Kārtējo reizi aktivizēta tēma par dzelzceļa pasažieru satiksmes atjaunošanu starp Ventspili un Rīgu. Šoreiz diskusijas iemesls bija traģiskā avārija uz Ventspils–Rīgas šosejas 10. janvārī, kurā cieta bērni un pieaugušie un gāja bojā divi cilvēki.
![](/upload/news/51859/167x110_af17a7a3ec840ddfc4c1783aa9f856df.jpg?1738654880)
Kārtējo reizi aktivizēta tēma par dzelzceļa pasažieru satiksmes atjaunošanu starp Ventspili un Rīgu. Šoreiz diskusijas iemesls bija traģiskā avārija uz Ventspils–Rīgas šosejas 10. janvārī, kurā cieta bērni un pieaugušie un gāja bojā divi cilvēki.
Šī tēma pēdējos gados ir aktualizēta vairākkārt. Pagājušā gada sākumā manabalss.lv portālā notika kārtējā parakstu vākšana par pasažieru dzelzceļa satiksmes atjaunošanu starp Ventspili un Rīgu. Par to rakstīja arī Ventas Balss. Iniciatīva ieguva nepieciešamo balsu skaitu – vairāk nekā 3480, nepieciešamo 1000 vietā, un tika nodota Satiksmes ministrijai (SM). Nekāda SM reakcija uz iniciatīvu, cik zināms, līdz šim nav sekojusi.
Pēc traģēdijas uz Ventspils–Rīga šosejas šā gada 10. janvārī Ventspils Starptautiskā rakstnieku un tulkotāju nama vadītāja Ieva Balode atkal pievērsa uzmanību iniciatīvai manabalss.lv savā Facebook profilā, aicinot to atbalstīt. Ieva Balode ventspilniekus uzskata par sliktu ceļu un problēmu ar pasažieru autobusu vadītāju kadriem, kurus nav ar ko aizstāt, ķīlniekiem. «Tiem, kas neuzticas autobusu satiksmei, nav alternatīvas, lai nokļūtu Rīgā,» viņa paziņo.
«Biju pārliecināta, ka vilciens starp Ventspili un Rīgu tiks atjaunots,» atzīst Ieva. Viņas pārliecību stiprināja vairāki nozīmīgi projekti, kurus pēdējā laikā īsteno uzņēmums AS Pasažieru vilciens, kas tagad darbojas zem ViVi zīmola: jaunu lokomotīvju iegāde, pasažieru satiksmes atjaunošana starp Rīgu un Liepāju, dzelzceļa pasažieru līnijas Tallina–Rīga–Viļņa atklāšana, Rail Baltica projekta attīstība.
Par pasažieru pārvadājumu organizēšanu atbildīgās Autotransporta direkcijas (ATD) komentārs, kas parādījās Facebook, vēl vairāk nostiprināja pārliecību, ka vilciens no Rīgas uz Ventspili sāks kursēt. «Gaidām infrastruktūras pilnveidošanu, finanses un vilcienu sastāva papildināšanu, lai varētu sākt plānot minētās līnijas pilnīgu pievienošanu pasažieru pārvadājumiem,» informēja ATD. Tātad runa ir tikai par infrastruktūras uzlabošanu un vilcienu sastāva papildināšanu. Noteikti Latvijas Dzelzceļa (LDz) rīcībā ir precīzāka informācija par to, kad var gaidīt pozitīvas pārmaiņas.
Tomēr LDz komentārs cerības izkliedēja: «Dzelzceļa infrastruktūra līnijā Rīga–Ventspils ir tehniskā un darba kārtībā, un teorētiski atvērt līniju pasažieru pārvadājumiem ir iespējams (..). Tomēr, ņemot vērā to, ka nebija valsts pasūtījuma atjaunot pasažieru pārvadājumus konkrētajā līnijā, kā arī, cik mums zināms, pārvadātājam ViVi pašlaik nav pieejams pietiekams skaits vilcienu, lai nodrošinātu regulāru satiksmi, tuvākajā laikā nav plānots modernizēt un atvērt pasažieru pārvadājumiem dzelzceļa līniju Rīga–Ventspils.»
Atzīmēsim, ka valsts pasūtījumu pasažieru pārvadājumiem veido Satiksmes ministrija, kuras pakļautībā ir arī ATD. «No šī komentāra ar lielu izbrīnu sapratu, ka vilciens Ventspils maršrutā vispār netiek plānots!» izmisumā saka Ieva. Saprotot, ka valsts pasūtījums ir SM atbildībā, un vēloties tomēr uzzināt reakciju uz tautas iniciatīvu, kas pirms gada savākusi pietiekamu parakstu skaitu, Balode nosūtījusi vēstules Satiksmes ministrijai un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai. Atbilžu no ministrijām pagaidām nav.
Toties presē saistībā ar apspriesto tēmu Balode ir atradusi vēl kādu informāciju no uzņēmuma ViVi Komunikācijas un mārketinga daļas vadītājas Sigitas Zviedres, kura atgādina, ka «pasažieru vilcienu satiksme uz Ventspili tika pārtraukta, vadoties pēc pasažieru pieprasījuma izvērtēšanas un maršruta izmaksu ekonomiskās analīzes». Šo argumentu apšaubīja jau minētās aptaujas autors manabalss.lv portālā, atgādinot, ka arī pasažieru autobusu pārvadājumus dotē valsts. Tad kāpēc nedotēt arī pasažieru vilciena reisus!
Ventspils iedzīvotājiem ir grūti saprast, kāpēc mūsu pilsēta – vienīgā no visām Latvijas lielajām pilsētām – ir izslēgta no dzelzceļa pasažieru pārvadājumu shēmas. «Arguments, ka Ventspils reiss un Ecolines nodrošina pārvadājumus, nepārliecina, jo vilciens iet citā maršrutā un līdz Rīgai aizbrauc divās stundās, nevis trīs kā autobusi. Taču galvenais ir tas, ka neviens pārvadātājs nevar atcelt ziemu, kas rada draudus autoceļiem un lielā mērā neietekmē vilcienu kustību,» pārliecināta Balode.
Par labu vilcieniem kā drošākam pasažieru satiksmes veidam liecina arī zināmais fakts, ka praktiski visām autobusu kompānijām ir problēmas ar kadriem, piedzīvojot paaudžu maiņu, un akūti trūkstot gados jaunāku braucēju. Šobrīd Latvijā vairāk nekā divas trešdaļas autobusu vadītāju ir sasnieguši pensijas vai pirmspensijas vecumu. Visi centieni piesaistīt gados jaunus šoferus nav vainagojušies ar panākumiem. Tas arī nav nekāds brīnums, ņemot vērā, ka neviena profesionālā mācību iestāde valstī negatavo profesionālus C un D kategorijas autovadītājus.
Lai atrisinātu kadru problēmu, pagājušā gada novembrī pieņemti grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas vienkāršo D kategorijas vadītāja apliecības saņemšanas kārtību, kas ļauj vadīt pasažieru autobusu. Tagad šīs kategorijas vadītāja apliecību var iegūt no 18 gadu vecuma, nevis no 24, kā bija līdz šim. Visbeidzot vēl viens arguments par labu vilcieniem ir ekoloģiskā drošība.
«Ir tik dīvaini minēt šos pašsaprotamos argumentus, kad visa pasaule attīsta pasažieru vilcienus, kas atzīti par prioritāru pasažieru transporta veidu. Kāpēc tad visa Ziemeļkurzeme paliek par viena ledaina, tumšā un nāvējošā ceļa upuri?» savu vēstuli ministrijām tik emocionāli beidza Ieva Balode. Tā joprojām atstāj mazu cerību, ka varbūt tomēr drīzumā no Ventspils uz Rīgu dosies pasažieru vilciens.
Foto: Ventas Balss arhīvs
Pēdējo reizi pasažieru vilciens Ventspilī ieradās 2018. gadā. Tad ar to atbrauca dzelzceļa vadība, lai pārrunātu iespējamo pasažieru pārvadājumu atsākšanu. Diemžēl tālāk par apspriešanu nekur netika.
Komentāri (24)
Aiz kō nevaret vadit Autobuss ar Traktōrist tiesibam?
Man Muiž kalej Mārtiņ,pa pemēr-viņam TR1,TR2,TR3 un TR4.Viss kategōrij ,le zinat.
tu esi stulb le zinat
Ar vilcienu būtu drošāk, tas gan.
Es neticu nevienam argumentam, ka nav vilcieni utt.. Ja ar vilcienu var aizbraukt turp atpakaļ uz Zilupi 2x dienā (kopā 4 reisi), pilsētā kurā ir 1800 iedzīvotāji un atrodas pie Krievijas robežas, tad nav nekāda attaisnojuma, lai vilciens nebrauktu uz Ventpili.
Izskaidrojums tam ir viens, vivi vink ienīst Ventspils, Kandavas un Talsu iedzīvotājus. Par viņiem viņiem ir nospļauties. Tiešām žēl, ka tā ir.
Tas nav Vivi, kurš ienīst.
Aivars ar Vili nolikvidēja vilcienu, jo pirmais realizēja monopolu VR izskatā.
Vispār jau tas vilciens iet arī caur Ogri, Aizkraukli, Jēkabpili, Rēzekni u.t.t. un pa lielam pilda sabiedriskā transporta funkciju, nevis nogādā pasažierus no Rīgas tikai uz Zilupi.
@sranskis
Tava loģika šeit galīgi nestrādās, jo tas vilciens jau var beigt savu kustību pie rēzeknes un tālāk, kam vajag uz Zilupi ar autobusu. Galu galā vilciens ir domāts, lai transportētu daudz cilvēkus, nevis 3.
Un arī, vilciens uz Ventspili jau nebrauktu pa taisno, pa ceļam ir tādas "mazas" pilsētas, kā Jūrmala, Tukums, Kandava un Talsi.
Salīdzināju tavas pieminētas pilsētu iedživotāju skaitu, ar to, kas būtu Ventspils līnijā.
Ogre, Aizkraukle, Jēkabils, Rēzekna kopā ir: 22767 + 6853 + 21150 + 26131 =76 901
Jūrmala, Tukums, Kandava, Talsi kopā ir: 52154 + 16318 + 3276 + 8649 =80 397
Tas ir pat neieskaitot Ventspili, ja ieskaitītu to, tad kopā sanāktu jau 113 031 iedzīvotāji.
Nu nav vink nekādas loģikas, vink tas, ka kāds ļoti negrib vilcienu uz Ventspili, vai nu valdība, vai vivi vai arī kāds ar īpatnēju cepuri.
Kretīnam- laba aritmētika! Atmetam uzreiz Jūrmalu, ja reiz kāda te grib tikt no Ventspils uz Rīgu 2 stundās, un jūrmalnieki ar Ventspils vilcienu nebrauca, jo tiem bija-ir mēnešbiļetes piepilsētas vilcienam. Arī Ogri var nosacīti atmest tā paša iemesla dēļ. Līdz ar to cipari jau Zilupes virziena labā. Aiz Jēkabpils Zilupes vilciens piestāj ik pēc 7-12 minūtēm- nez vai PV tur turētu pieturas, ja nebūtu braucēju. Līdz ar to te arī veidojas tā sabiedriskā transporta nozīme, kam Ventspils virzienā būtu mazāka nozīme.
Vajess ,vajess nu nedzan tokš to Ventspils rais izmīzume. Nu galig kumēdiņs te rune. Pa kād vilcan te rune. Mūs kug takš uzpūtses ka tītar prekš kaušens. Man suvniņ eizgalde pat klusek uzvesses ka pilstskung.
Nevaig lidz vēlšnem pieskon takš viņs. Nav smuk paše paukre tad ziņ. Nu ja kādem to Rīg akurat vaig tad var mēl pe sasālš blēķ pebāzt. Te nu galig aptaursješ vis palikš. Nu vis lab jeb kē te teic senes laikes Nēmiz sōņ! Ammō jōvvō.
Divās stundās ar vilcienu līdz Rīgai? Un vēl ar pieturām? Nu piedodiet!
Vis ok ,bet nāksies atkal saskaņot autobusus. Teiksim bija pieturas kuri gaidīja satiksmes autobusi . Tepat Ventspilī parast vakaros bija 4 gabali .! uz tārgali ,tad viens pārventa un divi kuri bija uv centru. Tagad dabūt atpakaļ vilciena pasažierus nebūs viegli. Nav jau tikai Ventpils cilvēki. Nevienam neintresēja ko darīs cilvēki kad maršrutu likvidēja. Daži noteikti pat dzīves vietu bija spiesti mainīt. tas pats jau ar autobusiem. Smiesies ja pateiks braucam ar Kolcnieku ,Dundadznieku ,Nīcnieku,Amjūdznieku vai Valdemārpilnieku. Tie kas brauca lielākoties ir aizgājuši vai tagad vairs veselība neatļauj kaut kur aibraukt. . Ar vilcienu jau tas pats . Te jau viens rakstīja 2stundas ar pieturām ,nu piedodiet. Ziniet es brauktu labprāt pat omuligāk būs neka ar Bembi. (mīļotai meitiņai ir Bembis labs Bembis arī Pasāts ir). Tomēr es braukšu ar vilcienu . No rīt uz vakre apukļem,bet deinsvid Rīge tanis mūres.
Visiem krasainus sapņus un vec vai vecan pe sānem.
Vau kung.
Vel būs pebilst,ka ekš Vilcien bij Bufet.Kur varej nopirkt Al.Un pēcak nodot tukš Butel,kō tagad par Depozit sauc.
Ja tas vilciens netiek līdz Rīgai ātrāk kā 2h, tad nav no viņa jēgas
Drīzāk tad jēgas nav no tevis. Starp citu a rok pa dēl arī ir transports.
Nostaļģijai ir paredzēti muzeji, nevis vecs dīzeļa sūds, kurš līdz Rīgai brauc četrās stundās
Bet izskaidrojiet man, ka toreiz vilcienu satiksmi slēdza dēļ tā, ka bija maz pasažieru. Bija trīs vagoni un tie vienmēr bija ar cilvēkiem. Nu varbūt ne līdz jumtam, bet tukši viņi nebrauca.
Kāpēc pilni vagoni? Varbūt tāpēc, ka vilciens gāja vienu reizi dienā un tajā nebija jāpiesprādzējas! Un tie, kuriem nebija jābūt Rīgā uz brokastlaiku, brauca ar vēlākiem autobusiem.
Ventspils reiss atbalsta programma . Ļoti labs bija tam apliecinājums. Kad Guru iesēdināja uz sutkām tika atjaunota vilciena satiksme(ak Dievs cik ātri aizmirstam),bet kad viņš tika uz brīvām kājam faktiski momentāli slēdza. Bija jau pašā sākumā tā smadzenu pūdelēšana par to cik labi VR tiks ar visu galā. Vienu momentu jau bija faktiski tas Ekspressvilciens(ātrvilciens jo bija tikai viena pietura) Baidos kļūdīties 1 stunda 45 minūtes. Braucu tolaik un sajūta jau bija fantastiska. Protams tagad man te atkal uzbruks ,bet diemžēl nepierakstīju visu sīki un smalki ,ieskaitot visas runas VR atbalstam . Biznessa plāns jo VR IR PAŠVALDĪBAS. Kaut gan ja notiek šmuce (avārija ) tad neviens nezin kur tāds VR atrodas un ar ko īsti noņemas.
Vai tik nebija ka pat no sutkām sēdošais Guru jau paziņoja ka vilcienu slēgs . Šlesers vai bija toreiz vēl saistīts ar to Bānīti.
Šito visu pasākumu vajag pabāzt zem nacionālās drošības jautājuma tepiķīša un tad uzreiz radīsies interese par vilciena maršruta atjaunošanu.
Pārējais ir tukša pļurkstēšana.
Par to braucēju daudzumu - savā laikā pats braucu uz studijām, tad vajadzēja redzēt, cik piepildīti vilcieni bija pirmdienu rītos galvaspilsētas virzienā un piektdienās, Ventspils virzienā.
Bij pills, jāstāv kājās viss ceļ. Ja kas, mājbraucot pie Tukum daudz izkroznejes lauka un dabūj apsēsties.
Pārlasot vēlreiz rakstu, saliekot kopā tendences, citus notikumus, intervijas rodas jautājums- vai Balodes kundze netiek gatavota kandidēt domes vēlēšanās. Kādu no kultūras jomas taču vajag. Bija Igeta, bet tā pamanījās aizmigrēt uz Ogri (Salaspili).
"VILCIENS- TRANSPORTA SISTĒMAS MUGURKAULS. VISDROŠĀKAIS TRANSORTA VEIDS SNIEGĀ, LIETŪ...." STABILĀKAIS UN ĒRTĀKAIS VEIDS PĀRVIETOTIES. IT SEVIŠĶI BĒRNIEM UN NE TIKAI...( NEVIS Piesietam četras
stundas krēslam ''mikriņā'' kā tagad ).Vai pilsētas ar rītdienu iedzīvotāji nav pelnījuši šo drošību un ērtību ATJAUNOŠANU?
Smako pēc baigās iršanas. Neticu, ka var nodrošināt vilcienus uz visām pusēm un, redz, tieši priekš Ventspils neesot.