Ostu pārvaldības reformu plānots attiecināt galvenokārt uz Rīgas un Ventspils ostām, izriet no Satiksmes ministrijas (SM) saskaņošanai virzītā informatīvā ziņojuma par "Ostu pārvaldības reformas gaidu un tās pilnveidošanas iespējām".

SM norāda, ka pēc ilgstošām diskusijām ar nozares ekspertiem un citiem iesaistītajiem partneriem kā kompromisa risinājums ir ostu pārvaldības reformu attiecināt uz Rīgas un Ventspils ostām.

Savukārt Liepājas Speciālā ekonomiskā zonas (Liepājas SEZ) pārvaldi šī reforma skartu tikai daļēji, uzlabojot tās pārvaldības neatkarību un novēršot iespējamo interešu konflikta situāciju, kad esošo uzņēmēju pārstāvjiem ir tieša ietekme par potenciālo konkurentu darbības nosacījumiem.

Šāds risinājums balstīts uz līdzšinējās Liepājas SEZ darbības rezultātiem un nepieciešamību daļēji saglabāt esošo Liepājas SEZ pārvaldības modeli, kas sevi ir pierādījis kā efektīvu un ilgtspējīgu risinājumu, atzīmē ministrijā.

Reforma paredz saglabāt Rīgas, Ventspils un Liepājas ostas pārvaldes kā atvasinātas publiskas personas, mazināt politisko ietekmi un nodalīt uzraudzības funkcijas no operacionālās vadības funkcijām ostas pārvaldēs.

Tāpat paredzēts mainīt ostu teritoriju robežas, nodalot ostas operatīvo darbību teritoriju no speciālās ekonomiskās zonas teritorijas, nosakot, ka šo teritoriju pārvaldība tiks īstenota vienoti, saglabājot pārvaldības uzdevumus ostas padomēs un pārvaldnieka kompetencē.

Vienlaikus paredzēts mainīt mazo ostu pārvaldības modeli, atvieglojot un optimizējot to, samazinot valdes locekļu skaitu, paredzot iespēju mazināt arī izmaksas un dodot iespēju pašvaldībām pašām noteikt attiecīgo ostu pārvalžu nolikumus.

SM kā galvenos reformas ieguvumus min ostu depolitizāciju, profesionālu pārvaldību, pašvaldību iesaisti lēmumu pieņemšanā, īpašumu nodalīšanu un iespēju īpašniekiem attīstīt industriālos objektus pie ostām.

Plānots, ka Liepājas SEZ valdes locekļu skaitu veidotu seši valdes locekļi - trīs Liepājas pilsētas domes pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo ar Liepājas pilsētas domes lēmumu, un trīs valsts interešu pārstāvji, kuri deleģēti no Ekonomikas ministrijas (EM), Finanšu ministrijas (FM) un SM, un kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets (MK). Līdz šim Liepājas SEZ valdē strādā deviņi locekļi.

Savukārt Rīgas un Ventspils ostu padomes veidotu četri locekļi - divi pārstāvji no valsts - pa vienam no SM un EM, kā arī divi pārstāvji no attiecīgās pašvaldības. Padome būs atbildīga par svarīgāko stratēģisko un finansiālo lēmumu pieņemšanu, tostarp ostas maksu un pakalpojumu cenu noteikšanas politiku un apstiprināšanu, ikgadējo finanšu plānu, ostas attīstības stratēģiju un nekustamā īpašuma atsavināšanas jautājumiem ostas teritorijā.

Ministrijā norāda, ka reformas mērķis ir arī atgriezt pašvaldību līdzdalību ostu pārvaldībā, to depolitizējot un izvirzot augstas prasības attiecībā uz pārstāvju profesionālo kompetenci un politisko neitralitāti - pārstāvji nevarēs būt partiju vēlētas amatpersonas vismaz 24 mēnešus pēc amata pamešanas. Kā arī to atlases procesā tiks rīkots atklāts konkurss ar skaidrām prasībām un iespējām pieteikties jomas profesionāļiem.

Atlases nosacījumi paredzēs, ka padomes locekļa nominēšanas process atbildīs korporatīvās pārvaldības labās prakses principiem, nodrošinās atklātu, godīgu un profesionālu padomes locekļu atlasi, kā arī veicinās profesionālas un kompetentas ostas pārvaldes institūcijas izveidi.

Lai pretendētu uz ostas padomes locekļa amatu, kandidātiem būs jāatbilst stingrām profesionālām un tiesiskām prasībām, kas nodrošina gan augsta līmeņa kompetenci, gan nevainojamu reputāciju. Ostas darbojas pašvaldību teritorijā, tāpēc to sekmīga mijiedarbība infrastruktūras, vides un citos aspektos ir būtisks priekšnoteikums ostu un to industriālo teritoriju turpmākai attīstībai, atzīmē ministrijā.

Vienlaikus plānots, ka mērķtiecīgākai un efektīvākai lēmumu pieņemšanai ostu pārvaldē tiks veidota sadarbības padome, kurā strādātu būtiskākie ostas darbības partneri, iekļaujot tajā stividorkompāniju, regulāro līniju operatoru pārstāvjus un citus ostu stratēģiskos sadarbības partnerus.

Tāpat ostu pārvalžu resursu efektīvai izmantošanai reforma paredz konsolidēt vairākas ostu aktivitātes, funkcijas un pakalpojumus neatkarīgi no konkrētiem termināļiem vai uzņēmumiem, kas darbojas ostā. Šīs aktivitātes var ietvert, piemēram, loču kuteru, velkoņu, hidrogrāfijas kuģu un citu peldlīdzekļu kopīgu izmantošanu, navigācijas tehnisko līdzekļu uzturēšanu, hidrogrāfijas pakalpojumus, avārijas seku likvidācijas pasākumus un citus ostām nepieciešamus pakalpojumus.

SM uzsver, ka, apvienojot un centralizējot šādas aktivitātes, tiktu optimizēti gan finanšu resursi, gan cilvēkresursi.

Savukārt reformā paredzēto robežu nodalīšanas mērķis ir veidot skaidru dalījumu starp teritorijām, kuras nepieciešamas ostas pamatfunkciju veikšanai, un teritorijām, kuras iespējams attīstīt komerciālos nolūkos. Ministrijas ieskatā, šāds nodalījums palīdzēs ostām elastīgāk reaģēt uz tirgus prasībām, piesaistīt ilgtermiņa investīcijas un veicinās ilgtspējīgu attīstību.

Vienlaikus Ostu pārvaldības reformas kontekstā tiek pārskatīta arī mazās ostas pārvaldības struktūra, lai to padarītu efektīvāku un funkcionālāku. Reformas laikā plānots samazināt mazās ostas valdes locekļu skaitu no līdzšinējiem desmit uz maksimāli pieciem locekļiem, tādējādi ekonomējot līdzekļus, nodrošinot sabalansētu pārstāvniecību un konstruktīvu lēmumu pieņemšanu. Izmaksu mazināšanas nolūkos arī atlīdzības apmērs valdes locekļiem būtu samazināms, bet tas risināms secīgi izmaiņām Ostu likumā, veicot grozījumus MK noteikumos.

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens norāda, ka šī reforma depolitizēs pārvaldību, samazinās birokrātisko slogu un veicinās ostu industriālo attīstību. "Svarīgi ir rast risinājumus, kas atbilst katras ostas specifikai un ilgtermiņa attīstības vajadzībām. Esmu gandarīts, ka Ostu pārvaldības reforma ieiet finiša taisnē, kas nozīmē, ka esam tuvāk ostu darbības transformācijai un efektīvākai to darbībai", piebilst ministrs.

SM pērn jūlija beigās saskaņošanai virzīja attiecīgo informatīvo ziņojumu, atsakoties no sākotnējās ostu pārvaldības reformas idejas, kas paredzēja Rīgas un Ventspils brīvostas pārveidot par kapitālsabiedrībām.

