Ventspils Piejūras brīvdabas muzejā un šaursliežu dzelzceļa aktīvajā ekspozīcijā sezona noslēdzās 30.oktobrī, bet tagad jau laiks sākt gatavoties nākamajam gadam.
Ventspils Mazbānīša tuvākie un tālākie nākotnes plāni
0Dzelzceļa ekspozīcija tūrisma sezonā apmeklēta īpaši daudz - Mazbānīša braukgribētājiem pārdoti vairāk kā 60 tūkstoši biļešu. Lai nākamvasar atkal varētu priecēt apmeklētājus, rudens un ziemas mēneši tiks izmantoti gandrīz simtgadīgās tvaika lokomotīves un vagonu parka kārtējiem remontdarbiem, kā arī vecā Riņķa līnijas sliežu ceļa kārtējā posma atjaunošanai.
Kā zināms, viens no šaursliežu dzelzceļa aktīvās ekspozīcijas būtiskākajiem pamatelementiem ir 1916. gadā ražotā tvaika lokomotīve Ml-631, kas kopā ar atjaunotajiem šaursliežu dzelzceļa vagoniem veido darbojošos vilciena sastāvu. Pašreiz pasaulē saglabājušās 93 „Brigadelok” sērijas lokomotīves, no tām Latvijā atrodas tikai sešas.
Šī gada aprīlī veiktajā tehniskajā pārbaudē tika atzīts, ka lokomotīve droši var tikt izmantota vēl 2 gadus. Tomēr, ņemot vērā to, ka lokomotīve ir muzeja eksponāts ar augstu vēsturisku vērtību un lielu nozīmi šaursliežu dzelzceļa vēstures atspoguļošanā, pieņemts lēmums par tās nodošanu kapitālajam remontam jau 2012. gadā, noslēdzoties aktīvajai tūrisma sezonai. Iepirkuma procedūrā noskaidrots, ka mūsu Mazbānīti visticamāk remontēs Čehijā.
Lokomotīves Ml-631 kapitālo remontu līdzfinansēs ilglaicīgs Ventspils pašvaldības sadarbības partneris SIA „LDZ ritošā sastāva serviss”. Kā zināms, līdz šim uzņēmējs līdzfinansējis lokomotīves kārtējos remontdarbus, Riņķa līnijas sliežu ceļa atjaunošanu, ritošā sastāva remontdarbus un pasažieru vagonu restaurāciju, kā arī ņēmis aktīvu dalību informācijas pieejamībā par dzelzceļa vēsturi Latvijā un Ziemeļkurzemē.
Oktobrī, lai piedzīvotu restaurāciju, uz Čehijas rūpnīcu aizceļoja vēl viena lokomotīve – Ml-611, kas ir tikpat veca kā pieminētā un arī tai ir liela saistība ar Ventspils šaursliežu dzelzceļa aktīvo ekspozīciju.
Dāvinājuma līguma ietvaros rūpes par lokomotīves Ml-611 restaurāciju uzņēmušies VAS „Latvijas Dzelzceļš” un Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs. Līgums paredz, ka pēc atgriešanās Latvijā, lokomotīve tiks deponēta Ventspils muzejam un tiks iekļauta Ventspils šaursliežu dzelzceļa aktīvajā ekspozīcijā.
Iecerēts, ka uz īsu brīdi 2012. gada augustā, bet pēc tam - no 2013. gada pavasara un turpmāk Ventspils šaursliežu dzelzceļa rīcībā būs 2 autentiskas tvaika lokomotīves, kas apmeklētājiem dāvās dubultprieku.
Ventspils šaursliežu dzelzceļa ekspozīcijas izveides un attīstības galvenie fakti:
- 1963. – Izbūvēta Riņķa līnija, kuras garums - apmēram 1 kilometrs. Tomēr līkņu mazo rādiusu dēļ, muzeja vilciena kustība bija iespējama apmēram 300 metrus garā posmā.
- 1996. - Riņķa līnija atjaunota, pagarināta un Mazbānītis uzsāk regulāru kustību visā 1,3 km garumā.
- 2007.-2010. – Īstenots Ventspils pašvaldības un Eiropas reģionālās attīstības fonda projekts „Vienīgā Baltijas vēsturiski saglabātā 600 mm šaursliežu dzelzceļa kā kultūrvēsturiska objekta attīstība: iekļaušana Ventspils transporta struktūra un starptautiskā tūrisma apritē”. Tā ietvaros veikta šaursliežu dzelzceļa līnijas trases daļas rekonstrukcija un 2,6 km garas jaunas – Kalna līnijas izbūve, apsaimniekošanas ceļa, kas vienlaikus kalpos kā gājēju pastaigu un veloceliņš, izbūve. Vienlaikus projekta ietvaros veikta vēsturisko ēku repliku izbūve (Mazirbes un Pļavas stacijas, Aizputes Depo ēkas), palīgēku – vagonu nojumes, kases, ogļu iekraušanas vietas, divu pieturas punktu, estakādes un griezuļa izbūve.
- 2009. – uzsākas un turpinās Ventspils pašvaldība sadarbība ar SIA „LDZ ritošā sastāva serviss”, kuras ietvaros veic virkni kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas pasākumu, tajā skaitā Riņķa līnijas sliežu ceļa nomaiņu, tvaika lokomotīves Ml 361 kārtējos remontdarbus, vagonu restaurāciju un repliku izgatavošanu, sabiedrības informēšanu par dzelzceļa vēsturi.
Komentāri (0)