Nedaudz vairāk kā puse jeb 55,2% aptaujāto vadītāju autobraucēju kultūru uz ceļa vērtē kā normālu vai labu, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) veikta autovadītāju aptauja.

Aptaujā tika analizēti bīstamākie autovadītāju paradumi, braucēju pašnovērtējums par Latvijas autobraucēju kultūru uz ceļa, kā arī tas, kā paši autovadītāji vērtē savu braukšanas stilu. Piedalījās 310 respondenti, kuri ikdienā sēžas pie auto stūres.

 

"Pozitīvi, ka lielākā daļa (55,2%) autovadītāju uzskata, ka braukšanas kultūra uz mūsu ceļiem ir apmierinoša vai laba. Tomēr, ja salīdzina šos datus ar pērn veiktās aptaujas rezultātiem, tad optimistiski noskaņoto autovadītāju skaits ir sarucis par 9%," informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics. Viņš piebilst, ka par gandrīz 12% pieaudzis to autovadītāju skaits, kas uzskata, ka braucēju kultūra uz ceļa ir katastrofāla.

 

Kā rāda aptauja, lielākā daļa autovadītāju domā, ka paši ir atbildīgi braucēji un pārkāpumus biežāk pamana citu autovadītāju, nevis savās darbībās. Gandrīz 88% aptaujāto braucēju norāda, ka citi autovadītāji ļoti bieži vispār nerāda pagrieziena rādītājus vai dara to ļoti novēloti. Pērn šādu novērojumu izteica par 14% mazāk autovadītāju.

 

Daļa aptaujāto autovadītāju uzskata, ka nekāds ļaunums nenotiks, ja manevrs tiks izdarīts pēkšņi un pat neatļauti. LTAB uzsver, ka šāds solis var ne tikai maldināt citus satiksmes dalībniekus, bet arī izraisīt nopietnus ceļu satiksmes negadījumus. "Bieži mūsu autovadītājus var ietekmēt tikai bargs sods vai likuma prasība, un tiek aizmirsts, ka ikviena nepareiza vai maldinoša kustība uz ceļa var izraisīt smagus ceļu satiksmes negadījumus. Nerādot pagrieziena rādītājus, mēs ne tikai maldinām citus satiksmes dalībniekus, bet arī pakļaujam lielam riskam sevi un savus pasažierus," aizrāda LTAB valdes priekšsēdētājs. Viņš atzīmē, ka gan gājējam, gan autovadītājam katram ir savas tiesības un pienākumi. "Ja cienīsim viens otru, tad atrasties uz ceļa visiem būs ērtāk un vieglāk," rezumē Stengrevics.

 

Aptauja rāda, ka autovadītāju pašnovērtējums par savām braukšanas iemaņām ir krietni augstāks par citu satiksmes dalībnieku spēju novērtējumu. Lielākā daļa savās atbildēs norāda, ka paši visbiežāk ievēro braukšanas noteikumus. 80% respondentu atzīst, ka pagrieziena rādītāju paši ieslēdz arī tad, ja apkārt nav citu transportlīdzekļu vai gājēju. 71% respondentu norāda, ka paši obligāti rāda pagriezienu arī gadījumos, kad galvenais ceļš krustojumā maina virzienu, turklāt tikai 5% autovadītāju atzīst, ka to nedara vispār.

 

Stengrevics vērš uzmanību, ka nepieciešamība savlaicīgi rādīt pagrieziena rādītājus arī šķietami nevainīgās situācijās ir viens no priekšnoteikumiem, kā izvairīties no avārijas situācijām. Tas savukārt ļauj veidot pozitīvu "Bonus-malus" vēsturi, kā rezultātā izmaksas par OCTA polisi ir zemākas. Līdz ar to, braucot atbildīgi, autovadītāji ne tikai pasargās sevi un savus pasažierus no traumām, tādējādi saglabājot būtiskāko - veselību un dažkārt pat dzīvību -, bet tiks ietaupīti arī naudas līdzekļi, norāda LTAB valdes priekšsēdētājs.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: