2021. gada oktobris var kļūt vēsturisks Ventspils brīvostas dzīvē, apzīmējot to kā melno mēnesi. Pirmo reizi kravu apgrozījuma ziņā mūs apsteigusi kaimiņpilsētas osta Liepāja. Ventspils savukārt atvadās no Baltijas tranzīta galvaspilsētas statusa.
Tranzītam var teikt ardievas
40Zaudēt tranzītu turpina arī visa Latvijas transporta nozare kopumā. Salīdzinājumā ar 2012. gadu, kad Latvijas dzelzceļš pārvadāja vairāk nekā 51,2 miljonus tonnu kravu, 2020. gadā kravu apjoms samazinājās par 38% un veidoja 19,5 miljonus tonnu. Šogad dzelzceļa kravu pārvadājumi turpina sarukt, veidojot desmit mēnešos 17,5 miljonus tonnu, kas ir par 10% mazāk, nekā tika transportēts pagājušā gadā no janvāra līdz oktobrim, liecina Satiksmes ministrijas informācija.
Tranzītkravu apjoms desmit mēnešos veido aptuveni 13,5 miljonus tonnu, toskait uz Latvijas ostām pa dzelzceļu nogādāts 9,8 miljoni tonnu kravu, kas ir par 22% mazāk nekā tādā pašā laikā pagājušajā gadā. Latvijas ostās šī gada desmit mēnešos apstrādāti summāri 33,8 miljoni tonnu kravu, kas ir par 9,3% mazāk nekā attiecīgā laikā 2020. gadā. Turklāt starp trīs lielākajām Latvijas ostām tikai Liepāja šogad strādā ar pluszīmi. Kopš gada sākuma Liepājā pārkrauti 5,79 miljoni tonnu kravu, kas ir par 9,2% vairāk nekā pirms gada. Rīgas osta desmit mēnešos zaudējusi aptuveni 13% kravu, pārkraujot 17,26 miljonus tonnu, savukārt Ventspils vēl vairāk – apmēram 16%, pārkraujot 9,013 miljonus tonnu.
Liepājas avīze Kurzemes Vārds pievērsusi uzmanību pilsētai svarīgajam notikumam: oktobrī pēc pārkrauto kravu apjoma Liepājas osta pirmo reizi apsteigusi Ventspili. Liepājā pagājušajā mēnesī pārkrauti 733 tūkstoši tonnu kravu, bet Ventspilī – 704,4 tūkstoši tonnu. Satiksmes ministrija skaidro paradoksu ar pārmaiņām tranzītnozarē. Pēdējo gadu laikā samazinās energonesēju tranzīts caur Latvijas ostām – tās ir ogles un naftas produkti, uz kuriem tradicionāli specializējās Rīgas un Ventspils osta. Šā gada desmit mēnešos naftas produktu pārkraušana Ventspilī samazinājusies par 27,5%, bet ogļu – par 70,4%, salīdzinājumā ar tādu pašu laika posmu pagājušajā gadā.
Tomēr jāatgādina, ka tieši divās lielākajās Latvijas ostās – Rīgā un Ventspilī – 2019. gada beigās notika kardinālas izmaiņas pārvaldības modelī. Ostu pārvaldīšanu pilnībā pārņēmusi valsts, bet pašvaldības zaudējušas savu klātesamību visās vadošajās struktūrās. Tajā pašā laikā Liepājas ostas pārvaldes modelis netika izmainīts. Ventspils ostas valdi šobrīd vada Jaunās konservatīvās partijas (JKP) pārstāve Inguna Strautmane, savukārt viņas vietnieka postenī nozīmēts Jaunās Vienotības (JV) izvirzītais pārstāvis Ģirts Valdis Kristovskis. Tāpat jāatgādina, ka, tieši pateicoties tieslietu ministram Jānim Bordānam (JKP), Ventspils ostā tika ieviestas ASV sankcijas, kas tika pasludinātas 2019. gada beigās, savukārt Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV), visiem dzirdot, Saeimas sēdē paziņoja, ka tranzīts kā nozare Latvijai nav vajadzīgs.
Tomēr Satiksmes ministrija nesaista kravu apgrozījuma dramatisko kritumu Ventspils ostā ar ostas pārvaldības modeļa maiņu. Savukārt Ventspils brīvostas pārvalde, analizējot desmit mēnešu kravu apgrozījumu, liek uzsvaru uz vietējo kravu un to, kas nav pakļautas tādai ģeopolitikas ietekmei kā energonesēji, pieaugumu. Tās ir ro-ro kravas, ko pārvadā prāmji Stena Line, koksne, lauksaimniecības produkcija, metāli, šķidrā ķīmija un citi. Tādu kravu kopējais apgrozījums šogad pieaudzis par 10% un veido 3,86 miljonus tonnu. Tomēr liepājnieki spēja atrast savu nišu arī ģeopolitikas ietekmei pakļauto Krievijas kravu eksportā. Runa ir par graudu pārkraušanu, kurā Liepājas osta ieņem līderpozīcijas ne tikai starp Latvijas, bet arī pat starp Krievijas ostām.
Komentāri (40)
Un ja būtu mūsējie, tad viss būtu labi? Jau Lembergs&CO laikā viss gāja, uz grunti un viss šis bija laika jautājums. Tagad Ventspils brīvostas "opozīcija" ir labā pozīcijā, jo redz, bez viņu klātbūtnes viss iet uz grunti. Diez ko teiktu, ja paši būtu pie šprices. Un nez kāpēc iet slikti, ja kungs visur ielīdis un strīdas par varu
Bija līdzvērtīga lejupslīde visās ostas pilsētās, atbilstoši ārējiem apstākļiem! Šobrīd ir dramatiska lejupslīde divās vienas mazas valsts ostās, vienīgais kopīgais šīm divām grimstošajām ostām ir tās pārvaldnieks -valsts!
Vispār jau Lemberga laiki beidzās 2010.g., kad viņa daļas uzņēmumos tika arestētas...
Mums ogles nevajag. Par kokiem gan esam priecīgi. Jācer ka to mazāk nepaliks, jo ko piesiet pie tāda koka vienmēr atradīsies.
Žēl par ostu, cerams, ka kādu saulainu dienu Ventspils Osta atgriezīsies līderpozīcijās. Bet jāspiež uz rūpniecību, jāpiesaista investorus.
To, ko valsts sagrābusi, neatlaidīs, līdz nebūs nogremdēts pavisam. Ne pie šīs valdības.
Marta P., beidz muldet ! Jau 2010. gada Riga parkrava vairak neka Ventspils, nerunajot nemaz par poliem, krieviem, kaut ari 80.gadu beigas Ventspils bija lielaka Baltijas jura pec parkrauto kravu apjoma. Lidz 2010. gadam Ventspils JAU bija ZAUDEJUSI salidzinot ar 80. gadu beigam 10 miljonus tonnu parkrauto kravu. Tas viss pateicoties Ventspils ostas jaunajaiem ipasniekiem, kas vispirms nolikvideja SVT, kokvilna aizgaja uz Klaipedu, pec tam uz turieni pargaja ari metali - rullos, stienos, aluminijs,utt. Vai esi aizmirsusi, ka 80/90. gados visi pievadceli importa rajonam bija pilni ar pusvagoniem ar metalu ? Paradijas Uniparks, un pec tam pazuda ij metali, ij aluminijs, pazuda SVT, bet jaunie ipasnieki cinijas, ka zirnekli burka sava starpa. Kada tur vairs kravu piesaiste ? Tad bija jadala valstij nozagtais un jaslepj ofsoros. Bet osta saka parkraut ogles, kudru... nez, kur palika 20 tonnigie iekraveji mehanizetajam kravam, kurus iegadajas ?
Tak Marta neko nejēdz.
Un kāpēc tad šobrīd kravas tik būtiski apjomos krītas Rīgā un Ventspilī, bet Liepājā situācija ir krasi atšķirīga? Kas tur tik ļoti atšķirīgs vēl bez tā, ka pārvalda pašvaldība tandēmā ar valsti, līdz ar to tiek ievērotas arī pašvaldības velmes, piemēram, saglabāt darba vietas?
Nu pilsētas vadība varēs parādīt kā māk strādāt bez naudas kura vienkārši krīt no gaisa.
Kas gan tie ir par cilvēkiem, kas priecājas, ka viņu pilsētā ies sliktāk...:(
ilona kaķis
Tā vēl īsti nav mūsu pilsēta,bet gan Lemberga,kaut gan viņa zvaigzne drīz būs norietējusi.Kaut ko varēs cerēt,JA cietumniekam tā bruka beidzot iesprūdīs un ,JA viņu aizvadīs pa skuju taku Matīsa kapos.Kamēr tas nav noticis ,lembergisms Ventspilī vēl ir gana stiprs.Taču nezaudēsim cerību!
Tāpat jāatgādina,ka ASV sankcijas tika ieviestas pateicoties Aivaram Lembergam.
nē.
Kāpēc AL ir vainīgs ? To izdarīja Bordāns un vēl viens otrs ASV dirsa līdējs , ka savulaik Kiršteins ,Lācis līda dirsā Maskavai.Ja, AL ir daudzi mīnusi , bet pilsētai daudz ko labi izdarijis. Mūsu valdība kritizē Krieviju, Baltkrieviju par opozicionāru apspiešanu , bet kas notiek Latvijā ?
Paldies Aivar.
Interesanti, ka rakstā par ostu, kur potenciāli izgaismot tos kuri šo visu ir ielaiduši, parādās jauni komentētāji - tagad zināsim, kuri tad ir Aivja pierunātie. Cik maksā komentārs?
Atvainojos, nevaru visus mest vienā kastē. Kristovska pavēles jau arī te vēl pāris pilda. P.S. pie kura labāk?
Tam,kurš lietotājvārdu kirilicā rakstījis
Un kam pats kalpo?
Cietumniekam un viņa "paģelņikiem"?
Un ko darīsi,ja elks aizies pa skuju taku,kas var notikt visai drīz?
Ne visiem dzīves kārtība ir kungs = kalps. Nenoliegšu, ka tāpat kā vairums ventspilnieku (>60% vēlētāju) atbalstu Latvijai un Ventspilij! Nenoliegšu, ka atbalstu dodu viņiem arī pēc vēlēšanām. Bet ko nu tev šeit rakstīt, JV un LRA tandēms Ventspilī šādu kārtību neizpratīs.
P.S. izskatās, ka sāpīgam tematam pieskāros, jo izmantotie izteicieni ir identiski tiem kurus Aivis Landmanis izmanto kad Meroni atļāvis lappuses garumā publicēt rakstu ventspilniekā.
Sakritība? Nedomāju gan!
Un varbūt labi ir ka ostu (Rīgas un Ventspils) pārvaldīšanu ir pārņēmusi valsts.
liepājnieki arī par to priecājas... ka Ventspili un Rīgu ir pārņēmusi valsts....
Ja, tikai tas bija jadara pirms Lembergs, Stepanova un parejie klikes dalibnieki to izaaga un nolaida uz grunti, cinoties sava starpa.
Vajadzēja agrāk Ventspili izputināt, ja ? jūs saprotat, ka cilvēki zaudē darbu? Saprotat, cik daudz cilvēku ostā strādāja? Paldies Dievam, ka pašvaldība jau laicīgi bija sākusi attīstīt vēl citu nozari-ražošanu, citādi būtu gaužām bēdīgi, vēl ar šo COVID-19 kopā.
Marta P. - Ja, Marta, es saprotu loti labi, jo mans virs stradaja Ventspils tirdzniecibas osta, pec tam SIA Uniparks, bet pa vidu starp abam sim organizacijam - te VTO, te Uniparks, neviens dokeris ta ari isti nezinaja, kam strada. Tikai viena diena atnaca prieksnieciba un lika visiem uzrakstit iesniegumus - atbrivot no darba VTO un pienemt darba SIA Uniparks. Tas bija tad, kad ostas dokeri jau Uniparka ipasniekiem bija sapelnijusi tik daudz naudas, ka no ostas visu iznomato vareja atpirkt un viss VTO ipasums jau bija pargajis SIA Uniparks ipasuma. Interesanti, ka saja parejas perioda dokeriem maksaja loti, loti labi - premijas, premijas, 13. alga, 14. alga, apdrosinasanas kompensacijas, valutu pie algas. Tas lai dokeri ruka un nebaz degunus vinu rebes. Un tikai pec tam sakas ostas pagrimums. Ar nolikvideto SVT, ko Uniparks noprihavatizeja par smiekligu naudu un nolikvideja pelnosu uznemumu, cilveki zaudeja darbu, un viss tas, lai ... uzceltu sulu teminali.
Marta P. - starp citu, SVT darbinieki bija izveidojusi savu SIA, lai varetu privatizet uznemumu, un tas varetu turpinat darbu, bet... kadam bija svarigi to piestatni iegut. Pec tam jau sakas kravu samazinajums. Kad no Ventspils pazuda metala rulli, tie rindu rindam, kartu kartam bija redzami Klaipedas osta. 2000. gada apskata par Baltijas juras ostam ir rakstits ( to var, ja grib, atrast Google ) , ka visas ostas strauji attistas, IZNEMOT VENTSPILS OSTU. Atrodi to apskatu, tad ari sapratisi, kas cilvekus Ventspili bez darba atstaja. Lembergam nerupeja pilsetnieku labklajiba, darba vietas, algas, tikai un vienigi savs labums. Nolikvideti visi partikas kombinati, tur kiniesi stradaja, vai ? Ventspilnieki vairs need ? Un es pilnigi un galigi nepiekritu, ka pakasta tranzita vieta saceltas ekas, ierikotie pievadceli, izveidotas infrastrukturas arzemju uznemumiem, kas papildus sanem nodoklu atlaides un nodarbina stradniekus par ne jau Eiropas algam ir nez kadas rupes par ventspilniekiem
Tas, ka jūsu vīrs strādāja dažādās vietās, līdz ar to 100% zina, kas un kā skaitās, kā uzticama informācija? Vēl sakāt, ka maksāja, lai strādā, nevis mēģina kaut ko citu darba laikā darīt.. Izklausās pēc ļoti laba un ļoti droša avota.. kādā paralēlā pasaulē!
Faktus Ina, pārbaudāmus faktus.
Marta P. - mans virs nestradaja dazadas vietas. Vins visu laiku stradaja Ventspils Tirdzniecibas Ostas Importa rajona, tikai tolaik neviens nezinaja, ka darbu dara - Ventspils tirdzniecibas ostas vai jauna SIA Uniparks. Lidzigi bija ari Ventspils tirdzniecibas ostas Eksporta rajona - tikai tur bija nodibinats SIA Newventa. Dokeri tikai darija savu darbu, jo abu jauno SIA dibinataji bija vinu ostas prieksnieki. Tada veida ari to ostu nozaga - jaunie SIA iznomaja no VTO tehniku, ostas dokeri stradaja, bet abi SIA sanema naudu, ostai atmetot tipa nomas maksu. Jaunie SIA neko neradija, nekadas jaunas kravas vai tranzita linijas neieviesa. Vienkarsi parnema ostas kravas, tehniku, dokerus un pelnija, ostai atmetot vien nomas maksu. Neko jaunu - ne kravas, ne tranzita linijas tie neradija. Un Lembergs ta vieta, lai sos zaglus apturetu un nepielautu valsts, pilsetas un iedzivotaju apzagsanu nema visa taja dalibu, klustot par galveno zagli.
P.s.Ceru,ka vienreiz pie atbildibas sauks ari parejos
Marta P. - bet par parbaudamajiem faktiem es seit esmu rakstijusi nez cik reizu - ir zinams, ka finansu dokumenti uzglabajami ne visai ilgi, bet darba algas uzskaites kartinu uzglabasanas laiks ir 75 gadi, un tam jaatrodas Valsts arhiva. Tur varetu atrast nepieciesamo informaciju.
Rakstā arī varēja pieminēt vai Liepājas osta apsteidz Ventspils ostu naftas produktu pārkraušanā.
Šai sakarā ir saprotams, kāpēc liepājnieki tā cīnās, lai viņu ostu nepārņemtu valsts.... Pagaidām veiksmīgi.
Viss tas sākās pārejas laikā, kad tika izveidots privāts SIA, kas bija starpnieks starp Krievijas uzņēmumu un VN. Tas nokāsa 90% no tarifa. Ja nemaldos, tāpēc apstājās naftas truba, tāpēc Krievija sāka būvēt savu lielāko Baltijas ostu. Jau tad bija skaidrs, ka šis brīdis iestāsies. Bet kamēr šie kungi, tagadēji miljonāri, ir ietekmīgi, neviens viņus gaismā neizcels, bet uzvārdi ir zināmi, bet ....
Tieši tā. Kaut kad tad Ņemcovs teica par Ventspils biznesmeņiem - Puiši,jūs ko? Ohreņeļi?
"Tranzītam var teikt ardievas" - tas saucās, ja papuļam nekrīt ofšoros skanošais.
Ipašumtiesību un pārvaldības modelis, gan nebūs izšķirīgais faktors.Kaut va, ja būtu utopisks modelis-privāta osta, tas maz ko dotu, kravu apjomu maz ietekme'faktors-kam pieder ostas aktīvi.
Daleji var piekrist, jo paslaik Ventspils brivosta ir tikai tuksa caula. Savulaik Ventspils Tirdzniecibas osta bija - ij tehnika, ij ekas, ij dokeri, ij stividori. Ta pati kravas mekleja, apstradaja un pelnija. Tagad ? Tagad buve Dendrolightus un Sulu terminalus par ES naudu un nekadas intereses, kas tur notiks pec ES naudas apgusanas. Ar tagad es domaju Lemberga valdisanas laikus. Cik saprotu, tad paslaik brivosta ir valsts parvalde, bet man vispar liekas, ka bijusais padomju laiku modelis bija ekonomiski pareizakais. Iznemot, protams, ka nopelnitais gaja uz Maskavu, kaut gan - ja paskatamies, kas par ostas naudu uzcelts Ventspili, tad var gadities, ka ieguldits ir krietni vairak, neka nopelnits. Vismaz pec tam no ostas nopelnita Ventspili nav ieguldits, ja nu vien arvalstu izmantotajiem, atvainojos,investoriem sabuvetas razosanas telpas un infreastruktura.
Jo osta bija ieintereseta vairak kravu piesaistit, apstradat, modernizet.Kas galigi neinterese Brivosta saliktos siles edajus
Fominova, labāk sēdi pie saviem pakiju podiem un nerunā par lietām, no kurām esi tālu un no kurām nekā nesaproti! Jā- un neaizmirsti paslavēt padomju laikus un nozakāt Latviju!
sranskim
Labāk pārcelies uz decentralizētu kanalizācijas sistēmu,kamēr vēl nav reģistrētas visas.Tur tev īstā vieta.
sranski, ta nav nekada zakasana, bet visiem zinamu faktu konstatacija, ko tu sava mitnes vieta, visticamak, nemaz nevari redzet, jo no sudu bedres viss izskatas savadak, vane ?
Raksts uzskatāmi parāda, ko redakcija domā par saviem lasītājiem, ja atļaujas bārstīties ar šādām frāzēm:
> Ventspils savukārt atvadās no Baltijas tranzīta galvaspilsētas statusa.
Tas nekas, ka atvadījās jau sen (nevis joprojām atvadās).
2004.gads: No Baltijas ostām 2004. gada septiņos mēnešos visvairāk kravu pārkrauts Sanktpēterburgas ostā; Ventspils — ceturtā
2008.gads: Pirmo reizi Latvijas jauno laiku vēsturē Rīgas osta pēc pārkrauto kravu apjoma apsteigusi Ventspils ostu.
2012.gads: Rīgas ostai pirmo reizi atjaunotās Latvijas vēsturē izdevās apsteigt konkurentus un sasniegt lielāko kravu apgrozījumu Baltijā
> Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV), visiem dzirdot, Saeimas sēdē paziņoja, ka tranzīts kā nozare Latvijai nav vajadzīgs
Izrauts no konteksta = vēstījuma sašaurināšana un kropļošana.
> Tajā pašā laikā Liepājas ostas pārvaldes modelis netika izmainīts
Loģiski: Liepājas osta vismaz ASV OFAC sankciju kontekstā nebija pakļauta korupcijas riskam.