Latvijas Jūras administrācijas sabiedrisko attiecību speciāliste Sarma Kočāne atzīt, ka kartogrāfi lepojas ar to, cik atbildīgs ir viņu darbs, jo no tā atkarīga kuģošanas drošība.
No jūras kartēm atkarīga kuģošanas drošība
0Latvijas Jūras administrācijas (JA) Hidrogrāfijas dienesta (HD) Kartogrāfijas daļas darbinieki sagatavo un izdod jūras kartes gan elektroniskā, gan papīra formātā. JA sagatavotās kartes pārklāj visus Latvijas Republikas teritoriālos ūdeņus un ekskluzīvo ekonomisko zonu. No kartogrāfu veikuma ir atkarīgs, cik kvalitatīvas, precīzas, saprotamas un lietošanai ērtas kartes saņem kuģotāji, turklāt ne tikai Latvijā, bet gandrīz visā pasaulē.
JA Kartogrāfijas daļa ir vienīgā institūcija Latvijā, kas sagatavo jūras kartes. Taču reizēm karšu sagatavošanai tiek izmantoti ne tikai JA Hidrogrāfijas dienesta, bet arī ostu hidrogrāfu dati. Ventspils ostas hidrogrāfijas dienests veic dziļumu mērījumu savas ostas teritorijā, ko izmanto ne tikai paši, bet iesniedz arī mums, lai mēs tos izmantotu jūras karšu izgatavošanai. Ne visas Latvijas ostas šo darbu veic patstāvīgi, nereti palīgā tiek aicināti Jūras administrācijas hidrogrāfi, taču JA HD vadītājs Aigars Gailis uzsver, ka Ventspils ostas hidrogrāfi ir vieni no uzticamākajiem sadarbības partneriem, uz viņu iesniegtajiem datiem vienmēr un pilnībā var paļauties.
Kad kartogrāfi ir saņēmuši un pārbaudījuši visu nepieciešamo informāciju, pie darba var ķerties dKart – speciāli jūras karšu veidošanai radīta datorprogramma. Elektroniskā jūras karte patiesībā ir neliela datubāze – katrs uz tās redzamais objekts ir aktīvs – uzklikšķinot atveras visa par šo objektu pieejamā informācija. «Katrs kartē redzamais objekts ir mūsu ievadīts un atkal un atkal pārbaudīts –pārrāpots, vai tiešām viss ir tieši tā,» saka paši kartogrāfi. Latvijas kartogrāfi pašu sagatavotās elektroniskās kartes neizplata, tās tiek nosūtītas uz Norvēģiju, uz starptautisko jūras karšu izplatīšanas centru PRIMAR. Lai mūsu sagatavotās kartes būtu aktuālas un precīzas, uz PRIMAR regulāri tiek sūtīta arī informācija par izmaiņām un labojumiem.
Uz vietas JA kuģotāji var iegādāties papīra kartes, kas tiek izgatavotas, izmantojot elektroniskās kartes. Līdz šim jūras karšu gala varianti tika iespiesti tipogrāfijā, taču tagad JA ir iepirkusi aparatūru, kas ļaus kartes drukāt uz vietas – atbilstoši visām prasībām, uz īpaši izturīga materiāla, kurš pārcieš arī daļēju samirkšanu. Tiek plānots, ka JA pašu sagatavotās un pašu drukātās papīra kartes sāks tirgot jau šā gada beigās.
Tas ne tikai vienkāršos karšu izdošanas procesu, jo darbā vairs nebūs jāiesaista tipogrāfija, bet arī atvieglos karšu uzglabāšanu – līdz šim nodrukātās papīra kartes tika glabātas speciālos skapjos, līdz sagaidīja savu pircēju, un, jo ilgāk tās glabājās, jo vairāk labojumus nepieciešams izdarīt ar roku, pirms karti nodod jaunajam īpašniekam. Ja kartes būs iespējams drukāt uz vietas, tad tās tiks nodrukātas tieši tik, cik būs nepieciešams, turklāt pirms tam visi labojumi būs veikti elektroniski.
Kartogrāfi lepojas ar to, ka viņu darbs ir ļoti atbildīgs – ja, Dievs pasarg’, kuģis uzsēdies sēklim vai notikusi kāda cita nelaime, tad pirmais jautājums noteikti būs – vai uz kuģa bija visas nepieciešamās kartes, un vai uz tām bija visa aktuālākā informācija.
Komentāri (0)