Kopš šī mācību gada Digitālajā centrā skolēni aicināti iesaistīties jaunā pulciņā – Spēļu izstrādes pamati. Nodarbības vada viens no spēļu izstrādes industrijas aizsācējiem Latvijā – spēļu izstrādātājs, programmētājs un pasniedzējs Raimonds Ūdris.
Tic spēļu izstrādes nākotnei
0Viņa dzīvesvietu varētu nodēvēt par zelta vidusceļu, jo patlaban Raimonds dzīvo Tukumā, bet viņa darbavietas atrodas Rīgā un Ventspilī. Pamatdarbs ir galvaspilsētā – uzņēmumā SIA Anatomy Next, kas galvenokārt nodarbojas ar cilvēka ķermeņa atveidošanu papildinātajā realitātē ar precīzām 3D vizualizācijām. Rīgā speciālists pasniedz arī lekcijas Ekonomikas un kultūras augstskolas 1. kursa studentiem, kuri izvēlējušies apgūt spēļu izstrādi. Tāpat viņš ir viens no Latvijas Spēļu izstrādātāju asociācijas GameDev līdzdibinātājiem. Savukārt kopš pagājušā gada septembra divas reizes mēnesī Raimonds sastopams arī Ventspilī – Digitālajā centrā –, kur sestdienās jauniešiem pasniedz nodarbības pulciņā Spēļu izstrādes pamati.
Raimonds ar datorspēļu izstrādi nodarbojas jau nedaudz vairāk kā 30 gadus, kas nozīmē, ka viņš bija viens no pirmajiem Latvijā, kas sāka attīstīt šo nozari. «Tajā laikā – 1990. gadu sākumā – uztaisīt spēli bija neiedomājami grūti,» atceras Raimonds. Tolaik spēļu izstrādes industrija kā biznesa nozare Latvijā vēl nepastāvēja. Bija vien atsevišķas domubiedru grupas, kuru pārstāvjus interesēja spēļu izstrāde un kuri pašu spēkiem un zināšanām mēģināja šajā lauciņā darboties. Arī viņš pats salodējis sev datoru, sācis spēlēt datorspēles un teicis draugiem, ka kādreiz gribētu uztaisīt ko līdzīgu. Spilgtā atmiņā palicis kāda sacītais: «Tu paskaties! Paskaties, kā tur viss ir uztaisīts. Tu tā nekad neuztaisīsi. Tas nav iespējams.» Gluži pretēji paustā attieksmei, dzirdētais kalpojis par iedrošinājumu darīt un nepadoties.
Latvijā industrija sāka veidoties 2000. gadu sākumā. Tolaik tika dibinātas pirmās kompānijas, kas nodarbojās ar programmēšanu un spēļu izstrādi. Ūdris bija viens no uzņēmuma Next Level dibinātājiem. Cita starpā, uzņēmums pazīstams ar spēli Okeānija, ko izstrādātāja sociālajam tīklam Draugiem.lv.
Neskatoties uz to, ka šodien spēļu izstrādes industrija Latvijā ir izpelnījusies atzinību, tā joprojām ir diezgan nestabila – kompānijas rodas un pazūd, zināja teikt speciālists. Taču līdzīga situācija esot daudzviet pasaulē. Viņš cer, ka nākotnē būs aizvien vairāk entuziastu un speciālistu, kas veidos spēles profesionālā līmenī ar mērķi pārdot.
Pieņemts uzskatīt, ka, dzirdot vārdu datorspēle, pirmais, kas daudziem ienāk prātā, ir šaušana. Raimonds apstiprināja, ka šāda veida spēļu tiešām ir ļoti daudz, bet tas nav vienīgais žanrs. Piemēram, viņš patlaban strādā kompānijā, kas izstrādā tā dēvēto traumu simulatoru, ko mācību procesā izmanto topošie mediķi. Ar tā palīdzību studenti virtuālajā realitātē mācās, kā rīkoties dažādās ar cilvēku ārstēšanu saistītās situācijās. Tāpat ir izgudrotas arī tādas spēles, kas ārstē dažādas slimības un mazina fobijas. Ir arī izglītojošas spēles, tādas, kurās jāpielieto loģika, u.c. Viens no žanriem, kas pasaulē strauji attīstās, ir izglītības spēles. Nākamais lielais solis uz priekšu spēļu izstrādē varētu būt virtuālās realitātes spēles, prognozēja Ūdris. Pēc viņa sacītā, šajā lauciņā eksperimenti jau ir veikti, taču vēl ir, uz ko tiekties.
Mobilā spēle, kas pēdējo gadu laikā ieguva milzu popularitāti, ir Pokemon Go. Tā apliecināja, ka papildinātās realitātes spēlēm ir nākotne un ka būtu jādomā arī par regulējumiem. «Ir jāsaprot viena lieta – kopš mobilie telefoni ir kļuvuši par datoriem, mēs no tiem vairs neatkratīsimies, un nebūs vairs tā, ka bērniem varēsim pateikt – nē, nelieto mobilo tālruni,» uzskata Raimonds. Mobilais telefons un viss, kas tajā pieejams, ir nevis apsēstība, bet ikdiena.
Runājot par nodarbībām, ko viņš vada Digitālajā centrā, Raimonds uzsvēra, ka labas spēles izveide neaprobežojas tikai ar tehniskiem risinājumiem. Viss process sākas labu laiku pirms piesēšanās pie datora. Sākumā ir jārod ideja, jāpārdomā, par ko būs spēle un ko tā vēstīs. Un tikai pēc tam sākas darbs programmās. «Bieži vien to salīdzinu ar filmas vai grāmatas tapšanu,» teica Raimonds, «mans uzdevums ir ne tikai parādīt, kā izveidot spēli, bet arī, kā izdomāt. Viss pārējais ir tikai rīks.» Līdz ar to viena no prasmēm, ko viņš nodarbībās cenšas jauniešos atmodināt, ir fantāzija. Tāpat svarīgi, lai spēlei būtu jēga.
Runājot par Ventspils pašvaldības lēmumu iedzīvināt mūsu pilsētā spēļu izstrādes industriju, viņš uzskata, ka Ventspilij ir labas perspektīvas. Viens no uzdevumiem, ko vajadzētu darīt, – papildināt studiju programmu piedāvājumu, piesaistīt aizvien vairāk studentu un izveidot studentu pilsētiņu. Ūdris uzskata, ka Ventspils Augstskolā (VeA) informācijas tehnoloģiju studijas ir ļoti labā kvalitātē, tāpēc nesaskata šķēršļus pašvaldības ieceru īstenošanā. Pastāv iespēja, ka nākotnē viņš varētu pasniegt lekcijas arī VeA.
Apmaksāta informācija.
Komentāri (0)