Šodien skola vairs nevar strādāt kā fabrika, tai skolēniem jāiemāca citas prasmes un citiem paņēmieniem nekā pirms dažiem gadu desmitiem. Ventspilī pārmaiņām izglītībā palīdz ienāk Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centra komanda, ko vada DACE NAMSONE. Viņa Ventas Balsij skaidro, kāda ir šo pārmaiņu jēga.

Ko pusotra gada laikā jūsu vadītā ekspertu grupa ir paveikusi?

- Lai paveiktu ko izglītībā, šis ir ļoti īss laika posms, jo izglītība kā ļoti konservatīva sistēma mainās ārkārtīgi lēni. Mēs sākām ar pētījumu, bet skolotāju mācīšanās laiks ir viens gads. Tas, kas ir izdarīts: daudzi skolotāji visās Ventspils skolās ir iesaistīti dažādās mācīšanās aktivitātēs. Skolotājiem ir iespēja redzēt, ko kolēģi tai pašā priekšmetā dara citā skolā. Mēģinām kopīgi strādāt pie tā, lai skola būtu vieta, kur skolotāji kopīgi mācās viens no otra.

Kā šai laika posmā ir mainījies Ventspils skolotājs?

- Daļa skolotāju ļoti ātri savā praksē ievieš jaunas lietas, citi izvērtē, ko viņi ir gatavi mēģināt, ko nē. Jebkurās pārmaiņās ir cilvēki, kuri pret tām iebilst. Tas ir pilnīgi normāli un dabiski. Nav runa par to, ka mēs drusciņ kaut ko mainām. Skola tradicionāli lielā mērā strādā līdzīgi kā fabrika. Viens cilvēks strādā frontāli ar visiem – ar vienu uzdevumu, vienā veidā. Skola ļoti cieši ir saistīta ar ekonomiku, un šis ir industriālā kapitālisma modelis – ir ļoti daudz rūpnīcu, kurās cilvēki strādā pie konveijera. Šobrīd arī viszemāk atalgotajos darbos dzīve prasa citas prasmes. Uzņēmēji prasa produktīvu darbību, radošumu, kritisko domāšanu, sadarbību. Fabrikas modelī nav virzības uz katra atsevišķā skolēna rezultātu. Otrs aspekts ir informāciju tehnoloģiju ienākšana. Līdz ar Googles parādīšanos cilvēki informāciju iegūst citādākā veidā. Kas skolai atliek – turpināt tradicionālo modeli un konkurēt ar Googli? Vai tas ir iespējams? Atbildes uz jautājumu, kā darīt, nav Ventspils problēma, tas ir aktuāli visā pasaulē. Tas ir tas pats, kad pirms daudziem gadiem cilvēces vēsturē pirmoreiz parādījās drukas mašīna. Arī bija šausmīgs apjukums, un sākās darbs ar grāmatu. Līdz tam cilvēki mācījās sarunājoties. Ļoti būtiski mainās uzstādījumi, ko sabiedrība sagaida no skolas.

Visu interviju lasiet trešdienas laikrakstā “Ventas Balss”!

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: