Ventspils Piejūras brīvdabas muzejā un šaursliežu dzelzceļa aktīvajā ekspozīcijā sezona noslēdzās 30.oktobrī, bet tagad jau laiks sākt gatavoties nākamajam gadam.

Ventspils Piejūras brīvdabas muzejā un šaursliežu dzelzceļa aktīvajā ekspozīcijā sezona noslēdzās 30.oktobrī, bet tagad jau laiks sākt gatavoties nākamajam gadam.
Dzelzceļa ekspozīcija tūrisma sezonā apmeklēta īpaši daudz - Mazbānīša braukgribētājiem pārdoti vairāk kā 60 tūkstoši biļešu. Lai nākamvasar atkal varētu priecēt apmeklētājus, rudens un ziemas mēneši tiks izmantoti gandrīz simtgadīgās tvaika lokomotīves un vagonu parka kārtējiem remontdarbiem, kā arī vecā Riņķa līnijas sliežu ceļa kārtējā posma atjaunošanai.
Kā zināms, viens no šaursliežu dzelzceļa aktīvās ekspozīcijas būtiskākajiem pamatelementiem ir 1916. gadā ražotā tvaika lokomotīve Ml-631, kas kopā ar atjaunotajiem šaursliežu dzelzceļa vagoniem veido darbojošos vilciena sastāvu. Pašreiz pasaulē saglabājušās 93 „Brigadelok” sērijas lokomotīves, no tām Latvijā atrodas tikai sešas.
Šī gada aprīlī veiktajā tehniskajā pārbaudē tika atzīts, ka lokomotīve droši var tikt izmantota vēl 2 gadus. Tomēr, ņemot vērā to, ka lokomotīve ir muzeja eksponāts ar augstu vēsturisku vērtību un lielu nozīmi šaursliežu dzelzceļa vēstures atspoguļošanā, pieņemts lēmums par tās nodošanu kapitālajam remontam jau 2012. gadā, noslēdzoties aktīvajai tūrisma sezonai. Iepirkuma procedūrā noskaidrots, ka mūsu Mazbānīti visticamāk remontēs Čehijā.
Lokomotīves Ml-631 kapitālo remontu līdzfinansēs ilglaicīgs Ventspils pašvaldības sadarbības partneris SIA „LDZ ritošā sastāva serviss”. Kā zināms, līdz šim uzņēmējs līdzfinansējis lokomotīves kārtējos remontdarbus, Riņķa līnijas sliežu ceļa atjaunošanu, ritošā sastāva remontdarbus un pasažieru vagonu restaurāciju, kā arī ņēmis aktīvu dalību informācijas pieejamībā par dzelzceļa vēsturi Latvijā un Ziemeļkurzemē.
Oktobrī, lai piedzīvotu restaurāciju, uz Čehijas rūpnīcu aizceļoja vēl viena lokomotīve – Ml-611, kas ir tikpat veca kā pieminētā un arī tai ir liela saistība ar Ventspils šaursliežu dzelzceļa aktīvo ekspozīciju.
Dāvinājuma līguma ietvaros rūpes par lokomotīves Ml-611 restaurāciju uzņēmušies VAS „Latvijas Dzelzceļš” un Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs. Līgums paredz, ka pēc atgriešanās Latvijā, lokomotīve tiks deponēta Ventspils muzejam un tiks iekļauta Ventspils šaursliežu dzelzceļa aktīvajā ekspozīcijā.
Iecerēts, ka uz īsu brīdi 2012. gada augustā, bet pēc tam - no 2013. gada pavasara un turpmāk Ventspils šaursliežu dzelzceļa rīcībā būs 2 autentiskas tvaika lokomotīves, kas apmeklētājiem dāvās dubultprieku.
Ventspils šaursliežu dzelzceļa ekspozīcijas izveides un attīstības galvenie fakti:
Komentāri (0)