Jūras svētkos publiskajai apskatei tika nodots atjaunotais zvejas kuģis Grots. Uz šo nozīmīgo pasākumu ieradās bijušie zvejnieki, kuri ir bijuši saistīti ar šo kuģi.
«Grots» turpinās savu misiju
2Zvejas kuģis Grots ir viens no pirmajiem Baltikas klases kuģiem, kādi devušies jūrā pēc loma pagājušā gadsimta otrajā pusē. Grots visu savu darba mūžu pavadījis Baltijas jūrā. 1973. gadā tas nonāca zvejnieku kolhoza Banga rīcībā. Pēdējos gados Grots uzticami kalpoja zvejnieku kompānijai Verģi. Uz svinīgo pasākumu ieradās bijušie zvejnieki, kas strādāja uz Grota. Valdis Zeidaks uz kuģa strādāja par mehāniķi no 1985. līdz 1991. gadam. «Šis kuģis nekad mūs nav pievīlis, un man ir patīkami, ka to nesagrieza metāllūžņos, bet nodeva apskatei jaunajām ventspilnieku paaudzēm, kas tagad redzēs, ar kādiem kuģiem zvejoja vecākās paaudzes zvejnieki,» sacīja veterāns, kura balsī bija jaušams satraukums.
Ventspils muzeja direktore Solvita Ūdre atgādināja par Grota ilgo ceļu no norakstīšanas līdz eksponēšanai, tādējādi kļūstot par vienu no pilsētas apskates objektiem. 2017. gada novembrī Ventspils muzejs parakstīja līgumu ar Lauku atbalsta dienestu par norakstītā kuģa sagatavošanas projektu, lai vēlāk to uzstādītu publiskajai apskatei. Kuģa restaurāciju veica Ventspils kompānija Samrode. Tobrīd Grots jau teju septiņus gadus nebija devies zvejā. Kad to izcēla no ūdens, izrādījās, ka kuģa atjaunošanai vajadzēs lielākus izdevumus, nekā sākumā bija plānots. «Pateicoties Ventspils pilsētas domes atbalstam, kļuva iespējams atrisināt visas radušās problēmas un sagatavot kuģi nodošanai apskatei,» pastāstīja Ūdre.
Atvars Nākurts bija kapteinis uz kuģa Grots uzreiz pēc jūrskolas beigšanas. «Tolaik nokļūt strādāt uz tāda kuģa skaitījās liela veiksme un gods,» atceras bijušais kapteinis. Ar Grotu zvejnieki veda nodošanai 25–30 tonnas mencas. Veterāns norādīja, ka apskatei Grots uzstādīts tādā izskatā, kāds tas nonāca kolhozā teju pirms pusgadsimta.
Ventspils ostas jaunais kapteinis Gunārs Trukšāns arī atceras kuģi Grots. Kad kuģis nonāca Rojā, Trukšāns jau strādāja kolhozā Banga. Grots būvēts Krievijas kuģu būvētavā Sosnovkā. «Salīdzinot ar iepriekšējās paaudzes kuģiem, Baltikas klases kuģi bija daudz modernāli. Grotam tralis jūrā nonāca automātiski pa korpusa aizmugurējo sienu ar speciālo traļa sistēmu atšķirībā no iepriekšējiem kuģiem, kuriem traļus aizlaida pāri bortam,» atceras pieredzējušais jūrasbraucējs. No 1988. līdz 1992. gadam Gunārs Trukšāns vadīja kolhozu Banga.
Par godu Jūras svētkiem Grots tika izrotāts ar signālkarodziņiem, kas informēja: «Grots, 1973., Ventspils.» Atklājot jauno muzejeksponātu, Ventspils domes priekšsēdētājs Aivars Lembergs norādīja, ka bijušajiem zvejniekiem Grots asociējas ar ilggadīgu sūru un nereti riskantu darbu. Tā ir īpaša dāvana visiem ventspilniekiem Jūras svētkos. Pēc eksponāta atklāšanas sanākušie uzkāpa uz Grota klāja, kur varēja iepazīties ar tā aprīkojumu. Bijušie zvejnieki izteica pateicību pilsētas domei, kas parūpējās par kuģa saglabāšanu nākamajām paaudzēm. Grotu jau pagājušā gada rudenī uzstādīja uz paaugstinājuma Ventas krastā netālu no kuģa Azova.
Grota bijušais kapteinis Atvars Nākurts (no labās) un kolhoza Banga bijušais priekšsēdētājs, bet tagad Ventspils ostas kapteinis Gunārs Trukšāns pastāstīja Aivaram Lembergam un pilsētas domes izpilddirektoram Aldim Ābelem, kā strādāja Baltikas klases kuģi.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Komentāri (2)
Ja kādreiz tiks iegādāts jauns zemessūcējs,tad "Dzelme" būtu nākošais eksponāts?
Šobrīd Ventspils brīvostas pārvalde gādā par to, lai “Dzelme” tiktu uzturēta vajadzīgajā darba kārtībā. Dienas kārtībā ir arī jautājums par nepieciešamību iegādāties jaunu kuģi, pie kā tiek aktīvi strādāts. Bet jautājums par to, ko darīt ar pašreizējo kuģi, tiks skatīts tikai tad, ja tas vairs ostas darbības nodrošināšanai nebūs nepieciešams.