Ļaut bērnam pasauli tvert ar sirdi, pamanīt vērtības un iemācīties būt noderīgam – tā dažos vārdos varētu formulēt tautskolu būtību. Ventspilnieki grasās atvērt Drustu tautskolas 99 balti zirgi filiāli. Par to, uz kādiem pamatiem balstās skolas darbība, stāsta tās vadītājs OJĀRS RODE.
Konkurences tirgū uzvarēs personības
0Kas ir pats būtiskākais, ar ko tautskola atšķiras no parastas skolas?
– Tā ir holistiskā jeb veseluma pedagoģija, ko mēs cenšamies realizēt. Tajā svarīgas ir četras komponentes: bērna fiziskā attīstība, mentālā, garīgā un emocionālā attīstība. Holistiskajā pedagoģijā nozīmīga ir individuālā bērna izglītošana. Svarīgi, kā skolotāja personība ļauj zelt un plaukt bērna personībai. Tā ir sirds jeb vērtību izglītība.
Jūsu skolā ir īpašas domāšanas stundas. Kā bērni mācās domāt?
– Ir tādas latviešu autores Grīnbergas izdotas grāmatiņas Mācīsimies domāt!, kā arī franču autoru darbs ar līdzīgu nosaukumu. Tās ir orientētas uz to, lai bērnus mācītu domāt par vērtībām, piemēram, bezgalība, laiks, telpa. Es stundās pa lielākai daļai izmantoju tās, izņemot gadījumus, kad bērniem pašiem rodas kādas idejas par kādu noteiktu tēmu runāt. Domāšanas stundās mēs arī sevi pētām. Viens no paņēmieniem ir klusēšana. 5 minūtes pasēžam – aizver acis un klausies klusumā! Būšana klusumā ir vēršanās savā iekšējā būtībā, koncentrēšanās noteiktai tēmai. Bērni to dara ļoti labprāt. Šais stundās bērni tiek mudināti apzināties, kuras ir viņu stiprās un kuras vājās puses, uz ko viņi vairāk orientēti – uz humanitārām vai eksaktām lietām. Viņi to uzliek uz papīra, un šis materiāls tiek gadiem uzkrāts. Arī mēs, skolotāji, cenšamies bērnus vērot un šos vērojumus piefiksēt, jo tā mēs viņus varam labāk izprast. Bieži skolās atrodam problēmu – o, tas ir problēmbērns, viņam kaut kāds uzmanības deficīts... Kad tu ar bērnu ilgāk pastrādā, redzi, ka tāds viņš ir no dabas, nav ko viņu lauzt, bet ir jāizmato viņa spējas.
Visu interviju lasiet 27. oktobra laikrakstā “Ventas Balss”!
Komentāri (0)