Pašvaldības SIA Ventspils reiss 18. martā organizēja svinīgu pasākumu par godu savas pastāvēšanas 20 gadu jubilejai.
Jau 20 gadus kopā ar Ventspils reisu
0Tā laikā tika godināti uzņēmuma veterāni un labākie darbinieki, kā arī klātesošajiem bija iespēja atcerēties pagātni, nedaudz ieskatīties nākotnē, taču pats galvenais – neformālā gaisotnē satikties gan ar pašmāju kolēģiem, gan arī sadarbības partneriem no citām pilsētām.
20 gadi cilvēka dzīvē ir laiks, kad tiek kalti lieli plāni un meklēts ceļš, pa kuru iet. Tas ir laiks, kad tiek apgūta profesija, uzsāktas darba gaitas, kā arī karjeras un ģimenes veidošana. Kā tas ir uzņēmuma dzīvē? Daudz vai maz? Pašvaldības SIA Ventspils reiss ir pierādījis, ka 20 gadi uzņēmuma dzīvē ir tieši tik daudz, lai spētu izveidot savas tradīcijas un kļūt par vienu no vadošajiem nozarē.
Šobrīd kapitālsabiedrība nodrošina darba vietas vairāk nekā 140 strādājošajiem, no kuriem 13 kopā ar uzņēmumu ir visus 20 gadus, un dienu no dienas maršrutus apkalpo vidēji 53 dažādu ietilpību autobusi.
Taču sākums bija nedaudz savādāks. Un to vislabāk laikam gan atceras kapitālsabiedrības direktors Arvis Bernics, kurš kopā ar pašvaldības SIA Ventspils reiss pirmo direktoru Ojāru Grinbergu gādāja par to, lai šāds uzņēmums vispār pastāvētu.
Reiz bija...
Arvis Bernics – direktors
Darba stāžs uzņēmumā – 20 gadi
«Uzaicinājumu iesaistīties jauna uzņēmuma veidošanā sākumā uztvēru ar skepsi, bet, iepazīstoties ar ideju tuvāk, tā šķita intriģējoša.»
Toreiz, 1997. gada februārī, valsts firma Ventspils auto, kas nodrošināja pasažieru pārvadājumus Ventspilī, bija uz bankrota sliekšņa. Izaicinājums bija ļoti liels – radīt lielu, sabiedrībai nozīmīgu un pelnošu uzņēmumu tādos pat ekonomiskajos apstākļos, kādos pārvadātājs ar milzīgu pieredzi nespēja izdzīvot, sākumā šķita neiespējami. Uzņēmuma pirmā mājvieta bija divi kabineti Pils ielā 12, kur, plānojot uzņēmuma attīstību un izaugsmi, tika pavadītas daudzas stundas. Pēc Ventspils auto likvidācijas izsolē tika nopirkti tā kustamie un nekustamie īpašumi, kā arī darbā pieņemta daļa no bankrotējošā uzņēmuma darbiniekiem.
Sākotnēji biznesa plāna izveidei tika piesaistīti eksperti, un idejas bija vērienīgas – gan jauni autobusi, gan jauna bāze… Taču ekspertu plāni ātri vien aizgāja nebūtībā, jo īpašnieka – Ventspils domes – prasība bija, ka jaunajam uzņēmumam ir jāspēj sevi ne tikai uzturēt, bet no saviem līdzekļiem atmaksāt arī kredītus. Lai to realizētu, biznesa plānu, paredzot būtisku pilsētas pārvadājumu reorganizāciju un pārējo pārvadājumu sakārtošanu, nācās veidot pašu spēkiem. Tas paredzēja pilnībā reorganizēt iepriekšējo darba kārtību, un vēlamais rezultāts tika sasniegts – jau pirmajā pastāvēšanas gadā PSIA Ventspils reiss strādāja ar peļņu un ne tikai spēja nodrošināt iepriekš plānotos pārvadājumus, bet arī atvēra jaunus reisus.
Pārmaiņu laiks ilga vairākus gadus. Atšķirībā no pārējo Latvijas pārvadātāju pieredzes un pretēji ieteikumiem, pilsētas pārvadājumos 115 veci autobusi un mikroautobusi tika nomainīti pret 43 pilnīgi jauniem Mercedes Benz markas autobusiem. Tas palīdzēja kļūt pieprasītiem un pamanītiem; palielinājās pasažieru skaits, attīstījās tūrisma pārvadājumi un cita saimnieciskā darbība.
Sieviete transporta nozarē
Transporta nozare tradicionāli tiek saistīta ar stipro dzimumu, tomēr pašvaldības SIA Ventspils reiss ir uzņēmums, kurā nozīmīga loma ir arī 41 dāmai, kas ir ne vien profesionālas sava amata pārstāves, bet arī šarmantas sievietes.
Inga Uibo – autobusu vadītāja ar augstāko izglītību filoloģijā un sociālo zinātņu bakalaura grādu tiesību zinātnēs, reliģijas un ētikas pedagogs
Darba stāžs uzņēmumā – 13 gadi
Inga ir pirmā no sievietēm – autobusu vadītājām Ventspils reisā (šodien tādu kopumā ir 5). Viņa ir universāla, jo ieraksti autovadītāja apliecībā dod tiesības vadīt teju visu kategoriju transportlīdzekļus. Izņemot – motociklu…
Savas darba gaitas transporta nozarē sākusi Rīgā kā trolejbusa vadītāja. Arī tagad Inga labāk jūtas lielajā autobusā, jo tajā ir augstāks komforta līmenis gan pasažierim, gan arī autobusa vadītajam. Ar smaidu sejā Inga saka: «Lielajā busā esmu tuvāk gaismai. Esmu augstu!»
Gan darbā, gan ikdienā viņai patīk dažādība un aktivitātes, visu mūžu viņa ir tāds kā centriņš, ap kuru visi pulcējas. Tāpēc bez tiešajiem darba pienākumiem Inga jau septiņus gadus ir uzņēmuma autobusu vadītāju arodbiedrības līdere, un te noder viņas aktīvā dzīves pozīcija, drosme aizstāvēt sevi un savus uzskatus, kā arī uzdrīkstēšanās paust viedokli.
Uz jautājumu, kāpēc cilvēks ar trim augstākajām izglītībām strādā par autobusu vadītāju, Inga atbild: «No vienas puses – es varētu būt pedagogs, no otras – izglītots autobusu vadītājs. Abi ir vienlīdz labi. Tomēr sirdī vairāk esmu šoferis. Ceļš ir daļa no manas dzīves!»
Oksana Zālīte – galvenā grāmatvede
Darba stāžs uzņēmumā – 8 gadi
Par grāmatvedi Oksana kļuva teju nejauši. Pēc pamatskolas beigšanas, kad bija jāizlemj, ko darīt tālāk, viņa nejauši devās līdzi draudzenei uz Ventspils Ekonomisko koledžu, kur rezultātā arī labi nokārtoja iestājeksāmenus un uzsāka mācības. Pēc koledžas absolvēšanas viņa ieguva darba pieredzi dažādos uzņēmumos – strādāja par grāmatvedi gan viesnīcā Ostiņa, gan arī celtniecības uzņēmumā AS DCM Montāža –, taču tad kāds parādīja sludinājumu, ka PSIA Ventspils reiss aicina darbā galveno grāmatvedi, un viņa nolēma pamēģināt.
Pirmais laiks Ventspils reisā nebija viegls, jo paralēli darba pienākumiem viņa tiecās iegūt bakalaura un pēcāk arī maģistra grādu ekonomikā, kas rezultātā vainagojās panākumiem. Oksana atceras, ka tolaik diena sākās pašā rīta agrumā un beidzās krietni pēc pusnakts, turklāt papildus visam izdevās iegūt arī Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas augstākās pakāpes profesionāla grāmatveža sertifikātu.
Darbs ikdienā ir dinamisks, atbildīgs un prasa lielu precizitāti. Viņa saka, ka ir apgūta stingra dzīves skola, kurā iemācīts strādāt pareizi, atskaitoties par katru izdarīto darbu. Turklāt līdz ar pieredzes pilnveidošanu augusi arī spēja uz daudzām lietām noraudzīties ar smaidu. Darbs pašvaldības uzņēmumā ir saspringts – daudz kas mainās un visam jāspēj sekot līdzi –, taču vienlaikus darba pienākumu gūzmā viņa vēlas būt par cilvēku – kolēģi, kurš vienmēr var pakonsultēt, palīdzēt un izpildīt kādu lūgumu, ja tas nepieciešams.
«Tagad, šķiet, grāmatvedība apgūta pilnībā, vismaz ir saprašana, kurā likumdošanas aktā meklēt vajadzīgo, bet nekad jau nevar būt tā, ka zina visu,» atzīst Oksana. Kopumā par grāmatveža darbu viņa saka, ka var mācīties, mācīties un tik un tā visu nekad neiemācīties.
Inga Naudiņa – dispečere
Darba stāžs uzņēmumā – 12 gadi
Nu jau pirms krietna laika sprīža, vairāk nekā 12 gadiem, Ingas atvases lēma par labu pārmaiņām, proti, ierosināja pārcelties uz dzīvi Ventspilī, kam rezultātā piekrita arī Inga. Ceļu uz Ventspili viņa mēroja no deviņu pakalnu pilsētas – Talsiem. Pirms nokļūšanas Ventspils reisā dispečeres amatā Inga strādāja gan skaitļošanas stacijā, gan arī tirdzniecības jomā, taču šodien viņa gādā par to, lai visu maršrutu reisi būtu izpildīti, lai darbs notiktu bez starpgadījumiem un katrs pasažieris pieturā sagaidītu sev vēlamo transportu.
Tā kā ne katrs šoferītis var vadīt lielo autobusu un ne katrs pilda starppilsētu pasažieru pārvadājumus, Ingas pienākumu sarakstā rindojas maršrutu un transporta līdzekļu izvēle atbilstoši dienas noslogojumam un citiem aspektiem. Darbs ir atbildīgs un prasa labas organizatoriskās spējas, taču ar to viņa tiek galā teicami un savu kompetenci gadu laikā ir pierādījusi. «Teikšu godīgi – man ļoti patīk mans darbs. Ir atsaucīgi šoferīši un labs darba kolektīvs,» ar smaidu saka Inga, «man liekas, ka paši labākie cilvēki strādā tieši Ventspils reisā!»
Īpašu sveicienu bija sarūpējusi Ventspils reisa darbinieku arodbiedrība. Suitu sievas apdziedāja uzņēmuma vadību, aktuālās problēmas un ikdienu, raisot smaidu ikviena sejā.
Skatītāju rindās pulcējās ne tikai gaviļnieki – PSIA Ventspils reiss darbinieki –, bet arī ciemiņi, kolēģi un sadarbības partneri teju no visas Latvijas.
Uzņēmums bija parūpējies, lai viesi tiktu sagaidīti viesmīlīgā un patīkamā gaisotnē. Un kā nu bez SIA Latta dāvinātā dzimšanas dienas kliņģera – tam bija piešķirta goda vieta.
Pasākuma laikā tika pasniegti arī Satiksmes ministrijas Atzinības raksti. Par ilggadēju darbu, profesionalitāti un lielo pienesumu uzņēmuma attīstībā tos saņēma PSIA Ventspils reiss direktors Arvis Bernics (no kreisās) un valdes priekšsēdētājs Arturs Lieģis. Atzinības rakstus pasniedza Ventspils domes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.
Svinīgā pasākuma laikā tika apbalvoti 22 uzņēmuma darbinieki. No tiem 2 bija Satiksmes ministrijas apbalvojumi, 4 valsts SIA Autotransporta direkcijas apbalvojumi, 5 Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas apbalvojumi, 5 Ventspils pilsētas domes apbalvojumi un 6 PSIA Ventspils reiss apbalvojumi. Atzinības rakstu saņēma autobusu vadītāja Inga Uibo (no labās), dispečere Inga Naudiņa, autobusu vadītāja Jana Bože, lietvedības sekretāre Daina Inguna Reinfelde, autoostas kasiere Irina Krinkele, galvenās grāmatvedes vietniece Zane Zālīte, autobusu vadītājs Guntis Tupiņš (no labās), direktors Arvis Bernics, autobusu vadītājs Leons Diebelis, valdes priekšsēdētājs Arturs Lieģis, galvenā grāmatvede Oksana Zālīte, autobusu vadītājs Vitālijs Kairišs, autoelektriķis Ronalds Blāze, autobusu vadītājs Jānis Smolenskis, garāžas priekšnieks Aleksandrs Babarins, noliktavas pārzinis Jānis Grieze, autobusu vadītāji Māris Gūtmanis un Aigo Korčagins, kā arī šoferi Dainis Arbidāns, Aivars Valainis, Aivars Minalgo un Aigars Lipenbergs.
Sadarbība ceļā uz izaugsmi
Gints Burks, SIA Jelgavas autobusu parks valdes loceklis
Ar uzņēmumu Ventspils reiss zināmā mērā esam konkurenti, jo strādājam reģionālo pārvadātāju nozarē, bet, ja raugāmies uz pilsētas maršruta pasažieru pārvadājumiem, tad pavisam noteikti esam biznesa partneri, jo sastrādājoties kopīgi meklējam jaunus risinājumus, kā uzlabot pasažieru pārvadājumus. Ventspils kolēģi rod savus risinājumus, mēs – SIA Jelgavas autobusu parks – savus, un pēc tam nākam kopā un ar informāciju dalāmies, lai arvien varētu pilnveidoties un piedāvāt pasažieriem labāko. Sadarbojoties un apspriežot mūsu kopīgās aktuālās problēmas, vienmēr viens no otra varam kaut ko iegūt. Jāatzīst, ka ar Ventspils kolēģiem vienmēr ir interesanti sadarboties, jo Ventspils reiss ir inovatīvs uzņēmums, kas arvien meklē jaunus risinājumus. Vēl Ventspils reiss uz pārējo fona izceļas ar spartakiāžu organizēšanu. Arī mēs pēdējos divus gadus esam startējuši, un varu apgalvot, ka sporta spēles patīk gan bērniem, gan pieaugušajiem.
Viens no labākajiem savā nozarē
Ivo Ošenieks, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents
– PSIA Ventspils reiss ir viens no aktīvākajiem pasažieru pārvadātāju uzņēmumiem, kas iesaistās asociācijas darbībā – gan normatīvo aktu izstrādē, gan arī sadzīviskajā plānā. Šobrīd LPPA priekšā stāv lieli izaicinājumi, jo 2021. gadā beigsies līgumi ar Autotransporta direkciju par pasažieru pārvadātāju pakalpojumu sniegšanu, un faktiski šobrīd aktīvi tiek strādāts pie likumdošanas. Mūsu lielais kopīgais mērķis – lai no 2021. gada tie uzņēmumi, kas šobrīd veiksmīgi darbojas, veicot pasažieru pārvadājumus, varētu savu darbu arī turpināt. Veroties plašākā mērogā, vēl viens liels izaicinājums pasažieru pārvadātāju nozarē ir autoparka atjaunošana. Pēc 2021. gada mums jābūt spējīgiem konkurēt arī ar ārzemju uzņēmumiem, jo ir nojausma, ka konkursos piedalīsies arī daudz ārvalstu uzņēmumu. Tas arī ir būtiskākais izaicinājums – lai līdz 2021. gadam mūsu uzņēmumi būtu tik spēcīgi, ka šo tirgu varētu noturēt.
PSIA Ventspils reiss savā nozarē ir viens no labākajiem uzņēmumiem Latvijā, no kura dažādos jautājumos pārējie pasažieru pārvadātāji var ņemt piemēru, neraugoties uz to, ka ir atzīmēta tikai 20 gadu jubileja, pretstatā citiem uzņēmumiem, kas nosvinējuši pat 60 un 70 darba gadus. No Ventspils reisa noteikti daudz ko var pamācīties, ne velti uzņēmums vairākkārt ir atzīts arī par drošāko autopārvadātāju uzņēmumu Latvijā. Darbinieku, kvalitātes un tehniskajā jomā uzņēmums noteikti var konkurēt arī ar ārvalstu uzņēmumiem. Lai Ventspils reiss neapstājas savā izaugsmē un turpina attīstīties arī turpmāk!
Atrodamies nepārtrauktā attīstībā
Arturs Lieģis, PSIA Ventspils reiss valdes priekšsēdētājs
– Šos 20 gadus PSIA Ventspils reiss ir aizvadījis nepārtrauktā attīstībā – gan no paša sākuma, kad tā bija ļoti intensīva, gan arī vēlāk. Sākotnēji uzņēmums aktīvi strādāja pie biznesa plāna izstrādes, un atbilstoši tam tika iepirkta jauna autobusu bāze un rekonstruēta autoosta. Jau 2002. gadā Ventspils reiss sāka strādāt ar peļņu un izdevās priekšlaicīgi atmaksāt kredītus. Attīstība arvien turpinājās – gan 2005. gadā, gan arī trīs gadu periodā no 2009. gada veicām lielu autobusu iepirkumu autoparka atjaunošanai. Vienlaikus attīstījās arī Ventspils autoosta, kurā tika ieviesta tajā laikā modernā biļešu tirdzniecības sistēma Baltic Lines – toreiz Ventspils bija otrā pilsēta pēc Rīgas, kura apguva šo sistēmu un sniedza iespēju pasažieriem iegādāties biļetes jau 10 dienas iepriekš. Tāpat tika modernizētas pasažieru informēšanas sistēmas un peronu tablo.
Šobrīd Ventspils reisa autoparks, pateicoties regulārai un pakāpeniskai atjaunošanai, ir viens no jaunākajiem Latvijā. Protams, tas prasa arī zināmas pūles, taču saviem pasažieriem vienmēr cenšamies sagādāt modernākos un drošākos autobusus, kas ir aprīkoti ar modernākajām drošības sistēmām. Kā saprotams, tas prasa arī atbilstošu finansiālo līdzekļu ieguldījumu, tāpēc reizēm nākas rast kompromisu starp cenu un kvalitāti. Mūsu mērķis ir nepārtraukti uzlabot sniegto pakalpojumu kvalitāti un turpināt būt starp labākajiem pasažieru pārvadātājiem Latvijā. Un to izdodas panākt, pateicoties tam, ka mūsu pasažieris ir ļoti prasīgs, ka uzņēmuma kolektīvs ir kvalificēts un, uzskatu, arī labi motivēts. Mēs uz jebkuru lietu raugāmies kompleksi, jo viss vairāk vai mazāk savstarpēji ir saistīts. Radot kaut ko vienu, skatāmies, kādas būs sekas un ietekme uz ko pavisam citu. Domāju, ka tieši šī pieeja arī deva lielākos rezultātus.
Veroties nākotnē, līdzīgi kā tas bija arī 2000. gadā, priekšā stāv liela izšķiršanās, kādus autobusus iegādāties. Šobrīd aktīvi strādājam pie pilsētas elektroautobusu plāna izstrādes variantiem un cītīgi pētām, kāda situācija šajā jomā ir citviet Eiropā. Jāatzīst, ka arī citur šis jaunievedums ir pašā attīstības stadijā, par ko bijām ļoti pārsteigti. Pat lielās un bagātās Rietumeiropas pilsētas joprojām eksperimentē un izmēģina dažādus variantus, līdzīgi kā to darām mēs, lai noskaidrotu, vai konkrētais autobuss atbilst vēlmēm, vajadzībām un iespējām. Es ceru, ka divu trīs gadu laikā Ventspils reisa autoparku papildinās 14 mazas ietilpības un viens lielas ietilpības elektroautobuss. Tas ir nopietns izaicinājums, kas uzņēmumam šobrīd rūpīgi jāizsver, jo tā atkal būs soļa speršana nezināmajā.
Komentāri (0)