Parakstu vākšana pret grozījumiem jaunajā Ostu likumā notiek gausi, un kļūst arvien acīm redzamāks, ka likums tā jaunajā redakcijā stāsies spēkā. Grozījumu autoru apgalvojumus, ka jaunais likums nāks par labu Ventspils ostai, pilsētas dome un tranzītbiznesa eksperti uztver ar neticību un lielu skepsi.

Pasīvā parakstu vākšana par Ostu likuma grozījumu atcelšanu dod arvien mazāk cerību, ka tiks rīkots referendums. Pēc Centrālās un pilsētas vēlēšanu komisiju informācijas, no 10. līdz 22. martam par referendumu un grozījumu atcelšanu parakstījušies tikai 2575 cilvēki, kas veido 1,66% no visiem Latvijas vēlētājiem. Ventspilī par pretrunīgo grozījumu atcelšanu līdz 22. marta dienas beigām bija parakstījušies 648 cilvēki no vairāk nekā 23 000 balsstiesīgo ventspilnieku. Parakstu vākšana ilgst līdz 8. aprīlim ieskaitot. Referendums tiks izsludināts, ja par to parakstīsies ne mazāk par 10% jeb aptuveni 155 000 vēlētāju.

Jo mazāk cerību uz referendumu par grozījumu atcelšanu, jo lielākas ventspilnieku bažas, ka viņi varētu zaudēt ostu. Tieši tā Saeimas pieņemtos grozījumus vērtē daži ventasbalss.lv lietotāji, ierakstot attiecīgus komentārus portālā. Ventspils domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš vairākkārt preses konferencēs skaidrojis prognozējamās grozījumu negatīvās sekas ostai, pašvaldībai un tās iedzīvotājiem. Ventspils un Rīgas ostas jaunais pārvaldības modelis paredz izveidot kapitālsabiedrības, kuras pārvaldīs ostas. AS Ventas osta, kas jau izveidota Ventspils ostā, valstij piederēs 60% kapitāla, bet pašvaldībai – 40%, un arī, kā paskaidroja Vītoliņš, – apmaiņā pret mantisko ieguldījumu pilsētas nekustamo īpašumu izteiksmē 113 miljonu eiro apmērā.

Par to, vai Jaunās konservatīvās partijas uzspiestais ostu pārvaldības modelis būs dzīvotspējīgs, šaubās arī Ventspils domes deputāts, bijušais domes priekšsēdētājs un Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs. Padomju laikā ostu pārvaldīja valsts uzņēmums Ventspils Tirdzniecības osta. Pie kā noveda tāda pārvaldība, labi atceras vecākās paaudzes ventspilnieki, – pie milzīgām ekoloģiskām problēmām, kas savukārt noveda mūsu pilsētu līdz ekoloģiskās katastrofas robežai un pie konflikta starp pilsētu un ostu. «Esmu pret padomju laika modeli, jo tas pierādīja, ka nav dzīvotspējīgs,» norāda Lembergs. Kavējoties atmiņās par laiku, kad valsts pārvaldīja Latvijas ostas, viņš stāsta: «Naudu no Ventspils ostas ienākumiem paņēma Latvijas Kuģniecība un Maskava, bet visas problēmas palika ventspilniekiem.» Pēc Lemberga domām, pēc 32 gadiem Latvijas ostu pārvaldībā, lai cik paradoksāli tas nebūtu, «atkal atgriežas padomju laiks».

Zaļo un Zemnieku savienības (ZZS) opozīcijas frakcija Saeimā izmantoja Satversmes doto iespēju un pieprasīja no Valsts prezidenta apturēt ostu likuma izmaiņu pasludināšanu, lai dotu iespēju veikt tautas balsošanu. ZZS parlamentārās frakcijas priekšsēdētājs un bijušais satiksmes ministrs Uldis Augulis uzskata, ka Satiksmes ministrija, izstrādājot grozījumus, nav veikusi nekādu izpēti par iespējamo grozījumu ietekmi uz Latvijas ekonomiku. «Likuma jaunajā redakcijā ir daudz nezināmā. Tāds iespaids, ka likumu vajadzēja pēc iespējas ātrāk pieņemt, un to arī pieņēma,» norāda Augulis. Viņš pieļauj, ka Rīgas un Ventspils ostu pārvaldības modeļa maiņa pieņemta, lai politiski izrēķinātos ar opozīcijas oponentiem. «25 gadus eksistējošais ostu pārvaldības modelis, balstoties uz valsts un pašvaldību paritāti, pierādīja savu dzīvotspēju un ne reizi neizpelnījās nekādu piezīmju no Valsts kontroles puses,» atgādināja bijušais satiksmes ministrs.

Tomēr šis fakts neliedza Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājai un Satiksmes ministrijas pārstāvei Ingunai Strautmanei apgalvot, ka pašvaldības dalība ostu pārvaldē bijusi nepareiza. Strautmane apšauba pašvaldību pārstāvju profesionalitāti iepriekšējās valdes sastāvā un sola, ka AS Ventas osta jaunajā valdē strādās tikai savas jomas profesionāļi un eksperti. Atliek vien cerēt, ka tie būs Latvijas pilsoņi, kuriem rūp sava valsts un tās iedzīvotāju intereses!

Strautmane cenšas kliedēt ventspilnieku bažas ar to, ka grozījumi neļaus valstij pārdot biržā vai nodot privatizācijai ostas pārvaldošas kompānijas kapitāla daļas. Viņa tāpat sola pašvaldībai iespēju piedalīties pilsētai svarīgu lēmumu pieņemšanā. «Tiek gatavots akcionāru līguma projekts, kurā tiks atrunātas pozīcijas un jautājumi, par kuriem lēmumi tiks pieņemti tikai ar visu akcionāru 100% piekrišanu,» informē Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētāja. Tomēr pašvaldība joprojām nav redzējusi šo projektu, lai gan satiksmes ministrs Tālis Linkaits runā par to jau vairākus mēnešus.

Ostu likuma redakcijas izmaiņas visvairāk izjutīs tieši ventspilnieki. Kā jau vairākkārt norādījis domes priekšsēdētājs Vītoliņš, ja līdz šim ostas ienākumi tika investēti pilsētas infrastruktūrā un industriālo zonu attīstībā, kultūrā, sportā, izglītībā un sociālajā jomā, tad jaunie saimnieki valsts uzņēmuma Ventas ostas personā šajā lietā vairs nav ieinteresēti un tagad pašvaldībai vajadzēs tērēt līdzekļus no pilsētas budžeta tām vajadzībām, ko finansēja osta.

Ventspils dome vairākkārt vērsusi uzmanību, ka jaunais ostu likums nav pārdomāts un nav sagatavots. «Grozījumu autori apgalvo, ka ģeogrāfiski nekas nemainīsies. Taču pēc likuma stāšanās spēkā 42% pilsētas teritorijas un pilsētas īpašums vairāk nekā 170 miljonu eiro vērtībā tiks nodots jaunā komersanta AS Ventas osta valdījumā,» atgādina Vītoliņš. Piemēram, norādītajā teritorijā atrodas vairākas daudzdzīvokļu mājas un divi bērnudārzi. Strautmane sola iniciēt brīvostas teritorijas robežu izmaiņas, līdz ar to daļu īpašuma atgriezīs pašvaldībai.

Jau tika informēts, ka jaunais likums skars tikai Rīgas un Ventspils ostas. Liepājas ostas pārvaldīšana vismaz līdz 2035. gadam nemainīsies. Strautmane atzīst, ka tas ir politiskās vienošanās rezultāts.

Jaunā ostu likuma negatīvās sekas
*170 miljonus eiro vērto pilsētas īpašumu pārņem valsts
*42% pilsētas teritorijas nonāk valsts lietojumā
*Pašvaldība kļūst par mazākuma akcionāru (40:60)
*Pašvaldība zaudē iespēju ietekmēt lēmumu pieņemšanu
*Samazinās ienākumi pilsētas budžetā
*Ventspils brīvostas pārvalde vairs nefinansē sportu, kultūru iepriekšējā apjomā
*Tiek pārtraukta Ventspils brīvostas un Pašvaldības policijas sadarbība
*Ventspils brīvosta aptur investīcijas industriālajos projektos
*Ievērojami samazinās ostas kravu apgrozījums
*Pastāv draudi samazināt darba vietu skaitu ostā

Lasi vēl

Komentāri (17)

  • -4
    Parko 25.03.2022, 13:54:12

    Par kādiem Ventpsilniekiem iet runa? Deputātiem??
    Jau iepriekš cilvēki komentēja un pilsētā runā, ka mums iedzīvotājiem VENTSPILNIEKIEM ir pie vienas vietas šī osta un referendums. Pietiks bāzt kabatā.

  • -21
    Marta P 25.03.2022, 14:33:18

    Ventspilniekiem, kuri šeit dzīvo, dzīvos un arī bērnus šeit audzina.
    Kurš un ko ir bāzis kabatās?
    Problēma šajā brīdī tur, ka nu gan, tā būs kapitālsabiedrība, varēs iztirgot, varēs darīties ko grib, bet Ventspilniekiem no tā tikai sliktāk. Nekas nebūs jāiegulda, nekas nebūs jānodrošina. Tā teikt, mums smakas, putekļi, trokšņi, lielie kravas auto pilsētās, ar dažādām kravām.. Bet ne viņi ieguldīs, lai uzturētu to infrastruktūru, kas vajadzīga, lai tie kravenieki līdz ostai tiktu, ne kā. Tas viss ies par mūsu nodokļu naudu.
    Tagad cepās, par to, ka Selgai ceļ cenas. Nu jā, pašvaldība vairs sociālo palīdzību drīz nevarēs atļauties, jo būs jālabo ostas teritorija, osta tik uzstādīs prasības no valsts un pašvaldība tik maksās..

  • -19
    Kļumpats 25.03.2022, 13:57:23

    Šis citāts labi parāda, ka nekā ostas glābšana nenotiek
    «25 gadus eksistējošais ostu pārvaldības modelis, balstoties uz valsts un pašvaldību paritāti, pierādīja savu dzīvotspēju un ne reizi neizpelnījās nekādu piezīmju no Valsts kontroles puses,» atgādināja bijušais satiksmes ministrs.

  • -5
    B. Jurševics 25.03.2022, 14:18:23

    Varbūt skaidribu 25 gadu "saimniekošanā" ienesīs VBP veiktais audits, KNAB izmeklēšana par VBP ieskaitijumiem aptuveni miljons eiro apmērā t.s. VAA (Ventspils attīstības aģentūra) kontā, no kura savukārt smēlas t.s "saimnieks" saviem privātajiem tēriņiem un pensijas kapitala uzkrājumam?
    Pagaidisim vēl mirkli. Varbūt tad taps skaidrāks, kādēļ Ventspils ostas kontrolpaketei jāpieder valstij nevis sīkmanīgiem blēžiem.

  • -15
    Kļumpats 25.03.2022, 14:36:09

    Var darīt visādi, bet jādara ir kārtīgi. Šobrīd ir izdarīts izdarīšanas dēļ. Starp citu, to netieši atzina arī Feldmans, pēc grozījumu pieņemšanas paziņojot nevis, ka nu būs labāk, bet vienkārši citādāk.

  • -20
    Marta P 25.03.2022, 14:36:46

    Ko tad tas knabs tur atklāja? Samaksāja, bet vai tik tur nebija arī skaidri pretī par kādiem pakalpojumiem? Vai kaut kur bija slēdziens, ka tas bija nelikumīgi, par neko? Neminos.. Atgādiniet var būt?
    Un vai Valsts puses valdes locekļi nebija pie lemšanas visiem līgumiem? tur jau tas modelis bija tā, ka ne valsts ne pašvaldība vieni nevarēja izlemt, bija jābūt arī tai otrai pusei, otras puses atbalstam..
    Kaut kā izskatās pēc tādas kažoka mešanas uz otru pusi.

  • -2
    reku 25.03.2022, 14:27:08

    "Lembergisti negrib zaudēt pilno sili"-tāds virsraksts piederētos labāk.

  • 0
    Kriska 25.03.2022, 15:30:12

    Klaipēdas osta pieder valstij. Un kas slikts? Osta attīstās, piestātnes būvējās, kravu apjoms aug (auga). Ventspilnieki- būvnieki tur strādāja, redzēja. Nevajadzēja mūsējiem pārāk shēmot un naglet

  • -17
    Elza Bērziņa 25.03.2022, 15:30:58

    Tas ,ka “iespējams”kāds ir skaitījis uz kādām organizācijām ostas naudu,vai kā savādāk “iespējams”piesavinājies,nenozīmē ,ka jāmaina ostas pārvaldes kārtība.Pilsēta tikai zaudēs no plānotajam reformām.Ja kāds ir blēdījies ,tad tas ir jātiesā.Arī Valsts pārvaldē ir ” blēži “…

  • -18
    1290 25.03.2022, 15:31:05

    Protams, ka negribam zaudēt ostu. Reāli riebums pret valsti, ka šitā negodīgi izrīkojas.

