Ventspils brīvosta ir vispiemērotākā osta Latvijā lielgabarīta kravu transportēšanai un iekraušanai kuģos. To ir izdevies panākt, pateicoties veiksmīgai ostas termināļu un industriālo zonu pievedceļu rekonstrukcijai un modernizācijai, lielākajiem piestātņu dziļumiem un nepieciešamajai iekraušanas tehnikai termināļos.
Ventspils ir piemērota lielgabarīta kravām
2No rūpnīcas līdz ostai veda trīs stundas
Pagājušajā nedēļā varēja gūt kārtējo apstiprinājumu tam, ka Ventspilī praktiski nav nekādu ierobežojumu pārvadājamo kravu parametru ziņā. 19. martā no uzņēmuma Ventspils-Andren teritorijas uz termināli Noord Natie Ventspils Terminals (NNVT) tika nogādāta 27 metrus gara, 8 metrus augsta un 7,5 metrus plata konstrukcija. Tā ir daļa no dūmgāzu attīrīšanas iekārtas, kas Ventspilī top pēc Dānijas pasūtījuma. Iekārta tika gatavota aptuveni četrus mēnešus, stāsta Ventspils-Andren pārvaldnieks Aigars Millers. Dūmgāzu attīrīšanas iekārtas komplektā ietilpst divi skruberi, tvertne un daži materiāli. Lielais skrubers tika nogādāts terminālī NNVT pagājušajā otrdienā, mazākais skrubers, tvertne un pārējās detaļas – nedēļas beigās.
Iespaidīgu skatu varēja vērot, kad no ražošanas teritorijas Kustes dambī 28 uz termināli tika vests milzīgais skrubers, kura garums sasniedza 27 metrus un augstums 8 metrus. To veda trīs stundas no plkst. 22. Tā ir pirmā lielgabarīta krava, kas šogad tika nogādāta no Ventspils-Andren teritorijas, pastāstīja Millers. Pabeiguši Dānijas pasūtījuma izpildi, uzņēmumā jau ķērušies pie nākamā – četru tvertņu ražošanas. Tās arī būs milzīgas kravas, jo katras tvertnes diametrs ir 8 metri; un tās tāpat tiks transportētas no Ventspils uz Skandināviju. Tvertnēm jābūt gatavām līdz Jāņiem.
Uzņēmums Ventspils-Andren regulāri piegādā uz ostu lielgabarīta konstrukcijas, kas izgatavotas pārsvarā pēc Skandināvijas patērētāju pasūtījuma. Pārvaldnieks Millers norāda, ka uzņēmumam nekad nav radušās nekādas problēmas ne ar Ventspils brīvostas pārvaldi, ne ar termināļa NNVT operatoru. Pašreizējais pasūtījums aizkavēsies Ventspilī, jo iekārtas galējam patērētājam notikusi kaut kāda aizķēršanās. Rūpnīcas teritorijā nav vietas, kur uzglabāt milzīgās konstrukcijas, tādēļ uzņēmums izmantoja NNVT priekšlikumu atstāt kravu uzglabāšanai terminālī, līdz tiks sagaidīts specializētais kuģis.
Millers norāda, ka līdz šim ir tikuši galā ar transportēšanu, nogādājot nestandarta lielgabarīta konstrukcijas uz ostu. Tomēr šā gada jūnijā paredzēto četru tvertņu (diametrs 8 metri) transportēšanu uz ostu viņš sauc par izaicinājumu Durbes ielas remonta dēļ. Vadītājs cer, ka kopīgi ar Komunālo pārvaldi tiks atrasts optimāls risinājums. Citādi milzīgās tvertnes vajadzēs vest, izmantojot paceļamo tiltu, bet tādā gadījumā radīsies nepieciešamība demontēt tilta norobežojošās konstrukcijas. Parasti gatavās konstrukcijas no Ventspils-Andren rūpnīcas ved no Kustes dambja pa Apvedtiltu, pēc tam pa Durbes ielu un Brīvības ielu līdz NNVT terminālim. Apvedtilta parametri, tāpat kā tranzītielu konfigurācija Ventspilī, ļauj bez problēmām nogādāt lielgabarīta kravas ostā, piebilst Millers.
2018. gadā izsniegtas 318 atļaujas
Pagājušajā gadā Komunālā pārvalde izsniegusi 318 atļaujas lielgabarīta un smagsvara transportlīdzekļiem braukšanai pilsētas ielās. Atļaujas tiek izsniegtas automašīnām, kuru gabarīti pārsniedz 16 metrus garumā vai arī svars ir lielāks par 40 tonnām. Veicot lielgabarīta un smagsvara pārvadājumus pilsētā, ar Komunālo pārvaldi ir jāsaskaņo vēlamais kustības maršruts un plānotais pārvešanas laiks.
Lielgabarīta kravas 2018. gadā
- vissmagākā – 148 t, piekabei bija 12 asis
- visgarākā – 35 m
- visplatākā – 5,15 m
- visaugstākā – 6,5 m
Pie mums piegādāt kravas ir izdevīgāk
Artis Šenkevics, NNVT komercnodaļas vadītājs
– Uzņēmums Ventspils-Andren, kas ražo lielgabarīta stiklšķiedras izstrādājumus, ir viens no mūsu pastāvīgajiem klientiem un vietējiem eksportētājiem. Mūsu uzņēmumam ir liela pieredze, pārkraujot lielgabarīta kravas. Daļa no dūmgāzu attīrīšanas iekārtas, kuru NNVT terminālī piegādāja 19. martā, nav pati lielākā krava mūsu sadarbības vēsturē. Tomēr tā bija pietiekoši liela, lai, piegādājot to termināļa teritorijā, izvēlētos īpašu transportēšanas veidu. 27 metrus garo un 8 metrus augsto detaļu, ievedot terminālī, bija nepieciešams demontēt daļu nožogojuma. Krava tika piegādāta pa Brīvības ielu un pa diagonāli šķērsoja termināļa teritoriju. Tā bija vislielākā, taču ne vienīgā dūmgāzu attīrīšanas iekārtas detaļa, kuru pašreiz Ventspils-Andren sagatavojis nosūtīšanai pasūtītājam Dānijā.
Pagājušās nedēļas beigās terminālī tika nogādātas vēl trīs kravas automašīnas ar iekārtām, ko piegādāja, ievedot teritorijā pa ierasto ceļu, iebraucot pa vārtiem. Visas iekārtas pārkraus kuģī maija vidū. Bet tikmēr mēs piedāvājam klientam iespēju uzglabāt kravu pie mums – kravu laukumi var nodrošināt labvēlīgus uzglabāšanas nosacījumus.
Īpašo kravu piegādes veidu terminālī izmantojam ne pirmo reizi, to darām ikreiz, kad krava ir tik liela, ka autotransports nevar izbraukt līkumu, lai iebrauktu termināļa teritorijā pa galveno iebrauktuvi. Tā transportējām visu deviņu vēja ģeneratoru spārnus, kas uzstādīti netālu no Ventspils robežas. Ostā tie tika piegādāti ar kuģi, bet izvest no termināļa teritorijas tos varēja, demontējot nožogojuma daļu. Tam ir vajadzīga īpaša atļauja, kontrole un apsardzes nodrošināšana. Lai klientiem būtu iespēja transportēt cauri mūsu terminālim lielgabarīta kravas, esam uzbūvējuši speciālu brauktuvi.
Šajā pakalpojumu sektorā mums nākas konkurēt ar sauszemes transportu, jo kravu īpašniekam vienmēr ir izvēle – transportēt kravu pa autoceļiem, nepārkraujot to kuģī, vai transportēt pa jūru. Konkurence valda arī ostu vidū. Piemēram, lielgabarīta stiklšķiedras izstrādājumu ražotājam Saldū attālums līdz Liepājai un Ventspilij ir aptuveni vienāds. Par laimi, Ventspils ostai un mūsu terminālim ir vesela virkne priekšrocību, un, pateicoties tam, Saldus kravas iet caur Ventspili. Vispirms tā ir ērta braukšana pa pievedceļiem Ventspilī un ērta iebraukšana ostas teritorijā. Klients atzīst, ka, ņemot vērā vienādo attālumu līdz Liepājai un Ventspilij, uz mūsu ostu piegādāt lielgabarīta kravas ir ērtāk, labāk un izdevīgāk. Nerunājot nemaz par to, ka pie mums gan ostas dziļums ir lielāks, gan paceļamā tehnika efektīvāka. Pēc šiem rādītājiem pārliecinoši apsteidzam Liepāju.
Mēs tāpat ik pa laikam saņemam priekšlikumus un piedalāmies cenu aptaujās tādu pakalpojumu sniegšanai kā komplektējošo detaļu piegāde, lielu metāla konstrukciju komplektēšana uz vietas un lielgabarīta kravu pārkraušana kuģī.
Pievedceļu programmas devums
Andris Kausenieks, komunālās pārvaldes direktors
– Pēdējo desmit gadu laikā Ventspilī izveidota ielu infrastruktūra, pateicoties kurai var transportēt lielgabarīta kravas bez parametru ierobežojuma. Tas kļuva iespējams, pateicoties ostas termināļu un industriālo zonu pievedceļu modernizācijas un rekonstrukcijas programmai, kuru jau daudzus gadus īsteno Ventspils brīvostas pārvalde. Lielgabarīta kravas ienāk Ventspilī no Liepājas, Saldus un citām pilsētām. Piegādātājiem mēdz būt vieglāk aizvest kravu līdz Liepājai, bet viņi tik un tā ved to uz Ventspili, jo mūsu osta ir pielāgota lielgabarīta kravām, bet ielu konfigurācija un izbūve ir aprēķināta tā, lai mašīnas ar tādām kravām varētu izbraukt.
Kā piemēru minēšu Durbes un Brīvības ielas krustojumu. Daudzi brīnās, kāpēc tur ir ierīkotas tik platas joslas un ir palielināts krustojuma rādiuss. Tas ir izdarīts speciāli tādēļ, lai varētu pārvadāt lielgabarīta kravas. Tādi paši pilsētā izbūvēti arī citi tranzītielu krustojumi – ar paplašinātu rādiusu un lielu izejas leņķi, lai nodrošinātu braukšanu smagam lielgabarīta transportam. Ventspilī darbojas augstākas normas un prasības attiecībā uz ielu un krustojumu konfigurācijas parametriem nekā Latvijā kopumā. Tranzītielas pārbūvējam, jo tām ir jāiztur liela slodze un jānodrošina drošība gājējiem. Ar tādu pieeju tiek pārbūvētas Kurzemes, Durbes, Rūpniecības, Zvaigžņu iela, Kustes dambis, Robežu un daudzas citas mazākas ieliņas. Ja salīdzina pilsētas ielas kādreiz un tagad, tad 70. gados vislielākā kravas mašīna bija KAMAZ, kas svēra aptuveni 15 tonnas kopā ar kravu. Bet tagad mēs izsniedzam braukšanas atļaujas automašīnām, kuru svars ir virs simts tonnām! Protams, mūsdienu kravas mašīnām ir vairāk asu, uz kurām sadalās slodze. Taču arī slodze uz katru asi nereti sasniedz 12–15 tonnas. Tādām slodzēm padomju laika ielas nebija paredzētas. Bet tagad šo uzdevumu risina Ventspils brīvostas pārvaldes pievedceļu programma!
Katru gadu izsniedzam līdz 400 atļaujām lielgabarīta kravu pārvadāšanai pilsētas ielās. Lai netraucētu iedzīvotājiem, parasti tādas kravas transportē naktī, kad kustība pilsētas ielās samazinās. Kā visspilgtākos piemērus par lielgabarīta kravu pārvadāšanu pilsētas ielās varu minēt tramvaju (vairāk nekā 50 metru gari) piegādi no mūsu ostas uz Rīgu, vēju ģeneratoru, kā arī milzīgu konteineru (platums 6–8 metri), kurus ražo Saldū un piegādā caur Ventspils ostu uz Norvēģiju, transportēšanu. Šajos konteineros ierīko baseinus, kuros audzē zivju mazuļus. Starp citu, rūpnīcu Ventspils-Andren, kas arī ražo lielgabarīta stiklšķiedras izstrādājumus, uzbūvēja mūsu pilsētā tieši tādēļ, ka ostā šādas kravas var pieņemt un iekraut kuģos.
Komentāri (2)
Interesanti, vai no vietējiem ražotājiem tikai "Ventspils Andren" transportē caur ostu tādas lielgabarīta kravas, vai ir vēl arī citi šādu gabarītu produkcijas ražotāji?
Tik lielu izmēru kravas Ventspilī ražo tikai "Ventspils Andren". Bet ostu savu ražojumu eksportam izmanto vairāki Ventspils uzņēmumi, kam arī dažkārt nepieciešama atšķirīga pieeja kravu apstrādē. Piemēram, "Forta Prefab" ražotie māju moduļi - šī gada 2 mēnešos no Ventspils ostas aizvesti jau 48 Ventspilī ražotie māju moduļi.