārkrautas pirmo reizi. Šis piemērs labi iezīmē tendences tirgū. «Mums ir jāmāk strādāt ne tikai ar lielajiem Panamax tipa kuģiem, kas ir samērā vienkārši. Tirgus šobrīd pieprasa iespēju gandrīz nodrošināt mazumtirdzniecības vajadzības,» secina Ventspils Grain Terminal valdes priekšsēdētājs. Viņš norāda, ka strādāt ar nelielām kravām ir sarežģītāk un arī pārkraušanas izmaksas ir lielākas, taču tāds šobrīd ir pieprasījums.
Lipeklis un iesals
Viena no specifiskākajām kravām, kādu apkalpojis uzņēmums, ir granulētais lipeklis – kviešu pārstrādes produkts, kuru izmanto kā barību lašu fermās Norvēģijā. Svarīgs produkts ir arī iesals. Kompānijām, kuras strādā ar lieliem apjomiem, šis produkts ne īpaši patīk. Šafranskis akcentē, ka graudi ir dzīva substance un ir jāpievērš liela uzmanība, lai šis dzīvais organisms netiktu sabojāts. Tāpēc ļoti svarīgas uzņēmumam ir prasības pret kvalitāti. Ar iesalu strādāt esot vēl grūtāk nekā ar graudiem. Iesals ir iediedzēti un izkaltēti labības graudi, ko izmanto kvasa un alus ražošanā. Ventspils Grain Terminal strādā ar iesalu, kas nāk no Krievijas un tiek vests uz ļoti tālām saņēmējvalstīm, piemēram, Meksiku un Brazīliju. «Iesala ražotāji apzinās mūsu pakalpojuma kvalitāti, Krievijas ostas aizņemtas ar graudiem un negrib mocīties ar kravām, kurām nepieciešama augsta pārkraušanas tehnoloģiskā procesa kvalitāte. Ventspils Grain Terminal to spēj nodrošināt,» palepojas Šafranskis. Uzņēmumam ir pastāvīgs klients Krievijā, ar kuru tas strādā trešo gadu pēc kārtas. Šogad parādījies vēl arī otrs klients, kas tāpat eksportē iesalu no Krievijas.
Graudu tirgotāju virslīgā
Terminālim ir nozīmīga loma vietējo graudu audzētāju iespēju nodrošināšanā. 2005. gadā Ventspils Grain Terminal bija vienīgais terminālis Baltijas jūrā, kas, pateicoties Ventspils ostas akvatorijas dziļumam, spēja kraut graudus Panamax tipa kuģos ar kravnesību virs 60 tūkstošiem tonnu un nosūtīt graudu ražas uz tālām zemēm ar viszemākajām pārvadāšanas izmaksām. Tādējādi uzņēmums bija pirmais, kas deva Latvijas graudu eksportētājiem iespēju «nokļūt graudu tirgotāju virslīgā». Tāpat to izmantoja Lietuvas eksportētāji. Dažus gadus vēlāk ostas akvatorijas dziļumu palielināja arī Klaipēda, tagad Panamax kuģi ienāk arī Rīgas ostā. Tādējādi pēdējo gadu laikā jūtami pieaugusi konkurence. Vairāki Rīgas ostas uzņēmumi, kas agrāk krāva citu veidu kravas, ir pārorientējušies uz graudiem.
Veiksmīga sezona
Šī gada graudu raža Latvijā ir laba, un laba ir arī graudu kvalitāte. Neskatoties uz konkurences radītajiem apstākļiem, šīs sezonas sākums Ventspils uzņēmumam bijis diezgan veiksmīgs. Šajā sezonā uzņēmums pārkrāvis trīs Panamax tipa kuģus, kas ir nepilni 200 tūkstoši tonnu. Savukārt gada trīs ceturkšņos pārkrauts vairāk nekā 400 tūkstoši tonnu, kas ir tikpat daudz, cik 2018. gadā kopumā. 90% no pārkrautā apjoma veido graudi, šogad tie visi ir pārtikas kvieši. Tā kā ir zināmas kravas, kas būs jāpārkrauj tuvākajos pāris mēnešos, paredzams, ka šis finanšu gads uzņēmumam būs labs.
Šonedēļ plānots apkalpot 30 tūkstošus tonnu lielu kuģi ar Latvijas graudiem. Kad vietējie graudu eksportētāji savas kravas būs nosūtījuši, uzņēmums plāno piesaistīt graudus no Krievijas.
Katrs gads ir specifisks. Bijuši gadi, kad visi pārkrautie graudi izauguši Latvijā. Pagājušajā gadā un šogad Latvijas graudu apjoms veidoja 70%, bet 30% ir graudi no Krievijas. Lielākās saņēmējvalstis ir Ziemeļāfrikas reģionā un Tuvajos Austrumos – Saūda Arābija, Ēģipte, Irāna u.c. Latvijas izcelsmes kvieši bieži tiek eksportēti arī uz Vāciju un Spāniju. Jāpiebilst, ka terminālī ir arī starptautiska līmeņa laboratorija, kuru izmanto ne tikai kravu īpašnieki, bet arī vietējie graudu audzētāji, kas ved paraugus un piesakās savu izaudzēto graudu kvalitātes analīzēm.
Ventspils Grain Terminal kravu dažādība
- Graudi, pamatā pārtikas kvieši
- Lopbarības pupas
- Kukurūza
- Cukurbiešu graizījumi
- Linsēklas
- Rapsis
- Granulētais lipeklis
- Iesals
Terminālī ir laboratorija, kas atbilst visaugstākajām starptautiskajām prasībām. Tās iespējas demonstrē laboratorijas vadītājas p.i. Gaļina Burceva.
Terminālis pieņem Latvijā augušo kviešu birumu.
Kuģis Feed Stavanger Ventspilī uzņem trīs dažādu veidu kravas – Latvijā audzētas pupas, Krievijas izcelsmes kukurūzu, kā arī rapšu raušus. Krava tiks nogādāta Norvēģijā.
Komentāri (0)