No nākamā gada gadījumos, kad prece vai pakalpojums izrādījies, piemēram, līguma noteikumiem neatbilstošs, patērētāji vispirms būs tiesīgi prasīt preces neatbilstības novēršanu vai maiņu, paredz grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā.

Kā skaidro Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa, patērētājs varēs prasīt neatbilstības novēršanu vai maiņu, izņemot, ja tas nav iespējams vai ir nesamērīgi, rada komersantam izmaksas, kas nav samērīgas salīdzinājumā ar citu līdzekli, ņemot vērā preces vērtību bez neatbilstības vai neatbilstības nozīmību, vai arī alternatīva līdzekļa izmantošana nerada patērētājam būtiskas neērtības.

Tāpat neatbilstības gadījumā preces maiņa un remonts ir veicams bez atlīdzības saprātīgā termiņā (līdz 30 dienām), neradot neērtības patērētājiem un ņemot vērā preces raksturu, kā arī paredzamo tās lietošanas nolūku. Savukārt, ja pārdevējs nenovērš neatbilstību, neveic maiņu saprātīgā termiņā vai bez būtiskām neērtībām, patērētājs būs tiesīgs prasīt cenas samazinājumu vai līguma atcelšanu.

Gadījumā, ja rodas strīds, iesaistītajām pusēm ir jāpanāk savstarpēja vienošanās par pieņemamāko risinājumu. Ja tas neizdodas, patērētājam rakstveidā jāvēršas pie komersanta, kuram ir pienākums izskatīt pieteikumu un atbildēt patērētājam 15 dienu laikā (iepriekšējo desmit dienu laikā). Ja komersants atbildi nesniedz, uzskatāms, ka tas atsaka izpildīt patērētāja prasījumu.

Tālākie risinājumi saskaņā ar jaunajiem grozījumiem paredz PTAC iesaisti strīda risināšanā un palīdzības procesā, alternatīvu strīdu izskatīšanas mehānismu izstrādi, kā arī PTAC Patērētāju strīdu risināšanas komisijas izveidošanu. Komisijas lēmumi būs rekomendējoši, nevis saistoši, norāda Vītoliņa.

Grozījumi likumā paredz arī jaunus kritērijus preces atbilstībai līguma noteikumiem. Proti, tai piemīt īpašības un izpildījums, kāds parasti piemīt tāda paša veida precēm vai kādu patērētājs var pamatoti sagaidīt. Tas nozīmē, ka jāņem vērā preces raksturs, jebkurš paziņojums par noteiktām preces īpašībām (reklāma, preces marķējums).

Precei jāatbilst sniegtajam preces aprakstam un īpašībām, kādas norādījis komersants. Precei ir jābūt derīgai mērķiem, kādiem šāda veida preces parasti tiek izmantotas, kā arī mērķiem, kādiem patērētājs izvēlējies preci.

Tāpat grozījumos izstrādāti jauni kritēriji pakalpojuma atbilstībai līguma noteikumiem, kas paredz, ka pakalpojuma saturs, sniegšanas veids un rezultāts atbilst tam, par ko bijusi vienošanās, pakalpojums ir sniegts ar profesionālu rūpību, ņemot vērā patērētāja intereses, pakalpojums atbilst prasībām, kas tiek pamatoti izvirzītas šādiem pakalpojumiem.

Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā stāsies spēkā no 2016.gada 1.janvāra.

LETA

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: