Satiksmes ministrija plāno līdz nākamās Saeimas sesijas sākumam iesniegt ostu reformas likumprojektus, un cer, ka Saeima līdz gada beigām tos pieņems, teica satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
Linkaits: Tādi ziedu laiki, kādi ostām bijuši līdz šim, vairāk nebūs
16"Kā parasti, Saeimā ir trīs lasījumi. Optimistiski domājam, ka Saeima likumprojektus varētu pieņemt līdz gada beigām, un tad 2021. gads būs veltīts tam, lai praktiski ostas pārveidotu par kapitālsabiedrībām un ieviestu jauno modeli," stāstīja ministrs, skaidrojot, ka tam nepieciešama īpašumu novērtēšana, sarunas ar pašvaldībām, kuri būs tie īpašumi, kas tiks ieguldīti pamatkapitālā, un kuri saglabāsies pašvaldības īpašumā. Tāpat jāsagatavo konkursi uz valdes locekļu amatiem.
"Domāju, ka nākamā gada otrajā pusē mēs jau varēsim redzēt jauno ostu darbību," teica ministrs.
Linkaits skaidroja, ka ostu pārvaldības modeļa koncepta pamats ir pārveidot administratīvo vienību - ostas pārvaldi - no atvasinātas juridiskās personas par uzņēmumu.
"Šajā ziņā nekas būtiski nevar mainīties. Vienmēr ir atsevišķas detaļas pašā likumprojektā, kuras var tikt mainītas, tādēļ arī likumprojekti ir nodoti sabiedriskajā apspriešanā. Mēs labprāt uzklausām visus viedokļus, ko vēl papildus vajadzētu mainīt ostu pārvaldībā un darbībā, taču konceptuāli izmaiņas nav plānotas," teica ministrs, norādot, ka ir ieinteresēts, lai "šajos pietiekami grūtajos apstākļos ostas izmantotu savus resursus maksimāli efektīvi, lai ostu vadība un menedžments būtu profesionāļi, nevis politiski vai ierēdnieciski ieceltas personas".
Ministrs arī pauda vēlmi, lai lielās ostas daudz labāk koordinētu darbību ar kaimiņvalstīm, nākot ar vienotu piedāvājumu, kad tas ir nepieciešams. Kā arī savā starpā atrodot veidus, kā viena otrai izpalīdzēt, sniedzot pakalpojumus vai resursus apvienojot.
Jautāts, vai tiek izskatīts variants Liepājas speciālo ekonomisko zonu (SEZ) tomēr nepārveidot par kapitālsabiedrību, Linkaits pauda, ka tas ir politiski lemjams jautājums. "Mana pārliecība ir, ka visām ostām ir jāstrādā efektīvi. Liepājas osta pēc būtības ne ar ko neatšķiras no Ventspils ostas. Abās ir diezgan liela industriālā teritorija, gan vienā, gan otrā ir būtiskas šķērssubsīdijas no ostas ieņēmumiem uz šīm industriālajām teritorijām. Abās ostās ir vajadzīga profesionāla vadība, ne politiska un ne ierēdnieciska, kas būtu motivēta racionāli saimniekot sev atvēlētajās teritorijās," norādīja ministrs.
Viņš arī pauda cerību, ka arī lielo ostu pilsētu pašvaldības sapratīs, ka "tādi ziedu laiki, kādi ostām bijuši līdz šim, vairāk nebūs".
"Protams, var stāstīt šos vēstures stāstus, cik osta bijusi skaista, var novērtēt to, kas Liepājā un arī Ventspilī izdarīts uzņēmumu veidošanā un investīciju piesaistīšanā, bet tendences liecina, ka ostu ieņēmumi gan Liepājā, gan Ventspilī samazinās. Mēs neredzam, ka ieņēmumi varētu atgriezties iepriekšējā līmenī," teica Linkaits.
Viņš arī skaidroja, ka nākamajā periodā nebūs pieejami Eiropas līdzekļi ostu pamatdarbības nodrošināšanai, akvatorijas padziļināšanai, piestātņu rekonstrukcijai un citu saimniecisko jautājumu risināšanai.
Linkaits uzsvēra, ka Eiropas Komisijas nostāja ir ļoti skaidra, ka ostām šie darbi ir jāfinansē no saviem ieņēmumiem.
"Tas nozīmē, ka nākotnē ostas nevarēs šos ieņēmumus pārdalīt par labu industriālajai teritorijai un par labu dažādu investīciju atbalstam, bet ieņēmumi būs jāizmanto pašas ostas infrastruktūras sakārtošanai. Diemžēl gan Liepājā, gan Ventspilī esošā ostu infrastruktūra nav tajā labākajā stāvoklī. Ostu saimnieciskā darbība līdz šim ir bijusi kā slaucamā govs, no kuras šie līdzekļi ir pārdalīti, bet atpakaļ līdzekļi rekonstrukcijā, ūdens ceļu izveidošanā, velkoņu un citu pakalpojumu nodrošināšanā nav ieguldīti. Tas tagad atspēlējas," teica ministrs.
Komentāri (16)
Visā pasaulē, tūkstošiem gadu ostu pilsētas zēla un plauka. Ostas baroja tūkstošiem cilvēku. Tikai mūsu zemē, mūsu laikos ostu pilsētas pārvērtušās par lūdzējām.
būtu labi, ja JKP saaicinātu ventspilniekus, uzaicinātu ministru un izstāstītu- kas būs labāk, kam labāk... Ar skaitļiem, lai nav tukša runāšana...
Nav brīnums, jo Latvijā ostas pirmām kārtām ir politika, nevis bizness.
Brīvostas sagrābšana jeb reiderisms ar ASV varas iestāžu palīdzību, to skaidri apliecināja.
Ar runām Rīgā, ar darbiem aizkrāsnē! Pilnīga nekompetence- jābūt, vajag jāreorganizē u.t.t.. Bet kā? Klusums!!! Dzelzceļš, ostas, pasažieru pārvadājumi viss iet uz grunti, jo visur samainīta vadība (salikti savēji). Lai dzīvo "bezkompromisa tiesiskums"!
Es gan teiktu-"Ar darbiem Rīgā, ar sarunām, Ventspilī..." Rīga krauj, Ventspils kravas.... un viss ir kārtībā.
Nekas nebūtu slikts, ja osta būtu valsts uzņēmums. Tas tomēr ir stratēģiski svarīgs objekts tāpat ka dzelzceļš , sakaru tīkli. Klaipēdas osta arī ir valsts uzņēmums un veiksmīgi darbojas. Bet pie mums nav komandas - ka žurkas - viens otru ēd
Komandas vairs nav pateicoties varas sagrābšanai no JKP puses! Kā tad bija ar tiem lētākiem dzelzceļa tarifiem Liepājā??? Kaut kā neredzu atbildi! Nevajag salīdzināt Klaipēdu ar Ventspili. Varbūt esi dzirdējusi, ka šīs pilsētas jau labu laiku vairs nav vienā valstī. Varēji jau labāk salīdzināt ar Amsterdamu, Hamburgu u.c.
arcus! Kāds sakars JKP ar tranzītu mūsu ostā? Kad nomainīja ostas pārvaldes valdi, tad ko, visi saslēgtie tranzīta līgumi tika anulēti un tranzītbizness tika iznīcināts? Atceries, ka zelta laiki bija tad, ka Krievijas kravas gāja cauri Ventspils ostai. Kālija sāls biznesu sačakarēja tavs draugs hūte, kad caur ZZS satiksmes ministriju (Auglis) sāka celt LDZ tarifus. Baltkrieviem apnika un tie pārcēlās uz Klaipēdas ostu.
Tad kāpēc tik milzīgs kravu apjoma kritums ir tikai Ventspils ostai, kuras vadībā JKP iecēla savējos? Kāpēc vislielākais kritums ir pēdējā pusgadā? Kāpēc tik liels kritums nav ostās, kur nedarbojas "bezkompromisa tiesiskums" Nu nevar ostu vadīt izbijis drošības dienesta darbinieks, nevar!!! Otrkārt, hūte, kā tev labpatīkas rakstīt, neko nav sačakarējis un draugos ar viņu neesmu, tikai neciešu, ka kādu pasludina par noziedznieku bez tiesas sprieduma.
Esot valsts uzņēmumam Latvijā, vienmēr pastāv bīstamība, ka to par sviestmaizi ieinteresētie ierēdņi pārdos ārzemniekiem.
Un kāda komanda vispār var būt šejienes politiķiem, ja šiem prātā tik viens - kā pārvest neilgo, aizdomu pilnu vēlētāju uzticēto laiku politikā taustāmākos labumos.
Varbūt pareizāk būtu apmēram tā:
Tādi ziedu laiki, kādi atstādinātajam deputātam un viņa "paģeļņikiem"bijuši līdz šim, vairāk nebūs?
Drīzāk gan izklausās pēc "jums šeit darbs vairāk nebūs, varat braukt prom"......
to visvaldisbalamute
Kā,vai tad tiksim beidzot pavisam vaļā no Lemberga un viņa blices?
to Gunvaldis (ugunsdzēsējs)
Tas domāts tiem, darbinieks no ostas,parastais. Bez skaļiem uzvārdiem un blicēm vai kā nu tur....
Tiks vaļā no vienas, dabūs uz kakla citu...blici. Vērojam, ka pat ar lielākiem tupakiem.
Programs,ka nebūe,Jo jkp pie izßkērdības stūres...