Tomēr informatīvajā ziņojumā tika saņemti vairāki iebildumi gan no EM, gan no iesaistītajām pusēm saistībā ar pārvaldības jautājumiem, tādēļ informatīvais ziņojums ilgstoši netika saskaņots un notika pārrunas.

Savukārt Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs iepriekš aicināja MK un Saeimu pievērst uzmanību "uzblīdušajam mazo ostu pārvaldes modelim".

"Manuprāt, šīs valdes locekļu skaits pilnīgi noteikti ir mazināms. Jā, valdē ir jābūt pašvaldības, uzņēmēja un valsts pārstāvim, taču ne jau desmit valdes locekļiem. Turklāt saskaņā ar likumu valdes locekļiem par katru sēdi pienākas minimālā alga valstī," teica Rinkēvičs.

2022.gada februārī Saeima galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ostu likumā, kas paredzēja Rīgas un Ventspils ostas pārveidot par kapitālsabiedrībām. Savukārt 2023.gada sākumā Saeima atbalstīja grozījumus Ostu likumā, kas paredzēja pagarināt termiņu Rīgas un Ventspils brīvostu pārvalžu likvidācijai līdz 2023.gada 31.decembrim.

Tomēr 2024.gada janvārī Saeima galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ostu likumā, kas pie nepieciešamības pieļaus rosināt ostu reformas gaitas pārskatīšanu.

Lasi vēl

Komentāri (5)

  • -1
    vau Pirms 1 nedēļas

    Maz ko var iejaukties jo izglītības līmenis neatļauj iedarbināt smadzenēs visas rievas. Zēl ,bet ko padarīsi. Tomēr man patika valsts prezidenta teiktais.( ......locekļu skaits noteikti mazināms . Jā pašvaldibas uzņēmeja un valsts pārstāvis,taču ne jau 10 locekļi. Pēc likuma par katru sēdi minimālā alga). Nu tad beidzot kaut kas iekustējās pareizajā virzienā kaut ko reāli samazināt. 35 gadi bija jāgaida . Te skaidri redzams ka pie medus piesūkušis vairāk Tranu nekā Bišu. Tāpēc Tranus dzīve piespiež samazināt. Lai meklē kaut ko saldu citur.

  • -1
    Drake Pirms 1 nedēļas

    Apsveicu, esam atgriezušies atpakaļ pie 50/50 modeļa.

  • -1
    Heinrich Pirms 1 nedēļas

    Patvaldības barokļi pie siles,kura vairs nebūs tik trekni piepildīta?

  • -1
    vau Pirms 6 dienām, 23 stundām

    Ventspils osta ,nu protams vajadzētu būt pārstavim. Tikai vai ta padome kaut vai ļoti maza būs neitrāla attiecība pret visu. Faktiski pat teorētiski gandrīz neiespējami. Tikai ceru ka Latvijai kā valstij nebūs vairs jāglābj Ventspils osta no sankciju uzlikšanas. Tā rezoltātā kā piemērs ir tas ka juridiski tās nelaimīgās Ostas darbnīcas stāv kā piemineklis mūsu(laikam tomēr viena cilvēka) alkatībai . Tās rezultātā pus ventspils zemes ir juridiski ostas . Pat nestādos priekšā kāpēc.tā noticis. Šo jautājumu tagad jārisina ar valsti ne jau vairs tikai ar Ventspils ostu. Redziet mēs kaut ko varam ieteikt (izteikt domas )par šādām lietām . Par to cik un kādi kuģi ienāks un kurus apkalpos neietilpst vairs neietilpst pat mūsu sarunu tematos. Tādās lietās nejaucos. Redzēsim kas būs un mainīsies jeb kā teikt zemākais punkts ir tagad vai nu pilnība uz grunti vai tomēr iznirstam un saucam palīgā.

  • 0
    vau Pirms 6 dienām, 23 stundām

    Isti ne šai tēmai ,bet iedzīvotāju ienākumos 1 mēnesī Latvijā pēc tiem pašiem 2023 gada datiem ir Ventspilij patīkamas ziņas . Ventspils ir otrajā vietā aiz Rīgas 1400ar kapeikām mēnesī.

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: