Veiksmīgi noslēdzās pirmā StartupLatvia organizētā Latvijas uzņēmēju tirdzniecības misija uz Silīcija ieleju ASV ar valsts aģentūras „Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra” atbalstu. Misijas mērķis bija iepazīstināt IT tehnoloģiju investorus un vadošos ekspertus ar latviešu startup uzņēmumu potenciālu un apzināt iespējamās attīstības iespējas ASV tirgū.
Latviešu uzņēmēji piesaista Silīcija ielejas investoru interesi
0Misijas mērķis ir sasniegts un tās noslēgums latviešu startup uzņēmumiem iezīmē jaunu sākumu, jo iegūti desmitiem jauni sadarbības partneru kontakti un apzināti priekšnoteikumi, kas jāizpilda, lai spertu nākamo soli sava biznesa attīstībai šajā pasaules tehnoloģiju un investīciju centrā.
Latviešu uzņēmēju tirdzniecības misija uz Silīcija ieleju norisinājās no šī gada 31.janvāra līdz 12.februārim un tajā piedalījās seši inovatīvi Latvijas informācijas tehnoloģiju jomas uzņēmumi - Karšu izdevniecība Jāņa sēta, Booking Group, tostarp arī 4 Ventspils Augsto tehnoloģiju parka Biznesa inkubatora uzņēmumi - Intelligence Media Group, Molips, Informatics un TestDevLab. Uzņēmumi tika rūpīgi atlasīti, ņemot vērā to lielo ieinteresētību noieta paplašināšanā ASV tirgū, kā arī to gatavību piesaistīt ārvalstu investīcijas straujākai uzņēmuma izaugsmei.
Silīcija ieleja, kas atrodas ASV Kalifornijas štatā, ir mājvieta neskaitāmiem pasaules vadošajiem tehnoloģiju uzņēmumiem, kā Apple, Facebook, Google, HP un citiem. Neskatoties uz pārējās pasaules centieniem, tā joprojām ir vadošā IT industrijas un riska investīciju darījumu sirds, kas sevī koncentrē aptuveni 41% no visām ASV veiktajām riska investīcijām, kuru apjoms gadā sasniedz pat 12 miljardus ASV dolāru. Silīcija ieleja kļuvusi leģendāra ar tikai šai vietai raksturīgo uzņēmējdarbības kultūru.
Tas nav tikai mīts, ka Silīcija ielejā miljonu dolāru čeks var tikt izrakstīts pat kafejnīcā, taču, lai līdz tam nonāktu, ir jāievēro noteikta procedūra un uzvedības kultūra, kas ir atšķirīga no citur pasaulē pieņemtās. Tieši tāpēc latviešu uzņēmēju tirdzniecības misija Silīcija ielejā sākās ar intensīvu apmācību treniņu pie viena no ASV vadošajiem biznesa treneriem Henrika Šīla (Henrik Scheel), kurš latviešu uzņēmējiem radīja ne tikai izpratni par to, kā darbojas Silīcija ielejas unikālā biznesa ekosistēma, bet iepazīstināja ar Lean Startup principiem, Business Model Canvas veidošanu, kā arī strādāja pie dalībnieku individuālajām biznesa idejas prezentācijas un tīklošanās prasmēm Silīcija ielejā pieņemtajā stilā.
Jānis Viklis, Karšu izdevniecība Jāņa sēta: “Henrika Šīla apmācības 9 stundu garumā bija viens no vērtīgākajiem misijas pasākumiem. Ieguvām zināšanas par produkta izstrādes atslēgas aspektiem, biznesa modeļa kopsavilkumu (Busines Model Canvas), Silīcija ielejas kultūru un uzņēmuma prezentēšanas formātu investoriem – ko tie sagaida un kas ir pamatlietas, kam jāpievērš uzmanība.”
Latviešu uzņēmēji apmeklēja vairākus vadošos biznesa inkubatorus un akseleratorus: RocketSpace, NestGSV un Plug&Play Tech Center un iepazinās ar šo atbalsta organizāciju piedāvātajām iespējām. Starptautiskas nozīmes biznesa inkubatorā Plug&Play Tech Center latviešu delegācija tikās ar Enterprise Estonia Silicon Valley vadītāju Andrusu Viirgu (Andrus Viirg), kurš dalījās pieredzē ar Igaunijas valdības centieniem un sasniegtajiem rezultātiem igauņu uzņēmumu straujākai izaugsmei ASV un globālajos tirgos. Misijas dalībniekiem bija vienreizēja iespēja tikties ar pieredzējušiem Silīcija ielejas uzņēmējiem, kuri atklāja savu ceļu līdz veiksmes stāstam, kā arī sniedza vērtīgu informāciju par investīciju piesaistīšanas procesa aizkulisēm.
Dienas noslēgumā latviešu uzņēmēji prezentēja savas biznesa idejas Plug&Play Tech Center riska kapitālistiem, kuru galvenais uzdevums ir atrast un attīstīt nākamos miljonu dolāru vērtos veiksmes stāstus. Plug&Play Tech Center investīciju portfelī šobrīd ietilpst tādi uzņēmumi, kā Paypal un Dropbox, un tas ir specializējies starptautisku uzņēmumu biznesa akselerācijā un attīstībā, kas latviešu auditorijai padarīja to īpaši piesaistošu!
