Latvija var zaudēt naftas cauruļvadu uz Ventspili un pat teorētisku iespēju jebkad atjaunot pa to naftas tranzītu, raksta laikraksts "Dienas Bizness".

Latviju šķērsojošā maģistrālā naftas cauruļvada īpašnieks SIA "LatRosTrans" uzsācis kopš 2003.gada nestrādājošajā cauruļvadā esošās tehnoloģiskās naftas izsūknēšanu, visticamāk, lai pārdotu to pasaules tirgū. Taču bez šīs naftas cauruļvads jau pēc neilga laika pārvērtīsies par naftas tranzītam nederīgu cauruli - par metāllūžņiem.

SIA "Skonto nafta" valdes loceklis Ivars Naglis pauž sašutumu par notiekošo: "VN lielākais akcionārs - Kipras firma "Euromin", kas publiski sevi sauc par "Vitol", acīmredzot nolēmis iztīrīt visus VN koncerna aktīvus un pēc tam pamest šo uzņēmumu kā tukšu čaulu. Bufernaftas izpumpēšana no VN meitassabiedrības "LatRosTrans" cauruļvada nolemj iznīcībai Latvijas naftas tranzīta biznesa nākotni, jo bez tehnoloģiskās naftas, kam noteiktā līmenī visu laiku jāatrodas cauruļvadā, šis aktīvs tiek pakļauts korozijai un kļūst lietošanai nederīgs."

Uzņēmējs norāda, ka līdz šim naftas cauruļvads bija tehniskā gatavībā īsā laikā ar dažiem tehniskiem pielāgojumiem īstenot naftas pārsūknēšanu gan uz Ventspils ostu, gan reversā - no ostas pretējā virzienā. Izsūknējot bufernaftu, tas vairs nebūs tehniski iespējams. Tādā gadījumā atkal būs nepieciešama nafta, taču tas prasīs simtiem miljonu dolāru ieguldījumus, turklāt, stāvot tukšā, cauruļvads jau būs neizbēgami sabojāts.

"Lai kādas būtu tehnoloģijas, es nezinu nevienu gadījumu, kad, izsūknējot cauruļvadu sausu, tas nebūtu sabojājies. Jauna cauruļvada izbūve maksā divus miljonus ASV dolāru kilometrā. Latvijas naftas cauruļvada gadījumā, tā kopgarumam pārsniedzot 300 kilometrus, tie būs vairāk nekā 600 miljoni ASV dolāru. Tātad, lai gūtu ātru peļņu aptuveni 100 miljonu ASV dolāru apmērā no tehnoloģiskās naftas pārdošanas tagad, "Euromin" jeb "Vitol" ir gatavs iznīcināt Latvijas tranzīta aktīvus par sešreiz lielāku summu," uzsver Naglis.

Pēc "Dienas Biznesa" rīcībā esošās informācijas, jauna naftas vada celtniecība varētu izmaksāt pat vairāk nekā 600 miljonus ASV dolāru (310,2 miljonus latu), turklāt tā atjaunošanai varētu būt vajadzīgas atļaujas ne tikai no Latvijas, bet arī no Lietuvas varas iestādēm, un to saņemšana var būt ļoti problemātiska.

"Manā rīcībā nav nekādas informācijas par šo jautājumu un tāpēc nevaru to komentēt," uzsver satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS). Viņš norāda, ka satiksmes ministra amatā ir tikai nedaudz vairāk par nedēļu un 100% ar visiem nozares problēmjautājumiem vēl nemaz neesot iepazinies.

Lai arī laikraksts vairākārt telefoniski mēģināja sazināties ar "Vitol" pārstāvi, VN valdes priekšsēdētāju Saimonu Bodiju, kurš vienlaikus ir arī "LatRosTrans" padomes priekšsēdētājs, tomēr viņa viedokli šajā jautājumā iegūt neizdevās.

LETA

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: