Naudas sodu par atļautā braukšanas ātruma pārkāpšanu varētu piemērot arī par ātrumu, kas atļauto pārsniedz par desmit kilometriem stundā (km/h), nolēma Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcas pārstāvji.
Brīdinājumu vēlas aizstāt ar naudas sodu
10Satiksmes ministrija norādīja, ka atļautais braukšanas ātrums nereti tiek pārkāpts, jo par tā pārsniegšanu līdz desmit km/h transportlīdzekļa vadītājam tiek piemērots brīdinājums, bet nepiemēro naudas sodu, piemēram, divu naudas soda vienību apmērā jeb desmit eiro.
Pēc diskusijas domnīcas pārstāvji atbalstīja to, ka naudas sodu par atļautā braukšanas ātruma pārkāpšanu varētu piemērot arī par ātrumu, kas atļauto pārsniedz par desmit km/h. Ar šo priekšlikumu paredzēts panākt, ka samazinās atļautā braukšanas ātruma pārkāpēju skaits un satiksmes negadījumu sekas.
Domnīcā apspriestais priekšlikums paredz, ka par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz desmit km/h ar mopēdiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, transportlīdzekļa vadītājam var piemērot naudas sodu desmit eiro apmērā, nevis brīdinājumu, kā tas ir pašlaik.
Tāpat priekšlikums paredz, ka par citiem atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanas pārkāpumiem visos gadījumos tiek piemērots naudas sods.
Plānots, ka īsākais ceļš ierosinājuma izvērtēšanai būtu satiksmes resora vēršanās Saeimas komisijā.
Satiksmes ministrijas (SM) Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns vērsa uzmanību, ka līdz ar vasaras sākumu satiksmes drošība pasliktinājusies, neskatoties uz to, ka vasarā ir gaišs laiks, redzamība laba un ceļi ir sausi. Šogad jau dzīvību zaudējuši teju 60 satiksmes dalībnieki un šāda tendence nesola neko labu, tuvojoties gada nogalei, kad iestāsies rudens un ziemas mēneši.
VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" valdes loceklis Aivars Aksenoks pauda, ka satiksmes drošības stāvokli nav iespējams mainīt īsā laikā. Ilgtermiņa risinājums būtu satiksmes infrastruktūras sakārtošana, taču tas prasa laiku un lielus līdzekļus. Vectirāns norādīja, ka visu ceļu pārbūvei būtu nepieciešami 3,4 miljardi eiro.
Aksenoka ieskatā ātrs un efektīvs risinājums būtu aktīvs policijas darbs uz ceļiem, taču ne vienu reizi vien jau izskanējis, ka Valsts policijai trūkst likumsargu.
Vienlaikus viņš uzskata, ka transportlīdzekļa vadītājiem ir jājūt, ka ātrums uz ceļa posmiem no valsts puses tiek samazināts pamatoti. "Ja vadītāji redzēs, ka nav pamatoti, tad pārkāps. Vajadzētu no šīm situācijām izvairīties," uzsvēra Aksenoks.
Latvijas Universitātes profesors sociālajā psiholoģijā Ivars Austers vērsa uzmanību, ka sabiedrībai nereti piemīt tendence uzskatīt, ka dažādās jomās neliels pārkāpums netiek uzskatīts par pārkāpumu un tas attiecas ne tikai uz satiksmi.
Satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis diskusijā norādīja, ka diskutējot par sodu palielināšanu, ir jāņem vērā, vai patreiz spēkā esošās sankcijas tiek piemērotas efektīvi. Vienlaikus viņš piekrita, ka uz ceļiem ļoti trūkst policistu.
Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieka pienākumu izpildītājs Arturs Smilga pauda izbrīnu, ka pie avārijās bojāgājušo un ievainoto skaita esot vainojama tikai policija un sliktā kontrole. Viņš vērsa uzmanību, ka jau no pagājušā gada pašvaldībām ir tiesības savā administratīvajā teritorijā ierīkot tehniskās kontroles ierīces vadītāju uzraudzīšanai, tomēr vienlaikus nenoliedza, ka Valsts policijā trūkst ceļu policistu.
Valsts policijas skatījumā jau sen būtu atceļams brīdinājums par ātruma pārsniegšanu un tā vietā piemērojams naudas sods. Liela daļa ar fotoradariem konstatēto ātruma pārkāpumu ir par gadījumiem, kad tas pārsniegts par 10-20 km/h.
