Mūsdienu straujajā laikmetā, kurā valda laika trūkums, vecākiem bieži vien rodas problēmas pavadīt savu bērnu ikdienas ceļos, un ne visiem ir vecvecāki, kas var palīdzēt šādās situācijās. Tāpēc mazie cilvēki bieži vien savās ikdienas gaitās dodas patstāvīgi – gan kājām, gan braucot ar sabiedrisko transportu. Pēc notikuma ar mazo Ivanu Berladinu no Liepājas daudzi no mums aizdomājās par to, kā tas vispār iespējams, ka tik mazs bērns viens atrodas uz ielas un brauc ar autobusu...
Bērni un sabiedriskais transports
9Pirmsskolas vecuma bērns un sabiedriskais transports
Latvijas Republikas likumdošana, konkrēti Ministru kabineta noteikumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība, nosaka, ka pirmsskolas vecuma bērns ar sabiedrisko transportu nedrīkst pārvietoties patstāvīgi.
Tā kā Ventspils pilsētā vienreizējās braukšanas biļetes sabiedriskajā transportā tirgo autobusu vadītāji un iekāpšana autobusos notiek tikai pa priekšējām durvīm, praktiski nav iespējams, ka bērns varētu iekļūt autobusā nepamanīts. Pašvaldības SIA Ventspils reiss pilsētas autobusu vadītāji stāsta, ka mēdz būt gadījumi, kad vecāki nopērk bērnam biļeti, iesēdina autobusā un palūdz šoferim pasekot, lai bērns izkāpj konkrētā pieturā, kur parasti viņu kāds sagaida. Tas nav pieļaujams, jo autobusa vadītājam nav tiesību pārvadāt bērnu vienu pašu. Savukārt vecākiem būtu jāapzinās, ka šādā reizē atbildību par bērnu uzņemas faktiski svešs cilvēks. Un nekad nevar paredzēt, kas var notikt ceļā, neskatoties uz to, ka jānobrauc varbūt tikai dažas pieturas.
Diemžēl arī Ventspils reisa autobusu vadītājiem ir bijuši gadījumi, kad mazi bērni vieni vēlas kaut kur braukt. Tā kā šādās situācijās mazie parasti ir apjukuši un nobijušies, viņi visbiežāk nespēj izskaidrot, kurp un kāpēc dodas. Tādās reizēs autobusu vadītāji vērsušies pēc palīdzības pašvaldības policijā, kas arī vērtējama kā pareizākā rīcība.
Starppilsētu un reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos autobusa vadītājam ir pienākums uzmanīt pārvadāto bērnu vecumu, un, ja pirmsskolas vecuma bērns tiek pārvadāts bez pavadoņa, sodīt var gan autobusa vadītāju, gan uzņēmumu.
Dokumenti, bērna vecums un atlaides
Bērnu vecāki bieži vien ir neizpratnē par to, kāpēc sabiedriskajā transportā kontrolieris vai vadītājs prasa uzrādīt bērna vecumu apliecinošu dokumentu, piemēram, pasi vai skolēna apliecību. Vispirms jau tas ir drošības jautājums, ja bērns brauc viens, kā arī tā ir iespēja pārliecināties, kāda braukšanas maksas atlaide piemērojama.
Latvijas Republikas likumdošana nosaka, ka pirmsskolas vecuma bērniem atlaide (100%) tiek piešķirta tikai reģionālajos starppilsētu un reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos vienā administratīvajā teritorijā. Pārējos maršrutos nepieciešams iegādāties biļeti par pilnu cenu.
Ventspils pilsētas pašvaldība bērniem ir piemērojusi vairākas atlaides. Pilsētas maršrutos bērni vecumā līdz 3 gadiem ieskaitot autobusos brauc bez maksas, bet pirmsskolas vecuma bērniem no 4 līdz 7 gadiem ieskaitot vienreizējās biļetes cena ir 7 centi. Vecākiem būtu jāpievērš uzmanība vārdam pirmsskolas – tas nozīmē, ja bērns sāk apmeklēt skolu, piemēram, 6 gadu vecumā, par braucienu jāmaksā pilna cena vai arī jāiegādājas skolēna mēnešbiļete (tā ir personalizēta biļete konkrētam braucējam, uz kuras norādīts skolēna vārds un uzvārds), kam piemērota atlaide 75% apmērā no pilnās cenas.
Rūpējoties par savas pašvaldības iedzīvotājiem, Ventspils dome piešķīrusi arī citas atlaides gan studentiem, gan daudzbērnu ģimeņu bērniem un vecākiem, gan citām pasažieru grupām. Plašāku informāciju par atlaidēm un biļešu cenām var atrast Ventspils reisa mājaslapā www.ventspilsreiss.lv, sadaļā Biļešu cenas.
Bērns kā pavadonis invalīdam
Likumdošana nosaka, ka personas, kas pavada I grupas invalīdu vai bērnu invalīdu, bez maksas var pārvietoties jebkurā sabiedriskā transporta maršrutā. Taču arī šeit pastāv zināms vecuma cenzs un jāievēro arī citu, ar pasažieru pārvadājumiem nesaistītu normatīvo aktu prasības. Saistošākais gan laikam ir Sabiedriskā transporta likums, kurā norādīts, ka brauciens sabiedriskajā transportā ir civiltiesisks darījums. Līdz ar to personai, kas pavada 1. grupas invalīdu vai bērnu invalīdu līdz 18 gadu vecumam, jābūt vismaz 15 gadu vecai (tas ir vecums, no kura saskaņā ar likumu iestājas daļēja rīcībspēja).
Komentāri (9)
Ja bērns 6 gadu vecumā apmeklē skolā pirmsskolas klasi, tad viņam arī jāpērk pilna biļete?
Tad iznāk,ka mūsdienu bērni nekur neder.Tajos sliktajos PSRS okupācijas laikos,iznāk,bja sakarīgāki.Es atceros,ka man bija ne vairāk kā 5 gadi,kad ik dienas braukāju autobusā patstāvīgi no pilsētas uz Pārventu un atpakaļ.Un vēl atceros,ka vecākās grupas bērndārznieki,kuri dzīvoja netālu,arī uz bērnu dārzu gāja paši!
Iedomājieties šodien ko tādu!
Šodien viņus atņemtu mammām un nosauktu to par bērnu interešu aizstāvību, kaut patiesībā tas ir genocīds.
Kāda jēga salīdzināt kā bija un kā ir tagad? Svarigākais, lai nekas tamlīdzīgs neatkārtojas, lai bērni necieš! Tā vienkārši bija, bet tas nav ne labi, ne slikti. Tagad ir tā, kā ir tagad un no tā arī jāvadās, runājot par drošību.
asd, neesi naivs. Tev vienkārši paveicās. Šobrīd līdz mums nonāk lielāks informācijas daudzums un par daudziem notikumiem ir publikācijas, kas parādās visur. Arī kādreiz ar žiguļiem nositās un bērni pazuda. Arī tagad daudzi salīdzinoši mazi bērni iet vieni un viņiem paveicās...viss atkarīgs no apstākļu sakritībām un veiksmes.
Jā un tajos laikos nebija jatram telefons un internet pie rokas. Kadreiz arī pazuda berni vienkārši informacija par to nebija, jo to pie lielā zvana nekarināja kā tagad. Tapēc tagad liekas ka ārprāts kas notiekas agrāk vienkārsi to nevareja izplatīt.
Atbilde Lienītei Griezei
Nē, pirmsskolas klases skolēnam vēl pienākas atlaide.
''Tā kā Ventspils pilsētā vienreizējās braukšanas biļetes sabiedriskajā transportā tirgo autobusu vadītāji''
Iegādājoties jaunus autobusus, VR būtu jānodrošina, ka katrā reisā būtu kontrolieri, un tie attiecīgi arī tirgotu biļetes. Kad 1997.gadā dibināja VR, šoferi nepārdeva biļetes.
Ha...ha...Un pie viena jāpaugstina biļešu cena, jo katram kontrolierim būtu jāmaksā alga!Ja dienā vidēji pa pilsētu brauc kādi 25 busini, tad darbā jāpieņem 50 kontrolieri, jo jāstrādā 2 maiņās...Forši! Domāju, ka tad mums būtu vairāk kontrolieru nekā Rīgā, un biļete maksātu arī divreiz dārgāk nekā Rīgā.
Un jautājums-es, vai Tu atceries, ar kādiem autobusiem toriz brauca un cik pasažieru tajos salīda?