Pašvaldības uzņēmums SIA Ventspils nekustamie īpašumi bieži saskaras ar patērētā ūdens uzskaites starpību viņu apsaimniekotajās daudzdzīvokļu mājās. Šīs problēmas visefektīvākais risinājums – ūdensskaitītāju rādījumu attālinātās nolasīšanas sistēma. Šāda sistēma uzstādīta jau 12 dzīvojamās mājās.
Attālinātās nolasīšanas sistēma – labākais risinājums
5Ļauj izslēgt cilvēcisko faktoru
2016. gadā stājās spēkā Likums ar ūdenssaimniecības pakalpojumiem, un daudzdzīvokļu māju iemītnieki Ventspilī, tāpat kā citviet, sāka uzskaitīt patērēto ūdeni pēc kopējā un individuālā skaitītāja rādījumiem. Līdz ar to parādījās arī ūdens patēriņa uzskaites starpība, kas dažādās daudzdzīvokļu mājās atšķiras. SIA Ventspils nekustamie īpašumi (VNĪ) saskaras ar gana lielu starpību ūdens uzskaitē atsevišķās mājās. Starpības rašanās iemesli var būt dažādi: neprecīza un nevienlaicīga skaitītāju rādījumu nolasīšana, skaitītāju precizitātes atšķirība, ūdens noplūdes, arī dažu patērētāju negodīgums.
Lai izslēgtu cilvēcisko faktoru, VNĪ piedāvā visefektīvāko, mūsuprāt, šīs problēmas risinājumu – skaitītāju rādījumu attālināto nolasīšanas sistēmu. Lai motivētu un informētu dzīvokļu īpašniekus, VNĪ veic ūdens patēriņa uzskaiti katrā mājā un patēriņa vidējās uzskaites starpību; informē iedzīvotājus par to, ko viņi iegūs pēc ūdensskaitītāju rādījumu attālinātās nolasīšanas sistēmas uzstādīšanas, par tam nepieciešamo finansējumu, kā arī veic maksājumu salīdzinājumu, ņemot vērā laiku, kad atmaksāsies izdevumi par sistēmas uzstādīšanu. Patlaban VNĪ sagatavojusi skaitītāju rādījumu attālinātās nolasīšanas sistēmas uzstādīšanas projektu daudzdzīvokļu mājā Sarkanmuižas dambī 21.
Rādījumus nolasa vienlaicīgi
Ne visi dzīvokļu īpašnieki ir gatavi uzreiz pieņemt jauno sistēmu. Dažiem iedzīvotājiem rodas šaubas par tādas sistēmas nepieciešamību, bažas, ka vajadzēs ilgi atmaksāt sistēmas uzstādīšanas tēriņus, turklāt vajadzēs maksāt arī par sistēmas apkalpošanu, un gala rezultātā iegūtais ietaupījums, viņuprāt, neatmaksāsies. Daži iedzīvotāji, kuriem piedāvā attālinātās nolasīšanas sistēmu, nesen nomainījuši savos dzīvokļos ūdens sadales skaitītājus un tādēļ iebilst pret jauniem izdevumiem. VNĪ aprēķini rāda, ka paredzētais laiks, kad atmaksāsies attālinātās nolasīšanas sistēmas uzstādīšana ar diviem skaitītājiem – ir trīs gadi, ar četriem skaitītājiem – pieci gadi. Svarīgi arī tas, ka visos dzīvokļos vienlaikus uzstāda vienas klases skaitītājus, proti, jaunākās paaudzes skaitītājus, kurus nav iespējams nedz magnētiski, nedz mehāniski ietekmēt. VNĪ sadarbojas ar vairākām kompānijām, kas uzstāda ūdensskaitītāju rādījumu attālinātās nolasīšanas sistēmu, un patlaban par kvalitatīvāko un optimālāko uzskata SIA RK Birojs piedāvājumu, kas uzstāda Vācijas ražotāju skaitītājus un īsteno kvalitatīvu sistēmas apkalpošanu.
Dažās mājās dzīvokļu īpašnieki pieņēmuši alternatīvu risinājumu: piemēram, vienā mājā pārbūvēja visu ūdens patēriņa sistēmu un novietoja visus individuālos skaitītājus no dzīvokļiem pagrabā. Šis risinājums arī ļauj nolasīt visu skaitītāju rādījumus vienlaikus. Tāda pati priekšrocība ir arī attālinātās nolasīšanas sistēmai, turklāt šajā gadījumā nolasīšana notiek automātiski un iedzīvotājiem nevajag pārdzīvot, ka viņi nepagūs vai nevarēs kaut kādu iemeslu dēļ laikus nodot skaitītāju rādījumus.
Starpības ūdens uzskaitē vairs nav
Daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji Sarkanmuižas dambī 5 un Lielajā prospektā 20, kuros jau ir uzstādīta un darbojas ūdensskaitītāju rādījumu attālinātās nolasīšanas sistēma, izceļ galveno jauninājuma priekšrocību: starpības ūdens uzskaitē vairs nav. Mājā Sakanmuižas dambī 5 attālinātās nolasīšanas sistēma darbojas jau pusotru gadu, bet Lielajā prospektā 20 – aptuveni pusgadu. Jaunās sistēmas neapstrīdama ērtība ir tā, ka iedzīvotājiem vairs nav jāseko līdzi tam, lai laikus tiktu nodoti skaitītāju rādījumi – tas notiek automātiski un vienlaikus visiem skaitītājiem. Iedzīvotāji izjūt jaunās sistēmas priekšrocības, pat neraugoties uz ikmēneša maksu par skaitītāju rādījumu nolasīšanu.
«Sarkanmuižas dambī 5 iepriekš maksājām patēriņa starpības, un lielākā daļa cilvēku, protams, bija neapmierināti par papildu kubikmetriem, ko paši nebija patērējuši. Bija arī cilvēki, kuriem bija vienalga un tādi, kuri spītīgi maksāja tikai to, ko bija deklarējuši, ignorējot uzrēķinu. Man personīgi iepriekš bija jāmaksā 10% –25% uzrēķins (kā kuru mēnesi).
Kad nonācām pie ierosinājuma par attālināto sistēmu, pirmā reakcija bija liela pretestība, jo nebija pietiekošas informācijas, tādēļ tika regulāri rīkotas sapulces, tika balsots, vēlāk tika izsūtītas aptaujas anketas katram dzīvoklim, tad atkal sapulce, lai iepazīstinātu ar rezultātiem, kādas firmas un par kādu cenu un nosacījumiem piedāvā ieviest sistēmu. Domas dalījās, atkal sekoja sapulce, kuru variantu izvēlēties… Kopumā diskusijas ilga aptuveni gadu, taču rezultātā nobalsojām PAR. Tālāko nepieciešamo noorganizēja mājas apsaimniekotājs un firma, kopumā sistēmas ieviešana notika apmēram pusgada laikā,» pastāstīja viens no Sarkanmuižas dambja 5 mājas iedzīvotājiem. Līdzīgs stāsts ir mājā Lielajā prospektā 20. Abās mājās joprojām starpības ūdens uzskaitē nav.
Plāno novērst netaisnīgu uzskaiti
Par pašreiz piemērojamo ūdens starpības sadali pretenzijas izsaka daudzi iedzīvotāji visā Latvijā, jo dzīvojamo māju ievada komercskaitītāja un iedzīvotāju uzrādītie patērētā ūdens rādījumi parasti būtiski atšķiras. Tāpēc
Ekonomikas ministrija izstrādājusi Ministru kabineta Noteikumu Nr. 1013 Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu grozījumu projektu. Projekta mērķis ir novērst gan netaisnīgo ūdens uzskaites starpības sadalījumu, par ko sūdzas daudzi iedzīvotāji, gan starpības rašanās iemeslus ūdens uzskaitē. Grozījumu projekts tāpat paredz dzīvokļu īpašnieku tiesības pieņemt lēmumu par ūdens patēriņa uzskaites skaitītāju iegādi, kas var būt dzīvokļu īpašnieku kopīpašums, ar vienlaicīgu uzstādīšanu, maiņu un atkārtotu verifikāciju. Grozījumi tāpat norāda, ka dzīvokļu īpašniekiem ir tiesības noteikt citu skaitītāju verifikācijas laiku, kas nepārsniedz ražotāja noteikto termiņu.
Skaitītāju rādījumu attālinātās nolasīšanas sistēmas priekšrocības:
*maksimāli samazinās starpība starp komercuzskaites skaitītāja rādījumiem un iedzīvotāju individuālo skaitītāju deklarētajiem rādījumiem, nodrošināta vienlaicīga skaitītāju nolasīšana no visiem skaitītājiem;
*tiek izslēgta ūdens zagšanas iespēja;
*iespēja samaksāt par to ūdens daudzumu, ko katrs iedzīvotājs faktiski ir patērējis;
*avārijas gadījumos tiek fiksēts noplūdušā ūdens daudzums, un iedzīvotājiem nevajag segt izdevumus par kanalizāciju;
*samazinās kopējie izdevumu par ūdens maksājumiem un karstā ūdens uzsildīšanu.
Apmaksāta informācija.
Komentāri (5)
"*maksimāli samazinās starpība"
Vai tad starpībai vispār jābūt šajā gadījumā ?
"*samazinās kopējie izdevumu par ūdens maksājumiem un karstā ūdens uzsildīšanu."
Skaitītājs palīdz sildīt ūdeni ?
Vēl labāks risinājums būtu priekšapmaksas ūdensskaitītāji.Līdzīgi kā mobilajiem telefoniem priekšapmaksas kartes-cik esi naudiņas iemaksājis,tik arī lieto.
Jūs tikai aizmirsāt pieminēt, ka jāmaksā ne tikai par uzstādīšanu, bet arī katru mēnesi par nolasīšanu. Kā arī, lūdzu, parādiet statistiku, cik mājām joprojām parādās ūdens daudzuma starpība.
Gribētos redzēt minēto māju iedzīvotāju domas. Ja ūdeka atzīst , ka pierakstīšanas rēkinos cēlonis ir nevienlaicīga nolasīšana, tad jāatzīstās arī dubultā naudas saņemšanā
Vai esat paskaitījuši cik m3 ūdens ir ieskaitīts tais saucamajās starpībās? Liel.prospektā 18 tie jau ir 2175,229 m3 (drīz vai nu grimsim vai arī peldēsim) . NAUDAS izteiksmē tie ir 4842,93 EUR uz visu māju jeb 57,65 EUR uz dzīvokli. UZSKATU,ka tas radīts speciāli nevienlaicīgas ūdens skaitītāju rādījumu nolasīšanas rezultātā. Kur paliek tas ūdens daudzums kas stāvvados?