Agresīvu komentāru īpatsvars interneta ziņu portālos pieaug no marta, bet norimst novembrī, decembrī un janvārī, liecina Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) izstrādātā interneta agresivitātes indeksa dati.
Agresīvu komentāru īpatsvars interneta portālos pieaug ar martu, bet norimst gada beigās
0Šādu tendenci RSU studenti novērojuši no 2011. līdz 2015. gada sākumam, kad notika komentāru pētīšana trīs interneta portālos - "Delfi.lv", "Tvnet.lv" un "Apollo.lv".
RSU maģistra studiju programmas "Sociālā antropoloģija" vadītājs Klāvs Sedlenieks, prezentējot interneta agresivitātes indeksu, norādīja, ka agresīvu komentāru skaitu ietekmē arī dažādi svētki - Ziemassvētki, Lieldienas un Valentīndiena, kad šādu komentāru parādās mazāk. Viņš norādīja, ka cilvēki komentārus visbiežāk raksta trešdienās un ceturtdienās, bet visneaktīvāk - sestdienās un svētdienās.
Pārbaudot mēness fāžu ietekmi uz interneta komentāru agresivitāti, secināts, ka mēness fāzes nav ietekmējošs faktors, kāpēc cilvēki raksta agresīvus komentārus.
Savukārt RSU Komunikācijas katedras vadītāja Anda Rožukalne atzīmēja, ka visbiežāk cilvēkus 2013. gadā saniknoja un agresīvus komentārus visbiežāk portālu lietotāji rakstīja saistībā ar starptautiskiem notikumiem - 43% no visiem agresīvajiem komentāriem. No agresīvo komentāru kopskaita 28% bija saistīti ar tēmām, kuras skāra nacionālo politiku - dažādu amatpersonu rīcību un politiskos notikumus. Kriminālziņām veltīti 11% no agresīvo komentāru kopskaita, nacionālajai drošībai un sociālajiem jautājumiem - pa 8%. Savukārt tēmas, kas saistītas ar ekonomiku, saņēmušas tikai 2% no agresīvo komentāru skaita, bet tēmas par slavenībām - faktiski neko.
Visvairāk agresīvu komentāru pagājušajā gadā bijis portālā "Apollo", bet "Delfi" un "Tvnet" to bijis mazāk, abos portālos visai līdzīgā skaitā. Apkopotā informācija uzrādīja, ka lielākoties agresīvo komentāru skaits pieaug un samazinās visos pieminētajos portālos līdzīgi.
Rožukalne piebilda, ka komentārus katru dienu raksta 4% portālu lietotāju, bet dažas reizes nedēļā to dara 12% lietotāju.
Komentētāju IP adrešu datu analīze liecina, ka aptuveni puse komentētāju lieto agresīvus vārdus, bet 20% - 25% komentāru esot izteikti agresīvi.
Rožkalne uzsvēra, ka komentāru rakstīšana un agresivitāte parāda noskaņojumu sabiedrībā, jo atspoguļo reakciju uz noteikta veida tematiem.
Kā prezentācijā piebilda RSU maģistra studiju programmas Komunikācija un mediju studijas vadītāja Ilva Skulte, komentāros novērojama vāja argumentācija, tie vairāk balstīti uz emocijām.
Izpētē iekļautas datu kopas latviešu valodā, kur analizēts 14,51 miljons komentāru un 316 miljoni vārdlietojumu par aptuveni 462 650 rakstu. Datu kopās krievu valodā analizēti 2,79 miljoni komentāru un 81 miljoni vārdlietojumu par aptuveni 433 440 rakstu.
LETA
Komentāri (0)