Tirdzniecības misijas ietvaros latviešu uzņēmēji apmeklēja arī biznesa konferenci Startup Grind, kas vienuviet pulcēja tādus pasaules klases biznesa līderus, kā grāmatas Startup Owner`s Manual autoru Stīvu Blanku (Steve Blank), biznesa akseleratora 500 Startups dibinātāju Deivu Maklēru (Dave Mcclure) un citus startup kultūrā zināmus cilvēkus un investīciju fondu vadītājus.
Neiztrūka arī visiem labi zināmo uzņēmumu Google, Microsoft, Skype un Nokia apmeklējums, kur latviešu delegācijas dalībniekiem bija iespēja satikties ar šo pasaules vadošo uzņēmumu pārstāvjiem un uzdot jautājumus gan par izmantotajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem, gan nākotnes vīzijām un potenciālajām sadarbības iespējām. Microsoft BizSpark programmas pārstāvji latviešiem bija sagatavojuši speciālu programmu ar tehnoloģiju demonstrācijām, uzkodām, dāvanām un interesantām diskusijām, kā arī vērtīgu potenciālo sadarbības partneru kontaktinformāciju.
Tirdzniecības misija uz Silīcija ieleju noslēdzās ar īpaši Latvijas delegācijai organizētu industrijas ekspertu un investoru paneli, kur katram uzņēmumam tika dotas 5 minūtes laika prezentēt savu ideju un iegūt analītisku atgriezenisko saiti par piemērotākās biznesa stratēģijas izvēli un nākotnes attīstības iespējām Silīcija ielejā. Ekspertu panelis sastāvēja no viena no vadošā Silīcija ielejas biznesa konsultāciju uzņēmuma Nexus Partners direktora Stīva Adelmana (Steve Adelman), globālās komercializācijas ekspertes Patrīnas Makas (Patrine Mack), pieredzējuša uzņēmēja, investora un Lean management eksperta Džefa Šnaidera (Jeff Snider) un biznesa stratēģijas attīstības ekspertes Linnas Gibsas (Lynnea Gibbs). Pasākumu moderēja un mentorēja US Market Access Center direktors, pieredzējis uzņēmējs un investors Kriss Berijs (Chris Berry). Paneļa eksperts Džefs Šnaiders: „Bijām patīkami pārsteigti par latviešu uzņēmēju mērķtiecību, un tas jau ir pirmais solis uz izdošanos.
Prezentāciju laikā norādījām uz biznesa modeļa izvēles kritisko nozīmi un citām konkurētspējas priekšrocībām, kas jāņem vērā, ja ir vēlme strādāt Silīcija ielejā. Ceram, ka mums izdevās viņus iedvesmot tālākam darbam un gaidām atgriežamies ASV.”
Nedēļas nogalē misijas dalībnieki piedalījās biznesa ideju attīstīšanas pasākumā StartupWeekend Transmedia, kur komandās kopīgi ar citiem amerikāņu uzņēmējiem 52h garumā strādāja pie vairākplatformu tehnoloģiskajiem risinājumiem. Jāpiebilst, ka komanda LA2050, kurā bija vairāki latvieši, saņēma skatītāju simpātiju balvu par sociālās kartogrāfijas aplikācijas izstrādi Losandželosas pilsētai.
Papildus organizatori bija parūpējušies, lai brīvajā laikā uzņēmēji apmeklētu sev interesējošos meetup un tīklošanās pasākumus, dotos uz individuālām un padziļinātām vizītēm ar vietējiem juristiem, investoriem un sadarbības partneriem, kā arī paspētu apskatīt skaistākās Sanfrancisko un Ziemeļkalifornijas vietas.
Kā stāsta viens no tirdzniecības misijas organizatoriem Artūrs Zandersons, tad “Šī bija pirmā latviešu pašu organizētā tirdzniecības misija uz Silīcija ieleju, un tā bija patiešām veiksmīga. Brauciens noslēdzās ar vairākiem sadarbības piedāvājumiem un investoru tālāku interesi par atsevišķiem Latvijas delegācijas uzņēmumiem, kas nozīmē, ka šiem uzņēmējiem ir uzdots mājas darbs, kas jāizpilda, lai jau pavasarī atgrieztos Silīcija ielejā un sāktu kārtot investīciju saņemšanai nepieciešamās formalitātes. Ievērojot konfidencialitātes prasības, plašākas uzsākto darījumu detaļas gan pagaidām nevaram atklāt. Taču tas deva pārliecību, ka latviešu startup uzņēmumiem ir attīstības potenciāls Silīcija ielejā, tāpēc šobrīd norit darbs pie nākamās misijas plānošanas.”
„Šis brauciens bija nenovērtējama vairāk nekā divu nedēļu gara uzņēmējdarbības treniņnometne, kas deva iespēju satikt ne tikai potenciālos sadarbības partnerus, bet arī paskatīties uz savu biznesu no pavisam cita skatupunkta un pārskatīt savu biznesa stratēģiju, ņemot vērā ekspertu komentārus, valdošo konkurenci un nākotnes tendences. Šis bija ātrākais un intensīvākais progress, kādu esmu piedzīvojis, lai saprastu skaidru tālākās rīcības plānu sava uzņēmuma un produkta attīstībai starptautiskā tirgū.
Šādu pieredzi vajadzētu katram Latvijas startup uzņēmumam”, tā savu pieredzi Silīcija ielejā raksturo Dairis Kuciks, VATP Biznesa inkubatora uzņēmuma „Informatics” valdes priekšsēdētājs un viens no Silīcija ielejas tirdzniecības misijas dalībniekiem.
Pasākumu organizēja StartupLatvia ar valsts aģentūras „Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra” atbalstu.
Komentāri (0)