Dzelme ir otrās mājas 30 zemessūcēja komandas locekļiem, kas nāk uz darbu un paliek uz kuģa divas diennaktis. Uzkāpjot uz kuģa klāja, var sajust rūpes, lai jūrnieku pietiekami sarežģītā ikdiena noritētu tīrībā, siltumā un mājīgumā.

Dzelmes komandas darbs norit maiņās, katrā maiņā ir stūrmanis, mehāniķis, divi motoristi un divi matroži, no kuriem viens vada kuģi un celtni, otrs – gruntssūknēšanas caurules darbu. «Uz mūsu kuģa matrozis ir augstas klases speciālists ar sarežģītas tehnikas vadīšanas iemaņām,» saka Dzelmes kapteinis Uldis Jansons, kurš īsteno kuģa vispārējo darbības vadību.

 

Kapteinis var droši paļauties arī uz stūrmaņiem, kuru kabatās ir kapteiņu diplomi. Vecākais mehāniķis ir atbildīgs par visu tehniku uz kuģa, bet motoristi saimnieko divās mašīntelpās – galvenajā un sūkņu. Bocmaņa un vecākā matroža pārziņā ir tauvošanās un enkuriekārtas, kā arī pārējā kuģa takelāža. Viņi atsevišķos nepieciešamības gadījumos aizvieto gan krāna vadītājus, gan sūcējcaurules operatorus. 

 

Dzelme strādā visu diennakti, tāpēc vienlaikus uz kuģa ir divas maiņas komandas – viena strādā, otra atpūšas. Vēl divas maiņas komandas tikmēr atpūšas krastā, viņiem ir brīvdiena.

 

Darba maiņa uz Dzelmes ilgst divas diennaktis, pēc tām diennakts ir brīvs; ik pēc katrām 12 darba dienām ir četru dienu brīvdienas. Tiem, kas pieraduši pie piecu dienu darba nedēļas, tāds režīms varētu šķist grūts. Taču uz Dzelmes strādā īsti jūras vilki, kas izgājuši ilgstošo reisu sūro skolu uz zvejas kuģiem, kad dzimtais krasts nav redzēts sešus mēnešus vai pat gadu.

 

Kapteinis Uldis Jansons strādājis uz vietējās flotes kuģiem, vēlāk uz zivju pārstrādes kuģa Dzintarjūra, uz kura klāja pie Anglijas krastiem piedzīvota dzīvē spēcīgākā vētra – ja vēja mērīšanas aparāts anemometrs nemeloja, tad vēja ātrums sasniedza 60 m/sek. «Toreiz bijām jauni un bezbailīgi,» smaida pieredzējušais jūrasbraucējs.

 

No zvejniekiem uz Dzelmi atnācis gan bijušais kapteinis Valērijs Gavriščuks, gan vecākais mehāniķis Jurijs Šustovs, gan daudzi citi – aptuveni puse pašreizējās komandas. Tāpēc tagadējie darba apstākļi uz Dzelmes viņus nebiedē. «Maiņa pa divām diennaktīm nav tas sliktākais variants,» saka matrozis operators Andis Pašāns.

 

Uz Dzelmes paiet komandas vīru lielākā dzīves daļa, tāpēc svarīgi, lai jūrnieki arī darbā labi justos. Par to rūpējas pavāri un apkopēja. Uz Dzelmes ir četrreizēja ēdināšana. Pagājušajās nedēļas ceturtdienā, kad Dzelme atradās pie piestātnes, kamēr jūra izrādīja savu nemieru, pavāre Jana Kudrjavceva vakariņās bija pagatavojusi mājas soļanku un bifšteku ar olu un ceptiem kartupeļiem.

 

Uz kuģa ir ideāla tīrība, par kuru rūpējas apkopēja Silvija Fišere. Jūrnieku kajītēs ierasto pikanto plakātu vietā sienas rotā skaisti ziedu panno, kas arī ir Silvijas rokudarbs. Starplaikos starp sardzi jūrnieki var aiziet uz pirti, paskatīties televizoru, palasīt laikrakstus un žurnālus. «Ne visiem mājās ir tāds komforts kā uz mūsu kuģa,» nosaka kapteinis Uldis Jansons.

 

Apskati foto!

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: