Matemātika Ūdekai un iedzīvotājiem
Iedomājieties ka ir 10 dzīvoklu māja un ka katrā mēnesī ir 30 dienas.Visiem ir uzstādīti jauni skaitītāji ar nulles rādījumiem. Uzskaite sākas ar 1.datumu.Pieņemsim,katru dienu katrs dzīvoklis patērē vienu vienību ūdens.Visi dzīvokļi skaitītāja rādījumus nodod 25.datumā.Tas nozīmē ka kopā ir iztērētas 250 ūdens vienības. Ūdeka savu komercskaitītāju fiksē 28. datumā. No 25-tā līdz 28-tam rodas starpība ir 30 vienības. Atceramies, katrs dzīvoklis katru dienu tērē vienu ūdens vienību. Šo 30 vienību starpību Ūdeka uzrēķina sadalot katram dzīvoklim.Mēs to samaksājam. Tālāk.Rit nakošais mēnesis.Iedzīvotāji nākošos rādījumus atkal reģistrē 25.datumā.No iepriekšējā mēneša 25-tā kopejais patēriņš ir 300 vienības.Ūdeka savu skaitītāju fiksē 28-tā un jau atkal ir 30 vienības starpība. Tā atkal kā starpība tiek pasniegta iedzīvotājiem. Kā mums patīk šī matemātika un dubultā maksāšana?
Komentāri (53)
Regulāri tā notiek Aleksandra 15 mājā.Man skaitītājs stāv uz vietas, jo dzīvoklī neviens nedzīvo. Maksāju starpību katru mēnesi jau kādus 2 gadus. Bija pat paaicināti Ūdekas speciālisti lai nolasa skaitītājus. Kur ir izskaidrojums? Vai jātic tam, ka šmaucat tautu?
Nepareizi rēķini. Otrajā mēnesī iedzīvotāji nodod 30 dienas no 25. datuma līdz 25. datumam. Savukārt Ūdeka nodod no 28. datuma līdz 28.datumam.
Starpības var rasties, ja šo dienu laikā pēkšņi ir būtiski mainījies ūdens patēriņš iedzīvotājiem. Realitātē visās mājās, kur ir lielas ūdens starpības - tur kaimiņi lieto magnētus un žņaugus skaitītājiem. Jūs maksājat par kaimiņiem, bet pierādīt to nekādi nevar. Kad atnāk Ūdekas pārbaude, tad magnēti un skaitītāji tiek nolikti plauktiņā. Skaitītājs rāda tādu rādījumu kādu negodprātīgais arī nodod. Nekur neparādās tas cik daudz ūdeni viņš ir zadzis. Mājās, kur nav zagļu, tur ūdens korekcijas ir ļoti minimālas. Tā kā joprojām valsts likumi atļauj likt plastmasas skaitītājus, kurus var viegli koriģēt, tad daudzi to arī izmanto un šmaucas. Ūdeka te nav vainīga nekādi.
Paskaitiet zemāk pievienoto 17 gada patēriņus vienai mājai un starpību , tad izdaliet mēnešu skaitu.Vidējais skaitlis liks Jums aizdomāties. Pateikšu priekšā :
1.mājas vidējais patēriņš mēnesī ir 209 kubi
2.starpība vidēji mēnesī ir ap 20 kubiem
Dienā māja patērē 209:30 = 6,9 kubus , no pirmās nodošanas dienas līdz Ūdekas uzskaitei ir vismaz 3 dienas. Saskaitiet 6,9 x 3 = 21 kubs
Lūk Jums starpība ! Nu ja , vēl protams tie negausīgie zagļi!
Tas ir gandrīz krimināli un par to runā visi daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji. Aprakstītā situācija ir precīza. Vēl jāņem vērā, ka kādu iemeslu dēļ katru mēnesi kādi dzīvokļi paliek parādā. Šo parādu izdala uz visu māju un samaksā. Turpmākajos mēnešos īpašnieki savus patērētos kubus samaksā. Tātad par zināmu ūdens daudzumu tiek maksāts dubulti. Izskatās, ka šo jautājumu risināt nav izdevīgi.
Arī jāpiekrīt iepriekš rakstītajam. Mums kā juridiskai personai PSIA "Ūdeka" vispār lielas galvas sāpes. Mūsu , "Ūdekā" verificētā, skaitītāja rādijumus nododam laikā un pēc rādijuma...rēķins atnāk nākošā mēneša 15 līdz 20 datumam (rēķins protams ar iepriekšējā mēneša datumu) un ar mistiskiem cipariem, kas aprēķināts pēc daudzdzīvokļa ēkas kopējā skaitītāja (kāda jēga tad bija maksāt par verifikāciju???). Rezultāts-PVN atskaites labojumi katru mēnesi. Vienu mēnesi rēķins ar + zīmi, vienu ar -, protams arī PVN tāpat grāmatojams...murgs. Protams, ka esam griezušies arī PSIA "Ūdeka" abonentu daļā. Un??? Atbilde viena-mums daudz darba, nevaram neko savādāk izdarīt. Varbūt rēķinus varat izrakstīt ar nākošā mēneša datumu???- Nēē!!!- mums tā nav paredzēts.
Cien.: PSIA "Ūdeka" vadība, lūdzu sakārtojiet šo jautājumu. Paldies!
p.s. A/S Latvenergo taču neizraksta rēķinu PSIA "Ūdeka" par tekošajā mēnesī notērētajiem elektrības Kw Ventspils pilsētā, ko nav samaksājis iedzīvotājs no Jūras vai Pētera ielas.
Toties Latvenergo ir ietekme valdības līmenī un panāca, ka visi reņģēdāji maksājam mistisko OIK, un tas pats dubultais tarifs vien jau sanāk :)
Šajā ziņā tiešām izdomas bagāti tie mūsu kakla kungi , vienmēr atradīs kādu jaunu maksājumu, OIK vispār ir noziedzīgs maksājums , jo ,lai mēs dzīvotu itkā zaļi, sanāk ka "zaļi" dzīvo tikai daži ,kuriem mēs sametam katru mēnesi pa kādam miljoniņam iztikai.
Redzēju kolosālu bildi , saucās - deputāta nozīmīte :) trīs resni cūkdibeni ārpus lielas siles, pārējais silē iekšā :)) izskatījās super, atbilstoši.
Ventspils A\S Latlembergo jums izrakstīs rēķinus par ko vien gribēs,un ne tikai jums,bet arī visiem visā Latvijā.Ja nepatīk totalitārisms un diktatūra,tad brauciet prom no Latvijas.
Nif nifam
Ventspilī viņi ir četri.
Redzēsim kādu sacerējumu Ūdekas kantoris šeit izpļūtīs.
Vai tad minimālo algu nepacēla?Vai tad tagad nedzīvo labāk?:):):)
...ir ideja, varbūt ir vērts pamēģināt :
- līdzšinējo kārtību pagriežot otrādi,proti - Ūdeka savus komercskaitītājus nolasa 24.datumā ,bet iedzīvotāji tāpat kā iepriekš no 25 - 28 datumam nodod savus rādījumus.
Man šķiet šādi starpība varētu ļoti kristies.
Tev visticamāk izrādīsies taisnība, ka otrādi arī būs otrādi :) Man tieši tas pats ir ar gāzi. Viņi savās programmās liek gadu no datuma līdz datumam. Es nemaksāju pēc viņu mistiskajiem uzrēķiniem, bet joprojām pēc sava skaitītāja. Katru gadu nododu rādījumu un precīzi pēc tā rādījuma arī samaksāju. Tātad - viss nomaksāts, viss sakrīt. Kā atnāk viņu rēķins, tā man uzrādās parāds :) Nu kā tā var būt? Tādas pašas nobīdes kā Ūdekai, tieši tas pats. Atšķirība ir aprēķinu sistēmā.
Variet šeit ņemties, tas neko nemainīs, līdz paši iedzīvotāji, neuzsāks darboties. Ja tās starpības ir regulāras -likt namu pārvaldei atrast, kur un kā rodas ūdens zudumi, un tad iesniegt policijā, par zagšanu un krāpšanu, ja neviens neko nedarīs, tā paliks tikai portāla šūmēšanās. Kā diemžēl tas notiek ar daudzām lietām. Šeit ir vieta, kur nolaist tvaiku.
Problēma ir kompleksa. Likt NIP atrisāt, vai nu nevar vai negrib. Lai uzstādītu attālinātos skaitītājus, tiem ir jābūt visā mājā, nu nepirks pensionāri tos, bez tam ar tiem mēdzot būt tehniskas problēmas, arī ar nolasīšanu. Arī nolasīšana katru mēnesi kaut ko maksā. Bet ir jāmeklē, ja kādā mājā katru mēnesi zūd ap 100 ! kubikmetri (t.i. 100 00 litri). Tas nav loģiski. Tas ir kā nozagt Siltuma miljonu un pēc tam pateikt, nu nevaram pierādīt (situācija šajā brīdī).
Kad beigs apzagt kaimiņus, tad arī matemātika sakritīs un nekas nekur nebūs jāpārmaksā.
Tēmas sākumā minētais piemērs ir parādīts bez zagšanas. Tieši šī komercskaitītāja nolasīšana pēc iedzīvotājiem ir par iemeslu starpībai. Protams savu artavu pieliek tie kuri nepareizi noziņo un tie kuri ,,zog'' , taču lielāko daļu diference ir dēļ nolasīšanas.Tas ir man viedoklis.
Gaidīsim Ūdekas skaidrojumu.
Liekas Ūdeka šo neskaidros!
viss ir vienkārši: ūdekai tikai jāsalīdzina skaitītāju rādītāji ar faktisko iedzīvotāju skaitu dzīvokļos. Un to nu gan var noskaidrot. Un tad var krāpties kā grib, bet ja dzīvoklī dzīvo 4 cilvēki, mazāk par 10 cbm ūdenspatēriņš nevar būt!
un nevajag te gudri rakstīt - diference. Man tur ir dzīvoklis kur ūdensskaitītājs nav pagriezies jau labu laiku, jo neviens nedzīvo. Katru mēnesi maksāju 1.85 un citas summas par starpību. Vienmēr maksāju es, nevis ūdeka maksā kādu mēnesi. Skaidrs, ka zog. Tad nu esiet tik laipni un noskaidrojiet aizdomīgos dzīvokļus pamatojoties uz pārbaudes rezultātiem, nevis visu laiku stāstāt muļķības par starpībām kuras veidojas skaitītāju dēļ kuri tiek iesniegti dažādos laikos!
Tikai nevaig, ja! 2,5m3 uz purnu...
Man ir termostata jaucējkrāns dušā, HG aeratori abās izlietnēs, veļasmašīna ar atlikušo uzkrāšanu, trauķene un pods ar max 3l.
4 cilvēkiem. Mēnesī ir 6 - max vasarā 7m3 kopā abi ūdeņi.
Taupīt vaidziks:)
Tieši tā, kā maksāji par starpību tā arī maksāsi.Šeit ir maz sakarības ar zagšanu , jo starpība pastāvēs līdz brīdim :
A) kamēr Ūdeka nolasīs savu komercskaitītāju pēc iedzīvotāju nodotajiem,bet vajag otrādi.
B) kamēr visiem būs uzlikti attālinātas nolasīšanas skaitītāji.
********
Variants B ir izdevīgs pakalpojuma sniedzējam, tiek demonstrētas ,,rūpes'' par mūsu labklājību, tomēr patiesībā tiks ieviesta vēl viena maksa par šiem skaitītājiem un nebūs vajadzības atrakstīties par kļūdām rādījumos. Tikai līdz zināmam brīdim X. Proti ,tie attālinātie ar savu elektroniku var ,,noklāties'', ko tad? Tikmēr mehaniskais skaitītājs var griezties bez elektropadeves un i-neta.
Variants A visticamāk netiks izskatīts nekad , jo tas nav komersanta interesēs . Tieši A variantā ir iespēja minimizēt starpību.
Kautkas nesen kāds ieminējās par ūdens skaitītāju maiņu,tad Ūdeka uzreiz uzradās ar saviem piedāvājumiem komentāros.Šajā sakarā laikam nav ko teikt.
Es neapgalvoju ka nezog , paskatījos rēķinu viena gada garumā. Tur ir rakstīts mājas kopējais patēriņš un starpība. Starpība nenosauktā vai nozagtā? Kurš to var pateikt? Vai tomēr starpība, kura rodas no iedz.paziņotā cipara līdz komercskaitītāja nolasīšanai?
Te neliels ieskats mājas patēriņā un starpībā (kubus noapaļoju):
2017.janv. patēriņš 226 ;starpība 26
febr. pat.221;st.26
mar. pat.189;st. 8
apr. pat.213;st.15
mai. pat.194;st.7
jun. pat.201;st.14
jul. pat. 200;st.9
aug.pat.215;st.24
sep. pat.224;st.40 (!!)
okt. pat.171;st. 0 (nav!)
nov.pat.227;st.55 (!!!)
dec. pat.218;st.8
2018.jan.pat.229;st.30 (!)
Tādi neregulāri zagļi? Tie oktobrī laikam bija izbraukuši atpūtā ar sazagto?Tur izterējušies un atkal piezaga klāt 55 kubus?
Acīmredozt oktobrī ŪDEKA sadalīja starpību uz dzīvokļiem:
a) kuri nav iesnieguši skaitītāju rādījumus trīs mēnešus pēc kārtas;
b) kuru dzīvokļos nav uzstādīti skaitītāji;
c) kuri liedz piekļuvi veikt individuālā skaitītāja pārbaudi;
d) kuru skaitītāji ir bojāti, nav noplombēti, plombējums ir bojāts, skaitītāji nav verificēti. (http://www.udeka.lv/lv/biezak-uzdotie-jautajumi)
Protams, dīvaini, ka citos mēnešos nav neviena dzīvokļa, kurš ietilpstu šajā a-d kategorijā.
Kuri tad ir vainīgie ,ka pieļauj cilvēkiem nepildīt sadzīves ētiku.
Un kāpēc man jāmaksā par citu cūcībām un atbildīgo paviršību,slinkumu ,nekaunību .Kuri neko citu nevar ,kā uzlikt lielāku slogu tiem, kuri jau tā cenšas...pildīt absurtos likumus, kuri mainās, kā kaleidoskopa musturiņi ,pēc savas patikas....
Kaut kur pavīdēja ideja par PRIEKŠAPMAKSAS ūdens patēriņa skaitītājiem.Citās valstīs tādi esot.
Tāpat kā ar mobilā telefona karti-ir naudiņa uz kartes-ūdens tek,nav naudiņās-krānā sausums.
Kāpēc nevarētu uzreiz ieviest šādu sistēmu,kāpēc vajag attālināti lasāmos skaitītājus?
to es
Tieši oktobrī nekāda starpības nav ,tā netika uzrēķināta!
Pārējos mēnešos starpība ir iekļauta rēķinos.
ir,kuri nemaksā un jāizlīdzina visu.
Patēriņa starpība rodas atšķirīgos datumos nolasīto rādījumu rezultātā, taču dubultā nekas netiek piemērots un nav jāapmaksā, jo uzskaites datumi nepārklājas, katrs nākamais uzskaites periods sākas ar iepriekšējā uzskaites perioda beigu datumu. Aicinām apskatīt skaidrojošo shēmu šeit: http://udeka.lv/sites/default/files/skaidrojums_par_datumu_neparklasanos.pdf
Lai izvairītos no starpības starp mājas kopējo un dzīvokļu patēriņu, kā arī, lai atbrīvotu mājas iedzīvotājus no pienākuma katru mēnesi nodot patēriņa rādījumus manuālā veidā, dzīvokļu īpašniekiem kopā ar mājas pārvaldnieku būtu jāapsver iespēja visā mājā uzstādīt attālināti nolasāmo datu sistēmu.
Uzstādiet visiem (obligātā kārtā) skaitītājus, par pašvaldības naudu protams.Un beidziet elementāras lietas sarežģīt līdz absurdumam,Visādi OIK,vājprāts visā,kas saistīts ar automašīnas lietām,ja ierodies CSDD,kā arī visādi pašvaldības noteikumi (nezin ar ko saistoši),obligātā kārtā svešas teritorijas tīrīšana,kura tiek dēvēta par pieguļošo-lai labāk skan.Tā var uzskaitīt vēl daudz ko,kas saistīts ar jūsu,kabinetos sēdošo rijību-ar jūsu visu parazitējošiem uz nodokļu maksātāju naudas.
Tik nevajag Ūdeka ļa-ļa , muldēt!
Vienkāršosim šo matemātikas uzdevumu.
Jānis un Ūdeka noslēdz līgumu.No pirmā datuma Ūdeka katru dienu atvēl Jānim 1.litru ūdens , 25.datumā Jānis piefiksē skaitītāju. Jānis ziņo ka ir saņēmis 25 litrus,Ūdeka savu skaitītāju nolasa 28-ā un Jānis saņem rēķinu, kurā ir viņa 25 litri un starpība 3 litri. Jānim jamaksā par 28 litriem. Nākošā mēnesī 25.datumā Jānis fiksē jau 30 litrus, taču Ūdeka 28.datumā fiksē 33 litrus un tāds ir arī rēķins. Jānis samaksā 33.litrus. Turpināt?
Nākošā meneša 25.datumā no iepriekšējā 25.dat. ir 30 litri, taču Ūdeka 28-tā atkal redz 3 litru starpību no Jāņa ziņotā.
Katru mēnesi klients paziņo rādījumus 25. datumā - no iepriekšējā mēneša 25. datuma līdz konkrētā mēneša 25. datumam, savukārt pašvaldības SIA “ŪDEKA” piestāda rēķinus par periodu no 28. datuma līdz konkrētā mēneša 28. datumam. Tas nozīmē, ka klients rādījumus paziņos, piemēram, par periodu no 25.02.-25.03., bet par periodu no 25.02.-28.02. nemaksās, jo to pašvaldības SIA “ŪDEKA” jau iekļāvusi iepriekšējā rēķinā un šo patēriņu klients jau ir samaksājis iepriekš. Šis piemērs uzskatāmi parāda, ka datumi nepārklājas un dubultā nekas netiek samaksāts.
Tad konkrēts jautājums PSIA_UDEKA. Kā tiek aprēķināta ūdens patēriņa starpība katram dzīvoklim? Lai vieglāk varētu saprast jautājumu, iet runa par Aleksandra 15 māju. Decembrī kopējā starpība bija 58.418 m3 . Dzīvoklim starpība tika aprēķināta 0.489 m3. Savukārt janvārī kopējā starpība bija 41.311 m3, bet ūdens patēriņa starpība tam pašam dzīvoklim uzrēķināta 0.751 . Man ar savu kaukulatoru sanāk, jo mazāk mājai ir kopējā starpība, jo vairāk dzīvoklim tiek uzrēķināta ūdens patēriņa starpība.. Un Jāmaksā protams vairāk!
Izanalizējot Jūsu mājas Aleksandra 15 situāciju, secinām, ka decembra mēnesī daļa no mājas kopējās starpības dalījās uz dzīvokli, kurš bija iekļuvis tā saucamajā “sliktajā sarakstā” – dēļ neverificētiem skaitītājiem, kuri tika verificēti decembra beigās, līdz ar to mājas kopējās starpības lielākā daļa daļījās uz šo dzīvokli un attiecīgi pārējai mājai starpības daļa bija mazāka.
Man atkal jautājums tāds. Pieņemsim ir kāds parādnieks, kurš rādījumus nenodod un par ūdeni nemaksā. Tad nu viņa rādījumi/parāds tiek sadalīts pa citiem dzīvokļiem starpības veidā un citi to samaksā. Pēc laika parādnieks savu parādu tomēr samaksā vai arī no viņa to piedzen parādu piedzinēji. Vai pārējiem iedzīvotājiem Ūdeka šo samaksāto naudu atmaksā? Vai arī Ūdeka ir dabūjusi dubultu naudu – gan no parādnieka, gan no pārējiem dzīvokļiem starpības veidā?
Šis ir ļoti labs jautājums! Par šo es arī kādu brīdi jau domāju. Ļoti gaidīšu Ūdekas atbildi.
Norēķinos par ūdenssaimniecības pakalpojumiem ir jāņem vērā mājas kopējais ūdens patēriņš, ko uzrāda uz ēkas ievada uzstādītais ūdens patēriņa skaitītājs, un tas jāsadala starp dzīvokļiem. Tas nozīmē, to, ka pašvaldības SIA "ŪDEKA" nevar mājai izrakstīt ne mazākus, ne lielākus rēķinus kopsummā par to patēriņu, ko rāda minētais skaitītājs.
Katra dzīvokļa iemītnieks deklarē savu patēriņu, kas veido deklarēto patēriņu kopsummu. Ja klients nedeklarē savu patēriņu vienu, divus vai trīs mēnešus, viņam rēķinā par šiem mēnešiem tiek uzrādīts un jāapmaksā attiecīgā dzīvokļa iepriekšējo trīs mēnešu vidējais patēriņš. Taču, ja klients turpina savu patēriņu nedeklarēt arī turpmāk, sākot ar ceturto mēnesi viņam sāk uzrēķināt mājas patēriņa starpību. Gadījumā, ja šādam klientam nenoziņotais patēriņš tiek konstatēts, tas tiek attiecīgajā mēnesī arī iekļauts klienta rēķinā, ja konstatētais patēriņš ir lielāks par iepriekšējos mēnešos piemēroto klienta vidējo patēriņu. Ja šajā mēnesī kopējais atsevišķo dzīvokļu uzrādītais patēriņš, tai skaitā arī minētā dzīvokļa patēriņš, ir lielāks par mājas kopējā skaitītāja uzskaitīto patēriņu, tad iespējama situācija, ka pārējiem dzīvokļiem šī patēriņa starpība ir ar mīnusa zīmi.
Katra atsevišķā dzīvokļa konkrēto rēķinu apmaksa vai neapmaksa neietekmē daudzdzīvokļu dzīvojamai mājai sniegto ūdenssaimniecības pakalpojumu uzskaiti un mājas kopējā patēriņa sadales principus starp dzīvokļiem. Katram dzīvokļa īpašniekam ir jāapmaksā savs uzkrātais parāds.