"Cilvēkiem ir galvā iesēdies tas, ka ir normāli braukt ar plus desmit km/h. Neviens to neuzskata par sodu. Šis soda veids ir neatbilstošs," uzsvēra Smilga.
Tāpat Smilga argumentēja, ka starp policijas 18 aptaujātajām Eiropas Savienības valstīm Latvija ir vienīgā, kur par pirmajiem pārkāptajiem ātruma kilometriem netiek piemērots sods.
Ceļu satiksmes drošības padomes domnīca izveidota, lai tās ietvaros eksperti veiktu dažādu politikas risinājumu diskusijas. Šajā domnīcā sagatavotie un apspriestie starpnozaru jautājumi tiek virzīti konceptuālu lēmumu pieņemšanai padomē.
Komentāri (10)
Nu pirmkārt,gribētos uzzināt,kas tās ir par 18 valstīm.Otrkārt,vai tik tiešām no krievu laikiem nevaram atbrīvoties no 90km/st.(nav nekāds hour,bet stunda-stundā,latvijā ).Ceļu segums ir daudzreiz labāks nekā krievu laikos.Tie kas brauca kā traki,tā arī brauks,nekas tur nemainīsies.Bet,kur nav nekādu bīstamu pagriezienu,kāpēc nevar vismaz 100km/st.?Tikai nevajag stāstīt ka tā un tā,rūpējamies par braucēju drošību,vairāk valsts rūpējas par savu kabatu,neviss iedzīvotāju(kas vēl palikuši) drošību!
Pie mūsu ceļiem, nolaistā autoparka un nelīdzsvarotajiem šoferiem pacelt atļauto braukšanas ātrumu būtu pilngii bezatbildīgi
P.s. Ja būtu skolā gājis, tad zinātu, ka ir km/h un kāpēc
Ātrgaitas ceļos jā, bet nejau visur. Vairumam auto efektīvākais ātrums ir ap 90kmh un pie 120kmh degvielas patēriņš palielinās jau par 20%
Starpcitu, "h" ir Internacionālajā apzīmejumu sistēmā, tāpēc arī Latvijā tos būtu jāparzin
Visiem tak tāpat skaidrs ar kādu domu tas pieņemts. (Par maz jūs maksājiet, var nokāst vēl) :D Tie kas skrēja, tāpat skries un neko tas nemainīs.
Kāds ir atalgojums par dalību domnīcā? Kāpēc Lukstiņa alga ir tāda , kāda ir? Kāpēc valdes locekļa, caurkritušā deputāta atalgojums ir tāds, kāds ir? Kas tad izdara sopiedienu uz algu pieauguma tempu - mazo algu saņēmēji jeb pārējo valsts un pašvaldību amatpersonu algu pieauguma tempu "kurināšana? Cik liela daļa no CSDD peļņas nonāk privātā investora kabatā?
Es varet paziņot,ka ar sav Volg GAZ-21 (kam spīdiks Irss uz haub) ne kad nebūt braukt virs 90 kilometr Stunda.Aiz tō,ka viņ ir vien Vēsturisk Spēkratt un tād ir jataup,le zinat.
PAR naudas sodiem.
Šis ir tikai un vienīgi naudas kāšana. Esmu šoferis ar stāžu, tie 1-5-10 km/h virs 90 km/h nemaina pilnīgi neko labos laika apstākļos un gaišā dienas laikā. Un jebkurš normāls šoferis brauks pēc laika apstākļiem. Toties, ja pieņems šito, lūdzu, esiet tik laipni, un ķeriet arī tos, kas velkas uz ceļa, neskatās spoguļos un taisa garās kolonnas aiz sevis, vai brauc izteikti ātrāk-lēnāk-ātrāk-lēnāk, vai nelaiž garām, uzņemot ātrumu, kad viņu taisās dzīt garām, jo tie ir tie, kas izraisa avārijas situācijas.
Žurka,tā tas ir,piekrītu par 1 un 100%.paJoliņ tevi neņemu galvā,dzīves apceltais:), ja tev būtu smadzenes,neviss maza bērna gājieni,tas ir,visam ko es rakstu būt pretējā viedoklī,tad saprastu,kapēc rakstīju km/st..Kam es to skaidroju,tērēju tik laiku,ja cilvēks ir miris,tad uz ilgu laiku,ja stulbs,tad uz visiem laikiem.