Ventspilnieki ir godīgi sabiedriskā transporta pasažieri. Tomēr daudzi lūgumu uzrādīt braukšanas biļeti uztver kā personīgu apvainojumu.
Ventspilī "zaķi" nav ieviesušies
0Ventspils sabiedriskā transporta starppilsētu un pilsētas maršrutos strādā astoņi biļešu kontrolieri, trīs no tiem – tikai novada un tālākajos starppilsētu maršrutos. Kontrolieru uzdevums ir ne tikai pārbaudīt, vai visiem pasažieriem iegādātas biļetes, bet arī uzraudzīt autobusu vadītāju darbu. Pilsētā vienā dienas maiņā parasti strādā divi kontrolieri, vakaros un rītos – viens.
Rīta cēliens sākas plkst. 5.30, vakara maiņa ilgst līdz plkst. 24. Biļešu kontrolieru brigadiere Iveta Jakušenoka atzīst, ka ar labu prātu viņus negaida ne pasažieri, ne autobusu vadītāji. Tāpēc kontrolieris nevar būt pārlieku emocionāls, ātri aizsvilties.
Fiziski biļešu pārbaudītājus Ventspilī neviens nav mēģinājis aizskart, kā to dažkārt dara Rīgā, taču neapmierinātību šad tad kāds pasažieris izrāda gan: «Cilvēki lūgumu uzrādīt braukšanas biļetes uztver ļoti personīgi, nereti jūtas aizvainoti. Laikam uzskata, ka kontrolieris autobusā iekāpis tikai viņa dēļ – domājat, ka es braucu bez biļetes? Mēs ne tikai biļetes kontrolējam, bet arī autobusa atiešanas laiku no galapunkta, to, vai nav izkritis kāds reiss, autobusu tīrību, vadītāja apģērba atbilstību noteikumiem un vēl virkni prasību.»
Piemēram, ne visi pasažieri zina, ka sabiedriskā transporta vadītājiem uzstādītas stingras prasības ģērbšanās stilā. Viņiem jābūt ģērbtiem gaišā kreklā un kaklasaitē. Aukstajā laikā mugurā var būt arī kaut kas biezāks, taču kreklam un kaklasaitei jābūt redzamiem. Tāpēc par pārkāpumu var uzskatīt, ja autobusa vadītājs uzvilcis džemperi ar augstu apkakli...
Jakušenoka atzīst, ka pirmajā pārkāpuma reizē kontrolieri pārkāpējam, gan šoferim, gan pasažierim, labāk izsaka brīdinājumu. «Zaķu Ventspilī ir ļoti maz. Citādi nemaz nevar būt, jo iekāpšana notiek tikai pa priekšējām durvīm, gar vadītāju. Varbūt kāds var iesprukt vienīgi tad, ja vadītājs aizpļāpājies.» Biežāk gadoties, ka pasažieris biļeti ir nopircis, taču kaut kur nobāzis un nevar uzrādīt. Sods par braukšanu bez biļetes svārstās no 2 līdz 5 latiem.
Savukārt aizrādījumi vadītājam tiek fiksēti ceļazīmē. Mēnesī nākas rakstīt aptuveni 3 ziņojumus par šoferu pārkāpumiem. Visvairāk par netīru autobusu, aizmirstu vizītkarti – tai jābūt autobusa priekšpusē, redzamā vietā, lai katrs pasažieris var izlasīt šoferīša vārdu un uzvārdu.
22. autobusa vadītājs Leonards Bumbieris par biļešu kontrolieriem nesūdzas. Iespējamā kontrole liek padomāt: vai ir vērts iekulties nepatikšanās? Arī pasažieris Edvīns Berķis par lūgumu uzrādīt biļeti neuztraucas: «Esmu pieradis. Kārtībai jābūt.»
Foto: Edgars Kūlmanis
Iveta Jakušenoka: «Lūdzu, uzrādiet biļetītes!»
Komentāri (0)