  • -1
    Optika 26.03.2022, 00:22:00

    Un kāpēc gan VB rakstā nepieliek klāt tās problēmas, kas ir savārītas ar vietējo kadru 100% kontroli?
    1) aptuveni 30 miljonu parāds.
    2) Industriālajā parkā ir sabūvētas ražošanas ēkas, bet ir arī tādas, kas celtas par vairākiem miljoniem, bet tur saimniekojošā firma ienes pilsētai ''kapeikas'' - tātad ieguldīto naudu ēkas būvniecībā atgūs pēc gadu desmitiem.
    3) Ostas flote ir maigi izsakoties sliktā stāvoklī - grunts racējs ''Dzelme'' ir norakstāms, jo remontam vajag vismaz 5-6 milj., bet jauns kuģis maksā aptuveni 20 milj. - protams tādas naudas ostai vairs nav, ja vēl uz kakla ir parādi.
    4) 40% pašvaldība un 60% valsts - tātad 60% saistības (to skaitā arī parādu saistības) uzņemsies valsts.
    5) Klaipēdas ostu pārvalda nevis pašvaldība, bet valsts kapitālsabiedrība, un rezultāts ir tāds, ka šī osta visām Latvijas ostām ir izgriezusi pogas, jo Klaipēdas osta piedāvā skaidri saprotamus spēles noteikumus, bet Latvijas ostām katrai ir kaut kādi savi noteikumi un tarifi.

  • -1
    Optika 26.03.2022, 00:27:50

    6) Atceramies nesen vēl Pašvaldības A. Lembergs no ostas A.Lemberga par kādiem 300 000 eur taisījās pirkt nolietotu ceļamkrānu ko uzstādīt promenādē (ideja ir laba, bet...), bet šāda situācija no malas skatoties ir absurda. Tie paši cilvēki, kas lemj par tādu vai citādu projektu pilsētā nesaskaras ar mazāko kritiku, jo vienlaikus ieņem pircēja un pārdevēja lomu.
    7) rakstā ir teikts, ka piesaistītās kravas nebūs ekoloģiskas utt. - bet tai pašā laikā citos VB rakstos visu laiku tiek zākāta valsts un vēl sazin kurš, ka krīt pārkrauto kravu apjoms - kā tad īsti ir? mums vajag kravas un darba vietas, vai arī mums kravas nevajag, bet vēlamies ekoloģisko dzīvesveidu?

  • 0
    KRX 28.03.2022, 13:36:49

    Ļoti piekrītu Optikai! Vai uz šiem argumentiem ir kādi jēdzīgi un saprotami pretargumenti?
    Pateikšu priekšā - nav.

  • -3
    Marta P 28.03.2022, 13:38:48

    Kad Ventspils ostā, brīvostā ir bijusi 100% pašvaldības kontrole? Vai tad nebija 50 uz 50?

  • -2
    B. Jurševics 28.03.2022, 09:57:57

    Šobrīd 648 ventspilnieki nevēlas zaudēt ostu, kuri parakstījušies ( tie, kuri guva personigos kabumus arī sportisti, vienkāršie cilvēki, kuri uzskata, bet nezin, neatšķir nesavtigu palīdzību pilsētai no personīgā biznesa, izmantojot pašvaldības vadītāju iespējas.
    Arī es nevēlos, lai Ventspils zaudētu ostu, bet galvenais, lai tā nenonāktu sīku blēžu rokās, kā tas bija līdz šim... uzvārdus nenosaukšu - to ir daudz.

  • -1
    Skeptiķis no malas 28.03.2022, 12:15:18

    Vecajiem komunistiem būs jāsamierinās , ka nevarēs vairs šeptēties pa ostu kā bija pieraduši to darīt 30 gadus.

  • -1
    Vadims Kevrelis 28.03.2022, 14:39:20

    Vai kāds no šiem kuri ir sacēlušu milzu brēku par un ap ostu ir savulaik paprasījuši Ventspilniekiem vai viņi grib ostu.

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: